PDA

View Full Version : Loop Station Pedal



den titten
3 februari 2011, 15:05
Goeiemiddag (of wanneer u dit ook mag lezen) iedereen,

Ik heb enkele vragen in verband met Loop (station) pedals. Ik zou me graag eentje aanschaffen omdat ik denk dat het mijn gitaar spel kan verbeteren. Het zou me motiveren om zelf een leuk deuntje te zoeken om te stummen en om daarover dan wat te proberen soleren. Het zou mijn timing versterken en ook mijn gevoel en ... Je leert aan de hand van zo een pedaal wat spelen met muziek.
Nu heb ik de BOSS RC-2 al in werking gezien en veel goede reviews over gelezen maar nu bestaat er ook een BOSS RC-3. Er bestaan er nog meerdere van BOSS maar ik zou er ook niet teveel geld willen aan geven. Er zijn vast ook meerdere mogelijkheden. Ik las geregeld over een JamMaster, maar meestal kreeg de BOSS de voorkeur.

Heeft hier iemand ervaring mee ? Suggesties of opmerkingen ? Ik hoor het graag.

Thanks,
Tom

peter_heijnen
3 februari 2011, 15:19
Als je alleen een enkele begeleidingspartij hoeft in te spelen voldoet die rc2 prima, ook kun je er ingewikkeldere constructies mee maken.

Maar voor ongeveer hetzelfde geld koop je bijv ook een hardwire dl8, behalve een echt simpele looper heb je daar een prima delay aan.

Nielsje
3 februari 2011, 15:22
20 seconden loop tijd is nou niet écht veel... (op de DL-8)

jim__
3 februari 2011, 15:27
Nog goedkoper: de Digitech RP155. Ook (slechts) 20 seconden looptijd, maar werkt verder prima. Zit meteen een gratis tuner in. Oja, en 386.124 versterkermodellen, effecten en dat soort toestanden. Maar dat is bijzaak ;)

den titten
3 februari 2011, 15:31
Thanks already for the replies.
Iemand die het verschil weet tussen de BOSS RC 2 en 3 ? Vind over de 3 geen enkele review. Kan deze gewoon meer ? De USB aansluiting lijkt wel interessant.

Die 20 seconden is misschien inderdaad wat kort. Hoewel je daarmee ook al veel kan. Heeft die DL8 ook ingebouwde drums ?

peter_heijnen
3 februari 2011, 15:35
Neen.
.....

Harald
3 februari 2011, 15:40
20 seconden is echt te kort. Het is wel zo handig als je er een compleet schema van een nummer in kunt zetten. Met de hold functie van de Boss DD3 kon je 0,8 seconden loopen, dat was leuk speelgoed, maar zelfs de baslijn van 3rd stone from the sun moet je dan behoorlijk snel spelen. Uiteraard klooi je daar wel even mee. En in het begin is het natuurlijk best leuk om er 3 akkoorden in te zetten en daar over heen te pingelen, maar als je al een simpel bluesje erin wilt zetten heb je duidelijk meer nodig.

Ik gebruik de jamman zelf vaak als ik eens zin heb om jazz standards te spelen. Akkoordenschema erin en spelen, maar dan heb je al snel meer dan een minuut looptijd nodig.

Fireburst
3 februari 2011, 20:38
De RC-2 is fun en voor zo'n 100euro te vinden 2ehands, de RC-3 is dacht ik het nieuwste model (pas voorgesteld op de NAMM ?).

Belangrijk : heeft je versterker een FX-loop ? Je wil zo'n pedaal niet voor je input hebben.

Mr10
3 februari 2011, 22:59
De RC-2 is fun en voor zo'n 100euro te vinden 2ehands, de RC-3 is dacht ik het nieuwste model (pas voorgesteld op de NAMM ?).

Belangrijk : heeft je versterker een FX-loop ? Je wil zo'n pedaal niet voor je input hebben.

Dat hoeft niet per sé hoor. Ik heb een Boss RC20 en die had ik eerst gewoon voor mijn input, ik merkte nauwelijks negatief effect op het geluid. Inmiddels heb ik een effectloop-switch en kan ik hem uit het signaal halen maar zeker voor oefenen kan het best. Wél op het cleane kanaal natuurlijk, anders wordt alles opnieuw vervormd en dat wil je niet ;-)

den titten
4 februari 2011, 09:12
Ik speel met een Vox VT15. Dit is een modelling amp met allerlei effecten op ja. Tremelo / Delay / Chorus / Flanger / ... Maar ik heb geen idee of dit een FX-Loop is :)
Ja, ik had ook wel ergens gelezen dat je die effecten niet wil gebruiken van je amp want dat zou alles vervormen. Maar ik speel toch meestal vrij clean.

Mr10
4 februari 2011, 11:46
Ik speel met een Vox VT15. Dit is een modelling amp met allerlei effecten op ja. Tremelo / Delay / Chorus / Flanger / ... Maar ik heb geen idee of dit een FX-Loop is :)
Ja, ik had ook wel ergens gelezen dat je die effecten niet wil gebruiken van je amp want dat zou alles vervormen. Maar ik speel toch meestal vrij clean.

Nee, een effectloop bestaat uit een aparte in- en uitgang op je versterker waar je je effecten op kunt aansluiten. Je oorspronkelijke gitaargeluid komt dan onaangetast je versterker binnen. Maar als je je loopstation als laatste effect voor de ingang van de versterker zet werkt het (bij mij) wel. Het is natuurlijk wel leuk om eerst een clean akkoordenschema te spelen en dan met wat vervorming eroverheen. In dat geval moet je de vervorming vóór je loopstation zetten en niet de modelling van je verterker gebruiken, anders worden die cleane akkoorden enz ook weer vervormd.

Eric van Esch
4 februari 2011, 11:51
Deze is nieuw op de markt, misschien ook eens bekijken?

http://www.voxamps.com/uk/pedals/vdl1/

Einzeln
4 februari 2011, 13:06
Dat is een mooi ding, even afgezien van dat goedkope uiterlijk.

Nielsje
4 februari 2011, 13:10
Vast aardig ding, maar dat uiterlijk is absoluut waardeloos!
Ieeuw... My first Sony gedachtes..

den titten
7 februari 2011, 09:39
Al die dingen zien er zo ingewikkeld uit da ik nooit op voorhand kan weten wat nu de betere zijn :)
Maar dankuwel voor de reacties. Ik heb nu toch al meer keuze. Hoewel dit het enkel moeilijker maakt :p

apekop
7 februari 2011, 10:24
misschien is een Digitech Jamman iets voor je?
Ik heb zelf de Jamman Delay en ben daar tevreden over.
Lekker eenvoudige bediening, veel opslagmogelijkheid en een goede delay die je kan syncen met de loops.

den titten
15 februari 2011, 12:01
Ik lees dat velen kozen voor de Jamman omdat deze een aansluiting heeft voor de PC en meer geheugen. Deze zou wel wel de drums missen van de BOSS versie. Nu is er recent een BOSS RC-3 (en duurdere types) uitgekomen. Deze heeft deze twee pluspunten ook.
Denk maar dat ik me daar eens ga op focussen.
En ik moet het probleem nog uitzoeken met de effecten van mijn moddeling amp... :???:

schizo910
15 februari 2011, 14:53
Staar je niet blind op de drums in de Boss apparaten hoor, het zijn geen drumcomputers, het zijn gewoon recht toe recht aan ritmes.

movo.
15 februari 2011, 18:23
Die nieuwe Boss RC-3 kan in stereo, heeft usb en kan 3 uur opnemen. :ok: