PDA

View Full Version : Is it a guitar or a piano?



Demoi-crazy
30 januari 2011, 16:46
Hey,

Ik hoorde vorige week op Studio Brussel een intervieuw met de ontwerper van een nieuw instrument..de KELSTONE....

Heeft iets mee van een lapsteel maar met iets meer snaren en andere speelwijze....wierd....

http://www.kelstone.be/landing

De filmpjes op de eerste pagina eens bekijken...je kan er toch wel coole sounds uitkrijgen...

barno
30 januari 2011, 17:03
ja, had het ook al ergens gezien op het net. indrukwekkend als nieuw instrument vind ik. Ben es benieuwd of het ook doorbreekt. Op een of andere manier lijkt het mij goed voor Afrikaanse muziek; het heeft alleszins een eigen soort klank, af en toe lapsteel, soms baritongitaar, soms als piano

ik vrees echter een beetje het vis noch vlees gehalte. pop/rock gitaristen zullen er niet vlug aan beginnen, het heeft geen sexy uitstraling, het is complex.

het derde filmpje is trouwens een geweldig spacey versie van Johnny Be Good :)

oigun
30 januari 2011, 22:46
En dan nog met je voeten leren spelen:
http://www.youtube.com/watch?v=7fY4Doohmxw

ChazyChaz
11 februari 2011, 01:55
Hmmm ik vind het wel erg gaaf, maar dit is eigenlijk stiekem toch gewoon een (chapman)stick op je schoot leggen?

Squier02
11 februari 2011, 09:26
Piano is toch voor mensen die 12 snaren niet genoeg vinden?:sssh:

}{Metalmaster}{
12 februari 2011, 00:14
Tof instrument. Het doet me wat denken aan een chapmanstick

apekop
12 februari 2011, 01:10
Hmmm ik vind het wel erg gaaf, maar dit is eigenlijk stiekem toch gewoon een (chapman)stick op je schoot leggen?

Dat is ook het eerste at ik dacht. Gewoon een Chapman Stick voor Jeff Healey (als hij nog leefde). Aleen de stemming is anders.
Misschien hadden ze dit instrument Lapman Stick moeten noemen :)

kamiel
12 februari 2011, 10:30
op zich wel een mooi instrument, (en idd een superkoele johnny be good, ) maar ik denk dat je om nu nog 'door te breken' als nieuw instrument, je met meer moet komen...

GuyDenruyter
3 maart 2011, 14:58
Beste forumleden,

Ik heb nu enkele maanden zo'n kelstone staan. Er zijn toch wel enkele verschillen met de chapman-stick (vermits ik zelf geen chapman-stick speler ben herhaal ik min of meer wat Jan, de uitvinder zegt):
- handen liggen op de snaren, in een goeie hoek, daardoor speel je een stuk makkelijker
- andere materialen (chapman stick dateert uiteindelijk uit de 60ies), waardoor je langere sustain krijgt, en meer dynamiek in het spelen kan brengen
- de chapman-stick is een echt 'tapping' instrument, de Kelstone ook, maar op de Kelstone kan je toch ook anders spelen (zelf doe ik dit nauwelijks, maar Jan dus wel)
- en, je hebt de fameuze demper, hierdoor krijg je die 'afrikaanse' of 'folk' klank die hiervoor al in de discussie ter sprake kwam. Beetje luit-achtig.

Zelf ben ik eigenlijk pianist (ik speel ook wel gitaar, telecaster), dus speel ik wat 'pianist-achtig': linkerhand speelt de bas, rechterhand lead en/of akkoorden. Eigenlijk speel je 2 instrumenten tegelijk.

GuyDenruyter
3 maart 2011, 15:00
ah ja, overigens begint de aandacht te komen: 2 van de MIA-award winnaars spelen inmiddels Kelstone :)

Ook groepen als Vampire Weekend, Daan etc zijn er naar't schijnt mee bezig.

apekop
3 maart 2011, 15:08
- de chapman-stick is een echt 'tapping' instrument, de Kelstone ook, maar op de Kelstone kan je toch ook anders spelen (zelf doe ik dit nauwelijks, maar Jan dus wel)


alhoewel de Chapman Stick meestal wordt gebruikt voor tapping, kun je hem ook anders bespelen: strumming, normaal aanslaan, strijkstok etc.
Op een NS Stick zijn er nog meer mogelijkheden. Dus dat is geen wezenlijk verschil met de Kelstone.
Het belangrijkste verschil is dat de Kelstone plat ligt als een lap steel en dat de stemming anders is.

Gretsch 5120
4 maart 2011, 14:58
- andere materialen (chapman stick dateert uiteindelijk uit de 60ies), waardoor je langere sustain krijgt, en meer dynamiek in het spelen kan brengen



Chapman Sticks zijn er in talloze variaties wbt materiaal. Van Rosewood tot geperst Bamboo tot diverse kunststoffen, dus de quote van hierboven snijdt niet veel ehhh hout. En de sustain van een goed afgestelde Stick (vooral de bassen) is extreem.

Dynamiek heeft eerder met je speltechniek te maken dan met het gebruikte materiaal. Iemand als Greg Howard is een erg goed voorbeeld van iemand die een heel dynamische speelstijl heeft. De meeste spelers (mede doordat het een vrij complex instrument is) spelen niet echt met veel dynamiek.

Ik weet dat het de laatste jaren een beetje mode is om de Stick te bashen, maar doe het dan wel met goede argumenten.

GuyDenruyter
8 maart 2011, 12:57
Zelf speel ik geen stick en ik kan dus niet vergelijken, dus wellicht hebben jullie gelijk, het was zeker niet mijn bedoeling om negatief te klinken over de chapman-stick. Jan Van Kelst, de ontwerper van de Kelstone, heeft wel heel wat jaren de chapman-stick gespeeld, en hier uiteraard zijn inspiratie gehaald. Op de 'Kelstonians' facebook-pagina staan meer details, vergelijkingspunten e.d.

In elk geval, de Kelstone staat hier naast mij en 't is vreselijk moeilijk om eraf te blijven :)