PDA

View Full Version : Waarmee laat jij je (thuis) begeleiden?



Joppnl
31 januari 2011, 21:11
Goeden,

gooi deze vraag maar even hier , hoort hier wellicht niet echt thuis maar weet ook geen betere op dit forum....

Mijn vraag is: waarmee laat jij je thuis begeleiden?

Ik zou wel iets meer dan een metronoom willen en dan alleen drums is voldoende.

Nou kan ik me vaag herinneren dat een collega van me een soort van drumcomputer had, ik meen een SR-16. Is dat handig of zijn dat ondingen (in z'n algemeenheid)?

Het gaat me om standaard basis-ritme.

hij had er ook een pedaaltje bij zodat er een rifje op dat moment kon komen.

Heeft iemand hier ervaring mee of is een PC toch handiger en dan welk programma?

Heb wel eens van band-in-a-box gehoord maar is dat wat, of wat anders?

Ik zoek geen specifieke nummer-begeleiding (uit bv een midi file) maar bv ff een shuffletje om een bluesje op te spelen en om dan wat toonladders te oefenen.


Een hardwarematig apparaat lijkt me handiger (geen geklooi met PC's en wachten totdat ie opgestart is etc) aan de andere kant is een PC wel weer flexibeler (en ik heb er 1 op zolder waar de versterker voor de gitaar staat staan dus dat zou ook kunnen)

Thnx

Steven Otto
31 januari 2011, 21:38
Ik gebruik voor op de computer Guitar Pro en kan niet zonder.

Verschil is dat mijn computer bijna altijd aan staat wanneer ik wakker ben, dus dat gedoe met opstarten en zo heb ik niet als ik wil oefenen :P

Exi
31 januari 2011, 22:39
Ik speel ook via de computer dus ik gebruik uiteraard ook de computer voor begeleiding.
Ik gebruik GuitarPo, Backingtracks van bestaande nummers, backings die bedoeld zijn voor het improviseren, ik kan een stukje bas inspelen met de bas van mijn broer en ik heb zo'n gare drumfunctie op mn Digitech RP en hiervoor zoek ik nog iets beters. Misschien ga ik een goedkoop e-drumkitje aanschaffen om wat realistische drumgeluiden te triggeren.
(Zang gaan we maar niet aan beginnen:D)

budje
1 februari 2011, 06:36
mijn linkervoet klopt op de grond en de rest zit tussen m'n oren

Kim Wilson
1 februari 2011, 08:28
Heel soms speel ik met een cd'tje mee, maar meestal heb ik dezelfde gear als Budje.

Harald
1 februari 2011, 08:40
Kan van alles zijn, maar geen drumcomputer. Heb er nog wel eentje liggen, van vroegah, maar dat is gewoon veel te veel gedoe met programmeren.

Als ik jazznummers wil doen gebruik ik vaak mijn looper om even snel het akkoordenschema in te spelen.

Als het sec om timekeeping gaat houd ik het bij een metronoom.

pimmetje
1 februari 2011, 09:44
Metronoom en/of linkervoet.

Soms speel ik ff een baslijntje in om wat over te kutten.

peter_heijnen
1 februari 2011, 13:09
Als je een looper hebt zou je die eens kunnen gebruiken. Zelf een paar maten begeleiding spelen en daarop losgaan. Naast zeer leuk ook erg leerzaam, je hoort precies hoe ook anderen jou horen.

Joppnl
1 februari 2011, 19:43
bedankt voor de replies.

Ik heb idd een loopstation (Boss, uit m'n hoofd de RC20) en dat is een geweldig ding, zo wordt tooonladders leren zelfs leuk.... :-)


Voor de drum/ritme begeleiding heb ik nu Guitar Pro 'gevonden'.......

Nu nog even leren hoe ik er mee moet werken en kijken welke drumkit het beste klinkt (tips??)

Verder nog wat basis-drum-tracks zien te programmeren of te verkrijgen (hou me aanbevolen als iemand al iets heeft gemaakt en dat wil delen.

En misschien daarnaast voor de eenvoud nog een metronoom aanschaffen, ik denk dat zo'n grote, mechanische het hardst klinkt?

Nou....genoeg 'gear' dus...nu alleen nog leren gitaarspelen maar daar heb ik de rest van m'n leven nog voor (en je bent nooit te jong om te leren..toch ?? :-)

(ik wou dat ik 30 jaar geleden, toen ik begon met spelen al deze mogelijkheden + internet had......geweldig!)

-=JEROEN=-
4 februari 2011, 03:50
Voor op PC:

Hammerhead http://www.threechords.com/hammerhead/

En verder zo'n beetje alles dat uit zichzelf speelt:
guitarpro
cooledit
reason
cubase
fruityloops
tonematrix
youtube
backingtracks
bandinabox
m'nbuurman
eenleerling
m'nlinkervoet
etc

speedof1
13 februari 2011, 13:53
Cubase. Ik vind het zowaar leuk om backing tracks te maken, dus als iemand verzoekjes heeft? :D

wiltin
13 februari 2011, 22:02
Cubase. Ik vind het zowaar leuk om backing tracks te maken, dus als iemand verzoekjes heeft? :D

Het verzoekje ligt in je prive box :cheerup:

Eric van Esch
13 februari 2011, 22:31
Deze is ook leuk:

http://www.jamstudio.com/Studio/index.htm

Kan jezelf de akkoorden ingeven en kiezen wat je mee wit laten lopen. Verder een dikke plus voor Guitar Pro.

Comfortably Daniel
15 februari 2011, 15:34
Meestal zet ik een cd op waar ik op dat moment zin in heb. Of ik heb een cd opstaan en krijg ineens zin om te spelen.
Backingtracks gebruik ik ook erg veel.

harrie-beton
15 februari 2011, 17:01
losse metronoom, losse iphone of ipad. En soms rifftracker free edition horen bij een line6 x3.

Rembull1980
23 februari 2011, 15:09
Met een Backtracking CD bij de gebruikte lesboek(en). Metronoom staat soms maar aan. Mee tappen met je voet is ook goed. Ik geef zelf de voorkeur met een nummer mee te spelen, aangezien je de accenten dan ook over kan nemen.

EuroCinema
24 februari 2011, 13:06
metronoom, garageband of band in a box. die laatste is voor jazz wel een aanrader!

Funkicker
1 maart 2011, 20:37
ik oefen met backing tracks, band in a box, of maak een opname van eigen begeleiding

hier staan best veel bt's
http://www.ralphpatt.com/Backing.html
wel allemaal jazz standards

Gera
2 maart 2011, 22:23
ik gebruik de ingespeelde drum van mn Spiderjam.
en evt mp3 inpluggen.