PDA

View Full Version : Geluid wat schel, als je recht voor speaker zit



Fender83
3 februari 2011, 14:27
Yo GN'ers,

Ik heb een Hiwatt Hi Gain 50 combo. Nu ben ik wel tevreden met deze versterker, maar ik zit even met t volgende.
Als ik in band verband speel, staat ie logischerwijs harder dan thuis. Het valt me dan erg op, dat wanneer ik recht voor de versterker op oorhoogte zit/sta, het geluid wat je dan hoort nogal schel is. Dit had ik op thuisvolume niet.
Als ik echter er niet pal voor sta, maar dr schuin voor sta, dan is het geluid prima.
Is dit normaal bij veel versterkers? Andere gitarist met een Line6 versterker heeft het een stuk minder. Zijn er mogelijkheden om dit voorkomen?
Kan me bv voorstellen dat je bij een kroeg optreden dit niet echt wilt?

HaroldA
3 februari 2011, 14:28
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=70465

jutter
3 februari 2011, 14:28
Yo GN'ers,

Ik heb een Hiwatt Hi Gain 50 combo. Nu ben ik wel tevreden met deze versterker, maar ik zit even met t volgende.
Als ik in band verband speel, staat ie logischerwijs harder dan thuis. Het valt me dan erg op, dat wanneer ik recht voor de versterker op oorhoogte zit/sta, het geluid wat je dan hoort nogal schel is. Dit had ik op thuisvolume niet.
Als ik echter er niet pal voor sta, maar dr schuin voor sta, dan is het geluid prima.
Is dit normaal bij veel versterkers? Andere gitarist met een Line6 versterker heeft het een stuk minder. Zijn er mogelijkheden om dit voorkomen?
Kan me bv voorstellen dat je bij een kroeg optreden dit niet echt wilt?

Gebruik de xoekfunctie: beam blocker

JTB
3 februari 2011, 14:53
gewoon niet recht ervoor gaan zitten... next

Ace 1.15.19
3 februari 2011, 15:03
gewoon niet recht ervoor gaan zitten... next
En wat nou als je je mic recht voor de speaker zet / moet zetten ?

HaroldA
3 februari 2011, 15:05
En wat nou als je je mic recht voor de speaker zet / moet zetten ?

Die zet je op de rand van de dustcap, daar zit veel minder hoog dan op de conus.

Fender83
4 februari 2011, 08:42
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=70465

Thanks, ga hier eens naar kijken!

svdijk
4 februari 2011, 09:03
Ik heb een tijdje Weber Beam Blockers in m'n Marshall kasten gehad, en ze werken inderdaad perfect hiervoor, en spreiden het geluid mooi.
Toch vond ik dat ze ook de ballen uit het geluid haalde, en dat het moeilijk was om de sweatspot te vinden voor de microfoon om alles uit te versterken.
Dus uiteindelijk heb ik (bijna) alle beam blockers weer verkocht.
Gewoon de presence (en eventueel de treble) wat terugdraaien.
Het verschil tussen jou Hiwatt, en de Line6 is, dat jou Hiwatt wel door de mix komt, en de Line6 niet in een bandmix te horen is!!
Als ik m'n JCM800 hoor is die ook vrij schel, maar in de band valt 'ie als een puzzelstuk op z'n plek, en is dat schelle weg, dat is denk ik ook met je Hiwatt het geval!
Je kunt ook altijd nog wat met preamp buizen spelen, als je het fizzy randje eraf wilt halen, kun je V1 door een JJ 12AX7 vervangen, die klinken iets donkerder.

heinz3110
4 februari 2011, 09:45
Bierviltje in het midden van je speaker op het speakerdoek plakken.

Brum
4 februari 2011, 09:49
Misschien is een setje Groove Tubes GT12AX7C in de voorversterker een optie. Volgens Groove Tubes. Dit is wat Groove Tubes zelf zegt erover:

GT12AX7C levert een niet te scherpe warme ronde en vette 'tone'.
Zoet warm mid gevoicede sound, sluit aan bij de sound van Europese versterkers.
Geweldig voor Marshalls en Fenders aldus Groove Tubes.
Een buis die iets van het randje afhaalt bij high gain versterkers
door de presence iets te reduceren terwijl de gain en articulatie intact blijven.

Wellicht haalt het iets van je fizzy tone weg en zo om te wisselen, zonder poespas.

wim59
4 februari 2011, 21:26
uh, even over die line 6, ik heb me toevallig laatst een Blackstar HT 60 Stage gekocht, mooie versterker maar loodzwaar dus die blijft in de repetitieruimte. Voor thuis heb ik een Line6 gekocht met uitgebereid floorbord. Ik moet zeggen dat ik hem best goed vond klinken dus eens geprobeerd op de repetitie en daarna bij een optreden. Ik kan er maar een ding van zeggen, zo'n Line6 doet precies wat hij moet doen, scheurt lekker, genoeg variatie voor een coverband en heel handig met z'n presets en.. hij komt echt niet slechter door in de mix dan de Blackstar terwijl het nota bene een transistorbakje van 75 wat is en net niks weegt. Ik weet het, zo'n buizenversterker klinkt warmer en meer sustain enz. enz. maar wie uit het publiek maalt daarom.

crapton
4 februari 2011, 21:35
Komen we op de modeling vs tube amp discussie...

Ben het wel met je eens in een coverband komt de kwaliteit van je amp niet altijd goed naar voren door de herrie van de overige bandleden.

Ik heb eens een goede gitarist over een POD 2.0 en een monitor horen spelen en dat klonk fantastisch. Tja die vent kon dus goed spelen. Had waarschijnlijk ook eindeloos liggen tweaken.

Ik heb zowel modeling geprobeerd (o.a. PodX3L) en nu full tube. Het gaat alletwee, maar full tube lijkt toch iets 'directer' en dynamischer - reageert sterker op je aanslag. Bij sommige muziek maakt dat dus geen bal uit want sta je alleen te hengsten.

wim59
5 februari 2011, 00:58
Ja, is deels zo. Mijn eerste versterker was een Peavey bandit (transistor), daarna een Marshall valvestate. Ja, dat was een verbetering maar dan praat ik over 20 jaar geleden. Er wordt altijd een beetje minachtend gedaan over transistor en ik heb ze nu beide. Ik blijf er bij dat er tegenwoordig hele goede en bruikbare tansistoramps worden gemaak die niet echt onder doen voor een buizen. Ik heb me daar ook een beetje in laten meeslepen. Als ik het over zou doen ging ik echt niet meer het geld voor een Blackstar uitgeven.

flo123
5 februari 2011, 01:25
Kijk i.p.v. naar een "beam blocker" eens naar deze oplossing met een "donut" van plastic schuim voor je gehele speaker:
Speaker Directivity Modifier - Jay Mitchell
http://www.tgpwebzine.com/?page_id=424
Fotos en grafieken op blz 2:
http://www.tgpwebzine.com/?page_id=443
Lange forum thread:
http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=470956