PDA

View Full Version : 4x12 --> 2x12?



Keevinkos
30 januari 2011, 19:09
Ik ben opzoek naar een speakercab en ik wil graag een 2e hands Marshall 4x12 cab kopen van rond de 300/350 euri. Hierin zitten Celestion g12's

Maar ik wil er daarna graag 2 speakers uithalen en verder verkopen. Hierdoor wordt het ding lichter, en scheelt het geld. Maar toch hou ik de 4x12 look:cheerup:

Maar wat zijn 2e (dan 3e) hands celestion g12's ongeveer waard? Oftewel voor hoeveel zou ik ze door moeten verkopen?:???:

thankx

StevenStrat
30 januari 2011, 19:10
die 2 lege gaten ga je absoluut moeten opvullen wil je een degelijke klank behouden. als je maar 212 gaat gebruiken, koop toch gelijk een 212 cab, weegt minder.

Misery Signals
30 januari 2011, 19:11
Ik denk dat je cab enorm plat gaat klinken. Tenzij je de twee gaten van de andere speakers dicht maakt. Wat een vreemd idee.

MS

refused199
30 januari 2011, 19:15
Als ik jou was zou ik die 2 speakers er gewoon in laten zitten.
Het scheelt je 7 kilo, maar wat is 7 kilo op een kast van 37?
Bovendien krijg je met die 212 nooit het geluid van de 412 dus als ik jou was zou ik de kast gewoon origineel houden.

Psssht zie sig.. ahum.

Keevinkos
30 januari 2011, 19:16
Ja ok, de 2 andere gaten moeten inderdaad dicht.

Maar het gaat er mij om dat ik de 4x12 look hou. (gewoon omdat dat er vet uitziet)

Eigenlijk moet het dus een 1961 A kast worden (zie google), maar deze worden weinig 2e hands aangeboden

interessander
30 januari 2011, 19:34
Vergeet niet dat de maat van een kast veel uitmaakt voor de sound.
In feite bouw je een veel te grote 2x12. Oversized kasten hebben de neiging om de bas wat meer te benadrukken, dus het kan goed dat het heel erg boomy gaat klinken. Ik zou ipv de twee gaten dan een tussenschot maken zodat je een kleinere ruimte voor de twee overgebleven speakers hebt.

refused199
30 januari 2011, 19:46
Die 1961 kasten klinken werkelijk voor geen meter. Er staat er ook 1 op marktplaats. Bij deze verkoper ben ik al eens langs geweest voor een ander item en toen kwam het gesprek ook even op die 1961 kast. Maar naar eigen zeggen melde de verkoper al dat het eigenlijk een onding was. Doordat het alsnog heel veel woog en lomp groot was voor wat je eigenlijk krijgt en daarbij ook totaal niet klinkt doordat het overheersend laag klinkt en de mid en hoog er niet mooi uit komt. als ik jou was zou ik of voor een 212 gaan of voor een 412 en deze dan eventueel op eerder genoemde manier aanpassen.

Fireburst
30 januari 2011, 19:53
Je zou ook een 8412 kast kunnen nemen, die zijn al wat kleiner, en daar je ding mee doen. Andere baffle er in of zo. Op die manier krijg je een oversize 2x12 (ŕ la 1961A) ipv een 'underpowered 4x12'.

Thiez
30 januari 2011, 20:12
Er zijn toch marshall kasten waar 2 speakers diagonaal inzitten? iets kleiner dan 4x12. maar alsnog de looks.

Edit: staat net een Matamp versie op gitaarmarkt http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=137449

Keevinkos
30 januari 2011, 20:31
Vergeet niet dat de maat van een kast veel uitmaakt voor de sound.
In feite bouw je een veel te grote 2x12. Oversized kasten hebben de neiging om de bas wat meer te benadrukken, dus het kan goed dat het heel erg boomy gaat klinken. Ik zou ipv de twee gaten dan een tussenschot maken zodat je een kleinere ruimte voor de twee overgebleven speakers hebt.

Ik denk dat dat mijn plan word:cheerup: Maar dan ff terug op de hoofdvraag: Wat zijn 2 g12's waardig?

Misery Signals
30 januari 2011, 20:36
60-70 Euro. Als je de G12T75 bedoelt.

MS

Mitch
30 januari 2011, 20:38
Gottegot, we vinden de klank zo belangrijk maar een speakerkast is alleen maar voor de looks?? Dan snap je er echt nog helemaal niets van, sorry dat ik het zeg. Een 4x12 door de helft is nog steeds een akoestisch gezien raar ding. Zit je onderhant op formaat 1912 maar dan met een extra klankkast ernaast :???:

Thiez
30 januari 2011, 20:49
Is dit niks voor je? Het heeft de looks, en dan zet je er gewoon een 1x12 combootje achter.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/10/Fake-amp-stacks-immortal-metal-band.jpg

the sure thing
30 januari 2011, 21:56
Is dit niks voor je? Het heeft de looks, en dan zet je er gewoon een 1x12 combootje achter.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/10/Fake-amp-stacks-immortal-metal-band.jpgGeweldig! Ik moest ff kijken hoe het zat, maar dit zijn nog eens portable 4x12 muren :)

Ik vind, dat als je een 4x12 kast hebt, je dus niet moet gaan zeuren over het gewicht. De lusten maar ook de lasten.

zjanke
30 januari 2011, 23:09
of je koopt mijn bandmaster kast. Groter dan een 4x12, maar toch maar twee speakers. Koop ik wel een 4x12 :cheerup:

sjaak1990
31 januari 2011, 00:19
Een 4x12 klinkt echt lekkerder dan een 2x12 voor de meeste doeleinden vind ik, dit lijkt me een extreem slechte oplossing. Het grootste probleem bij versjouwen is de grootte, niet het gewicht, zo'n marshall cab weegt 35 kg ofzo? Dat is eigenlijk met 1 hand te tillen...maar met z'n 2en weegt zo'n cab niks, probeer maar eens een k&e 4x12 xxl cab tegen een trap op te tillen, dat is leuker :D

Muchachooo
31 januari 2011, 08:13
Ik vind die Marshall cabs sowieso niet klinken... Heb bij GK een cab shootout gedaan met Daan toen ik mijn nieuwe versterker kocht, en heb toen 3 Marshall Cabs, 2 Bogners, een Engl, een Mesa, een Orange en een K&E geprobeerd.

Als je op die manier gaat vergelijken hoor je pas wat een kutcabs Marshall eigenlijk maakt...

even een klein lijstje (natuurlijk mijn ervaring he, maakt het niet meteen feit)

Marshall: Klinkt als een grote chaos. Heel die kast springt onderhand van de vloer, zo hard resoneert hij mee.
Bogner: Zeer goeie cabs. Vrij warm van kleur, vaak stevig gebouwd waardoor er niet veel sprake van resonantie is.
Engl: Vrij kille of steriele sound. Duidelijk alleen binnen bepaalde genres gewenst.
K&E: Als Bogner maar dan is de behuizing met veel dikkere platen gemaakt. Zo'n ding zit zo strak in elkaar dat je eigenlijk 0 resonantie hebt. (wel eens een test gedaan met een glas water erop omdat een vriend van me me niet geloofde)
Mesa/Orange: Te weinig ervaring mee, maar waren het in mijn ogen nét niet

iWishmaster
31 januari 2011, 10:42
K&E: Als Bogner maar dan is de behuizing met veel dikkere platen gemaakt. Zo'n ding zit zo strak in elkaar dat je eigenlijk 0 resonantie hebt. (wel eens een test gedaan met een glas water erop omdat een vriend van me me niet geloofde)[/LIST]

Niet waar: K&E gebruikt dunner hout dan Bogner en is door de constructiemethode juist minder stevig van een Bogner potentieel zou zijn (heeft van de houtverbindingen op de hoeken te maken). Reden dat een K&E minder resoneert is omdat die minder inhoud heeft (in liters). Verder heb ik meerdere mensen horen zeggen dat ze wanneer ze een K&E open maken schrikken van de slecht gezaagde platen (gaten voor de handvaten die te groot zijn, schroeven die er scheef indraaid zijn etc.).

Neemt niet weg dat het prima klinkende cabs zijn, maar qua constructie doet Bogner er absoluut niet voor onder, integendeel!

Verder ben ik het eens met je lijstje overigens. Ter aanvulling:
Mesa klinkt droog en strak, heeft wat weg van Engl vond ik.
Orange klinkt NOG warmer dan Bogner met veel punch in het laag.

Goede middenweg vond ik de cabs van Guitarking zelf: strak als een Engl cab, maar niet zo kil. Warmer als een K&E, maar ik vond de mids er mooier uitkomen. Mijn persoonlijke voorkeur is Bogner, met de Guitarking KingCabs op een tweede plaats. K&E vond ik saai klinken en wat hi-fi klinken. Maargoed, dat is heel persoonlijk, testen is de enige mogelijkheid erachter te komen. Marshall maakt geen slechte cabs voor het geld, maar het is niet om over naar huis te schrijven vind ik.

JohnLord
31 januari 2011, 12:03
Als het TS om de 4x12 look te doen is (wat dat dan ook moge zijn) kan hij beter zon Harley 'Benton 412 van MP scoren. Als ie verstandig is gaat hij niet voor kwantiteit maar voor kwaliteit, en dat kan zelfs een 1x12 zijn.

Keevinkos
31 januari 2011, 17:25
Ik heb net gekeken op MP naar een harley benton 4x12. 75 euro! Dat kan alleen maar prut zijn. Iemand ervaringen?

Hmmm misschien dat ik toch opzoek ga naar een leuke 2x12...

refused199
31 januari 2011, 17:30
Ik heb net gekeken op MP naar een harley benton 4x12. 75 euro! Dat kan alleen maar prut zijn. Iemand ervaringen?

Hmmm misschien dat ik toch opzoek ga naar een leuke 2x12...

Die kasten die op marktplaats staan zijn al eerder getipt in een ander topic.
Voor de looks (waar jij opzoek naar bent?) zijn het leuke kasten maar totale budget.
De kasten zijn niet echt hufterproof en wat de speakers betreft gaat het vooral hard en daarmee is al het goede van de speakers besproken...:seriousf:

sjaak1990
31 januari 2011, 22:42
Zelf geen groot fan van de marshall 4x12 maar ze kunnen gewoon goed klinken. Als je high gain speelt en veel detail wilt, met redelijk wat bas speelt, tja dan wordt het snel een rommel. Maar als je clean speelt, of crunchy dan hoeft het geen groot probleem te zijn. Heb zelf een 4x12 met g1265s en die klinkt voor de dingen waarvoor ik hem gebruik gewoon goed, scheuren, sommige mensen willen een lossere sound dus het is niet bij voorbaat slecht.
*Verkijk je ook niet op het belang van de combinatie top+amp, ik heb een Bogner 4x12 ook heel slecht horen klinken in de "foute"combinatie terwijl Bogner geweldige cabs maakt.
Als ik meer wil beuken pak ik een andere cab en amp.

Bijl
1 februari 2011, 15:17
Ja ok, de 2 andere gaten moeten inderdaad dicht.

Maar het gaat er mij om dat ik de 4x12 look hou. (gewoon omdat dat er vet uitziet)

Eigenlijk moet het dus een 1961 A kast worden (zie google), maar deze worden weinig 2e hands aangeboden

Er staat er een op marktplaats nu.

Johannes
1 februari 2011, 15:29
Er staat er een op marktplaats nu.

Al sinds half november vorig jaar, toch bijzonder dat de TS hier niks over zegt. Blijkbaar worden ze wel te koop aangeboden. :)

Bijl
2 februari 2011, 13:59
Al sinds half november vorig jaar, toch bijzonder dat de TS hier niks over zegt. Blijkbaar worden ze wel te koop aangeboden. :)


Haha dat had ik niet gezien. Dat zegt ook wel iets over de populariteit van zo'n kast. Ik vind het ook een dom product. Alleen voor een 4x12 ben ik bereid m'n rug te breken, van de trap te vallen, en de achterbank van de auto neer te klappen :seriousf:

jerome
2 februari 2011, 19:29
Ik vind persoonlijk de oude Marshall cabs van voor 1980 prima cabs, veel beter en degelijker gebouwd dan de nieuwe Marshall cabs.
Alleen heb ik de spaanplaat achterplaat vervangen door een van multiplex en de cab aan de binnenkant hier en daar wat verbeterd.
Overigens heb ik mijn Marshall cab met G12-65 speakers nu gemodificeerd tot half open back uitvoering; helemaal geweldig! Warm, vol en toch transparant en heerlijk dynamisch!

Felanovic
2 maart 2011, 08:51
Hallo hier een bump ! Khad geen zin om een nieuw topic over 2x12's te openen.

Ik speel nu met een jvm410H op een 4x12 marshall 1984 jcm800 bass (2xg12h30 en 2x g12h100). Ik heb ook een nog een 4x12 Marshall 1960 AHW met dezelde speakers.

Omdat ik nooit fullstack optreedt, ben ik van plan om over te stappen op 2 x 2x12 cabs. Om de volgende redenen:
- beter handelbaar
- evt. stereo / wet-dry set-up is makkelijker door toevoeging van een extra amp.

Ik zat zelf te denken aan orange (evt. closed en open gemixed). Nu lees ik dat de Engl ook goeie reacties heeft. Bogner OS vind ik te groot en kan ik net zo goed fullstack spelen. Bogner OS vind ik wel zalig klinken daar niet van.

Ik speel een mix van hardcore en 90's groovemetal.

graag jullie reactie !

Guitarleon
2 maart 2011, 10:42
je zou kunnen kijken naar het marshall 2061CX cab, een 2x12 die er uitziet als een kleine 4x12. Lekker licht en 1 van de beste 2x12 cabs die ik gehoord heb...

Felanovic
2 maart 2011, 13:09
OK thnx !

Op zich niks met mijn 4x12 opstelling die ik nu heb. Ik wil gewoon overstappen op 2x 2x12 voor de handelbaarheid en evt. dus een uitbreiding naar een wet/dry setup. Zonder dat ik nog een cab extra moet meenemen.

Wat zal het verschil zijn tussen 4x12 en 2 x 2x12 ! Alleen druk??