PDA

View Full Version : Squier Made in Japan



noise
31 januari 2011, 10:05
Hi,
Ik heb een Squier made in Japan. Heeft een A-serialnumber. Er zit een oude Kahler Tremmelo op. De neck heeft een 3-punts bevestiging aan de body.
Ik dit model nergens terug vinden. Kent iemand dit model? Heeft iemand info?

Ijselrobo 07
31 januari 2011, 15:03
als je er wat foto's van post, kunnen we makkelijker voor je terugvinden welk model het is :ok:

Chocola
31 januari 2011, 15:35
We need beeldmateriaal!

noise
31 januari 2011, 15:41
Ik weet even niet hoe ik een foto moet uploaden.
Body is basswood, olympic white, met een system 1 Kahler tremmelo, maple neck en toets, 21 frets, 3 punts neckplate met daarop Fender Japan, microtilt volgens mij. Op neckplate ook serienummer AXXXXXX.
Zal snel een foto proberen te uploaden.

Buzzel
31 januari 2011, 16:22
Hoe foto's up te loaden.

1. sla foto op je computer op.
2. maak photobucket account (of iets dergelijks).
3. zet foto's op photobucket.
4 als je dan een bericht met foto wil plaatsen moet je
http://i1208.photobucket.com/albums/cc369/Buzzel/fotoplaatsen.jpg
daar op klikken. Hij vraagt dan naar een url naar het plaatje op je photobucket:ok: als je die dan invult en op oke klikt heb je een plaatje :blast:

noise
31 januari 2011, 21:59
http://i1218.photobucket.com/albums/dd405/noise999/NOISE/DSCF0681.jpg

http://i1218.photobucket.com/albums/dd405/noise999/NOISE/DSCF0680.jpg

http://i1218.photobucket.com/albums/dd405/noise999/NOISE/DSCF0679.jpg

http://i1218.photobucket.com/albums/dd405/noise999/NOISE/DSCF0678.jpg

http://i1218.photobucket.com/albums/dd405/noise999/NOISE/DSCF0682.jpg

Braindead
31 januari 2011, 23:18
Ik mag hopen dat er locking tuners op zitten want ze hebben de locking nut eraf gehaald. Ontstemd ie niet erg als je de tremolo gebruikt? Verder kan ik je zo niet helpen m.b.t. model maar als ik dat ding had ging ik er meteen die (niet originele) emg's uithalen en zette ik er een vette high output dimarzio Hummer in. :)

Exi
31 januari 2011, 23:50
Hij komt in ieder geval uit 1985-1986 en in de stijl van de Contemporary strats.
Waarschijnlijk gemaakt in de FujiGen fabriek.

geert1976
1 februari 2011, 00:15
Hij komt in ieder geval uit 1985-1986 en in de stijl van de Contemporary strats.
Waarschijnlijk gemaakt in de FujiGen fabriek.

Das geen 85er-86er, die hadden E-serienummer.

Lijkt wel een oude JV of SQ, die ze hebben verneukt met die Kahler, die hoort er origineel absoluut niet op.

JV hadden volgens mij ook nog de driepuntsbevestiging met necktilt systeem en de big peghead

Stratman70
1 februari 2011, 00:23
Ja, verneukte SQ uit '83-84. Niet origineel dus.
Oh nee, geen SQ, want dat zijn Fenders. Dit is wel gewoon hetzelfde als de Fenders, maar dan met de naam Squier, maar dezelfde (goede) kwaliteit als de Japanse Fenders destijds als de JV's en de SQ's.
Kahler is dus niet origineel, dus verneukt is ie wel.

Muchachooo
1 februari 2011, 11:33
wat zijn die sporen op de kop, lijken wel gaten? heeft er een truss rod cover opgezeten ofzo?

pasqual
1 februari 2011, 11:37
wat zijn die sporen op de kop, lijken wel gaten? heeft er een truss rod cover opgezeten ofzo?

nee, een locking nut t.b.v. de kahler trem.

pasqual
1 februari 2011, 11:38
wat zijn die sporen op de kop, lijken wel gaten? heeft er een truss rod cover opgezeten ofzo?

nee, een locking nut t.b.v. de kahler trem en een string retainer om de snaren omlaag te duwen naar de locking nut.

sorry, dubbel geplaatst.....

bat
1 februari 2011, 11:38
wat zijn die sporen op de kop, lijken wel gaten? heeft er een truss rod cover opgezeten ofzo?

Denk eerder een locking nut.

Lijkt me een gevalletje superstrat van een normale strat willen maken. Tsja, dat soort dingen deden ze nog wel eens in de wilde 80's. Toen wilde niemand een normale strat.

Nu vinden we dat eeuwig zonde, toen ging mogelijk iemands wens ermee in vervulling.

Lastig om weer enigszins origineel te maken dit.

noise
1 februari 2011, 11:55
Ok , bedankt voor de reacties.
Een verneukt stratje dus. Jammer, ik dacht ie orgineel zo was.
Het is geen JV want die hebben geen basswood body volgens mij.
De orginele locker bij de nut heb ik erbij gekregen.
En ja hij onstemd bij gebruik Kahler een beetje snel, zitten wel locking tuners op. Hoe kan ik zien of die Kahler Tremmelo er later is ingezet?
Nou ja het positieve is dat ie speelt en klink als een tierelier.
Ik heb dus helaas een stratocaster waar de body is verzaagd en dus niets meer waard is. Het is dus ook geen JV SQ oid, De A-sernummers zijn van de periode 1985-1986, overlappend met de E-serialnumbers en net na de SQ, daarom snap ik namelijk die 3-punt neckplate niet. Zou volgens mij een 4-punts neckplate zonder microtilt moeten zijn. Ik begin nu te vermoeden dat de deze uit verschillende onderdelen is inelkaar gezet. Is die Kahler nog te vervangen door een gewone stratbrug, of zal de body zijn verzaagd? TNX

Midwolda
1 februari 2011, 12:05
Heb je de hals al losgehad?
Als er vijf gaten in de hiel zitten weet je genoeg... :makeup:

noise
1 februari 2011, 12:33
Zal ik eens doen, maar dan zou je ook moeten zien dat ze hebben gekloot met die body. Zie altijd als een gat hebben geplammuurd. Maar ga ik checken.
Verder klinkt en speelt ie geweldig vooral die hals is echt goed. Beter dan die rotzooi die ze nu maken of proberen na te maken..

noise
1 februari 2011, 19:28
Das geen 85er-86er, die hadden E-serienummer.

Lijkt wel een oude JV of SQ, die ze hebben verneukt met die Kahler, die hoort er origineel absoluut niet op.

JV hadden volgens mij ook nog de driepuntsbevestiging met necktilt systeem en de big peghead

Hoi, de SQ en JV's hadden toch geen A-serial nummer?
Hoe dan ook het klopt dus niet?

noise
1 februari 2011, 21:47
Hebben de oude Squiers wel een neckplate met de Letter "F"erin. Ik kan deze van Squier nergens vinden.

Braindead
2 februari 2011, 21:10
Ik heb een Squier MIJ met E serial, ik dacht 85'er, en die heeft geen F in de neckplate. Is overigens origineel.

BamBuFan1
3 februari 2011, 00:48
Ik heb een Squier MIJ met E serial, ik dacht 85'er, en die heeft geen F in de neckplate. Is overigens origineel.

Idem, hier ook een E-series zonder F-plate.

noise
3 februari 2011, 10:20
Zelf ook nog verder gezocht.
Neckplate met F komt voor, het is waarschijnlijk een domestic squier, bedoeld voor de Japanse markt. even onder de slagplaat gekeken. In body een SSS-frasing voor ieder pickup. Zie verder geen beschadigingen of andere zaken. Ook die Kahler trem zit er netjes op.

Quink
3 februari 2011, 12:20
Oh nee, geen SQ, want dat zijn Fenders.

:???: Deze snap ik niet. SQ's zijn zeker weten Squiers.


De hals zou van een SQ kunnen zijn. Alleen lijkt die bullet zo ver naar binnen te zitten. SQ's hebben ook de 3-punts nek bevestiging, maar iig géén A serial nr.

noise
3 februari 2011, 12:40
Klopt weet ik, maar er zijn ook modellen gemaakt voor alleen de Japanse markt. Wat snap je dan niet?
Ik ga een keer de neck eraf halen, dan kan ik het zien in de neckpocket. een schroefkop is alleen slecht daarom doe ik het liever niet. Maar dit is dus geen orginele Squier bedoel je. Serienummer AXXX geeft aan Fuji-Gen.

Heibel
3 februari 2011, 13:01
De A- serie lijkt erg op de SQ serie en zijn bijna naast elkaar geproduceerd. De SQ serie is maar één jaar gemaakt en hebben post CBS kenmerken (grote kop, bullet trussrod, 3 punts bevestiging). De A- serie is wat onduidelijker en kan het dus goed zijn dat de ene lijkt op de SQ en de ander meer op de E- serie. De enige oplossing om het zeker te weten, is de hals verwijderen en kijken naar de datum die op de hals staat. Ik vind 't 'n mooi stratje, maar jammer van de Kahler, althans wat mij betreft, ik ben wat klassieker ;-)

Quink
3 februari 2011, 13:38
Wat snap je dan niet?

De opmerking van Stratman dat het geen SQ kan zijn "want dat zijn Fenders".

noise
3 februari 2011, 17:13
Ik heb eens goed gespeurd en gevraagd hier en daar.
Het is een CST JV Squier.
Het serienummer soort neckplate en trem zegt in die periode niet veel.
Om geen onderdelen te verspillen pakten de Japanners alles wat op de plank lag. De enige twijfel is de Kahler maar ook die kan er zelf orgineel zijn opgezet.
Body wood id Sen -Ash.

The Running Man
3 februari 2011, 17:20
De opmerking van Stratman dat het geen SQ kan zijn "want dat zijn Fenders".

Hij heeft helemaal gelijk want ze zijn f**ing goed:rockon:
Naar verluid beter dan de toenmalige modale USA Fenders.
Maar het zijn echt Squiers uit Japan.
Ik heb er eentje nieuw gekocht bij Big One destijds in Utrecht ('81 of zo).
Was eigenlijk op zoek naar de destijds sensationele Tokai of Fernandes maar die waren net iets duurder dan deze afgeprijsde voor fl 995,-
(voor de jongere lezertjes: florijnen; guldens)
Ding is inmiddels ingepikt door ome Keith
:rockon:

arnoldtims
3 februari 2011, 17:25
Ik snap dat "verneukt" niet zo.
Origineel houden lijkt wel een religie. Dit was toch gewoon een budget strat, aan welke gitaar mag je dan wel knutselen.
Dus als je een goedkope gitaar andere elementen en beter hardware geeft word hij minder waard?
Leo heeft het ooit bedoeld volgens mij dat mensen makkelijk en relatief goedkoop dingen konden veranderen aan een strat.

noise
3 februari 2011, 17:38
Klopt merken zegt niet alles en ook de orginele onderdelen niet.
Je hebt goedkope gitaartjes die geweldig klinken en soms met andere pickups erin SD Lindy Fralin enz helemaal top.
Wat zou nu exact het verschil zijn tussen een Fender stratocaster Customshop a 2500 euro en bv de chinese Squier Stratocaster Clasic Vibe van 350 euro?
Ik was nieuwsgierig naar de herkomst van mijn Squier MIJ.
Ik heb een Fender USA uit 1979, en Fender Jap 84-87 met Sonic Ranger gehad en Tele JV. En ik moet zeggen dat deze Squier niet onder doet voor die strats die ik gehad heb.
Speelt en klinkt geweldig... maar leuk om via forums zoals deze de herkomst te vinden. Ik heb er aardig wat gehad maar deze kon ik in combinatie met serienummer trem en neckplate niet vinden.

noise
3 februari 2011, 17:41
FF een correctie mijn collectie heb ik helaas niet meer, verkocht in de jaren.
Ik heb nu deze Squier nog een een ouwe Jodee*Daion) tele gekocht bij staffhorst in 1978 voor 650 gulden. Toen kocht je nog echte Fenders voor 1100 gulden. Nu zijn ze zomaar 1500 euro waard.

Braindead
3 februari 2011, 22:26
Inderdaad, hij is niet verneukt maar gecustomized. En als dat netjes is gebeurd (waar ik op afstand niet over kan oordelen) dan kan dat best goed uitpakken. Zelfs emg's zijn goede elementen waarvan ik dan wel weer vind dat het het karakter van de gitaar verdoezeld, maar dan nog blijven het kwaliteitspickups.




Ik snap dat "verneukt" niet zo.
Origineel houden lijkt wel een religie. Dit was toch gewoon een budget strat, aan welke gitaar mag je dan wel knutselen.
Dus als je een goedkope gitaar andere elementen en beter hardware geeft word hij minder waard?
Leo heeft het ooit bedoeld volgens mij dat mensen makkelijk en relatief goedkoop dingen konden veranderen aan een strat.

noise
4 februari 2011, 12:40
De routing voor trem is zeer netjes.
Ik nog meer info ook van anderen. Het is waarschijnlijk een JV-st 72.
Fender Japan schijnt veel met onderdelen neckplates enz gewisseld te hebben.
Die Kahler is helaas twijfelachtig maar kan ook orgineel zijn,
De SSS rouring en ook voor de Kahler is zeer strak en ook qua kleur enz exact hetzelfde als de overige routings.
En echt hij speelt en klinkt geweldig.
Inderdaad die EMG's halen een beetje de stratsound weg.
Maar dan nog wat een strak en vol geluid heeft deze zeg..
Ik USA strat 1979 en div, Fender/Squier MIJ, maar deze is qua geluid de beste, nog ja die '79 r strat was ook geweldig.

noise
26 februari 2011, 22:05
Uit elkaar gehaald, neckdate 26-8-'83.
Neckpocket CST 45 Export, met microtilt en 3 gaten.
Body wood alder.
Kahler is orgineel, routing ook.
In die jaren gebruikte Fender Japan alle onderdelen op de plank.

jerome
27 februari 2011, 12:43
Niet verneukt dus...
Ik snap het sowieso het gebruik van verneukt niet helemmaal, kahler heeft geweldige goeie trems gemaakt.
Met een goede locking kan je die trem lekker gebruiken (en misbruiken) zonder onstemmen.
En dat kan je met de standaard Fender trems wel vergeten... ;)

fred dons
27 februari 2011, 13:36
Uit elkaar gehaald, neckdate 26-8-'83.
Neckpocket CST 45 Export, met microtilt en 3 gaten.
Body wood alder.
Kahler is orgineel, routing ook.
In die jaren gebruikte Fender Japan alle onderdelen op de plank.

ik denk het niet, fender japan gebruikte in die tijd geen flatmount trems op productie gitaren dus het is onwaarschijnlijk dat deze op de plank lag, daarnaast wanneer een flatmount bewust op een nieuwe gitaar wordt gebouwd dan is het onnodig om een springcavity te frezen (die is overbodig bij een kahler flatmount)
bij de productie gitaren waar een flatmount werd geinstalleerd (o/a jackson, charvel en bc rich) zie je ook geen spring cavity, waarschijnlijker is dat deze trem er aftermarket op werd gezet. floyds waren in die tijd nauwelijks te krijgen en kahlers kon je o/a via vox humana en andere bouwers relatief makkelijk bestellen en die hadden er geen probleem mee om tremcavity netjes uit te frezen waardoor het er allemaal professioneel uitziet

noise
28 februari 2011, 21:23
Moeilijk te achterhalen inderdaad.
Er zit geen locking nut op wel locking tuners.
Inderdaad hij ontstemd wel niet vals, maar alle snaren gaan een klein beetje lager gestemd staan. Waarschijnlijk moet eigenlijk die metalen locking nut er weer op.
Zal eens even afwegen wat ik ga doen.
Maar ik kan iedereen zon Squier aanraden, wat een fijne hals en een mooie klank, ook akoestisch al.
Ik heb echt USA MEX enz gehoord en bespeeld, deze ouwe Squier doet zeker niet onder.

Orgasmocaster
28 februari 2011, 21:59
Volgens mij waren de Schallers (I, II en III) de eerste FR stijl trems die Fender gebruikte, en daarna pas Kahler(Spyders) en later Originele Floyds.

volgens mij heb ik je in verschillende posts zien schrijven dat het een Basswood, Alder en Ash body is.. kun je dat echt zien aan de neckpocket??

als ik het niet mis heb was het allemaal Alder bij Fender Japan in de eerste helft van de 80s.

noise
1 maart 2011, 22:07
Zo langzamerhand ook in de jaren aardig wat info verzameld over Fender en Squier Japan. Deze kon ik niet plaatsen omdat de Kahler System I en de neckplate met een F logo erin.
De body woods waren Basswood Alder en Sen-ash(Japanse Ass(Essen).
Body wood is nogal wit van kleur in de neckpocket, Ash mooie duidelijke structuur. Deze is Alder omdat ie ook nogal zwaarder is dan Basswood body.
Wat ik begrepen heb is dat de tremmelo routing al werden voorgezaagd in alle bodies. De routing ziet er prof. uit en lak dezelfde is dezelfde kleur als de rest van de kleur. Fender/Squier heeft in die jaren veel variaties aan onderdelen onder.ling gebruikt. Maar het kan dat de trem er misschien later is ingezet. Ik denk van niet. Het is een '72 Squier CST Export.
Volgens mij werden juist eerst de Kahler System I toen de Schaller daarna van Fender(Schaller) gebruikt.
Het is een prima gitaartje, ik had graag de Kahler voor een reguliere trem vervangen. Maar dat wordt lastig. Hij is goed te bespelen zo, alleen wat meer stemmen.

sjoerd5
1 maart 2011, 22:10
'72 Squier??

noise
2 maart 2011, 21:05
70'r reissue "big Headstock"

noise
9 juli 2011, 22:22
xaasasasasasa

Epiphoneee
9 juli 2011, 22:55
xaasasasasasa

Wauw, bedankt voor het opnieuw omhoog brengen van een oud topic. Ik ben niet zo'n fan van bumps.

Het enige dat ik je kan vertellen is dat het een erg goede gitaar zal zijn. Ik heb zelf ook een JV Squier stratocaster, en hij speelt heel fijn met zijn gelakte maple hals.

spirit
9 juli 2011, 23:13
xaasasasasasa

En staat toevallig te koop op div. verkoopsites ?

macwilliams
9 juli 2011, 23:46
xaasasasasasa

Nou, ik heb dr'op gegoogled maar ik kon er niks mee.