PDA

View Full Version : KLein advies over zelfbouw JTM45



Franc
15 mei 2003, 09:21
Ik ben in onderhandeling met Ray voor een Turret board.
Ik wil mijn JTM zo oud mogelijk maken :wink:
dus denk ik erover om het rode board te nemen (RED electrical-grade Fiberglass).
Volgens Ray is vervolgens het meest realistic als het board geperforeerd is (dus meer gaten dan turrets).
Ook kan hij extra turrets plaatsen voor een BIAS pot (en de pot meeleveren).

Heeft vnl. dit laatste zin? Hoe krijg ik 'm zo authentiek mogelijk, maar wel zo dat de uiteindelijke amp om aan te horen is? :smile:
Dus: BIAS pot of niet?

mathe
15 mei 2003, 11:42
Ik zou met nemen. Laat hem de turrets zo plaatsen dat er een staand Piher type in past.
En doe hem de groeten van me :smile:

Marc

Franc
15 mei 2003, 12:16
Ok, daar ben ik dan uit.
Wat ik alleen niet helemaal snap is wat hij bedoeld met dat geperforeerd realistischer zou zijn... De boards op de plaatjes die ik tot nu toe heb gezien van JTMs zijn nooit helemaal geperforeerd en hebben alleen de turrets..
Maar ik mail hem ff terug dan ga ik maar zo'n board bestellen denk ik, dan heb ik vast iets tastbaars en kan ik het chassis eromheen gaan verzinnen.

Ik zal hem de groeten doen, Marc.

mathe
15 mei 2003, 12:23
De boards die helemaal geperforeerd zijn zijn de oudste typen. Het waren vroeger een soort experimenteerborden. Daarna heeft Marshall ze speciaal voor hen laten maken door een bedrijf. Ik meen dat de switch zo omstreeks 1965/1966 is geweest.

Marc

Robbert
15 mei 2003, 13:13
Zo'n geperforeerd bord is ten eerst origineel ja.
Ten tweede kun je daar mooi je kabels doorheen lussen, zodat ze netjes op een rij lopen.

Van http://acplink.com, Super lead plexi
http://acplink.com/images/mar68SLplexi.jpg

Franc
15 mei 2003, 18:48
Maar een SLP is toch geen JTM45...

mathe
15 mei 2003, 19:42
Op 2003-05-15 18:48, schreef Franc:
Maar een SLP is toch geen JTM45...


Het lijkt wel behoorlijk veel op elkaar. Als je naar de voorversterker kijkt is de opbouw vrijwel indentiek. Alleen zijn bepaalde waarden anders.
Maar dat geldt eigenlijk voor alle Marshall versterkers gemaakt tussen 1962 en 1976.

Marc

V!N
15 mei 2003, 19:42
"Maar een SLP is toch geen JTM45..."


Dat niet nee, maar wel gaaf.

Franc
15 mei 2003, 20:27
Maar goed, intussen ben ik er nog steeds niet uit of ik nou geperforeerd wil of niet...

B.face
16 mei 2003, 10:27
Op 2003-05-15 20:27, schreef Franc:
Maar goed, intussen ben ik er nog steeds niet uit of ik nou geperforeerd wil of niet...


PFFFF.........wat een moeizame discussie hier. Hallo, het gaat om gaatjes !! NIETS dus.
b.face

Franc
16 mei 2003, 11:49
Neeeeeeeee B.Facwe, nu mis je toch even de pointe :wink:

Het gaat erom hoe authentiek je je replica wilt laten zijn en uit welk tijdperk.

Robbert
16 mei 2003, 11:59
Franc, het lijkt mij duidelijk.

Niet doen. De eerste Marshall's hadden wel perfboard, maar de JTM45's weer niet. Tenminste, voor zover ik de foto's heb gezien.
Dus als je wel perfboard neemt, zit je té vintage met je looks, snappie?

Maar aan de andere kant. Het ziet er wel cool uit... :grin:

mathe
16 mei 2003, 12:26
Op 2003-05-16 11:59, schreef Robbert:
Franc, het lijkt mij duidelijk.

Niet doen. De eerste Marshall's hadden wel perfboard, maar de JTM45's weer niet. Tenminste, voor zover ik de foto's heb gezien.
Dus als je wel perfboard neemt, zit je té vintage met je looks, snappie?

Maar aan de andere kant. Het ziet er wel cool uit... :grin:


De oude JTM45 had wel perfboard.

Marc

PeeVee
16 mei 2003, 13:35
Zorg in ieder geval dat je meer perrut's dan turret's hebt, ander kunnen de harmonischen niet weg oscilleren via de bias regelaar, jij hebt dan kans op kathode mantelstromen die een mismatch veroorzaken in de dubbel triode fasedraaier.

Kortom, board met of zonder gaatjes maakt geen FUK uit voor de sound.

Franc
16 mei 2003, 18:54
Het gaat ook niet om sound in dit geval, maar om het zo natuurgetrouw mogelijk namaken van een JTM45.

Hoe zit het met de JTMs met perfboard, zijn dat zeg maar die hele oude met het blocklogo, alu front en grijzige grill? En hebben de zwarte met plexi het massieve board, of is daarhelemaal geen link tussen?

Ik ga voor niet geperforeerd. Ik vind al die gaatjes wat goedkoop staan. Net alsof je zo'n experimenteerboard hebt gebruikt.

Maar goed, ik kan nog van gedachte veranderen... :sad:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Franc op 2003-05-16 19:12 ]</font>

Blackmore
16 mei 2003, 19:52
Ik heb eens gekeken naar mijn turrets, maar ze zijn nu ontsnapt en lopen ergens rond. Pittige dingetjes wel die turrets. Peevee heeft gelijk als hij zegt dat je ook perruts moet hebben, anders loopt het uit de hand.

EdJ
16 mei 2003, 21:04
Zat er dan geen turretnetje bij je amp?Zal het wel weer zo`n goedkoop rotding weze.

Franc
16 mei 2003, 21:10
Ja leuk jongens :smile:
Hier schiet ik niet echt iets mee op...

V!N
17 mei 2003, 14:38
eh .. FRANC !!!!

M'n mail ligt in de soep (daarom meld ik je de laatste paar dagen geen leuke links) maareh .. DENK AAN JE FACEPLATES !

Franc
17 mei 2003, 15:30
V!N: ik had er 1 in de smiezen maar die werd zo achterlijk duur :smile:
Ik zie nog een setje, maar denk er eigenlijk over om een plexi front te maken.
Maar bedankt voor de tip hoor, ik ben eraan verslaafd en check het ieder uur :wink:

EdJ
17 mei 2003, 20:44
Het lijkt mij dat je Marc`s advies gewoon op moet volgen als je een authentieke wilt.
Persoonlijk zou ik dan gewoon een turretboard bestellen compleet met turrets en al maar dat komt omdat ik daar een beetje een hekel aan hebt en dat je zo`n ding goedkoop kompleet kunt kopen.

V!N
18 mei 2003, 12:57
Ik heb het gezien, 35 en dan zonder een achterplate. Marc's plexi ziet er goed gelukt uit, het is te doen.

Ik ken die verslaving en voor m'n mail van de computer brak, heb ik nog even contact met die heren gehad :smile: Het is een goede zaak in Canada, maar ze beginnen nog maar net. Alle onderdelen voor het binnenwerk zijn NOS en ze willen me graag bouwpakketten leveren (jawel, meerdere !) voor 100 Watt JTM 45 tremolo heads.
Oeioeioei, ik voel m'n portemonaie in m'n broek branden :razz:

Franc
18 mei 2003, 20:50
Ik heb iig alvast 8 Marshall knoppies weten te bemachtigen. Wsch niet echt goedkoop, maar eBay is wel lache hoor :grin:

Robbert
18 mei 2003, 21:25
Heb ook eens knoppies besteld bij .. ff zoeken .. http://www.vibroworld.com (amp hardware, 5 USD/stuk).

Scheel betaald aan verzendkosten. Iets van 35 USD, ik had misschien duidelijker moeten zeggen dat ik het niet PRIORITY verzonden wilde hebben :grin:

StormCrow
19 mei 2003, 22:34
heej ik heb ook een vraagje
ik ben ook bezig met mun 10watt ax84 amp, nu heb ik het chassis al geboord alleen ik moet nog 2 potmeters halen en condensators.
ik heb al wel voor de potmeters etc erin zitten maar nu wil ik graag weten wat een goede layout is voor de buizen en trafo's
mijn oom(heeft zelf ook een versterker gebouwd, en van hem heb ik ook de meeste onderdelen gekregen) stelde de volgende layout voor
http://members.chello.nl/c.vantoren/images/amp_2.jpg

wat vinden jullie hiervan?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: StormCrow op 2003-05-19 22:51 ]</font>

Robbert
19 mei 2003, 22:52
Probeer de mains transformer en de output transformer zover mogelijk uit elkaar te plaatsen. Ik zou hem dus op de plaats van die kleine tubes zetten.
Dan die kleine buizen op dezelfde lijn van de grote buizen. Dan kun je je gloeispanning in een rechte lijn aanleggen.

StormCrow
19 mei 2003, 23:16
ja, maar de eerste buis moet toch zo dicht mogelijk bij de input zitten?

StormCrow
21 mei 2003, 16:02
wat denk je hiervan?
http://members.chello.nl/c.vantoren/images/amp_layout.jpg

mathe
21 mei 2003, 17:15
Ik geloof dat ik daar een U60 uitgangstrafo van Amroh zie? En twee maal een EL34?
Weet je zeker dat dat gaat werken?

Marc

StormCrow
21 mei 2003, 18:34
ja want deze versterker heeft een self-split eindtrap(ongeveer 10 watt)
voor schema zie:
http://ax84.com/media/ax84_m141.pdf

zal ik anders een aparte topic maken?

EdJ
21 mei 2003, 19:08
Ja graag!
Is dat Chris Hurley`s self split?

nicoverduin
21 mei 2003, 21:13
Wat ze in feite doen is de eindbuizen op een anderpunt instellen. De combinatie van Voedingspanning alsmede een ander 'bias instelpunt zorgen voor een lager uitgangsvermogen.
In feite is dit het principe van de 'powercontrol' van Kevin oConner bij http://www.londonpower.com in Canada.
Nico

EdJ
21 mei 2003, 21:21
Daar heeft D Sunby dus een variant op gevonden.Deze is gratis:)

nicoverduin
21 mei 2003, 21:23
Maar niet regelbaar. Die van Kevin wel.
Nico

mathe
21 mei 2003, 22:17
Op 2003-05-21 21:13, schreef nicoverduin:
Wat ze in feite doen is de eindbuizen op een anderpunt instellen. De combinatie van Voedingspanning alsmede een ander 'bias instelpunt zorgen voor een lager uitgangsvermogen.
In feite is dit het principe van de 'powercontrol' van Kevin oConner bij http://www.londonpower.com in Canada.
Nico


De EL34's staan in klasse A, anders zou het in zijn geheel nooit werken.
Wat ik zozeer niet kan volgen is waarom gekozen is voor deze opzet. Met een enkele EL34 is hetzelfde vermogen haalbaar, welliswaar met een iets hogere voedingsspanning.
Ik heb AX84 eigenlijk nooit gevolgd. Heeft iemand die dat wel heeft gedaan misschien enige uitleg over het waarom?

Marc

StormCrow
21 mei 2003, 22:26
jup, maar op deze manier kun je een pushpull-trafo-die-je-gratis-kreeg van-je-oom gebruiken in plaats van een se-trafo-die-je-anders-moest-kopen :wink:
ik heb trouwens bijna alles gekregen, PT, chassis, buizen, voetjes, weerstanden, schakelaars
alleen de potmeters en condensatoren heb ik zelf gehaald... lekker goedkoop project dus :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: StormCrow op 2003-05-21 22:27 ]</font>

nicoverduin
21 mei 2003, 22:27
in het begin heb ik eens een AX84-P1 gebouwd om weer eens te oefenen. BEst wel een goede site om buizenversterkers te leren bouwen. Krijg je door dan doorgaan op de 18watt groep en wordt je echt verslaafd dan de JTM45 groep. En als je het echt niet meer kan laten dan ga je je eigen ontwerp maken....
Nico

StormCrow
21 mei 2003, 22:30
http://www.gitaarnet.nl/forum/phpBB/viewtopic.php?topic=16030&amp;forum=4&amp;0

EdJ
22 mei 2003, 12:41
Nico,hoe bedoel je niet regelbaar?Hij is toch regelbaar met de output power control?