PDA

View Full Version : versterker gebruiken zonder op cabinet aan te sluiten?



scabiosa
3 februari 2011, 13:20
vrienden, een vraag
om op te nemen zou ik mijn basman doorlussen op een andere eindversterker, de gitaar in input1 en dan van input2 naar een eindversterker...

nu heb ik gehoord dat het niet goed is om de versterker te gebruiken zonder dat ie aangesloten is op een cabinet... zou schadelijk zijn voor de lampen... maar dit heb ik enkel gehoord, weet er iemand daar iets meer van?

dank, vielen dank!
e

HaroldA
3 februari 2011, 13:59
Geen load aansluiten zal ervoor zorgen dat de output trafo doorfikt. Zet een buizenamp dus nooit aan zonder!!!

"Load" hoeft trouwens niet per se een speaker te zijn, een loadbox of (een aantal dikke weerstanden) mogen ook...

PeeVee
3 februari 2011, 17:56
Wanneer je geen jack in de speakeruitgang van een Bassman steekt, is de secundaire tap van de output trafo naar massa geschakeld. Je hebt dan dus juist een hele lage (0 Ohm) load ipv een "geen load" (= oneindig hoog). Door de mismatch zullen de buizen niet/nauwelijks vermogen leveren en loopt er dus ook niet/nauwelijks stroom itt bij een transistoreindtrap: wanneer je die kortsluit zullen de torren direct uitfikken. Dat kortsluiten naar massa is dus een beveiliging; Leo was nog niet zo dom.

Je output trafo zal dus, itt wat de vorige schrijver stelt, niet zo snel uitfikken! Iets anders is het wanneer je wél een jackplug in de uitgang zou steken (speakerkabel) maar vergeet het snoer in een cabinet te prikken. Dan heb je een "open" einde (oneindig hoge load) en kunnen er hele hoge piekspanningen ("spikes") ontstaan waardoor je OT wél uit kan fikken.

Om de versterker zo te gebruiken zoals jij voorstelt, hoeft ie echter helemaal niet aan te staan. De twee inputs staan min of meer parallel (zit wel een weerstandje tussen). M.a.w. je gebruikt je Bassman top dan als een (wel heeele zware) Y-kabel. Omdat je het signaal rechtstreeks aftapt van je INGANG; is het uitgangssignaal helemaal niet door de versterker heen gegaan. M.a.w. de Bassman top biedt geen enkele meerwaarde; je kunt de kabel beter gewoon rechtstreeks in de andere amp steken. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.

Ik vermoed dat je je Bassman als een soort "preamp" wilt gebruiken voor die aparte eindversterker maar die vlieger gaat op de door jou voorgestelde manier niet op.

Je zo dan...

OF een line-out moeten maken (b.v. een via een kathode volger uit het Bass kanaal: is toch niet bruikbaar) en de eindbuizen er uit halen (of "pootje" lichten; b.v. referentie naar aarde of hoogspanning onderbreken).

OF een 4 Ohm load aansluiten op de speakeruitgang (10x 10W 47 Ohm weerstanden parallel ofzo) en dan parallel aan de speakeruitgang een 1:10 spanningsdelertje maken met een 100k en een 10k weerstandje (oid). Het kan nog makkelijker: gewoon de

Het gave van zo'n Bassman is echter juist die 2x6L6 eindtrap met die knots van een output trafo. Dat deelt nu juist lekker rake klappen uit. Waarom zou je die nou juist niet willen gebruiken? Dat snap ik niet. Misschien beter om dan je Bassman te verkopen en een 19" preampje kopen?

scabiosa
3 februari 2011, 18:03
ik ga opnemen bij een vriend straks, die heeft een speaker in een "geluidsdichte" kast, daarvoor zit een vette marshall lampen eindversterker, als pre-amp gebruikt hij zo'n line 6 pod of-hoe-dat-ook-heet
mijn plan was dus de preamp van mijn basman te gebruiken

maar dit heeft dus geen zin, omdat ik het normale kanaal wel eens doorlus naar het baskanaal om op beide te spelen dacht ik even dat je op die manier de pre-amp kon gebruiken, nu ik eens wat beter nadenk lijkt het me logisch dat het eingelijk gewoon het gitaarsignaal is dat ik op die manier doorstuur...
hehe

jammer,

dus ik neem gewoon mijn cabinetje fijn mee straks!
dank voor de uitleg!

e

DaveItUp
6 februari 2011, 20:42
Je kunt toch je amp aansluiten op die geisoleerde cab? Mits dat een beetje goed geluid oplevert natuurlijk.