PDA

View Full Version : ruil les paul traditional voor gretsch tennessean uit 1972



jesco
1 februari 2011, 12:49
Enkele maanden geleden heb ik een gibson les paul traditional gekocht voor €2000, eerder een impulsaankoop, want de gitaar ligt mij totaal niet, ik speel liever op mijn strat.

Nu heb ik besloten om ze te verkopen of te ruilen
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/gibson-les-paul-traditional-goldtop-86489815.html
Ik kreeg deze morgen een mail van iemand die hem wou ruilen voor deze
http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/gretsch-tennesan-uit-1972-ruilen-85662349.html?qq=gretsch&pcpl=&list_cat=elektrische-gitaar&pc_id=&afd=muziek%2Fmuziekinstrumenten%2Felektrische-gitaar
Een gretsch hollowbody is echt een van mijn droomgitaren, maar ik vraag me af hoeveel deze gitaar waard is, de eigenaar zegt dat hij volledig origineel is en in uitstekende staat.

Ik zie een ruil wel zitten, maar €2000 euro was een enorme investering en ik zou er niet graag mijn broek aan scheuren, dan ruil ik liever met een iets goedkopere gitaar + opleg dat ik dat geld kan investeren in wat effectenpedaaltjes ect

joskedentweede
1 februari 2011, 13:05
Op een ander forum had iemand de waarde opgezocht voor een 1963 tennessean.
Eentje in goede staat was tussen de 3200 en 2800 dollar (maar dit was wel in uitstekende conditie). Anderen gingen als volgt:
"98% (mint) - $3200; 95% (excellent plus) $2500; 90% (excellent) $2050; 80% very good plus $1600; 70% very good $1275; 60% good $1050."

Ik weet niet of je er wat aan hebt, deze gitaar is toch 9 jaar ouder dan degene die jij hebt aangeboden gekregen.

Succes ermee!

JeroenP
1 februari 2011, 14:06
Deze tenessan is wel een andere versie dan die uit '63. Die heeft o.a. geverfde f-holes, 2 hi'lo'trons en een andere bodyschape. Deze is wel iets zeldzamer. Daarentegen ook iets minder gewild. Al denk ik dat de 2ehands waarde wel ongeveer gelijk ligt. (Aanvullingen van anderen zijn welkom)

Squier4ever
1 februari 2011, 14:08
Sowieso is een Gretsch altijd vetter dan een LP, dus alleen al daarom zou ik het doen. Wel even mailen voor meer foto's, want deze pic is wel heel shabby.

Mr.Fingers
1 februari 2011, 14:22
josszee is EUROBOY van hier op het forum... Die heeft een Gibson LP Standard Goldtop gehad, die hij dan heeft ingeruild voor een Guild T-100 uit 1958, en die dan tegen een Gibson ES175... (en die dan tegen die Gretsch?)

Triggy
1 februari 2011, 15:58
Een Gretsch 6119 van de afgelopen periode (laatste 10/15 jaar uit Japan) doen ongeveer tussen de 1550,- en 1700,- tweedehands, uiteraard afhankelijk van de staat. Een originele '72 betekent dat ie uit de USA komt.
Meer Vintage waarde denk alhoewel de 6119 minder gewild is dan de 6120 (Nashville/de Brian Setzer gitaar) of de 6122 country gentleman.
USAzijn heeft ook zijn eigen mogelijke problemen van de bindings of necksettings. Deze kan echter ook een lot uit de loterij zijn en goed zijn en heerlijk spelen en klinken. Ingespeeld is ie in ieder geval.:)
Dan is 2000,- niet te veel in mijn optiek.
Als je zelf 2000,- voor je LP nieuw hebt betaald zou ik zeker niet twijfelen.
Maar ik weet zelf te weinig van LP's af om iets zinnigs over de tweedehandswaarde te zeggen.

joskedentweede
1 februari 2011, 15:59
Daar komt natuurlijk ook nog bij dat een 1963 pre Baldwin is, en een 1972 niet, gelukkig heeft de Tennessean het minste veranderingen doorgemaakt, buiten dan de echte vioolgaten en andere pickups.
Het is een beetje een lastige situatie, een LP traditional is niet echt een goedkoop beestje, maar als die tennessean je beter ligt, wat doe je dan?

Als je echt zo aangetrokken bent tot die Gretsch moet je die zeker eens vrijblijvend gaan testen en vergelijk ze, wie weet valt er nog wel wat te regelen.

Toch denk ik dat je gaat moeten oppassen voor de Gibson-gestapo hier op het forum :D :p

zoon van Piet
1 februari 2011, 16:14
ik zou er een hoop geld bij vragen.. ;)

want het is tenslotte een uit de baldwin-jaren en dat blijven de zwarte jaren van de firma...
en wie weet, heb je dan een goede echte Gretsch én een stapel euro's..

ACSlater
1 februari 2011, 21:47
Dit is door zijn afwijkende bodyvorm een veel minder mooie Gretsch dan de oudere en nieuwere exemplaren. ik zou er nog geen €1400 voor over hebben dus inderdaad geld bijvragen.

macwilliams
1 februari 2011, 22:00
Daar komt natuurlijk ook nog bij dat een 1963 pre Baldwin is, en een 1972 niet, gelukkig heeft de Tennessean het minste veranderingen doorgemaakt, buiten dan de echte vioolgaten en andere pickups.
Het is een beetje een lastige situatie, een LP traditional is niet echt een goedkoop beestje, maar als die tennessean je beter ligt, wat doe je dan?

Als je echt zo aangetrokken bent tot die Gretsch moet je die zeker eens vrijblijvend gaan testen en vergelijk ze, wie weet valt er nog wel wat te regelen.

Toch denk ik dat je gaat moeten oppassen voor de Gibson-gestapo hier op het forum :D :p

Hoezo, is die traditional een fake dan?