PDA

View Full Version : JCM800 4104 combo vs 2204 head : gain vraag



reckless_life
1 februari 2011, 09:49
Ben gisteren naar een JCM800 4104 combo (2x12 50Watts) gaan luisteren, maar ik had de indruk dat de gain er niet zo door kwam.
(ik had iets meer crunch verwacht, al ben ik niet heel luid kunnen gaan)

Op youtube staat een filmpje van de 2204, wat eigenlijk de head versie is, maar daar is precies meer gain, en ook wel de sound die ik wil.

Marshall JCM 800 2204 Demo Gain
http://www.youtube.com/watch?v=it6dAmI7Kro&feature=related

Ligt dit puur aan de gitaar dan of moet de amp harder of scheelt er wat aan de amp?

tommus42
1 februari 2011, 10:07
Heb het filmpje niet helemaal bekeken (trok ik niet :D), maar ik vind minder gain in een JCM800 veel mooier, komt het typische geluid beter uit.

Misschien heeft ie er een overdrive pedaal voor? De output van de gitaar speelt ook een rol.

muziekschuur
1 februari 2011, 10:08
Hij moet inderdaad harder staan. Zo'n amp speel je het lekkerst thuis met een powerbrake of attenuator.

http://www.tedweber.com/atten.htm

VHT heeft er ook en Marshall had er ooit ook.

Gitaristen gebruiken dan ook meestal een distortion pedaaltje thuis voor dit doeleind.

DaveItUp
1 februari 2011, 10:08
Kan aan gitaar liggen, speakers, de opname van de youtube video die toch meer compressed is, het volume waarop jij getest hebt. Misschien staat de bak in deze youtube vid wel voluit, allicht dat het dan gainier klinkt en meer sustain e.d.

reckless_life
1 februari 2011, 12:32
Hij moet inderdaad harder staan. Zo'n amp speel je het lekkerst thuis met een powerbrake of attenuator.

http://www.tedweber.com/atten.htm

VHT heeft er ook en Marshall had er ooit ook.

Gitaristen gebruiken dan ook meestal een distortion pedaaltje thuis voor dit doeleind.

Ik heb het gezien, maar ik weet niet goed welke attenuator ik dan zou nodig hebben. Wat bedoelen ze eigenlijk met "...to dime your amp..."?

In combo's met dual speakers, welke speaker cable moet je dan doorlussen naar de attenuator?

guhlenn
1 februari 2011, 13:08
Zo'n attenuator werkt niet zoals jij dat wil, vermoed ik. Pedaaltje ervoor is veel effectiever.

Mukkez
1 februari 2011, 18:59
Alle info staat onder z'n filmpje, hier de settings:

Presence 0
Bass 6
Mids 6
Treble 4
Volume Just above 1
Preamp (Gain) 8-9

To dime your amp betekent volgens mij gewoon op 10.

Henri H
1 februari 2011, 19:31
Hij moet inderdaad harder staan. Zo'n amp speel je het lekkerst thuis met een powerbrake of attenuator.

http://www.tedweber.com/atten.htm

VHT heeft er ook en Marshall had er ooit ook.

Gitaristen gebruiken dan ook meestal een distortion pedaaltje thuis voor dit doeleind.Een 2204/4104 heeft niet belachelijk veel gain, en klinkt op laag volume ook erg goed. 't Is een typische rock-sound, en klinkt erg open, vooral met een Telecaster.
Je hoeft hem dus niet per se open te trekken om goed te laten klinken.
Een pedaaltje (overdrive/tubescreamer) ervoor doet wonderen!

Wat attenuator/powerbrake betreft bedoel je denk ik i.p.v. VHT, THD neem ik aan?

reckless_life
1 februari 2011, 22:42
Heeft er iemand ervaring met de 4211?

Deze heeft 2 split-channels en een EQ+gain voor elk channel.
Bij de 4104 heb je gewoon 1 EQ en een volume knop :)

Ik vraag maar om dat ik ook een 4211 te koop weet staan, het is wel een uur rijden, maar het is voor dezeflde prijs als de 4104.
De 4211 is 100W en dat lijkt me nu echt wel overkill. Of is een 100Watt niet noodzakelijk dubbel zo luid als een 50Watt?

Ik kom dit soort amps niet zo vaak tegen en nu zijn er ineens 2 ... dilemma! :)

WillemdaGuide
1 februari 2011, 22:56
Qua volume maakt het niet veel uit, wel iets qua klank naar het schijnt.
Voordeel is vooral dat ie langer clean blijft op hoog volume.
Nadelen zijn een groter gewicht en duurder met buizen vervangen.

Ik ben zelf meer van 50 watt, en zou voor die versie gaan. Ik vind het juist wel fijn wanneer het clean wat overstuurd, maar dan staat ie echt wel al hard.

Mooiste zou zijn als je ze naast elkaar kunt proberen, maar dat is geen optie geloof ik. Hoeveel ervaring heb je met buizenamps?

signsofzodiac
1 februari 2011, 23:08
Specifiek het verschil tussen een 50 of 100 watt JCM800 kan ik je niet vertellen. Heb nog nooit een 800 bespeeld, helaas, voor zover ik me kan herinneren. Wat ik je WEL kan vertellen is dat ik altijd de 100W variant heb gekocht van alle versterkers waarbij ik ze met elkaar heb vergeleken. Iets meer laag en ze klinken wat "groter". Meer cleane headroom op volume. Je moet het verschil een keer horen om er een mening over te vormen. Mogelijk is de 50W sound wel jouw sound. Als je er slechts een rock/scheur-sound uit wil trekken zou een beetje eindbuis-oversturing wel lekker kunnen zijn, maar dan heb je het ook al over behoorlijke volumes. 50W en 100W schelen volgens de theorie slechts zo'n 3 dB in maximaal volume, verwaarloosbaar. Tegen die tijd zijn je trommelvliezen en je buren er al lang klaar mee.

reckless_life
1 februari 2011, 23:22
...
Mooiste zou zijn als je ze naast elkaar kunt proberen, maar dat is geen optie geloof ik. Hoeveel ervaring heb je met buizenamps?

Jaren geleden heb ik steeds met transistor versterkers gespeeld, ben nu opnieuw begonnen met gitaarspelen en een buizenamp is iets wat ik eigenlijk altijd al heb willen hebben.

Henri H
2 februari 2011, 08:42
De 4211 is de 100W variant van de 4212 (2x12 50W combo) en de 2205 (50W top).
Ik heb die laatste 2 (gehad), maar dat zijn behoorlijk andere beestjes, veel meer gain, veel meer dichtgesmeerd.
Wel erg geschikt als '80's hardrock/metal-versterker, en ook hiervoor geldt: met een tubescreamer zit je al gauw in Metallica-sferen.