PDA

View Full Version : stemvervormer



m@rijn
31 januari 2011, 00:41
hey,

ik ben op zoek naar een goede stemvervormer in de vorm van een pedaal. Ik zou het liefst hebben dat hij bv een Joe Cocker effect of iets dergelijks zou kunnen. Eventueel met een delay erbij. Weet iemand goede merken of aanraders?

dank u!

Dirk_Hendrik
31 januari 2011, 07:50
Wat is een "Joe Cocker effect" ?

Rick trodat
31 januari 2011, 09:28
Als er een pedaal zou bestaan, waarmee iedereen zou kunnen zingen als Joe Cocker, dan had iedereen deze al gehad.

Wat je soms wel eens ziet, is dat sommige zangers ( soms ) over een buizenversterker zingen. Waardoor je een soort distorted geluid krijgt.

Alle overige effecten ( meestal ) reverb en delay, worden meestal vanuit de p.a. geregeld.

Fragedallic
31 januari 2011, 09:50
de TC-Helicon (http://www.tc-helicon.com/products/) serie is nogal uitgebreid. Kan me zo voorstellen dat er wat voor je tussen zit.

Rick trodat
31 januari 2011, 10:44
Als er een pedaal zou bestaan, waarmee iedereen zou kunnen zingen als Joe Cocker, dan had iedereen deze al gehad.

Wat je soms wel eens ziet, is dat sommige zangers ( soms ) over een buizenversterker zingen. Waardoor je een soort distorted geluid krijgt.

Alle overige effecten ( meestal ) reverb en delay, worden meestal vanuit de p.a. geregeld.

EDIT: Er zijn inderdaad wel losse pedalen voor zang. Kijk even naar Digitech bijvoorbeeld.

dml
31 januari 2011, 11:06
-Digitech VX400

titzenpitzer
31 januari 2011, 13:08
Boss heeft een twinpedaal met massa's opties, speciaal gemaakt voor zang.

carbon_hill
31 januari 2011, 15:31
Ik heb zelf een Digitech Vocal 300, de kwaliteit van bepaalde effecten is misschien niet zo goed als de duurdere opties, maar het is wel een mooie alles in 1 bak, met een expressie pedaal om aangewezen parameters te veranderen zoals de mix van distortion/reverb of de delay tijd. en je kan met je voet bladeren door je zelf-gemaakte presets, wat voor mij eigenlijk onmisbaar is in een effectenpedaal als dit.

Ik ben er blij mee, maar als je niet door presets hoeft te bladeren tijdens nummers en geen expressie pedaal nodig hebt zou ik voor het twinpedaal van Boss gaan. ( of de TC Helicon voicelive als je het geld er voor over hebt )

driftkop
31 januari 2011, 20:09
Wat is een "Joe Cocker effect" ?

Veel roken en zuipen :seriousf:

tomdiedom
1 februari 2011, 00:33
ik denk gewoon een cheap ass distortion over de stem heen, alla boss ds-1. Dat vervormt en daar wordt om gevraagd.

M Kactus
1 februari 2011, 07:45
Vaak is het toch gewoon techniek, hoor. Of inderdaad experimenteren met gitaareffecten of van die kleine megafoontjes van bij de Blokker. Die zijn ook wel leuk om mee te werken. Echte vocal-effecten vind je ook in de Electro Harmonix v256 en de EHX Voice Box. Maar of een van beiden doet wat je wilt, weet ik natuurlijk niet. Wel gave bakjes.

onrust nv
1 februari 2011, 21:54
Tja ik zing ook gewoon door gitaar effecten, zoals: Zvex mastotron, EHX Big muff/MMD/worm+electric misstresdlx, Tokai TDL-1/TMD-1/TCH-1/TPH-2, Ibanez PT-909/CS-505/PQ-9/OT10, Guyatone PS-109/PS-007, Sovtek smallstone, Boss DM-3/BF-2/RDD-20/ROD-10, Moog MF-101/MF-102 dus eigenlijk kan je alles gebruiken. Je moet alleen FF de tijd nemen om te testen.
En bij sommige gitaar effecten moet een pre-amp gebruiken, maar dat hoeft niet bij alle merken/soorten.

Chapzz
1 februari 2011, 22:32
@ Onrust NV
Plug je dan gewoon je microfoon met een verloopje in het gitaar pedaal? Of gebruik je een passieve DI box om er een 'gitaar signaal' van te maken?

onrust nv
1 februari 2011, 22:58
@ Onrust NV
Plug je dan gewoon je microfoon met een verloopje in het gitaar pedaal? Of gebruik je een passieve DI box om er een 'gitaar signaal' van te maken?

Bij sommige effecten gebruik ik een buizen pre-amp, maar bij bv tokai is dat niet nodig(behalve bij de chorus). Maar als je zo'n buizen pre-ampje gebruikt kan je aan de vu meter oo zien of je signaal hard genoeg is+je kan dan ook gewoon met de XLR plug in de pre-amp(is beter voor je geluid van de mic). Maar bij moog en tokai ga ik gewoon met de microfoon jack erin. Moog heeft zowiezo zijn eigen drive die ook als pre-amp dienst doet. Volgens mij moet je met een DI juist een actieve gebruiken, omdat het microfoon signaal toch wel een oppepper nodig heeft. Ik had vroeger zo'n metalzone MT-2 die deed helemaal nix met alleen een microfoon in de input, met voor versterking deed hij al iets meer.

M Kactus
2 februari 2011, 05:20
Bij sommige effecten gebruik ik een buizen pre-amp, maar bij bv tokai is dat niet nodig(behalve bij de chorus). Maar als je zo'n buizen pre-ampje gebruikt kan je aan de vu meter oo zien of je signaal hard genoeg is+je kan dan ook gewoon met de XLR plug in de pre-amp(is beter voor je geluid van de mic). Maar bij moog en tokai ga ik gewoon met de microfoon jack erin. Moog heeft zowiezo zijn eigen drive die ook als pre-amp dienst doet. Volgens mij moet je met een DI juist een actieve gebruiken, omdat het microfoon signaal toch wel een oppepper nodig heeft. Ik had vroeger zo'n metalzone MT-2 die deed helemaal nix met alleen een microfoon in de input, met voor versterking deed hij al iets meer.

En het is natuurlijk afhankelijk van je microfoon. Het onversterkte gitaargeluid dat zo uit je gitaar komt, is eigenlijk ook helemaal niet luid. Een voorversterkertje kan daarbij helpen, maar ik ben nog geen enkel pedaal tegengekomen waarbij dat nodig is. Onrust wel, maar zoals ik al zei: Dat hangt volledig van de microfoon af.

Chapzz
2 februari 2011, 10:03
Okeej, tnx. Gaan we dat binnenkort maar eens testen.

onrust nv
2 februari 2011, 10:43
En het is natuurlijk afhankelijk van je microfoon. Het onversterkte gitaargeluid dat zo uit je gitaar komt, is eigenlijk ook helemaal niet luid. Een voorversterkertje kan daarbij helpen, maar ik ben nog geen enkel pedaal tegengekomen waarbij dat nodig is. Onrust wel, maar zoals ik al zei: Dat hangt volledig van de microfoon af.

Ik gebruik beyer dynamics zijn goede performance microfoons. Eerlijker en opener dan de shure sm58's. Je zit met een verschil in ohms bij mic output.

titzenpitzer
2 februari 2011, 11:01
Als ik (vroeger) tijdens optredens pedaaltjes wilde gebruiken over mijn stem was het vooral één groot gezucht. Vooral delay-pedalen...je laat die zooi best aan de PA besturen.

onrust nv
2 februari 2011, 11:05
Als ik (vroeger) tijdens optredens pedaaltjes wilde gebruiken over mijn stem was het vooral één groot gezucht. Vooral delay-pedalen...je laat die zooi best aan de PA besturen.

Net wat ik zei: Pre-ampje. Dan hoef je niet de PA daarmee te belasten, met het gevaar dat je uren bezig bent voordat je het gewenste effect hebt.
Zo'n klein Blend 6 mengtafeltje van Tapco(goed, goedkoop en effect send/return)is hier ook super voor te gebruiken.