PDA

View Full Version : "Kiss" van Prince: majeur of mineur?



the sure thing
31 januari 2011, 19:32
Het nummer "Kiss" van Prince: officieel zijn het volgens mij alleen "5" akkoorden: maar zou je, als je volwaardige akkoorden gaat gebruiken, mineur of majeur doen? Of 7/9 akkoorden? Wie kent er een leuk setje akkoorden bij? Of een leuke bewerking?

ThaBluesBreaker
31 januari 2011, 19:34
http://www.youtube.com/watch?v=ywfE5GVtMRs

Ik vind dit wel een leuke gitaar partij

terrasbeest
1 februari 2011, 14:17
Zoek een versie met blazers, en luister wat die spelen , meestal levert dat wel wat inspiratie op.
Maar niet makkelijk.

EuroCinema
1 februari 2011, 16:47
Onder de coupletten zit een akoestische gitaar die door een noise gate gaat, getriggerd door de drums. Klinkt als een vage synth. Als je goed luistert speelt die volgens mij majeur akoorden.

(De solo bestaat dan weer grotendeels uit een Am6 akoordje!)

-=JEROEN=-
4 februari 2011, 03:09
http://www.youtube.com/watch?v=eVZJ-2BeZoM

A7 D9 (E9)

Niet majeur noch mineur, maar dominant (zoals ik dat noem).

Dit is een simpele basis versie die je uiteraard makkelijk kan uitbreiden door allerlei versieringen toe te voegen (9 b9 #9 13 b13, hammer-on, etc).

Harald
4 februari 2011, 08:07
+1 A of A7, D9 E9 begeleiding verder heel simpel houden in gitaar. HEb het vroeger met een studentenband gespeeld, met twee blazers, de blazerspartijen had ik van een live uitvoering van Prince zelf afgeschreven. Dat leukt het dan op. Maar je moet het nummer niet al te ingewikkeld maken. De gitaarsolo van het nummer is trouwens geniaal. Dat is pure 'stealth technology' De meest gehoorde reactie als je daarover begon was ?? Welke gitaarsolo???

peter_heijnen
4 februari 2011, 10:21
Het schema is 'gewoon' een bluesje.

EuroCinema
4 februari 2011, 14:59
De gitaarsolo van het nummer is trouwens geniaal. Dat is pure 'stealth technology' De meest gehoorde reactie als je daarover begon was ?? Welke gitaarsolo???

Toen Kiss net uitkwam had ik klassieke gitaarles. Ik zat als beginner die nauwelijks funk kende enorm te pielen op die solo, ik kende zulke akkoorden niet. Mijn klassieke leraar was verdorie ook een kwartier bezig voor-ie wat had! Anyway, een levenlange funkgitaarobsessie was wel geboren toen. Pure Catfish Collins eigenlijk wat-ie daar speelt, maar dan weer zo geniaal eigen gemaakt door er een solo van te maken!

Little Jay
4 februari 2011, 15:04
Het schema is 'gewoon' een bluesje.

Inderdaad. Septiem-akkoorden zijn in mijn vocabulaire majeur toch?
Ik hoor er niet veel mineur in hoor..... (ja, je kunt gemakkelijk soleren met een A mineur pentatonische ladder, bedoelen jullie dat?)

Nielsje
4 februari 2011, 15:05
Ha, eindelijk iets waar ik op kan reageren :)
Zo spelen wij hem: klikkerdeklik (http://www.youtube.com/watch?v=FLqGqKLHdfM)

Let alsjeblieft niet op valse zang oid, eerste optredens, slecht geluid opt het podium, vroor bijna. bla bla :)

Maar wel koel:)
Leuk nummer om te spelen, werkt altijd.

EuroCinema
4 februari 2011, 15:07
Inderdaad. Septiem-akkoorden zijn in mijn vocabulaire majeur toch?
Ik hoor er niet veel mineur in hoor.....

Behalve dan die aanhoudende Am7 en Am6 in de solo :sssh:

Little Jay
4 februari 2011, 15:09
Behalve dan die aanhoudende Am7 en Am6 in de solo :sssh:

Oh, dat vind ik dan weer een lickje in de solo zeg maar, reken ik niet tot het schema :-)
Maar inderdaad, da's Am7 - Am6.

EuroCinema
4 februari 2011, 15:14
Eens, maar Prince laat een variatie op die sololick wel weer het hele laatste couplet lang doorlopen.

Het is ZO'N geniaal nummer he, een drie akkoorden bluesje zonder baslijn en de solo zijn een paar akkoorden en een blueslick en nog raken we er niet over uitgepraat. Wat een held. :gitarist:

tomdiedom
4 februari 2011, 15:43
Zeker, blijft een top nummer. En een held is het zeker.