PDA

View Full Version : Kan een booster een amp beschadigen?



driftkop
3 februari 2011, 14:57
Titel zegt het eigenlijk al. Ik heb een 5E3 met daarvoor een Bad Bob Booster. Klinkt heerlijk, maar ik heb de booster eigenlijk nog nooit hoger gezet dan 12 uur omdat ik de versterker of onderdelen daarin niet wil opblazen. Is dit een gegronde reden, of maak ik me hier onnodig druk over?

HaroldA
3 februari 2011, 15:01
Titel zegt het eigenlijk al. Ik heb een 5E3 met daarvoor een Bad Bob Booster. Klinkt heerlijk, maar ik heb de booster eigenlijk nog nooit hoger gezet dan 12 uur omdat ik de versterker of onderdelen daarin niet wil opblazen. Is dit een gegronde reden, of maak ik me hier onnodig druk over?

Ja. Next! ...

j3r03n
3 februari 2011, 15:13
Ligt eraan hoe hard je de booster gooit en waar je de amp precies raakt.

PeeVee
3 februari 2011, 17:45
Is dit een gegronde reden
Wel goed dat je zuinig bent op je spulletjes en dit even navraagt. Je kunt je versterker er niet mee beschadigen tenzij je middels die booster een dusdanig hoger volume kunt maken dan normaal dat de speaker het geleverde vermogen niet aan kan. Ik acht de kans daarop bijzonder klein; een 5E3 begint zelf vanaf 12 uur al flink te klippen; het volume stijgt dan nog nauwelijks en je draait er alleen maar vervorming bij. Wanneer je je booster heel hard zou zetten dan krijg je eigenlijk hetzelfde effect. Je mag de gain van jouw pedaal zowieso vol open draaien (als je dat mooi vindt). Zorg dat je het volume zo instelt dat het net iets harder klinkt dan zonder het pedaal dan heb je een lekker solostandje en kun je zonder het pedaal nog een beetje (semi-)clean mee rocken :blast:


of maak ik me hier onnodig druk over?
Altijd goed om het even na te vragen. Beter voorkomen dan blussen toch?

Veel plezier met je setje!

GretschGuy
6 februari 2011, 15:17
De waarheid is niet zo absoluut als sommigen hier beweren. Op 'n 5E3 circuit kan 'n booster geen kwaad. In circuits met grid-leak bias (i.p.v. bias afstelling door 'n weerstand aan de kathode) op de eerste gain stage kan 't dat wel.

Al te vaak zal je ze niet tegenkomen. De Tweed Deluxe 5C3 is b.v. 'n amp met grid-leak bias. Na +/- 1955 is 't niet veel meer gebruikt. Maar er zijn uitzonderingen. En in die hele kopie / re-issue trend zullen er ook wel weer amps met grid-leak bias zijn (of worden) verkocht.

cluseau
7 februari 2011, 10:06
.....ik heb de booster eigenlijk nog nooit hoger gezet dan 12 uur omdat ik de versterker of onderdelen daarin niet wil opblazen......


Hoef je echt niet bang voor te zijn. Als je een normaal signaal aan de ingang toevoerd zul je daar niets mee opblazen, ongeacht de bias vorm. Natuurlijk wel in alle redelijkheid een normaal audio signaal. We weten allemaal als je de output van een amp op de ingang zet dat dit niet gezond is. Wel is het zo dat je de voeding, eindtrap en speaker zwaar belast bij volle uitsturing maar daar moet hij tegen kunnen, als dat niet zo is heb je te maken met een verkeerd berekend design.

Frans.

driftkop
7 februari 2011, 14:32
Bedankt voor de gerustelling. Vanavond maar eens uitproberen in het oefenhok :rockon:

refused199
8 februari 2011, 17:13
Wel is het zo dat je de voeding, eindtrap en speaker zwaar belast bij volle uitsturing maar daar moet hij tegen kunnen, als dat niet zo is heb je te maken met een verkeerd berekend design.

Dat is iets wat ik ook ervaren heb. Ooit een treblebooster van newtone gebruikt in combinatie met een SE-5a 5w amp van ampmaker. Wanneer je de treblebooster te ver open draaide kreeg je inderdaad ook een grote volumeboost met daarbij als gevolg dat de ecc83 er telkens uit klapt.. De TB was dus niet vol open te gebruiken in combinatie met de 5watter hoewel ik daar met andere versterkers geen probleem mee gehad heb.
Dus enige voorzichtingheid is toch wel belangrijk lijkt me.