PDA

View Full Version : Undersaddle pickup of Piezo?



VanDiekum
30 januari 2011, 21:16
Welke van de 2 : Undersaddle pickup of Piezo onder de brug is eigenlijk beter klankwijs ?

Ben eigenlijk best een :noob: als het gaat om welke versterking nou beste is heb eigenlijk alleen nog maar Piezi en klankgat element gehoord maar na vandaag een beetje te hebben gesurfed of het internet kwam ik ook nog transducer oftewel undersaddle pickups tegen.

Die je onder de zadel monteert met een klein gaat je naar klankkast te boren en daar zit de rest in.

Heeft iemand ervaring met die soort van versterking ?

Alvast bedankt

northernlake
30 januari 2011, 21:34
Als ik versterkt zou spelen koos ik voor K&K:
http://www.kksound.com/purewestern.html

Plant
30 januari 2011, 21:36
"Undersaddle pickup" of "Piezo onder de brug" is m.i. gewoon hetzelfde.

Persoonlijk moet ik er niks van hebben. Het klinkt 'spetterig' en in de praktijk stuit je bij inbouw vaak op het probleem om het volume voor alle 6 snaren in balans te krijgen. De pickups werken d.m.v. druk en alles moet dus heel vlak zijn voor optimaal kontakt.

apekop
1 februari 2011, 00:59
Ik ben zeer tevreden met mijn AER 15+. Dit pickup-systeem heb ik in mijn beide 12-snarige gitaren laten inbouwen. Goede snaarbalans.
En je ziet er niks van, je hoef ook niet veel te boren. Je kan de piezo mixen met de ingebouwde microfoon.
Maar eigenlijk klinkt alleen de piezo al erg goed, misschien zelfs nog wel beter dan met de microfoon. Dus een piezo kan wel degelijk erg goed klinken.


"Undersaddle pickup" of "Piezo onder de brug" is m.i. gewoon hetzelfde.


volgens mij niet. Met undersaddle bedoelen ze zoiets als die K&K van hierboven, dus van die opplak elementen onder de brug binnen in de gitaar.
Schijnt goed te klinken, maar we veel meer feedback gevoelig.

Plant
1 februari 2011, 12:18
... volgens mij niet. Met undersaddle bedoelen ze zoiets als die K&K van hierboven, dus van doe opplak elementen onder de brug binnen in de gitaar.
Schijnt goed te klinken, maar we veel meer feedback gevoelig.

Vreemd, als ik google op undersaddle pickup krijg ik alleen maar dit soort afbeeldingen:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51q5nTTMO7L.jpg

En da's dus echt zo'n stripje onder je saddle (in mijn vorige post schreef ik 'brug' maar dat moest 'saddle' zijn).

Ik zou dan eerder denken dat die K&K plakdingen in de klankkast onder de brug komen. Dan zou het net andersom zijn. 'Undersaddle' is dan het stripje onder de saddle (het woord zegt het letterlijk al) en 'piëzo onder de brug' het plakelementje...

Ik heb het dus over die stripjes zoals op de foto die ik nergens naar vind klinken. Met plakelementjes (K&K) heb ik geen ervaring.

apekop
1 februari 2011, 13:03
je hebt hebt gelijk. De term under saddle is die piezostrip. Die plakdingen onder de brug heten weer anders.
Toch vind ik de piezo van AER 15+ erg goed klinken, zoals gezegd zelfs beter dan de ingebouwde mic. Dus niet alle piezos zijn ruk.