PDA

View Full Version : de beste Vox AC30



errolls
30 januari 2011, 04:28
Hallo, ik wil over een tijdje een Vox AC30 aanschaffen

en wil me nu alvast orienteren.

Ik wil graag de meest warme / clean /vintage sound hebben

of eentje die het meest in de buurt komt.

...een goede 2de handse of een nieuwe???

Ik ben ook benieuwd op welke the Edge (U2) speelt

tommus42
30 januari 2011, 11:03
Ik vind de Brian May signature mooi, mijne heeft ook alleen het 'normal' kanaal, alleen geen buis als gelijkrichter. Dat laatste vind ik zeker in een Vox geen bezwaar.

Maar als ik het geld had zou ik zo'n nieuwe uit China kopen, niet teveel gelazer mee (voorlopig), en ze klinken prima heb ik begrepen.

ieme
30 januari 2011, 18:37
Ik heb er 5 verschillende gehad en nu nog 3 stuks ik zal binnenkort hier eens de verschillen posten...

Mitch
30 januari 2011, 19:32
Ik kan er kort over zijn: de meningen verschillen.
De Korg reissues (AC30TB of TBX, met Alnico blues) van eind jaren 90 tot vroeg '00 vinden sommigen al geweldig om het feit dat ze in de UK gemaakt zijn, maar anderen (waaronder ikzelf) vinden de amp te zwaar gefilterd. De Vox gelabelde Celestion Greenbacks die in de TB zitten vind ik vrij waardeloos, zijn zeer gefocussed op het mid, erger nog dan de gemiddelde M25. Met Blues klinken deze amp wel weer een stuk beter. Ze blijven erg lang clean en breken naar mijn idee niet zo heel mooi op.
Ergens rond deze tijd is er ook nog een Handwired versie geweest. Was volgens mij de eerste AC30 met mastervolume, zoals die later op de A30CC2 terecht zou komen. Heeft ook de keus uit twee soorten EQ, feitelijk de AC15 methode (niet interactief) of de gebruikelijke AC30 methode met uitermate interactieve bass & treble. Kom je niet zoveel tegen tweedehands, maar is een aanrader.
Dan heb je nog het buitenbeentje, de Brian May signature. Alleen een volumeknop en gaan :D Tof ding. De keer dat ik 'm gehoord heb was ook bij een Queen tributeband en dat klonk zeer overtuigend.
De Chinese productie van de afgelopen jaren (AC30CC1/2/2x met respectievelijk Neodymium, Wharfedales en Celestion blues) klinkt op zich zeer oké, maar heeft aanvankelijk een slechte naam gekregen door de betrouwbaarheid van de standaard geleverde buizen. Als ik het topic over de nieuwe serie lees (AC30HW2x) dan is dat probleem nog steeds aanwezig. Op te lossen natuurlijk, maar wel jammer als je iets nieuw aanschaft. Op deze serie zitten een paar toeters en bellen als vermogen, pentode/triode, bias blabla maar dat voegt niet veel toe. Zit wel weer een effects loop op, kan handig zijn als je dat graag wil. Maar qua klank zijn deze dingen gewoon prima.
De AC30H2x uit dezelfde serie is de min of meer PTP versie. Klinkt ook erg goed en komt 'redelijk' dichtbij een ouwe Vox, net zoals de CC versie. Verschil is dat deze geen master volume heeft en de CC wel en dat de H2 ook een EF86 kanaal heeft. Kwestie van voorkeur dus.
De nieuwste variant, AC30C2 heeft geen buizengelijkrichting meer en de keus uit M25s of Celestion Blues. De pre amp opbouw is weer iets klassieker, met 4 inputs. Persoonlijk vind ik dat wel prettig, kun je naar keuze de high of low input gebruiken voor een high output of low output gitaar. En deze pre amp heeft ook weer de twee kanalen normal en Top Boost met ECC83s.
De PTP versie heet nu AC30HW2. Waar de vorige serie versterkers een groot verschil had in pre amp opbouw heeft deze dezelfde pre amp opbouw als de AC30C2 maar hij heeft wél buizengelijkrichting. Deze nieuwste telgen in de familie heb ik nog niet persoonlijk getest, maar wat ik zo op clips heb gehoord klonk het iets directer en rauwer, met name de AC30C2.

Edge gebruikt hoofdzakelijk een 70s AC30. Niet de meest populaire periode, maar hij is er gek mee en ik denk niet onterecht als je 'm hoort. De ouwe'60s bakken zjin natuurlijk prachtig maar ondertussen redelijk schaars en je moet je afvragen wat er nog origineel aan is of kan blijven als je 'm wil reviseren en in hoeverre het dan nog een meerwaarde is om een echte ouwe bak te hebben.

tommus42
30 januari 2011, 20:08
Ik kan er kort over zijn: de meningen verschillen.
De Korg reissues (AC30TB of TBX, met Alnico blues) van eind jaren 90 tot vroeg '00 vinden sommigen al geweldig om het feit dat ze in de UK gemaakt zijn, maar anderen (waaronder ikzelf) vinden de amp te zwaar gefilterd.....

Bedoel je de filtercapaciteit in de voeding? Mijn AC30 is aan nieuwe elko's toe, dan denk ik dat ik weer 32uF's koop. Zat te denken aan 50/50's, maar dat 'losse' vind ik wel mooi.

Mitch
30 januari 2011, 20:31
Ik weet niet zeker of dat puur in de voeding of de klank zit, maar de hele feel en klank van de amp komt op mij over dat de term 'gefilterd' voor mij het beste uitdrukt wat ik bedoel :)
Ook hoorde ik nogal eens betrouwbaarheidsproblemen met deze bakken vanwege de hitte van de buizen die op de printplaat hun voetjes hebben. Maar goed, de AC30TB die met ons met de band mee is geweest heeft het jarenlang probleemloos gedaan, dus wie zal het zeggen. Net ook weer een topic gelezen op een ander forum waar iedereen lyrisch is over de TB(X) versie. Veel beter dan de CC's etc. etc. En ook beter gebouwd, al zegt niemand op basis waarvan ze dat vinden, ghehehe. Heb die Korg wel ens van binnen gezien en dat zag er nou bepaald niet 'beter' uit als de CC serie.

the sure thing
30 januari 2011, 21:48
... ik heb een paar jaar lang de AC30TB(X) Korg versie met greenbacks gehad, en deze A/B vergeleken met de eerste AC30CC serie (met wharfdales). Ik moet zeggen: behalve dat de TB behoorlijk meer headroom had icm humbuckergitaren, vond ik de "feel" van de CC versie helemaal OK. De CC versie is veelzijdiger (zie opmerkingen van Ieme) en als ik opnieuw zou moeten kiezen, zou ik absoluut voor een nieuwe versie gaan en niet per se voor een oudere gaan.

Ooit eens 2x op een jaren '60 AC30 gespeeld (met later toegevoegde TB) en het klonk met een strat geweldig. Maar je levert zeker in op de betrouwbaarheid.

Overigens ook jarenlang probleemloos op de Korg versie gespeeld, zonder oververhitting. Wel veel last van brom gehad, maar er is ergens een site hoe uitgelegd wordt (met hem ombuigen van draadjes) de brom weg kan gaan.

driftkop
31 januari 2011, 20:59
Als er zoveel verschillen tussen alle versies zijn (wat ik concludeer uit de antwoorden hierboven), waarom wil je dan eigenlijk een 'Vox AC30' ?

errolls
31 januari 2011, 23:58
ik dank jullie voor de post,

maar nog een paar vraagjes;


zitter er in sommige ac30 meer of minder buizen?

wat gebeurt er als er een buis op gaat, gaat dat langzamer hand of heb je dan

in eens geen geluid meer?

hoeveel brand uren gaat een gemiddeld versterker mee of eerder buis gezegd?

is het makkelijk deze buizen te vervangen?

tommus42
1 februari 2011, 05:23
De eindversterker heeft altijd 5 buisjes in een AC30, 4xEL84 en 1xecc83.

De voorversterker wisselt, de Brian May signature heeft 1 buisje, een oudere met het top boost kanaal plus tremolo en vibrato, 5. De cc's en c's weet ik niet.

Als een buisje stuk gaat kan het zijn dat je plotseling geen geluid meer hebt, maar bij normale slijtage gaat het geleidelijk.

errolls
1 februari 2011, 06:58
kan je ook aan de buizen zie wanneer deze op of versleten zijn??

gr erroll

tommus42
1 februari 2011, 09:14
Neen, behalve als het zilverkleurige laagje bovenin weg is, dan is ie lek.

errolls
1 februari 2011, 12:19
en weet jij ook toevallig of nieuwe buizen voor een ac30 zijn die prijzig zijn?

en welke moet er in het meeste geval vervangen worden?

Wicked Willy
1 februari 2011, 12:24
JMI maakt prachtige reissues.........niet heel betaalbaar overigens...

errolls
1 februari 2011, 12:37
weet jij ook toevallig wat ze kosten??

of een richtprijs svp?

driftkop
1 februari 2011, 15:41
Een paar tientjes per stuk.

Mitch
1 februari 2011, 19:31
Over de buizen: per type verschillend, tussen de 3 en 6 pre amp buisjes (ECC83), meestal een gelijkrichter GZ34 en een kwartet EL84s. Prijzen kun je bijvoorbeeld eens opzoeken op Tubetown of Tube Amp Doctor.
Maarreh.... als je nog zoveel basisinformatie over buizen(versterkers) mist, wat trekt je dan zo aan in de AC30? Welke heb je zelf al gehoord of welke bands hou je van dat je dit specifiek zoekt? En de vintage route is misschien niet het aanbevelen waard. Eigenlijk alleen doen als je zelf goed weet waar het om gaat óf een kennis hebt die zeer goed in die materie zit.

ieme
1 februari 2011, 20:20
http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/115000955.jpg
Ik ben erg blij met ac30's echter zit ik met ruimte gebrek dus doe ik er 1 of 2 van de hand, de middelste is een Brian may signature

errolls
2 februari 2011, 05:26
ik heb nu wat verschillende Voxxen gehoord, soms hoor ik het verschil eerlijk gezegd niet, moeilijk te onthouden als ik sommige versterkers maar 1 keer heb gehoord.

waarom de AC30 voor mij, nou gewoon ik hou van die warme vintage geluid de echte vox geluid ik kan er geen andere versterker bedenken die zo hot is.
maar ik zit te twijfelen tussen een goede tweedehandse of een betaalbare nieuwe.

ik heb de AC30 CC2 gehoord en dat vond dat tog ook wel errug lekker,
maar zijn ze ook nog nieuw te koop en zo ja voor hoeveel, ik denk niet dat ik het met een kleine 1000 euro red?

errolls
2 februari 2011, 05:28
http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/115000955.jpg
Ik ben erg blij met ac30's echter zit ik met ruimte gebrek dus doe ik er 1 of 2 van de hand, de middelste is een Brian may signature

...maar iig bedankt voor de post.

the sure thing
2 februari 2011, 09:19
http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/115000955.jpg
Ik ben erg blij met ac30's echter zit ik met ruimte gebrek dus doe ik er 1 of 2 van de hand, de middelste is een Brian may signature ... als dit je eigen tuin is, schat ik zo in dat het met die ruimtegebrek wel meevalt? :)

the sure thing
2 februari 2011, 09:20
http://i348.photobucket.com/albums/q340/iemeguitarist/115000955.jpg
Ik ben erg blij met ac30's echter zit ik met ruimte gebrek dus doe ik er 1 of 2 van de hand, de middelste is een Brian may signature ... als dit je eigen tuin is, schat ik zo in dat het met die ruimtegebrek wel meevalt? :) Tenzij je wel heul veul versterkers hebt (of kinderen :))

j3r03n
2 februari 2011, 09:59
ik heb de AC30 CC2 gehoord en dat vond dat tog ook wel errug lekker,
maar zijn ze ook nog nieuw te koop en zo ja voor hoeveel, ik denk niet dat ik het met een kleine 1000 euro red?

Geen idee waar de CC2 nog te koop is, maar als je 'm vindt, moet je wel met minder dan €1000 toekomen, lijkt me.

Ikzelf heb al sinds 2008 een CC2x (met AlNiCo Blue's dus) en die kostte me tweedehands slechts €800.

errolls
2 februari 2011, 11:06
ok en weet jij toevallig ook waar die "x" voor staat???

j3r03n
2 februari 2011, 11:48
CC2x bevat Celestion AlNiCo blue speakers en CC2 bevat Wharfedale speakers.

errolls
2 februari 2011, 12:26
ok, ik heb vernomen dat de alnico's goed aan geschreven wordt..

driftkop
2 februari 2011, 14:55
ik heb nu wat verschillende Voxxen gehoord, soms hoor ik het verschil eerlijk gezegd niet, moeilijk te onthouden als ik sommige versterkers maar 1 keer heb gehoord.

waarom de AC30 voor mij, nou gewoon ik hou van die warme vintage geluid de echte vox geluid ik kan er geen andere versterker bedenken die zo hot is.
maar ik zit te twijfelen tussen een goede tweedehandse of een betaalbare nieuwe

Heb je ze zelf uitgeprobeerd? Als je zo graag een Vox AC30 wilt hebben kun je het beste naar een winkel gaan die er een paar heeft staan, en dan gewoon een middagje spelen. Als je 2e hands gaat, ook altijd eerst zelf uitproberen.

errolls
3 februari 2011, 04:43
ik heb met de tijd al wat ac30's onder de loep genomen,

ik wil alleen nog de ac30cc2x nog horen, maar die zijn op de dag nieuw

niet echt makkelijk te vinden.

ben zeer benieuwd!!!

errolls
3 februari 2011, 05:36
Ik kan er kort over zijn: de meningen verschillen.
De Korg reissues (AC30TB of TBX, met Alnico blues) van eind jaren 90 tot vroeg '00 vinden sommigen al geweldig om het feit dat ze in de UK gemaakt zijn, maar anderen (waaronder ikzelf) vinden de amp te zwaar gefilterd. De Vox gelabelde Celestion Greenbacks die in de TB zitten vind ik vrij waardeloos, zijn zeer gefocussed op het mid, erger nog dan de gemiddelde M25. Met Blues klinken deze amp wel weer een stuk beter. Ze blijven erg lang clean en breken naar mijn idee niet zo heel mooi op.
Ergens rond deze tijd is er ook nog een Handwired versie geweest. Was volgens mij de eerste AC30 met mastervolume, zoals die later op de A30CC2 terecht zou komen. Heeft ook de keus uit twee soorten EQ, feitelijk de AC15 methode (niet interactief) of de gebruikelijke AC30 methode met uitermate interactieve bass & treble. Kom je niet zoveel tegen tweedehands, maar is een aanrader.
Dan heb je nog het buitenbeentje, de Brian May signature. Alleen een volumeknop en gaan :D Tof ding. De keer dat ik 'm gehoord heb was ook bij een Queen tributeband en dat klonk zeer overtuigend.
De Chinese productie van de afgelopen jaren (AC30CC1/2/2x met respectievelijk Neodymium, Wharfedales en Celestion blues) klinkt op zich zeer oké, maar heeft aanvankelijk een slechte naam gekregen door de betrouwbaarheid van de standaard geleverde buizen. Als ik het topic over de nieuwe serie lees (AC30HW2x) dan is dat probleem nog steeds aanwezig. Op te lossen natuurlijk, maar wel jammer als je iets nieuw aanschaft. Op deze serie zitten een paar toeters en bellen als vermogen, pentode/triode, bias blabla maar dat voegt niet veel toe. Zit wel weer een effects loop op, kan handig zijn als je dat graag wil. Maar qua klank zijn deze dingen gewoon prima.
De AC30H2x uit dezelfde serie is de min of meer PTP versie. Klinkt ook erg goed en komt 'redelijk' dichtbij een ouwe Vox, net zoals de CC versie. Verschil is dat deze geen master volume heeft en de CC wel en dat de H2 ook een EF86 kanaal heeft. Kwestie van voorkeur dus.
De nieuwste variant, AC30C2 heeft geen buizengelijkrichting meer en de keus uit M25s of Celestion Blues. De pre amp opbouw is weer iets klassieker, met 4 inputs. Persoonlijk vind ik dat wel prettig, kun je naar keuze de high of low input gebruiken voor een high output of low output gitaar. En deze pre amp heeft ook weer de twee kanalen normal en Top Boost met ECC83s.
De PTP versie heet nu AC30HW2. Waar de vorige serie versterkers een groot verschil had in pre amp opbouw heeft deze dezelfde pre amp opbouw als de AC30C2 maar hij heeft wél buizengelijkrichting. Deze nieuwste telgen in de familie heb ik nog niet persoonlijk getest, maar wat ik zo op clips heb gehoord klonk het iets directer en rauwer, met name de AC30C2.

Edge gebruikt hoofdzakelijk een 70s AC30. Niet de meest populaire periode, maar hij is er gek mee en ik denk niet onterecht als je 'm hoort. De ouwe'60s bakken zjin natuurlijk prachtig maar ondertussen redelijk schaars en je moet je afvragen wat er nog origineel aan is of kan blijven als je 'm wil reviseren en in hoeverre het dan nog een meerwaarde is om een echte ouwe bak te hebben.

die slechte buizen, geld dat ook voor de AC30 CC2X??
en kan men deze vervangen??

ieme
3 februari 2011, 06:34
... als dit je eigen tuin is, schat ik zo in dat het met die ruimtegebrek wel meevalt? :) Tenzij je wel heul veul versterkers hebt (of kinderen :))

Geen kids, en veel versterkers. Echter heb ik ze na de foto wel weer even binnen gezet hoor!

master99
3 februari 2011, 11:15
Mannen! We zitten in het Vintage sub-forum en de titel van dit topic luidt: "de beste VOXAC30". Waarom zie ik dan alleen maar suggesties over moderne Voxen langskomen?

Ik zou gaan voor een begin 60-er VOX AC30/6. Houd het nodige geld achter de hand voor het onderhoud, en je hebt m.i. een fijne AC30 dan die de afgelopen jaren van de band (in China) rolden.

Gr,
Erik

tommus42
3 februari 2011, 11:35
Zo'n oude is (onevenredig) duur, en vergt veel onderhoud.

Caps in de signaalweg zou ik upgraden, elko's zijn ws. al vervangen, maar dat zou ook moeten, weerstanden gaan verlopen, best wel punten om rekening mee te houden als je lekker wilt spelen.

Ik zou voor een nieuwe gaan, en eventueel investeren in mooie luidsprekers.

master99
3 februari 2011, 11:43
Zo'n oude is (onevenredig) duur, en vergt veel onderhoud.

Onzin!
Topic starter wil, en ik citeer: ".. de meest warme / clean /vintage sound hebben .." en heeft als topic titel: de beste VOX AC30 ... daar zeg je nog al wat ".. de beste .. " Ik hoor hem ook niet praten over dat geld ene issue is.

tommus42
3 februari 2011, 12:01
Laat mensen met een originele oude hem lekker zelf houden ipv er 'beursachtige' bedragen voor te vragen :D.

Kim Wilson
3 februari 2011, 12:08
Tja, dat is een algemeen gegeven. 80% goed is redelijk betaalbaar, 90% goed is duur en voor de laatste 10% zijn sommigen bereid om er de hoofdprijs voor te betalen. Zo werkt dat. Als je alleen genoegen neemt met het allerbeste, ben je ook bereid om daarvoor flink te betalen. Dat werkt in de gitaarwereld zo, in de hifiwereld net zo. Het verschil tussen goeie speakers en topspeakers is misschien onevenredig groot, maar voor het laatste kleine stukje kwaliteit moet je (heel) diep in de buidel.

Pepe
3 februari 2011, 12:55
Op de een of andere manier zijn de Vox prijzen nauwelijks van toepassing op de amps uit de jaren 70, het klimt wel maar langzaam.
Ik zou zo'n seventies niet bij voorbaat afschrijven, ze klinken niet veel minder dan de sixties en zijn net zo betrouwbaar, of onbetrouwbaar wat u wilt.

Paul Mccartney, om maar eens iemand te noemen, heeft best wel wat sixties voxjes bespeeld maar gebruikt al jaren een begin zeventiger.

errolls
3 februari 2011, 16:56
ik moet bekennen dat ik wel tot een zeker hoogte

aan een budget gebonden ben

en het liefst wil ik het allerbeste voor heel weinig geld.

maar als ik op mijn gevoel af ga dan denk ik dat een nieuwe of

een nieuwe gebruikte wel het meest voor de hand ligt voor mij.

ik heb tenslotte ook geen zin in gemeuk met oud materiaal,

maar heb liever het betrouwbare van nu,

maar dan wel het geluid wat het meeste in de buurt komt van de oude AC30...


de AC30 CC2x, met 2x12 AlNiCo's speakers,

mischien wel "made in China" maar dat zegt niet altijd dat het slecht is of zo.

ik heb m net beluisterd en ben toch heel errug verrast, WAT EEN GELUID!

Ik heb een Ibanez artcore "made in China"

heb m vertroeteld met ZEER vette humbuckers

en als je nou aan expert vraagt waar tie gemaakt is..

dan zaltie zekers niet zeggen "made in China..."

ook veel geluid zit in de humbuckers, ben zeer tervreden

met mijn gitaar, ik heb op gitaren van 1500 euro gespeeld

en geloof het of niet, mijn gitaar klinkt gewoon f*cking beter!!

tommus42
3 februari 2011, 20:57
:D, gefeliciteerd, maar uit China komen prima produkten.

the sure thing
4 februari 2011, 08:51
Mannen! We zitten in het Vintage sub-forum en de titel van dit topic luidt: "de beste VOXAC30". Waarom zie ik dan alleen maar suggesties over moderne Voxen langskomen?

Ik zou gaan voor een begin 60-er VOX AC30/6. Houd het nodige geld achter de hand voor het onderhoud, en je hebt m.i. een fijne AC30 dan die de afgelopen jaren van de band (in China) rolden.

Gr,
Erik Leuk he? Normaal wordt "het oude" altijd opgehemeld maar een aantal kenners vindt blijkbaar het Chinese VOX spul naar verhouding net zo goed! Dat is nog eens een leuk advies :)

master99
4 februari 2011, 13:32
Ach, de meesten die een mening verkondigen over oud spul, gemaakt voor hun eigen geboortejaar, is van napraten wat er ergens op internet staat. Geen objectieve, door eigen ervaring opgedane ervaring. Daarbij, ik zie niemand in dit topic schrijven dat die een vintage AC30 niet fijn vindt. Er is dus geen vergelijk.

Ik weet natuurlijk niet hoe dat zit met TS, maar ik vermoed dat hij nog niet ingeplugd heeft op een 60-er vox. Om dan te praten over dat het een beter is/beter klinkt dan het ander .... mm, da's niet juist volgens mij. Dat TS het geluid van CC2X fantastisch vindt .. hartstikke mooi toch, ik ben het met hem eens.

Begrijp me niet verkeerd. Uit China komt vaak redelijk/goed spul. Dat is niet van napraten, maar eigen ervaring aangezien ik 500+ reparaties jaarlijks uitvoer. Je moest eens weten hoeveel 'moderne' AC30's er tussen zitten. En ja, die klinken absoluut niet verkeerd, met name de CC2x, vind ik persoonlijk. Maar ook deze hebben de nodige problemen waardoor ze onderhoud vergen.

En toch durf te beweren dat een goed onderhouden 60-er vox niet meer onderhoud nodig heeft dan een moderne AC30. Dat betekent wel dat er in het verleden al aardig wat centen in die vintage AC30 is gaan zitten om hem in die staat te krijgen/houden, maar dat heeft iemand anders dus geïnvesteerd voor jou.

TS startte dit topic met 'de beste Vox AC30' geluid. Hij heeft dat nu genuanceerd met 'en het liefst wil ik het allerbeste voor heel weinig geld' (wie niet) dan valt inderdaad een 60-er af vanwege 'heel weinig geld'.

Maar ik denk dat TS z'n amp gevonden heeft in de CC2x. Gefeliciteerd, go for it.

pimmetje
4 februari 2011, 13:33
TS geeft nu aan eigenlijk een nieuwe amp te willen met vintage geluid. Ik verplaats 'm dus naar moderne versterkers.
Vragen => PM.

Mitch
4 februari 2011, 16:20
Ach, de meesten die een mening verkondigen over oud spul, gemaakt voor hun eigen geboortejaar, is van napraten wat er ergens op internet staat. Geen objectieve, door eigen ervaring opgedane ervaring. Daarbij, ik zie niemand in dit topic schrijven dat die een vintage AC30 niet fijn vindt. Er is dus geen vergelijk.
.

Geen kwestie van onkunde of onwil, een kwestie van mensenkennis. Na een paar posts werd me duidelijk dat topic starter hoogstwaarschijnlijk bitter weinig kennis en ervaring heeft met buizenversterkers. Vind je dan nog steeds dat je iemand met een dergelijke vraag de vintage route moet opsturen?

Simon Hans
4 februari 2011, 17:03
....................heb m vertroeteld met ZEER vette humbuckers.......................

Nou, vette Humbuckers, dat is wel iets voor een Marshall. Overweeg een 2203 uit de Vintage serie, of een Vintage modern....:blast:
De AC 30 Handwired Heritage (2007-2010), zijn echt prachtig hoor. Gebruik een Lehle P-Split II en splits je gitaar naar de twee kanalen, en je kunt heerlijk aan je sound "knutselen". Hij heeft twee kanalen: een classieke Top Boost en een oude AC15 pre amp (het allereerste ontwerp). Een hele mooie versterker. Ikzelf heb de head en gebruik een 1960 HWA Marshall Cab, en een LP met hele vette humbuckers.:B
Simon

ieme
9 februari 2011, 20:19
Ik heb mijn vox ac30s nu eens goed vergeleken, had de amps bijna nooit alle 3 op t zelfde moment in dezelfde ruimte. De 1991 anniversary is mijn favoriet, qua tone en vintage feeling, reageert het beste op verschillende gitaren en pedalen, vooral de fulltone soulbender en menatone red snapper werken er erg goed op....

Mitch
9 februari 2011, 20:27
... en de andere twee...
Wat boeit 't nou dat een Fulttone fuzz er goed op klinkt? :D

ieme
9 februari 2011, 20:31
... en de andere twee...
Wat boeit 't nou dat een Fulttone fuzz er goed op klinkt? :D

Omdat pedalen op een tb6 korg 90s reissue minder klinken.

Mitch
9 februari 2011, 20:49
Da's een eufemisme. Maar goed, je hebt ze vergeleken en er was er één de beste en de andere twee niet. Duidelijk, slotje :cheerup:

Toaster
9 februari 2011, 21:05
Ik heb mijn 1965 Vox vergeleken met een Chinese Vox met blauwe celestions erin...

Allereerst. Wat betreft uiterlijk lijken ze op elkaar. Behalve het control panel van de nieuwe. Daar zit veuuulll meer op.

Bij de vintage Vox werken de knoppen ook veel gevoeliger en moet je goed opletten wat je doet. Maar als je de sweetspot hebt gevonden dan kun je gaan met dit beestje. Hij vreet pedalen en gitaren. Echt heel lekker om mee te werken.

De nieuwe daarentegen heeft zo ontzettend veel instelmogelijkheden dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Hierdoor stel je hem al snel verkeerd af. Deze nieuwe Vox is van een maatje van me en toen we begonnen met vergelijken klonk zijn AC 30 gewoon kut in vergelijking met die van mij.

Maar goed. Na het omzetten van allerlei knoppen (weet niet meer precies wat maar ik geloof bias knoppen en vintage mode ofzo) en het juiste kanaal te selecteren en zorgvuldig te eq-en kwam de nieuwe Vox aardig in de buurt.

Geen 100 % match met de oude sound. Maar zeker voor 90% herkenbaar.

Dit was een testje van 20 minuten. Binnenkort ga ik terug. Dan stop ik mijn Vox vol met miniwatjes en nieuwe eindpitten. En gaan we een paar uur testen. Kijken of ik mijn sweetspot nog iets op kan voeren.

Maar desalniettemin. De nieuwe Voxen zijn goed als je de duurdere serie pakt. En als je een oude ernaast hebt staan ter referentie van het geluid. Want als je zelf moet gaan zoeken dan ben je lang bezig en zit je al snel fout met zo ontzettend veel variabelen.

Mitch
9 februari 2011, 21:37
Moet je in die CC ook gewoon Miniwattjes stoppen anders is het al helemaal geen vergelijk meer ;)

Toaster
9 februari 2011, 23:31
ja en oude speakers en in dezelfde kast en dezelfde eindpitten, en ook al die extra kanalen shortcutten, en de weerstanden dezelfde waardes geven, en..... ceteris paribus

dusssss.... dat is nu net de charme van die oude amps. De oude onderdelen en de waardes die ze hebben.