PDA

View Full Version : Klein projectje: 'the huminator'



titzenpitzer
2 februari 2011, 14:17
Hoi!

Ik ben sinds kort (eindelijk) bezig met maken van passieve bypass-loopertjes; misschien dat ik ooit eens doorgroei. Tot nu toe heb ik nog steeds geen verstand van electronica - ik doe maar wat.

Nu kwam ik het volgende tegen:
http://www.beavisaudio.com/projects/Huminator/index.htm

Voor ik hiermee begin, kan er iemand met een hoofd vol wijsheid me vertellen of dit het gitaarluid niet te hard affecteert?

Bedankt.

tommus42
2 februari 2011, 14:27
Heb alleen boerenverstand van schakelingen, maar is dit niet een afvlakschakeling voor de voeding? Lijkt me overbodig, zelfs in een adapter van de V&D zit al een stabilisatie (en filter) schakeling.

nico verduin
2 februari 2011, 15:08
Lijkt me overbodig, zelfs in een adapter van de V&D zit al een stabilisatie (en filter) schakeling.Wel eens een scope erop gezet?

iWishmaster
2 februari 2011, 15:20
Ik vind een 100 Ohm weerstand in serie redelijk hoog. Da's een stroombegrensing tot max 90mA. Moet je toch niet teveel pedaaltjes achter hangen dan.

tommus42
2 februari 2011, 15:22
Wel eens een scope erop gezet?

Neen, mijn conclusie is dat enige extra filtering geen overbodige luxe is?

fredjuh
4 februari 2011, 22:13
Ik zou de waardes van de elco en weerstand anders kiezen. 10000uF en 10 Ohm bijvoorbeeld. Zo'n 10000uF condensator is voor zulke lage spanningen helemaal niet duur, dus als je dan toch al zo'n kastje maakt... Met 10 Ohm zakt je voeding tenminste ook niet zo in, dan kun je er nog eens een paar pedaaltjes aan hangen.

nico verduin
5 februari 2011, 08:37
Het kan de moeite zijn om eens te gaan spelen met de PSU designer van Duncan amps. Faktoren van belang:
- DC weerstand van de secundaire wikkeling
- ESR (Equivalent Series Resistor) van de elco's
- Belasting in stroom van de adapter.

De series weerstand samen met de ESR van de elco vormen een spanningsdeler naar GND voor de rimpel (100hz hum) . Hoe beter de ESR van de elco, hoe lager de capaciteit hoeft te zijn.

cluseau
5 februari 2011, 09:56
Voor ik hiermee begin, kan er iemand met een hoofd vol wijsheid me vertellen of dit het gitaarluid niet te hard affecteert?


Voor je gitaargeluid hoef je niet bang te zijn zolang je maar voldoende spanning overhoud. Verder vind ik dit een zinloos boorproject. Om te beginnen is er al geen enkele bijdrage aan filtering door D1, D2 en R2. In tegendeel, deze componenten zullen de al aanwezige hum alleen maar verergeren. De enige hum beperkende componenten zijn R1 en C1 en dan ook nog ongelukkig gekozen. Als een elko van 100uF je moet redden is de adapter van zeer slechte kwaliteit. Begin dan het probleem bij de basis aan te pakken door een goede adapter te kopen. Dat is waarschijnlijk nog goedkoper dan een kastje maken met deze zinloze rommel. Sorry als ik zo negatief overkom maar dit is echt zinloze sitevervulling.

Frans.

nico verduin
5 februari 2011, 10:05
Sorry als ik zo negatief overkom maar dit is echt zinloze sitevervulling.

Frans.
Dat sowieso. Maar het mag allemaal niets meer kosten heh:)

cluseau
7 februari 2011, 08:21
Er is trouwens al eens eerder een discussie (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2492759#post2492759) over geweest. De conclusie was toen niet anders.