PDA

View Full Version : Altijd maar die tabs



Muchachooo
31 januari 2011, 17:15
Misschien dat dit een flinke discussie gaat veroorzaken, maar ik moet dit echt even kwijt. Ik zie/hoor altijd zo veel mensen over "Ik heb hier of daar een tab van" of "Nee dit nummer kan ik niet want ik kon geen tab vinden".

Wat is er in hemelsnaam zo geweldig aan tabs? Ik heb er een klein tijdje gebruik van proberen te maken, maar ik zie de muzikaliteit in het 100% naspelen van wat cijfertjes op een beeldscherm écht niet...

Gewoon muziek aanzetten, gitaar erbij, luisteren en proberen is mijn manier van oefenen. Op die manier weet je ten minste wat je aan het spelen bent en is er ook veel meer ruimte voor eigen interpretatie. ;)
desnoods pak ik een stukje notatiepapier en zet daarop het akkoordenschema, maar noot voor noot alles uitgeschreven??

Dus, kan iemand mij vertellen wat een voordeel aan tabs is?

DieDaanToch
31 januari 2011, 17:30
Is gewoon handig voor beginners, verder denkt bijna iedereen er hier net zo over als jij denk ik.

Liquid_Metal
31 januari 2011, 18:12
Jij speelt naar mijn idee dus muziek om er op gehoor iets van te leren. Ik pak liever tabulatuur er bij om zo snel mogelijk te zien wat er gespeeld wordt en het daarna te oefenen. Ik heb het dan over muziek van Nevermore, Dream Theater, Opeth, Pain of Salvation, Symphony X, dus misschien heb ik het over iets meer 'noten per minuut'. Ik leer die dingen het liefst zo efficiënt mogelijk omdat ik ze asap na wil/moet spelen. Dus ik sta 100% achter het gebruik van tabs :).

D-string
31 januari 2011, 18:17
Vergelijk het met het leren van een taal.

Je zou dit op meerdere manieren aan kunnen pakken. bijv.
1. je gaat films kijken in de onbekende taal net zo lang totdat je aan de hand van de beelden associaties krijgt met de klanken.
2. je pakt het woordenboek en je start met het leren van alle woorden met een A en verder.
3. je pakt een methode die je een aantal dialogen kan leren die logisch zijn bij veel voorkomende situaties.

Tabs gebruiken is een manier om kennis te maken met het gitaarspel. Uiteindelijk zal je doel zijn om muziek te maken. Door tabs kun je al wel een beeld krijgen wat de benamingen zijn voor hetgeen wat je hoort en kun je snel veel verschillende liedjes bekijken.

terrasbeest
31 januari 2011, 18:31
+1000000 voor TS.
Laatst was hier een topic over wie gelijk heeft de saxofonist of de gitarist.
Ik stel voor dat de effectiviteit van Tabs maar eens bewezen moeten worden, door ze voor te leggen aan bvb een saxofonist, of een pianist:seriousf:

Als die kerels dubbel liggen van het lachen omdat 'een' gitarist nu eenmaal geen noot kan lezen ( en het ook niet nodig vind om dat te kunnen ) roep me dan even : ik maak nl ook graag plezier.

Leer dus ' gewoon' noten lezen.

Een gitaar is een wat speciaal instrument, omdat je bijna elke noot op een verschillende plaats kan spelen, en daarbij kunnen Tabs in combinatie met standaardnotatie wèl handig zijn.

En jongens, er zijn zelfs drummers die een partituur kennen lezen:soinnocent: dus als er nog moppen zijn over drummers ......:sssh:

Bazzey
31 januari 2011, 19:00
Jij speelt naar mijn idee dus muziek om er op gehoor iets van te leren. Ik pak liever tabulatuur er bij om zo snel mogelijk te zien wat er gespeeld wordt en het daarna te oefenen. Ik heb het dan over muziek van Nevermore, Dream Theater, Opeth, Pain of Salvation, Symphony X, dus misschien heb ik het over iets meer 'noten per minuut'. Ik leer die dingen het liefst zo efficiënt mogelijk omdat ik ze asap na wil/moet spelen. Dus ik sta 100% achter het gebruik van tabs :).

Alleen zo jammer dat er van de meeste tabs geen ene hol klopt.
(Op het internet bedoel ik dan eej!)
Wat leer je er dan nog van dan alleen wat cijfertjes die in een bepaald patroon staan?
Ritmefiguren staan er op internet tabs ook 9 van de 10 keer niet bij....

:p niet te hard happen hoor ;)

Squier02
31 januari 2011, 19:28
ach ieder zijn ding toch? Ik heb toen ik begon ook noten leren spelen, toonladders en akkoordenschema's, maar voor het gemak pak ik net zo snel een nummer door alleen te luisteren of kijken hoe anderen het spelen.

Dat je perse noten moet kunnen lezen om het gitaar te kunnen spelen vind ik onzin, je leert toch ook niet autorijden door alleen maar erover uit boeken te lezen? Of je nu noten kan lezen of niet, het gaat erom dat je plezier hebt in het maken van muziek, of dat nu met cijfertjes of met noten bereikt wordt. :hippie:

driftkop
31 januari 2011, 20:07
Je leert inderdaad veel van het zelf uitzoeken, maar af en toe kun je gewoon vast zitten, probeer je een tab te vinden, en dan verrek, *zo* zit het dus. Blijkt het in een open stemming te staan, of ze gebruiken een capo, of wat dan ook.
Dus ik vind ze wel een handig hulmiddel, en heb er zelf ook een aantal gemaakt die nu op het web rondzwerven. Zie het als een nieuwe manier van op het schoolplein licks uitwisselen.

ShredTallicA
31 januari 2011, 20:39
Wat driftkop zegt :grouphug:

ThaBluesBreaker
31 januari 2011, 20:45
Tabs is makkelijk voor beginnende spelers. Als je lang speelt dan haal je er geen tab bij omdat je dan vaak zal merken dat het niet klopt of dat het lezen gewoon langer duurt dan zelf even luisteren. Er is geen ritme van die tabs af te lezen dus dat kan ook juist verwarring veroorzaken.

Maar je moet echt geen tabs gaan vermijden omdat je denk dat het voor sukkels is ofzo...Het is gewoon een hulpmiddeltje

Exi
31 januari 2011, 22:57
Je leert inderdaad veel van het zelf uitzoeken, maar af en toe kun je gewoon vast zitten, probeer je een tab te vinden, en dan verrek, *zo* zit het dus. Blijkt het in een open stemming te staan, of ze gebruiken een capo, of wat dan ook.
Dus ik vind ze wel een handig hulmiddel.
Inderdaad. ritmepartijen zijn over het algemeen goed te volgen, maar voor ingewikkelde stukken die lastig zijn te ontrafelen of waar het lastig te horen is zoek ik wel even of er tabs beschikbaar zijn. Dan heb ik in ieder geval een voorbeeldje van hoe het gespeeld zou kunnen worden.
Ik vind tabs dus een handig hulpmiddel.

Verder vind ik tabs voor een gitarist waardevoller dan noten. De noten alleen zeggen nog niet alles.

Snijdie
1 februari 2011, 12:58
Wat een zwart/wit benadering. Met gehoor uitzoeken probeer je precies hetzelfde, je wilt iets naspelen. Niemand die tabs gaat bekijken voor een improvisatie. Bovendien zegt niemand dat tabs vervaging zijn voor theorie, het vult elkaar aan.

Noem me lui, maar ik heb geen zin om wat uit te zoeken. Misschien dat jij er veel lol aan heb, maar andere niet. Dan is het kort door de bocht om meteen iemand zijn muscaliteit eraan te verbinden.

Het gaat om de lol die je heb als hobby. En hoe je daar toe komt, is toch voor ieder voor zich om te bepalen?



Overigens vind ik noten leren lezen omdat andere dat wel kunnen grote kul. Misschien leuk voor bepaalde genres, maar voor veel soorten muziek zou het niet meer dan groepsdruk zijn.



Ik hoop dat ik niet verdedigend/of zich aangevallen over kom, ik ben het alleen zwaar oneens :).

Kim Wilson
1 februari 2011, 13:24
Ik ben het ook oneens met de TS. Wie zegt dat tabs je eigen interpretatie in de weg staan? Ik vind het juist heel handig om sommige riffs of solo's in één oogopslag te kunnen zien. Van daaruit kan ik er dan mee doen wat ik wil. En meestal is dat eerst naspelen en oefenen en op den duur mijn eigen draai eraan geven, of verwerken in een bepaald nummer. Ik vind het vooral erg handig dat je gelijk kunt zien waar op de hals iets wordt gespeeld en in welk patroon. Iets wat je met gewoon notenschrift niet kunt zien. En die vingerzetting kan je dus ook in andere stukken verder helpen.

Ik kan overigens wel noten lezen, maar op gitaar heb ik er geen kloot aan. Op orgel of keyboard helpt het me wel, maar op gitaar helemaal niet. Dat je noten zou moeten kunnen lezen om goed gitaar te kunnen spelen is wat mij betreft ook dikke vette onzin. Theorie is wel erg handig, maar noten niet.

Wiellem
1 februari 2011, 13:33
Is ook wel erg afhankelijk van de muziekstijl, een bluesje speel je zo mee maar progressive is vaak gewoon niet te doen of kost erg veel tijd.

terrasbeest
1 februari 2011, 13:47
Ik ben het ook oneens met de TS. Wie zegt dat tabs je eigen interpretatie in de weg staan? Ik vind het juist heel handig om sommige riffs of solo's in één oogopslag te kunnen zien. Van daaruit kan ik er dan mee doen wat ik wil. En meestal is dat eerst naspelen en oefenen en op den duur mijn eigen draai eraan geven, of verwerken in een bepaald nummer. Ik vind het vooral erg handig dat je gelijk kunt zien waar op de hals iets wordt gespeeld en in welk patroon. Iets wat je met gewoon notenschrift niet kunt zien. En die vingerzetting kan je dus ook in andere stukken verder helpen.

Ik kan overigens wel noten lezen, maar op gitaar heb ik er geen kloot aan. Op orgel of keyboard helpt het me wel, maar op gitaar helemaal niet. Dat je noten zou moeten kunnen lezen om goed gitaar te kunnen spelen is wat mij betreft ook dikke vette onzin. Theorie is wel erg handig, maar noten niet.

Dat had ik ook al aangegeven dus.

Ik heb wel nog niemand horen zeggen dat Tabs een eigen interpretatie in de weg zouden staan, maar heb je voor een eigen interpretatie dan wel tabs nodig, dan krijg je gewoon een andere vingerzetting toch?

Wat ik hier evenmin al heb gelezen vanwege de voorstanders van tabs, is wat hun eventueel bezwaar is tegen klassieke notatie.Behalve dat je er een beetje moeite voor moet doen, en daar knelt het schoentje, net als voor wat basiskennis van toonladders en akkoorden : lees de topics hier er maar op na.

BTW ik heb die fout ook gemaakt hoor,ik heb m'n laatste les notenleer gehad toen ik 12 was....:sssh:

iWishmaster
1 februari 2011, 13:52
Als ik iets moet leren naspelen doe ik het liefst zo snel en efficient mogelijk, aangezien ik er een hekel aan heb. In mijn geval is dat guitar pro: tabs en tot op zekere hoogte noten lezen (kan ik wel, maar moet niet te complex worden), dat meespelen, daarna zelf intrepeteren hoe ik het wil spelen (andere vingerzettingen etc) en dan met het origineel meespelen ter oefening en controle.

Stop gewoon eens met naspelen en ga wat creatiefs doen, dat gezeur over notaties altijd :hippie:.

Rutger
1 februari 2011, 14:12
Als ik iets/iemand exact wil naspelen zoek ik er een tab bij ter ondersteuning. Ik kan prima dingen op gehoor uitzoeken maar dat kost me meer tijd. Dus noem het luiheid of efficient werken, t is gewoon handig om direct te zien waar ie mee bezig is. Maar t gaat me toch om dat ik naspeel wat ik hoor, en een tab wijkt hier en daar nog weleens af. Maar het is enorm handig ter ondersteuning, niks mis mee.

Kim Wilson
1 februari 2011, 14:39
Wat ik hier evenmin al heb gelezen van de voorstanders van tabs, is wat hun eventueel bezwaar is tegen klassieke notatie.
Ik heb hem maar even aangepast, het woord "vanwege" maakte de boel nogal verwarrend.

Het grootste bezwaar wat ik dus heb tegen klassieke notatie voor gitaar, is dat je de vingerzetting er niet uit kunt halen. Ik heb al aangegeven dat ik prima noten kan lezen, maar dat ik er op gitaar nagenoeg niks aan heb. Op gitaar gebruik ik überhaupt geen noten of tabs als ik sta te spelen. Noten en tabs gebruik ik alleen om iets uit te zoeken. En om iets uit te zoeken, werken tabs voor gitaar een stuk sneller dan gewoon notenschrift.

Jimi Hendrix
1 februari 2011, 14:56
als leraar gebruik ik tabs vaak voor leerlingen elektrisch gitaar, omdat je als beginner sneller aan spelen toekomt met tabs dan met notenschrift.

Als musicus vind ik echter notenschrift veel beter dan tabs. (je krijgt trouwens sowieso nooit tabs voor je neus van een niet-gitarist).
Omdat de muzikale context in tabs ontbreekt, die je bij notenschrift in een keer ziet: de voortekens (toonsoort) en de incidentele kruisen en mollen (muzikaal weet je dat je dan een dissonant/verrassing kunt verwachten).
Kortom: een directe link tussen theorie en praktijk.

En je kunt praten met andere musici (die f moet dat wel een f zijn, of toch een fis).
Om nog maar te zwijgen van tabs waar geen ritmenotatie bij staat.

Zelf je posities zoeken (wat bij notenschrift moet) is echt niet zo moeilijk als je misschien denkt.

Rutger
1 februari 2011, 15:51
Helemaal mee eens.

Bij jonge leerlingen probeer ik er nog notenschrift in te rammen, die weten niet anders en durven nog niet tegen te stribbelen. :D
Bij leerlingen die al elders les gehad hebben en TAB hebben ontdekt, geef ik het notenschrift bij voorbaat al op. Mensen die "gewoon een liedje" willen kunnen spelen hebben ook geen boodschap aan notenschrift.

En dat terwijl notenschrift zoveel beter en duidelijker is dan TAB. En je kunt er best, waar nodig, de posities bijzetten, het notenschrift geeft daar wel ruimte toe. Maar op een of andere manier krijgen mensen spontaan uitslag als ze die lijntjes en bolletjes zien... het wekt zo'n weerzin op terwijl het echt zo moeilijk niet is.

terrasbeest
1 februari 2011, 16:37
@ Kim Wilson : sneller noteren in tabs dan gewone notatie: Bedoel je notaties voor eigen gebruik/geheugensteuntje, een soort steno? Daar kan ik wel inkomen, omdat ik zelf te weinig klassieke notatie ken om het op een correcte manier te doen. Denk ik toch, ik heb geen idee hoe ik in tab moet noteren BTW.

Kim Wilson
2 februari 2011, 08:19
@ Kim Wilson : sneller noteren in tabs dan gewone notatie: Bedoel je notaties voor eigen gebruik/geheugensteuntje, een soort steno? Daar kan ik wel inkomen, omdat ik zelf te weinig klassieke notatie ken om het op een correcte manier te doen. Denk ik toch, ik heb geen idee hoe ik in tab moet noteren BTW.
Nee, ik bedoel niet om zelf te noteren, maar om snel iets uit te zoeken. Ik maak dus alleen gebruik van tabs, ik maak ze zelf niet.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat normaal notenschrift veel uitgebreider is. Je kunt de sfeer, het ritme, de hele context in één oogopslag zien. Bij tabs moet je het muziekstuk toch al kennen. Tabs zijn enkel een hulpmiddel, met notenschrift kun je een onbekend stuk gewoon spelen zonder het ooit van tevoren gehoord te hebben. Dat red je niet met tabs.

EuroCinema
3 februari 2011, 15:55
Op gehoor uitzoeken is inderdaad leerzaam en gaat als je eenmaal een beetje kan spelen vaak nog het snelste. Hoewel ik ook wel eens een transcriptie zie van iets wat ik op gehoor heb uitgezocht en dan moet concluderen dat ik toch wel wat foutjes maak. Het gevaar van op gehoor uitzoeken is dat je hoort wat je wilt horen, zeker in snelle licks of complexe akkoorden. Het wordt soms toch een beetje "zo is het ook wel goed." Ik vind tabs erg handig bij jazzakkoorden, er zijn zoveel varianten met zoveel vingerzettingen en ze vliegen soms zo snel voorbij...

Noten lezen is handig en in sommige muziek noodzakelijk, maar gitaristen zijn echt het enige volk waaronder dat een soort status heeft. Het is uiteindelijk gewoon een soort piano-tab he?

SaferSephy
4 februari 2011, 14:31
Ach elk achterdeel heb z'n voordeel.

Voordelen Tab:

1. Vingerzettingen zijn wat gemakkelijker. Doordat je alles op 100 manier kunt benaderen op een gitaar haal je door tablatuur de twijfel weg.

2. Zeker in complexe stukken is het erg prettig om snel even iets op te zoeken, vreemde jazz chord voicings etc

3. De Guitar Pro variant is natuurlijk helemaal heerlijk, je gooit een moeilijke passage even in een loop en je hebt binnen no time het ritmisch ook helemaal voor elkaar

Nadelen Tab:

1. Je ontwikkelt je oren minder goed waardoor je later dingen ook lastiger vindt op gehoor te spelen.

2. Je beperkt jezelf als muzikant doordat je minder flexibel bent. In een studio situatie bijvoorbeeld krijg je gewoon notenschrift voorgeschoteld, moet je voorstellen dat je dan nog eerst even een tabje moet googlen. Zelfde verhaal als je jazzstandards wilt gaan spelen

3. Timing wordt niet duidelijk.

4. Het beperkt je vindingrijkheid op de hals.

ECHTER!

1. probeer een Hendrix stuk maar eens in notenschrift te plaatsen, doordat het qua timing zo verschrikkelijk dwarrelt krijg je dit niet voor elkaar zonder dat het onleesbaar wordt.

2. Op een gegeven moment krijg je die oren training vanzelf, als je maar genoeg speelt.

Ik denk dat gezien de drukte van mensen tegenwoordig het voor een hobby gitarist (beginner of advanced) gewoon heerlijk is dat als je even iets moet instuderen voor een nieuw nummer, je gewoon even een tab er bij kunt pakken zonder uitgebreid met pen en papier een hele avond te vullen met het uitzoeken van een muziek stuk. (dit heb ik overigens laatst wel gedaan met de trompet solo van So What - Miles Davis, zodat ik em op gitaar kon spelen en dat is toch ook wel erg leuk en leerzaam!)

Kim Wilson
4 februari 2011, 15:10
Nadelen Tab:

1. Je ontwikkelt je oren minder goed waardoor je later dingen ook lastiger vindt op gehoor te spelen.

2. Je beperkt jezelf als muzikant doordat je minder flexibel bent. In een studio situatie bijvoorbeeld krijg je gewoon notenschrift voorgeschoteld, moet je voorstellen dat je dan nog eerst even een tabje moet googlen. Zelfde verhaal als je jazzstandards wilt gaan spelen

3. Timing wordt niet duidelijk.

4. Het beperkt je vindingrijkheid op de hals.
Ik ben momenteel bezig om iets in te studeren wat redelijk nieuw voor me is. Vooral het slagje van Long Train Running is iets wat ik nooit in een band heb gespeeld. Ik heb de tabs erbij gezocht om te kijken hoe de akkoorden worden gespeeld. Puur om de grote lijnen duidelijk te hebben. Vervolgens luister ik het nummer tot ik het kan dromen, en dan worden kleinere nuances ook wel duidelijk.
Een ander dingetje is van De Dijk, die van G naar D is getransponeerd. Dat vereist toch wel enige vindingrijkheid. Daarbij probeer ik nog wel uit of er ook een makkelijker manier is om iets te spelen, door het op een andere plek op de hals te spelen.

Met punt 2 en 3 ben ik het dus wel eens, maar 1 en 4 niet.

Muzieknono
7 februari 2011, 08:04
Er leiden meerdere wegen naar Rome, het gaat er uiteindelijk toch om dat je lekker gitaar leert / kunt spelen?
De één doet dat met standaardnotatie en de ander met tabs en weer een ander op gehoor, de één is creatief, de ander wil gewoon leuk een liedje spelen, ik ben blij dat het allemaal bestaat, soms gebruik ik het één, soms het ander, we kunnen er oeverloos over discusiëren maar het gaat uiteindelijk om het plezier wat je er aan beleefd, er bestaat geen "goed" en geen "fout".
Laat iedereen het doen op zijn of haar manier, we komen allemaal daar waar we zelf willen zijn en heeft iemand "vragen" dan kun je op het forum terecht.
Mvgr. Dirk Jan :B

beruk
7 februari 2011, 09:49
Tabulatuur is zou oud als de weg naar Rome, ik zie het probleem niet.

3. Timing wordt niet duidelijk.
dat klopt wel, ja. Voor een amateur als ik ben, is het liedje zelf gecombineerd met de tab afdoende.

LaszloVersteeg
7 februari 2011, 11:51
Ik ben het ook niet eens met de TS.

Ik moet iedere week ong. 10 nummers instuderen, dit móet niet van school, maar ik vind het belangrijk om instuderen te leren met oog op mijn carriére (sessie muzikant in de studio bijvoorbeeld, of sessie muziekant voor live). Dan moet je in 1 week 40 nummers instuderen bijv. Of zoals mijn leraar (Joost vergoossen) 2 stukken van 3 kwartier voor Steve Vai.

Ik ben er nog niet snel genoeg mee om alles op gehoor uit te zoeken. Dus naast het lied gebruik ik tabs. Dit maakt het voor mij een stuk makkelijker om alles uit te zoeken.

Tijdens het uitzoeken maak ik vormschema's van de songs, dus de akkoorden en de volgorde,( of alleen de volgorde, als het nummer uit rifjes bestaat.)
Speciale licks schrijf ik er extra bij in tablatuur.
Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat ik een nummer niet helemaal uit m'n hoofd hoef te kennen. De grote lijnen natuurlijk wel, maar ik kan altijd het vormschema erbij pakken om te kijken hoe het nou precies zit.

Als ik een song precies moet leren spelen dan maak ik eerst het vormschema en aan de hand daarvan ga ik het precies leren spelen.

Dit alles werkt voor mij heel goed, en mijn leraren vinden deze manier perfect werken zolang ik nog geen noten kan lezen (waar ik ook bezig mee ben btw).

Madcow
7 februari 2011, 15:53
Volgens mij werkt dat systeem van je niet voor motorhead nummers he? hahaha.

LaszloVersteeg
7 februari 2011, 19:36
Volgens mij werkt dat systeem van je niet voor motorhead nummers he? hahaha.

Oh jawel hoor:)

ShredTallicA
7 februari 2011, 20:07
Volgensmij speel je dan geen lange progressieve nummers :)

"Na deel Y spelen ze weer deel A en dan via deel K naar deel T en dan.."

Succes :soinnocent:

Like-Minded Lunacy
7 februari 2011, 21:19
Wat een gemekker om niets. Ik gebruik voor elektrisch gitaar altijd tablatuur, ppur omdat ik te lui ben om dan noten te lezen (akoustisch lees ik gewoon noten) en ik er al helemaal geen flikker aanvind om iets op gehoor te spelen en uit te zoeken. Ik vind het ontzettend leuk om muziek na te spelen (cover ook alleen maar dingen met bandjes) en dat wil ik zo precies mogelijk doen. Op gehoor een beetje aan klooien gaat me dan niet helpen. De bladmuziek van zo'n nummer wel. Tuurlijk zit er een hoop rotzooi tussen op internet, maar ik luister eerst of de tablatuur klopt met de muziek (gebruik Guitar Pro, dan hoor je gewoon ritme etc.) en als die klopt ga ik het uit mijn hoofd leren. Zeker solo's (die ik ook wil naspelen) ga ik zeker niet uitzoeken, tabs zijn veel handiger. De meeste tablatuur die ik gebruik zijn ook door mensen uit boeken in Guitar Pro gezet, lekker makkelijk en klopt 95% van de stukken wel.

Ik zie niet helemaal in waarom je een slechter gitarist zou zijn als je tablatuur gebruikt. Hooguit dat je dingen van een andere kant benaderd, daar kan ik mee inkomen. Daarbij staan tablatuur de muziekaliteit totaal niet in de weg. Als je blind van de tablatuur op blad afgaat en dat hersenloos probeert te spelen zal het niet klinken nee. Maar dan ben je geen goede gitarist, dat heeft niets met tablatuur te maken. Ik luister ook naar de muziek die ik speel en dan leer/hoor je de intonatie, ritme en al die dingen gewoon, maar de exacte noten haal ik lekker van tablatuur ;).

LaszloVersteeg
7 februari 2011, 22:49
Volgensmij speel je dan geen lange progressieve nummers :)

"Na deel Y spelen ze weer deel A en dan via deel K naar deel T en dan.."

Succes :soinnocent:

Nee, klopt. Maar bij lange stukken, bijvoorbeeld wat Joost moest leren voor Steve Vai (2x 3 kwartier), zien die vormschema's er ook een stukje anders uit haha, meestal zijn dat soort nummers dan ook onderverdeeld in hoofdstukken.


Prog leer ik gewoon voor mezelf en mijn band, daar heb ik geen vormschema's voor nodig. Pas als er druk op de ketel zit zijn ze echt handig.

Jimi Hendrix
7 februari 2011, 23:54
wat mij betreft is een vormschema dan weer iets anders dan of tabs of noten.
maar goed, inderdaad onmisbaar als je 's ochtends wordt gebeld voor een schnabbel met onbekend werk 's avonds. de 'dingetjes' zet ik er dan weer met noten bij :blast:

taylor
8 februari 2011, 00:09
bij tabs klopen de noten misschien wel maar de positie waar het gespeeld wordt of de vingersettings(ladder loopjes,akkoorden ect) zijn vaak erg onhandig moeilijk, zeker bij het virtuosere gitaarwerk..

dan is het echt wel handig dat je eigen logische interpretatie kunt geven van wat de artist waarschijnlijker doet en dat leer je niet van tabs maar verder niks op tegen.

LaszloVersteeg
8 februari 2011, 00:21
logische interpretatie is ook een groot onderdeel van tabs lezen, ik kijk altijd waar het 't lekkerste speelt of klinkt.

ShredTallicA
8 februari 2011, 09:40
Hoeft niet altijd hè, zo had ik eens een tab van constant motion van dream theater. Bleek dat meneer petrucci hem veel minder economisch speelde dan in de tab stond :ok:

Kim Wilson
8 februari 2011, 09:59
Dat maakt niet uit. Als jij hem makkelijker kunt spelen is het toch ook prima? Je hoeft niet exact dezelfde vingerzetting te pakken als Petrucci. Al kan ik me voorstellen dat een stuk op een bepaalde positie beter klinkt dan een snaar hoger of lager. Het zal niet voor niks zijn, maar we zijn niet allemaal zo goed als Petrucci. :)

ShredTallicA
8 februari 2011, 10:07
Ik speel meestal liedjes om verschillende redenen en het ligt aan de reden wat voor methode ik gebruik om het in te studeren. Ik kan bijvoorbeeld een nummer instuderen om er technisch beter van te worden, dan houd ik me zo goed mogelijk aan de manier waarop de artiest het zelf speelt (zoals in het geval van Petrucci). Maar het kan ook zijn dat ik een nummer wil kunnen puur om lekker mee te kunnen raggen. In dat geval kijk ik globaal even naar een tab/akkoordenschema en de rest zoek ik dan wel uit :)

interessander
8 februari 2011, 10:08
Als je wat wil instuderen met tabs en je hebt een leidraad qua tempo nodig dan biedt een site als songsterr (http://www.songsterr.com) uitkomst. Je kunt ook prima meespelen met individuele tracks. Voor mij is dit een hele snelle en efficiente manier om een nummer in te studeren. Ik check altijd wel even de tab op gehoor, aangezien er nogal wat op het internet rondzwerven met fouten.

EuroCinema
8 februari 2011, 10:21
Als ik andermans solo uitzoek, doe ik dat niet zozeer om hem na te spelen, maar om ervan te leren. Ik vind het dan erg interessant om te zien welke vingerzettingen gebruikt zijn omdat dat een kijkje in het hoofd van de gitarist geeft. Zo speelt Benson enorm horizontaal (vliegt de hele hals over, ook als dat in wezen niet nodig is) en Martino ontzettend verticaal (gaat door 5 toonsoorten heen in 1 positie), dat vind ik interessant om te zien/proberen. (Natuurlijk heb je bij tab niet de garantie dat het correct is weergegeven, helaas.)

Triggy
11 februari 2011, 01:07
Ik kan geen noot lezen. Ook wel geprobeerd maar ik snap er gewoon helemaal niks van. Tabs helpen me geweldig om snel uit te zoeken hoe je een nummer kunt spelen. Uiteraard moet je het nog wel muzikaal maken anders klink je als een robot. Ik vind het een uitkomst, temeer omdat ik (zoals ik vroeger wel deed) gewoon niet veel tijd heb om het op gehoor uit te zoeken.
Een voorbeeldje, ik kwam gewoon er niet uit hoe dat lickje in elkaar zät en zie:

http://www.songsterr.com/a/wsa/John-Mayer-Good-Love-Is-On-The-Way-Guitar-Tab-s299t0

denis.hermans
15 februari 2011, 11:50
Wat ik mij afvraag : als je louter met tabs speelt, hoe kan je dan enig inzicht verwerven in wat je speelt ? Je leert dan toch eigenlijk louter "vakjes" indrukken zonder dat je eigenlijk weet wat je aan het doen bent ? Of zie ik dat verkeerd ?

Dit is echt niet neerbuigend bedoeld hoor, louter een vraag (ik ben ooit begonnen met pianolessen vandaar dat ik in "noten" denk).

Kim Wilson
15 februari 2011, 11:58
Zonder het muziekstuk te kennen, heb je niks aan tabs. Dus je moet wel enige kennis hebben van het stukje muziek wat je wil leren. Tabs kun je gebruiken als hulpmiddel, om even te kijken hoe grepen en solo's gespeeld worden. Enig inzicht is wel vereist. Dus louter met tabs spelen kan eigenlijk niet. Tabs kunnen je een inzicht geven van hoe een ladder of akkoord gespeeld kan worden.

Martijn-w
15 februari 2011, 12:09
Akkoordenschema's vind ik erg handig omdat je snel ziet wat je zo ongeveer moet spelen. De precieze invulling zoals ritme, volume etc moet je gewoon op gevoel/gehoor doen. Solo's onthoud ik vaak wel beter als ik ze op gehoor uit zoek. Bovendien lopen ze dan ook vloeiender, omdat ik niet steeds aan het bedenken ben wat er ook alweer op papier stond.

EuroCinema
15 februari 2011, 12:30
Wat ik mij afvraag : als je louter met tabs speelt, hoe kan je dan enig inzicht verwerven in wat je speelt ? Je leert dan toch eigenlijk louter "vakjes" indrukken zonder dat je eigenlijk weet wat je aan het doen bent ? Of zie ik dat verkeerd ?

Dit is echt niet neerbuigend bedoeld hoor, louter een vraag (ik ben ooit begonnen met pianolessen vandaar dat ik in "noten" denk).

Nou ja, er zijn ook zat mensen die goed noten kunnen lezen maar nul kennis hebben van muziektheorie en bijvoorbeeld niet kunnen improviseren. Andersom weten de meeste mensen die tabs gebruiken echt wel hoe de noten heten die ze spelen. Alleen zullen ze op typische gitaristenwijze Bb, Eb en C# en F# tegelijk gebruiken. :)