PDA

View Full Version : Rockabilly op een strat; hybrid picking en het midden-element



aaronstonebeat
3 februari 2011, 01:40
Rockabilly-pickers,

Ik raak gaandeweg meer en meer bedreven in, toch in ieder geval enthousiast, over de stijl van gitaar spelen waarmee 'het' zo'n beetje allemaal begon ergens vroeg in de jaren '50.

Nu merk ik dat mijn strat zich daar qua geluid heel goed voor leent maar dat ik met mijn hybrid picking last heb van het midden-element: ik kom er met mijn plectrum en met mijn tokkel-vingers de hele tijd tegenaan. Dat leidt tot bijgeluiden (ik speel ook nog eens graag met hele harde, en soms metalen plectra) en de pole pieces zitten de nagels van mijn 'plukvingers' in de weg.

Speciaal voor die stijl (en dat heb ik met geen andere stijl eerder ervaren) grijp ik nu naar mijn gitaren met twee pickups; niet vanwege het geluid, want ik vind mijn strat in stand 2 en 4 uitermate geschikt ervoor, maar vanwege de ruimte onder de snaren in het 'plukgebied'.
Op mijn tele is de afstand tussen de snaren en de slagplaat ongeveer gelijk en heb ik geen enkel probleem; het enige verschil wat dat betreft is dat er geen midden-element zit. Het is een millimeter-kwestie; het midden-element op de strat steekt met z'n kapje maar een 2 mm boven de slagplaat uit.

Is dat een bekend verschijnsel, of ben ik daar een rare in?
Ik probeer wel wat hoger op te tokkelen maar ik wil palm-mute kunnen doen op de bassen en dan kom ik steeds weer op diezelfde tokkelpositie terecht.

EuroCinema
3 februari 2011, 08:42
Ik heb ook altijd last van een middenelement bij het picken.

Duhsjaak
3 februari 2011, 09:22
Hi Aaronstonebeat
Volgens die ene Cricket die later zelf ook zo populair is geworden gebruikte de H. heer Buddy Holley alleen het midden element.

De oplossing ligt voor de hand: Neem een strat, sloop daar voorzichtig hals en brug element uit en
- je krijgt het Buddy Holley geluid
- je krijg een zee aan ruimte
- als deze fase over is en je gaat weer normaal spelen, kun je altijd je andere pups weer terugzetten.

Metalen plectra ben ik van af gestapt. De slagplaat van mijn Iba Strat (3 standen - 5 standen is voor in de Kama Sutra) is daardoor volledig naar de knoppen.

Succes!!!
Vriendelijke groet, Gus

terrasbeest
3 februari 2011, 09:42
Een Strat met de switch op brug en midden element vind ik persoonlijk heel mooi klinken, maar ik vind Strats, en Fender in het algemeen wat vervelende gitaren omdat naar mijn gevoel de snaren te dicht bij de body zitten.

Niet dat de snaren zwaar aansla,het is meer een vorm van claustrofobie:???:
' Plukken' ( alle noten ve akkoord samen spelen, ipv te strummen dus...) is vrijwel onmogelijk.

Bij deze gitaren is daar rekening mee gehouden,maar voorlopig denk ik niet dat ik er geld ga voor 'kunnen vrijmaken' :

http://www.solowayguitars.com/

Ik heb geen weet van rockabilly gasten die ze hebben, maar als je rijk genoeg bent bouwt deze kerel wel een gitaar naar jouw specificaties.:seriousf:

Antone_Pieter
3 februari 2011, 18:32
Ervaring met hybrid picking heb ik niet maar ik herken je probleem wel. Vooral met stukken in de stijl van Albert Collins zit de middelste pu van mijn strat me danig in de weg. Een van de redenen dat ik de laatste jaren de voorkeur geef aan een telecasterachtige. Alle vrijheid voor de vingers...

Groet,

Pieter

barno
3 februari 2011, 19:12
Ervaring met hybrid picking heb ik niet maar ik herken je probleem wel. Vooral met stukken in de stijl van Albert Collins zit de middelste pu van mijn strat me danig in de weg. Een van de redenen dat ik de laatste jaren de voorkeur geef aan een telecasterachtige. Alle vrijheid voor de vingers...

Groet,

Pieter

de beste reden om albert collins op een tele te spelen is natuurlijk albert collins' sound zelf

at aaron: op een strat heb je toch behoorlijk wat plaats tussen de pups? Ik heb er op mijn 3X P90 strat ook wel wat last van maar die pups staan dus heel kort bijmekaar, bij gewone scoil strats zoekt mijn picking hand intuïtief de ruimte tussen de de pups op

aaronstonebeat
3 februari 2011, 21:22
Goed om te horen dat ik niet de enige ben die het zo ervaart. Dank voor het delen van de ervaringen.

Barno, het is dat ik graag de bassen wil kunnen dempen dmv palm mute; als ik dan tussen brug- en middenelement tokkel, zit de rand van mijn hand achter de brug en als ik tussen het midden- en halselement, tokkel zit die te ver van het begin van de snaren.

@ Gus: Buddy Holly was toch geen hybrid of chicken picker? Niet ten nadele van hem bedoeld: ik vind hem eerder een oervader van het punk-gitaarspel.

Gelukkig heb ik een aantal gitaren met twee elementen; die strat is eigenlijk de enige met drie exemplaren.

Duhsjaak
5 februari 2011, 17:32
Hi Aaron,
Sorry dat ik voor wat verwarring zorg. Je zou graag wat ruimte op een strat willen hebben en (in mijn ogen) het laatste wat ik ruim is het element, dat de H. Buddy Holly gebruikte. Zelfs als ik een 1 pup strat voor het spelen van The Wind Cries Mary zou bouwen, zou er voor de blik blik geluiden de Buddy Holly pup er for good measure ook op zitten. 1 pup of niet. De gedachtengang was dat als je nog maar 1 element op je strat hebt, je in ieder geval genoeg ruimte zou moeten hebben. Om dan, afgezien van Buddy, de middelste te laten staan, is de ratio voorbij leek mij.
Als je een geintje gaat uitleggen, is de lol (if any) van af.

Een van de betere picking gitaristen (geen rockabily helaas) is Richard Thompson. Hij stond tot voor kort bekend om zijn geduldige uitleg aan vriend en vijand en jij hoort zeker in de 1e categorie.

Speelt sinds 1969 strats en misschien heeft hij een foefje. Stand van zijn hand of zo?

Ik zou zeggen: probeer het.

Vriendelijke groet, Gus