PDA

View Full Version : 10" speakers



nak
31 januari 2011, 22:54
Onze andere gitarist heeft inmiddels een blackstar 100w head aangeschaft.
Aangesloten op zijn 2x10" kast rammelden de speakers er bijna uit zelfs met laag volume.
De resonance knop moest eerst weer helemaal terug voor het goed klonk.
Maar nu de vraag:
weet iemand een goede 10" speaker die ook redelijk bastonen kan weergeven?
Het klinkt toch wel lekkerder met de resonance vol open.

Dick Wolkendeck
1 februari 2011, 00:20
Lijkt me duidelijk: deze speakers doen het niet voor die top. Op zich moeten er wel 10"speakers zijn die veel bas geven, zo zijn er wel basspeakers, ook 2 x 10", die flink bas geven.

Er zijn wel 4 x 10" Marshall kasten, maar die ken ik niet goed. Wel eens een oude fender twin gehoord met 10" speakers en een 4 x 10" fender combo. Die klonken best goed vol, maar dan moet je geen Machine Head verwachten.

Toch maar een 4 x 12 kast kopen?

Rutger
1 februari 2011, 10:11
Eminence heeft goeie 10" speakers (redcoat en patriot serie) die veel vermogen aankunnen, kijk daar eens naar.

peter_heijnen
1 februari 2011, 12:19
Een 10 incher die redelijk bastonen kan weergeven?

Moet je idd maar eens kijken hoeveel laag er uit een gemiddeld 2x10 baskastje kan komen. Maw, specifioek die speakers in die cab van je maat trekken het niet, dat staat verder los van de speakermaat.

Ik heb jaren met 2 maal 2x10 met dei celestion g35l of zoiets gespeeld en dat was meer dan prima te doen.

Robdop
1 februari 2011, 12:40
ben ik gek of zegt de ts geen moment dat hij denkt dat 't niet kan.
volgens mij vraagt hij juist hulp voor goede "10 speakers.

verder kan ik geen nuttige bijdrage geven, ik speel over "12.

peter_heijnen
1 februari 2011, 13:05
Nee hij vraagt specifiek naar 10 inchers die ook redelijk laag kunnen weergeven, alsof ze dat eigenlijk niet zouden kunnen.

schwalbe
3 februari 2011, 11:49
Dat 'eruit rammelen' zijn speakers die over hun xmax heen gaaan. Je bent dus op zoek naar speakers met een zo hoog mogelijke xmax ( = conusuitslag zonder vervorming ). Wat dat betreft doen de Eminence Delta Demons het erg goed (xmax wel 5x zo groot als van de meeste gitaarspeakers). De klank daarvan moet je natuurlijk wel bevallen...
http://www.eminence.com/speakers/speaker-detail/?model=Delta_Demon

schwalbe
3 februari 2011, 12:55
Om een en ander nog wat te verduidelijken zal ik nog even uitleggen wat de resonance knop op je versterker doet. Deze regelt de hoeveelheid negatieve feedback in het laag. Hoe verder je hem opendraaid hoe minder negatieve feedback en hoe minder controle de versterker heeft in het laag. Dat combineert slecht met luidsprekers die van zichzelf al weinig controle hebben in het laag (die dus een kleine xmax hebben), want dan loopt de zaak uit de hand. De Delta Demon heeft een lange spreekspoel en dus een hoge xmax en dus veel controle in het laag. Dan kan de resonance dus verder open.
Overigens doet de presence knop hetzelfde in het hoog.