PDA

View Full Version : Bonamassa sound ! HOOK & Ceriatone..



StevenStrat
30 januari 2011, 00:30
hey iedereen,

zoals sommige onder jullie in m'n andere thread gelezen hebben, heb ik onlangs de HOOK V2 captain 34 (212 V30 closed cab) en ook een V1 captain 34 geprobeerd (gold/G12H semi open back cab).

Wat me bij de V2 en V30 combinatie zo aansprak (punch, druk, veel en strak laag) was veel minder te horen bij de V1 en semi open back combi, al had deze niet het agressieve hoog dat de V2 combi wel had.

Ik denk dat ik m'n sound uit een V2 captain en een hook cab kan halen, maar mijn vraag aan jullie is:
waren deze vrij grote verschillen tussen de 2 setups vooral gelegen aan de cabs ? wat zijn de verschillen tussen V1 en V2 ?

ik zou iets in de stijl van Joe Bonamassa z'n sound willen, waarvoor ik een Hook captain 34 in gedachten heb, gecombineerd met een Ceriatone OTS.
http://www.youtube.com/watch?v=h-MvF6cYLDo (2:40, marshall, waarvoor ik de HOOK zou gebruiken) (3:15, combinatie)

ik ben onvoorwaardelijk fan van z'n romige, volle dikke duidelijke toon met genoeg laag.
Welke HOOK setup zou het beste zijn om in de buurt van Bonamassa z'n klank te komen ? (V1-2, cab ?)

thanks !
steven

AoDf
30 januari 2011, 11:31
hey iedereen,

zoals sommige onder jullie in m'n andere thread gelezen hebben, heb ik onlangs de HOOK V2 captain 34 (212 V30 closed cab) en ook een V1 captain 34 geprobeerd (gold/G12H semi open back cab).

Wat me bij de V2 en V30 combinatie zo aansprak (punch, druk, veel en strak laag) was veel minder te horen bij de V1 en semi open back combi, al had deze niet het agressieve hoog dat de V2 combi wel had.

Ik denk dat ik m'n sound uit een V2 captain en een hook cab kan halen, maar mijn vraag aan jullie is:
waren deze vrij grote verschillen tussen de 2 setups vooral gelegen aan de cabs ? wat zijn de verschillen tussen V1 en V2 ?

ik zou iets in de stijl van Joe Bonamassa z'n sound willen, waarvoor ik een Hook captain 34 in gedachten heb, gecombineerd met een Ceriatone OTS.
http://www.youtube.com/watch?v=h-MvF6cYLDo (2:40, marshall, waarvoor ik de HOOK zou gebruiken) (3:15, combinatie)

ik ben onvoorwaardelijk fan van z'n romige, volle dikke duidelijke toon met genoeg laag.
Welke HOOK setup zou het beste zijn om in de buurt van Bonamassa z'n klank te komen ? (V1-2, cab ?)

thanks !
steven

Van de Hook amps weet ik niets, maar als je de Hook wilt gebruiken zoals Bonamassa zijn Marshall gebruikt, zou ik een closed cab nemen in ieder geval. De Marshall en Category 5 (Super Lead) staan bij Bonamassa op een closed cab. De Van Weelden en Carol-Ann staan op een front-ported cab. Zo'n cab zou je dan moeten regelen voor je OTS.

stratestic
30 januari 2011, 16:05
De Bonamassa sound is een Marshall jubilee. Kijk maar naar een paar interviews op youtube. De andere versterkers gebruikt hij gewoon om zijn
geluid, afhankelijk van het nummer, te kunnen mengen. 90% schijnt Marshall te zijn.

StevenStrat
30 januari 2011, 17:13
De Bonamassa sound is een Marshall jubilee. Kijk maar naar een paar interviews op youtube. De andere versterkers gebruikt hij gewoon om zijn
geluid, afhankelijk van het nummer, te kunnen mengen. 90% schijnt Marshall te zijn.

hij gebruikt ten alle tijde 2 amps, meestal de jubilee met de two-rock.

wat zijn de verschillen tussen V1 en V2 captains ?

Fragedallic
31 januari 2011, 09:26
het bekende plaatje: De gear is te mooi om het alleen maar tot de verbeelding te laten spreken.
ps: Al eens nagedacht over een cabinet met EV12L's ?

http://i895.photobucket.com/albums/ac159/rjeuwijk/Music/montagekopie.jpg

Rick trodat
31 januari 2011, 09:54
hij gebruikt ten alle tijde 2 amps, meestal de jubilee met de two-rock.

wat zijn de verschillen tussen V1 en V2 captains ?

Zover ik weet andere trafo's. Qua geluid heb ik gelezen ( weet het zelf dus niet), dat de v2 veel sneller in feedback gaat.

Een hook is prima geschikt voor het Bonamassa geluidje. Echter ik vind inderdaad dat er dan nog minimaal een dumble achtige versterker bij moet.

StevenStrat
31 januari 2011, 18:17
het bekende plaatje: De gear is te mooi om het alleen maar tot de verbeelding te laten spreken.
ps: Al eens nagedacht over een cabinet met EV12L's ?

http://i895.photobucket.com/albums/ac159/rjeuwijk/Music/montagekopie.jpg

ziet er idd goed uit.
ja, op zich geen slecht idee, maar EV's zijn 8 kilo per stuk, dus een 212 zou al 16 kilo zijn zonder behuizing.. wat te zwaar om praktisch te zijn.


Ik denk dat de Captain wel de silver jubilee sound kan benaderen, alsook goeie cleans als bonus, maar wat koop ik nou best ? De V1 of V2 ?

feedback is geen probleem want ik gebruik zoals bonamassa plexi shields voor de amp.

Henri H
31 januari 2011, 19:17
.....
wat zijn de verschillen tussen V1 en V2 captains ?De grootste technische verschillen:

- Trafo's. V1 heeft Mercury Magnetics, V2 een ander merk, ben de naam ervan kwijt.
- V2 heeft geen last van "ploppen" bij het kanaal-switchen
- V2 heeft een andere footswitch, wel dezelfde opties als V1, maar andere plug en layout v.h. pedaal.

Ik heb beide versies behoorlijk met elkaar vergeleken, samen met forumlid kidrock en Erik v.d. Haar, en hoorde geen verschil.
kidrock en Erik hoorden nuance-verschillen.

Als je een V1 met of zonder "plop" 2ehands koopt, ben je goedkoper uit dan een 2ehands V2 denk ik.
De mijne (V1) "plopt" ook, maar op wat hogere volumes, vanaf standje 2 ongeveer, heb ik er eigenlijk geen last van.
En als ik de snaren afdemp, en dan schakel, is er helemaal geen "plop" te horen.

Orpheo
31 januari 2011, 19:30
De silver jub is veel gruiziger dan een captain, smeriger. Ik vind de captain n beetje de nederlandse bogner. Ik zou gaan voor de jubilee, of de chupacabra van ceriatone, en n ots fm voor clean en licht randje, en ots hrm voor de leads, al dan niet in combinatie met de marshall.

StevenStrat
31 januari 2011, 23:31
De grootste technische verschillen:

- Trafo's. V1 heeft Mercury Magnetics, V2 een ander merk, ben de naam ervan kwijt.
- V2 heeft geen last van "ploppen" bij het kanaal-switchen
- V2 heeft een andere footswitch, wel dezelfde opties als V1, maar andere plug en layout v.h. pedaal.

Ik heb beide versies behoorlijk met elkaar vergeleken, samen met forumlid kidrock en Erik v.d. Haar, en hoorde geen verschil.
kidrock en Erik hoorden nuance-verschillen.

Als je een V1 met of zonder "plop" 2ehands koopt, ben je goedkoper uit dan een 2ehands V2 denk ik.
De mijne (V1) "plopt" ook, maar op wat hogere volumes, vanaf standje 2 ongeveer, heb ik er eigenlijk geen last van.
En als ik de snaren afdemp, en dan schakel, is er helemaal geen "plop" te horen.
ben je zeker ? ik dacht dat er toch wel een behoorlijk verschil was in klank tussen V1 en V2.. de V2 heeft meer laag, punch, druk, agressief hoog, minder mid, klinkt moderner (CAA ongeveer). dit lag toch niet enkel aan de cab ?


Orpheo, vanwaar jouw keuze voor de FM of HRM ? ik zou eerder opteren voor de standard OTS, omdat deze het meest smooth is..

Henri H
31 januari 2011, 23:57
Ik ben vrij zeker ja.
Ook ben ik er zeker van dat het, vooral bij de Captain, veel uitmaakt welke cab je gebruikt.
Ik heb de semi-open back HOOK 2x12 met zowel 2xV30 als Gold/H30-combi, en de 2x G12-65 Heritage getest, en vond de eerste 2 wel lekker klinken, maar de 65H niet.
Uiteindelijk heb ik er een Marshall 1960B met oude G12-65's bij gekocht.
Voor mij een prima sound.
Bij m'n 2x12 met oude 65's klinkt ie weer wat minder.

Ik ken de Bonamassa sound niet zo goed, maar denk dat je met V30's of Gold/H30 een goeie kast hebt, al dan niet semi-open.
Nadeel van de Gold/H30-combi is dat je vermogen te kort komt, maar daar zul je pas last van krijgen als je elke week op oorlogsvolume (stand 5 o.i.d.) gigt.

Orpheo
1 februari 2011, 00:39
ben je zeker ? ik dacht dat er toch wel een behoorlijk verschil was in klank tussen V1 en V2.. de V2 heeft meer laag, punch, druk, agressief hoog, minder mid, klinkt moderner (CAA ongeveer). dit lag toch niet enkel aan de cab ?


Orpheo, vanwaar jouw keuze voor de FM of HRM ? ik zou eerder opteren voor de standard OTS, omdat deze het meest smooth is..

fm is iets cleaner,helderder,dynamischer, minder compressie. Het is een verdraaid goede benadering van de amp die robben Ford had/heeft, en beetje als de carol ann van biomassa. de hrm is wat vettiger,strakker,meer gain,meer agressie,minder subtiel.beetje als zijn twinkle land, die van weelden dus. De low gain marshall tone gebruik Ik zelf nooit, en anders heb ij daar mn marshall, of straks de chupacabra in de 60ies mode voor. De jubilee is niet strak genoeg voor wat Ik ermee wil, dus vandaar de chupa. Ik vind de captain gewoon veel te smooth,te gelikt, te makkelijk. Maar Ik ben niet wild van t clean. Je wilde sowieso al de ots, en voor je budget heb je de chupa, fm en hrm, en waarschijnlijk geld over voor een duootje ev12l 's. Ik vind dat namelijk enorm fijne speakers voor bij ods/ots amps. Bij marshalls vind Ik weer heel andere speakers tof. G1265, g12t75, v30...

Orpheo
1 februari 2011, 00:43
Ben t overigens eens met wat h.huisjes zegt over de verschillen. Echt nuances.

erwin_ve
1 februari 2011, 09:52
fm is iets cleaner,helderder,dynamischer, minder compressie. Het is een verdraaid goede benadering van de amp die robben Ford had/heeft, en beetje als de carol ann van biomassa. de hrm is wat vettiger,strakker,meer gain,meer agressie,minder subtiel.beetje als zijn twinkle land, die van weelden dus

haha; ik heb op een Van Weelden Twinkleland gespeeld; direct vergeleken met mijn #102 kloon(Robben Ford= FM model ceriatone).
Die Van Weelden twinkleland is een Non-hrm net als de Ceriatone FM en lijkt qua sound dan ook meer op een FM dan op een HRM. Die Carol Ann van JB is een HRM.
Ga nou eens wat proberen, dan onthoud je het beter.

Orpheo
1 februari 2011, 13:16
haha; ik heb op een Van Weelden Twinkleland gespeeld; direct vergeleken met mijn #102 kloon(Robben Ford= FM model ceriatone).
Die Van Weelden twinkleland is een Non-hrm net als de Ceriatone FM en lijkt qua sound dan ook meer op een FM dan op een HRM. Die Carol Ann van JB is een HRM.
Ga nou eens wat proberen, dan onthoud je het beter.

ok, ok, anders gezegd: dat zijn de sounds waar IK het mee associeer ;)

en ik heb al geprobeerd...

erwin_ve
1 februari 2011, 13:30
ok, ok, anders gezegd: dat zijn de sounds waar IK het mee associeer ;)

en ik heb al geprobeerd...
Als de TS jouw associaties als advies zou hebben aangenomen dan zou hij volledig op het verkeerde been gezet zijn. Just saying...

Orpheo
1 februari 2011, 14:35
Als de TS jouw associaties als advies zou hebben aangenomen dan zou hij volledig op het verkeerde been gezet zijn. Just saying...

Niet mee eens. Ik geef suggesties naar aanleiding van de amps die ik gehoord heb, irl, en van wat ik hoor op plaat van Ford en bonamassa. Ford, en bonamassa's tone met de carolann us voor mij n non hrm. Ik vind de carolann heel helder,transparant, en minder smerig dan zn twinkleland of de two rock. Ik kan ook alleen maar afgaan op mujn gehoor, en dat de twinkleland juist geen hrm is, en de carolann wel, zegt mij 2 dingen. Staart je niet blind op specs, en gaat blind op je eigen oren.

erwin_ve
1 februari 2011, 14:42
Niet mee eens. Ik geef suggesties naar aanleiding van de amps die ik gehoord heb, irl, en van wat ik hoor op plaat van Ford en bonamassa. Ford, en bonamassa's tone met de carolann us voor mij n non hrm. Ik vind de carolann heel helder,transparant, en minder smerig dan zn twinkleland of de two rock. Ik kan ook alleen maar afgaan op mujn gehoor, en dat de twinkleland juist geen hrm is, en de carolann wel, zegt mij 2 dingen. Staart je niet blind op specs, en gaat blind op je eigen oren.

Heb je de amps waarover we praten bespeeld in real life?

Orpheo
1 februari 2011, 15:00
ok, ok, anders gezegd: dat zijn de sounds waar IK het mee associeer ;)

en ik heb al geprobeerd...


Heb je de amps waarover we praten bespeeld in real life?

Niet allemaal, alleen de ceriatones.

AoDf
1 februari 2011, 18:11
haha; ik heb op een Van Weelden Twinkleland gespeeld; direct vergeleken met mijn #102 kloon(Robben Ford= FM model ceriatone).
Die Van Weelden twinkleland is een Non-hrm net als de Ceriatone FM en lijkt qua sound dan ook meer op een FM dan op een HRM. Die Carol Ann van JB is een HRM.
Ga nou eens wat proberen, dan onthoud je het beter.

Zijn de Two-Rock en de Carol Ann geen bluesmaster HRM's? Over de Two-Rock heb ik in ieder geval zulke dingen gelezen in de tijd dat ik me aan het orienteren was op Dumble clones.

StevenStrat
1 februari 2011, 19:34
Ik ben vrij zeker ja.
Ook ben ik er zeker van dat het, vooral bij de Captain, veel uitmaakt welke cab je gebruikt.
Ik heb de semi-open back HOOK 2x12 met zowel 2xV30 als Gold/H30-combi, en de 2x G12-65 Heritage getest, en vond de eerste 2 wel lekker klinken, maar de 65H niet.
Uiteindelijk heb ik er een Marshall 1960B met oude G12-65's bij gekocht.
Voor mij een prima sound.
Bij m'n 2x12 met oude 65's klinkt ie weer wat minder.

Ik ken de Bonamassa sound niet zo goed, maar denk dat je met V30's of Gold/H30 een goeie kast hebt, al dan niet semi-open.
Nadeel van de Gold/H30-combi is dat je vermogen te kort komt, maar daar zul je pas last van krijgen als je elke week op oorlogsvolume (stand 5 o.i.d.) gigt.
Ok, ik heb gewoon gehoord dat er toch serieuze voicing verschillen zijn in de 2 versies, de 1 meer vintage en de V2 moderner. Deze indruk zal dan gewekt zijn door de cabs (is het correct dat er ook twee versies HOOK cabs zijn ?)

Ik heb de V2 met een 212 V30 closed cab getest, en vond de druk, punch, en laag heel goed. het hoog mocht iets minder agressief, dit zal aan de V30's gelegen zijn.

Dus met een V1 en bv een hook 212 V30-G12H30 ported, zou ik ook zoveel druk, punch en laag krijgen als bij de V2 ?


Over de Ceriatones, het interesseert me zeker waar de Two-rock op gebaseerd is qua type dumble ? Ik ben niet echt op zoek naar z'n carol ann of van weelden sound, maar die van z'n two-rock. welke ceriatone neem ik hiervoor best ?


bedankt trouwens allemaal !

Henri H
1 februari 2011, 19:56
Wat bedoel je met "ported"?

De HOOK heeft ook een "Edge"-switch, oftewel modern/vintage voicing, misschien dat de V1 op vintage stond, en de V2 op modern?

Het scheelt ook heel erg of je in een kleine of juist grotere ruimte getest hebt.
Een open back kast klinkt beter in een kleine ruimte naar mijn idee, en vice versa.

Ik heb ook nog een HOOK 4x12 straight en Bogner 4x12 angled met elkaar vergeleken (beiden V30's), wereld van verschil, terwijl het dezelfde bouwer is.
De straight klinkt gewoon een stuk beter.
Ik vond de prijs en het gewicht van de HOOK cab echter niet opwegen tegen een Marshall 1960B met oude 65's.

Orpheo
1 februari 2011, 20:18
@ h.huisjes. ported wil zeggen, extra gaten voor meer (bas)respons.

De carolann, van weelden en two rock liggen allemaal in hetzelfde straatje qua tone. Natuurlijk heb je nuanceverschillen. Ikvind de carolann gaan richting de fm van ceriatone, en de two rock en twinkleland naar de hrm, hoewel t technisch niet klopt, zijn dat de assoiaties en sounds die Ik ermee heb.

kassie
1 februari 2011, 20:32
De Bonamassa sound is een Marshall jubilee. Kijk maar naar een paar interviews op youtube. De andere versterkers gebruikt hij gewoon om zijn
geluid, afhankelijk van het nummer, te kunnen mengen. 90% schijnt Marshall te zijn.

Ben ik niet helemaal met je eens, zeker zijn album Black Rock is doordrengt van de Dumble Overdrive Tone. Ook hangt hij zijn jubilee rechtstreeks aan de PA nu en niet meer via zijn speakers. Live is het ook één en al dumble overdrive. In mijn optiek gebruikt hij de Silver Jub vooral om iets meer hoog en laag en presence aan de sound te geven die vooral gebaseerd is op de mids van de overdrive special (of het nu om de van weelden of de two rock gaat). Ik heb een silver jub en trust me, je krijgt nooit de Bonamassa tone alleen uit die amp. Zeker al was het alleen voor 90%.

E-J
1 februari 2011, 20:48
Ik heb zelf een Ceriatone OTS en een vriend van mij een Silver Jubilee, en ik hoor beide goed terug in zijn geluid, de romige en dikke klank van de OTS en het agressievere van de Jubilee, al heb ik ook het gevoel dat je met enkel een Dumble-achtige dichter bij Bonamassa's klank komt dan enkel een Silver Jubilee...

Meldt je even aan op het onofficiele Ceriatone forum, daar zitten zat lui die op basis van hun ervaringen je goed kunnen adviseren welk model te kiezen.

Persoonlijk zou ik gaan voor een Ceriatone 2550 i.c.m. een OTS ;).

Orpheo
1 februari 2011, 20:55
@ h.huisjes. ported wil zeggen, extra gaten voor meer (bas)respons.

De carolann, van weelden en two rock liggen allemaal in hetzelfde straatje qua tone. Natuurlijk heb je nuanceverschillen. Ikvind de carolann gaan richting de fm van ceriatone, en de two rock en twinkleland naar de hrm, hoewel t technisch niet klopt, zijn dat de assoiaties en sounds die Ik ermee heb.

AoDf
1 februari 2011, 20:57
Dus met een V1 en bv een hook 212 V30-G12H30 ported, zou ik ook zoveel druk, punch en laag krijgen als bij de V2 ?

Nogmaals, als je het zoals Bonamassa wil doen: hij zet zijn Marshall amps (de Jubilee + Marshall gebaseerde Cat. 5) op een closed back cab. Als jij een Hook i.p.v. de Marshall gebruikt, zou je dus gewoon een closed back cab moeten gebruiken, als je het zo als Bonamassa wil doen dan.

Alleen de Dumble gebaseerde amps staan op een ported cab. Dus closed back maar wel met baspoorten in de voorkant. Voorts de Jubilee (in jouw geval Hook) altijd aan met een randje aan het geluid en dan mixen met 1 van de 3 andere amps. Bonamassa gebruikt heel veel zijn volumeknop op het cleaner te krijgen. De Jubilee heeft dus al een randje aan het geluid. Verder ook cleane speakers gebruiken, EVM12L's bijv. maar goed daar is al over geschreven.

Zelf heb ik een JCM800 en een Ceriatone HRM Bluesmaster die ik kan mixen. Ondanks de naam Bluesmaster heeft deze variant een ontzettend mooi clean kanaal. Er zijn zat ervaringen te lezen op diverse fora, waaronder ampgarage en natuurlijk Ceriatone forum. De bluesmaster wordt daar ook veel genoemd om zijn cleane kanaal. Ik gebruik zelf ook eigenlijk alleen het clean kanaal, eventueel met tubescreamer achtig pedaaltje.

StevenStrat
1 februari 2011, 22:10
excuses, met ported bedoel ik de ovalen opening in de achterkant, althans dat is wat HOOK ported noemt.

vb
http://images.marktnet.eu/adimg/201101/7558050-0002-448x336-f.jpg

voor de toekomstige ceriatone heb ik al 2 keer 112 cabs die ik zowel closed als semi-open kan maken, dus qua cabs zit dat goed.
eerst moet ik beslissen over V1 of V2 en welke cab, de dumble is nog toekomstmuziek :)
voor de captain twijfel ik tussen closed (bonamassa style) of ported, wat misschien een wat opener geluid geeft ?

alle meningen zijn welkom !

AoDf
1 februari 2011, 23:00
excuses, met ported bedoel ik de ovalen opening in de achterkant, althans dat is wat HOOK ported noemt.

vb
http://images.marktnet.eu/adimg/201101/7558050-0002-448x336-f.jpg

voor de toekomstige ceriatone heb ik al 2 keer 112 cabs die ik zowel closed als semi-open kan maken, dus qua cabs zit dat goed.
eerst moet ik beslissen over V1 of V2 en welke cab, de dumble is nog toekomstmuziek :)
voor de captain twijfel ik tussen closed (bonamassa style) of ported, wat misschien een wat opener geluid geeft ?

alle meningen zijn welkom !

Ja dat is inderdaad ook wat ze "ported" noemen. Heb zelf een verticaal 2x12 cab onder de Ceriatone met ovale poort achterin. John Mayer gebruikt o.a. zo'n opstelling, weliswaar van Two-Rock dan.

http://tdmiller.files.wordpress.com/2007/04/mayerrig.jpg?w=460

erwin_ve
1 februari 2011, 23:29
Zijn de Two-Rock en de Carol Ann geen bluesmaster HRM's? Over de Two-Rock heb ik in ieder geval zulke dingen gelezen in de tijd dat ik me aan het orienteren was op Dumble clones.

Welke Two Rock/ welke Carol Ann? Naar mijn weten is de Two Rock van JB een kopie van een dumble met een tonestack ala Fender. Skyliner tonestack zit in de amp van RF, maar ook in de Van Weelden Twinkleland. In de amp van bijv. Larry Carlton zit een bluesmaster tonestack.
Carol Ann JB100 is iig een EL34 HRM.
Het lijkt pietluttig om daarover te beginnen, maar ik vindt, IRL speelervaring, 1 van de grootste speelverschillen zitten in het verschil van tonestack.
Ik bedoel; je gaat een Marshall S.Jubilee ook niet vergelijken met een Marshall JTM45.

AoDf
2 februari 2011, 08:23
Welke Two Rock/ welke Carol Ann? Naar mijn weten is de Two Rock van JB een kopie van een dumble met een tonestack ala Fender. Skyliner tonestack zit in de amp van RF, maar ook in de Van Weelden Twinkleland. In de amp van bijv. Larry Carlton zit een bluesmaster tonestack.
Carol Ann JB100 is iig een EL34 HRM.
Het lijkt pietluttig om daarover te beginnen, maar ik vindt, IRL speelervaring, 1 van de grootste speelverschillen zitten in het verschil van tonestack.
Ik bedoel; je gaat een Marshall S.Jubilee ook niet vergelijken met een Marshall JTM45.

Volgens mij in ieder geval de Custom Reverb versie 2 en 3. Tenminste, dat is wat ik erover gelezen heb. Het is inderdaad misschien pietluttig, ook omdat de bluesmaster tonestack in een non-HRM toegepast kan worden toch?

erwin_ve
2 februari 2011, 08:59
Volgens mij in ieder geval de Custom Reverb versie 2 en 3. Tenminste, dat is wat ik erover gelezen heb. Het is inderdaad misschien pietluttig, ook omdat de bluesmaster tonestack in een non-HRM toegepast kan worden toch?

De custom reverb 2 en 3 is een skyliner tonestack. Bluesmaster tonestack met Non-hrm; Er zijn geen modellen van Dumble/Two Rock bekend die dat hebben, ik heb wel zoiets gebouwd en is wat mij betreft een gouden combinatie.

StevenStrat
2 februari 2011, 21:08
Nu we zo wat richting dumble aan het gaan zijn, welke ceriatone zou het dichtste de Two-Rock van Bonamassa benaderen ? Ik denk dat geen HRM zal zijn..


Welke HOOK 212 moet ik proberen met een captain 34 ? Ik heb graag veel punch, druk, veel en strak laag, en een open klank. veel eisen, is er ook een cab hiervoor ? ;)

Orpheo
2 februari 2011, 21:37
Nu we zo wat richting dumble aan het gaan zijn, welke ceriatone zou het dichtste de Two-Rock van Bonamassa benaderen ? Ik denk dat geen HRM zal zijn..


Welke HOOK 212 moet ik proberen met een captain 34 ? Ik heb graag veel punch, druk, veel en strak laag, en een open klank. veel eisen, is er ook een cab hiervoor ? ;)

Ik zeg maar niks over de ods klonen, Ik zou namelijk beiden nemen, maar ok

Punch,druk,strak laag, en open back gaat niet samen.dat is closed back. Dat bij hooligan het n ovaal is, is voor de sier. Een echte ported cab heeft uitgekiende gaten in de front baffle, de achterkant open laten op deze manier is meer (half)open back dan close.

Ik zeg, mail vernet amps, laat voor 350 euro n kast maken, met tolex en al, koop 2 ev12l's. En voor 750 euro ben je t heertje.

AoDf
2 februari 2011, 21:52
Ik zeg maar niks over de ods klonen, Ik zou namelijk beiden nemen, maar ok

Punch,druk,strak laag, en open back gaat niet samen.dat is closed back. Dat bij hooligan het n ovaal is, is voor de sier. Een echte ported cab heeft uitgekiende gaten in de front baffle, de achterkant open laten op deze manier is meer (half)open back dan close.

Ik zeg, mail vernet amps, laat voor 350 euro n kast maken, met tolex en al, koop 2 ev12l's. En voor 750 euro ben je t heertje.

Heb ik ook gedaan, alleen met Eminence Delta Pro 12A speakers. (Vernet 2x12FA) Scheelt je toch zo'n 180 euro. De Eminence en EV12L's speakers zijn vergelijkbare speakers.

Orpheo
2 februari 2011, 22:16
Heb ik ook gedaan, alleen met Eminence Delta Pro 12A speakers. (Vernet 2x12FA) Scheelt je toch zo'n 180 euro. De Eminence en EV12L's speakers zijn vergelijkbare speakers.

Weet Ik, maar Ik wil zelf ev's.sorry maar dat is t enige stukje merkgeiligheid op t gebied van amps dat Ik heb.

StevenStrat
2 februari 2011, 22:54
Ik zeg maar niks over de ods klonen, Ik zou namelijk beiden nemen, maar ok

Punch,druk,strak laag, en open back gaat niet samen.dat is closed back. Dat bij hooligan het n ovaal is, is voor de sier. Een echte ported cab heeft uitgekiende gaten in de front baffle, de achterkant open laten op deze manier is meer (half)open back dan close.

Ik zeg, mail vernet amps, laat voor 350 euro n kast maken, met tolex en al, koop 2 ev12l's. En voor 750 euro ben je t heertje.

ik ben enkel op zoek naar z'n two-rock sound, de caroll ann/van weelden spreekt me wat minder aan. is de two-rock 80's of 90's style dumble gebaseerd ?

duidelijk, closed back it is voor de captain, ik dacht dat de ported mss best of both worlds was maar voor wat ik zoek zal closed idd beter zijn. welke speaker combos zijn leuk icm een captain, in een closed back hook cab ? V30/G12H ?

EV12l's zijn fantastisch, maar loodzwaar, en daarom zou ik toch liever richting andere/niet loodzware speakers gaan.

Orpheo
2 februari 2011, 23:23
ik ben enkel op zoek naar z'n two-rock sound, de caroll ann/van weelden spreekt me wat minder aan. is de two-rock 80's of 90's style dumble gebaseerd ?

duidelijk, closed back it is voor de captain, ik dacht dat de ported mss best of both worlds was maar voor wat ik zoek zal closed idd beter zijn. welke speaker combos zijn leuk icm een captain, in een closed back hook cab ? V30/G12H ?

EV12l's zijn fantastisch, maar loodzwaar, en daarom zou ik toch liever richting andere/niet loodzware speakers gaan.

Pff Ik vind t kiezen van speakers voor iemand anders lastig. Ik zie t zo, je wilt tone? Dan zul je sjouwen. Wie mooi wil zijn moet lijden ;)

Ik denk dat de carolann, weelden en tworock dicht bij elkaar liggen. Ik vermoed dat de fm, non hrm dus, t dichtst komt bij wat je wilt, als je n wat minder vette,minder gain-time zoekt om te mengen met de captain voor lead. Maar je lijkt wel zo gefixeerd op die two rock, de rome die jij wilt, is lastig met de two rock of soortgelijk te behalen. IMHO. Vandaar mijn suggestie, skip de hook, neem n silver jub, jcm800 of chupa. neem n hrm en fm, en je hebt je sounds!

Qua speakers denk Ik dat je n v30/ g12t75 of g1265/g12t75 combi t best kunt gebruiken. De g12h vind ik wat snerpend.

AoDf
3 februari 2011, 07:55
ik ben enkel op zoek naar z'n two-rock sound, de caroll ann/van weelden spreekt me wat minder aan. is de two-rock 80's of 90's style dumble gebaseerd ?

Wat Orpheo al zegt, staat je niet te blind op de Two-Rock (-sound). Bonamassa zelf wisselt de amps ook geregeld uit. De enige constante factor die ik al een tijdje zie is in ieder geval 1 Van Weelden. Volgens mij speelde hij de laatste keer dat ik hem zag spelen zelfs met twee Van Weelden's op elkaar, dus geen Carol-Ann en Two-Rock. Voor die tijd was de Two-Rock volgens mij al gewisseld met de Carol-Ann. Het verschil zal in de nuances liggen.

Lexvandoef
3 februari 2011, 12:12
Welke HOOK 212 moet ik proberen met een captain 34 ? Ik heb graag veel punch, druk, veel en strak laag, en een open klank. veel eisen, is er ook een cab hiervoor ? ;)

Probeer eens een closed back 2x12 met 2 V30's, ik ben zelf met de meeste amps niet zo'n fan van V30's, maar om de een of andere reden doen ze het wel erg goed onder een Captain 34 met een gesloten cab. Ze zijn alleen niet echt wat ik zou omschrijven als open, de H30 heeft dat dan weer wel. Misschien is een combi van een H30 en een V30 wel leuk, dat heb ik zelf nooit geprobeerd.

Weet alleen niet zeker of HOOK ook gesloten 2x12's heeft.

Ik heb zelf een combi van een oude G12-65 en een oude H30 in een open back 2x12 zitten van HOOK onder mijn Captain 34, inderdaad minder strak laag en wat minder druk dan een closed back cab, maar ik vond net een iets lekkere combi voor mijn sounds. Zou ik wat agressievere en strakkere sounds willen dan zou ikzelf zeker over gaan op de V30 met een closed back cab.

Henri H
3 februari 2011, 13:26
Wat Lex zegt, V30 closed cab, lijkt me prima, maar idd minder open misschien.

Forumlid Shredneck heeft bij v.d. Haar gewerkt, en die vertelde dat de gitarist van Borsato (ben ff z'n naam kwijt :makeup:) Celestion Gold's gebruikte, en ook Shredneck vond dat één v.d. beste speakers voor de HOOK.
Celestion Gold's zijn echter behoorlijk duur, en moeten volgens mij behoorlijk lang ingespeeld worden, langer dan andere speakers dacht ik.

Rick trodat
3 februari 2011, 13:28
Wat Lex zegt, V30 closed cab, lijkt me prima, maar idd minder open misschien.

Forumlid Shredneck heeft bij v.d. Haar gewerkt, en die vertelde dat de gitarist van Borsato (ben ff z'n naam kwijt :makeup:) Celestion Gold's gebruikte, en ook Shredneck vond dat één v.d. beste speakers voor de HOOK.
Celestion Gold's zijn echter behoorlijk duur, en moeten volgens mij behoorlijk lang ingespeeld worden, langer dan andere speakers dacht ik.

Dat was een combi van G12H30 en Gold, toch even iets anders.

Henri H
3 februari 2011, 13:35
Rick heeft gelijk: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2246520#post2246520

:)

Rick trodat
3 februari 2011, 16:25
Rick heeft gelijk: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2246520#post2246520

:)

Uiteraard:cooler:

StevenStrat
3 februari 2011, 19:04
klinkt dat ook goed closed back, zo'n gold/G12H combo in een hook cab ?


Orpheo, ik heb Jensen Tornado's (neo magneten ) die zeer licht zijn en niet moeten onderdoen voor de meeste speakers. kwaliteit staat niet perse gelijk aan gewicht naar mijn mening. ik apprecier je hulp, maar een 3 amp setup is niet echt handig om te transporteren etc, en ik ben vrij verzot geworden op de captain sound.

wat ik bij de dumble clone zoek is een heel dikke sound vol mid, en niet te veel hoog. smooth en dik. Santana ! niet marshallig, of agressief. de captain klinkt voor mij vrij open en is niet zo vol in het middengebied, wat een ceriatone perfect aanvult voor leads ala bonamassa.
een vb (ongeveer, niet exact wat ik zoek) :
http://www.youtube.com/watch?v=2Z3F--kIQmI&feature=related

wat is de meest volle, dikke, mid-heavy ceriatone ?

AoDf
3 februari 2011, 20:26
Misschien kun je het beste (ook) even deze vraag stellen in het Ceriatone forum (Overtone gedeelte daarvan) als je dat nog niet gedaan hebt. Ik vermoed dat hier niet heel veel gebruikers zitten die de verschillende Overtones van Ceriatone door en door kennen.

http://ceriatoneforum.com/index.php?board=24.0

erwin_ve
3 februari 2011, 22:15
een vb (ongeveer, niet exact wat ik zoek) :
http://www.youtube.com/watch?v=2Z3F--kIQmI&feature=related

wat is de meest volle, dikke, mid-heavy ceriatone ?

In de vid; "gewone"OTS.
De FM vindt ik de best klinkende, ook vol en dik, maar onbruikbaar zonder dumblelator/clator in de fx loop. Deze heeft gewoon de "wow"factor als je hem bespeelt IMO.
Bluesmaster is meer mid-scooped en afgaande op je wensen zou ik deze dan niet doen.

Orpheo
3 februari 2011, 22:20
In de vid; "gewone"OTS.
De FM vindt ik de best klinkende, ook vol en dik, maar onbruikbaar zonder dumblelator/clator in de fx loop. Deze heeft gewoon de "wow"factor als je hem bespeelt IMO.
Bluesmaster is meer mid-scooped en afgaande op je wensen zou ik deze dan niet doen.

heb jij een idee hoe je die FM tof kan laten klinken, zonder dumbleator? ik weet dat die brightcap behoorlijk flink is; kan je er gewoon een ander insolderen, of is dat juist de charme?

andere vraag: als je een toggle gebruikt, en de 'hrm' loskoppelt, dan zou je in theorie toch een 'gewone' ODS/OTS hebben?

Ik heb, zoals ik zei, al wat OTS'en geprobeerd, om te 'proeven', en ik weet dat 't gaat tussen de FM en de HRM voor mij. maar welke van de 2 vind jij nu het strakst, en heeft volgens jou de meeste gain?

erwin_ve
3 februari 2011, 22:46
heb jij een idee hoe je die FM tof kan laten klinken, zonder dumbleator? ik weet dat die brightcap behoorlijk flink is; kan je er gewoon een ander insolderen, of is dat juist de charme?

andere vraag: als je een toggle gebruikt, en de 'hrm' loskoppelt, dan zou je in theorie toch een 'gewone' ODS/OTS hebben?

Ik heb, zoals ik zei, al wat OTS'en geprobeerd, om te 'proeven', en ik weet dat 't gaat tussen de FM en de HRM voor mij. maar welke van de 2 vind jij nu het strakst, en heeft volgens jou de meeste gain?

De brightcap van de FM, i.c.m. presence cap, i.c.m. een dumblelator maken het af. Maak je deze dingen standaard dan kom je in principe weer uit op een gewone OTS qua klank.

Het HRM circuit is anders opgebouwd dus alleen de post overdrive tonestack loskoppelen geeft niet hetzelfde resultaat als een gewone OTS.

Hrm of FM: Hrm is uiteindelijk het strakst te krijgen in de oversturing.
De Fm heeft in principe meer gain, maar een grote hoeveelheid gain is onbruikbaar door het dikke mid laag frequentiespectrum. De HRM heeft dus in principe minder gain maar je kunt de tonestack zo afstellen dat je daarmee associeert alsof het meer gain heeft.

Daarnaast zijn de HRM modellen wat stugger. De OTS/FM/183 (non-HRM) modellen hebben wat meer compressie en voelen makkelijker om te spelen.

StevenStrat
4 februari 2011, 18:40
In de vid; "gewone"OTS.
De FM vindt ik de best klinkende, ook vol en dik, maar onbruikbaar zonder dumblelator/clator in de fx loop. Deze heeft gewoon de "wow"factor als je hem bespeelt IMO.
Bluesmaster is meer mid-scooped en afgaande op je wensen zou ik deze dan niet doen.

Maakt de bright en presence cap in de FM het verschil tov de standaard OTS, zodat de FM de wow factor krijgt ?

geeft een kleinulator ook het gewenste effect ?

erwin_ve
4 februari 2011, 21:13
Maakt de bright en presence cap in de FM het verschil tov de standaard OTS, zodat de FM de wow factor krijgt ?

geeft een kleinulator ook het gewenste effect ?

Ja zo ongeveer wel, Nog een 4/5 paar kleine aanpassingen en het is hetzelfde. De kleinulator; ik ben er niet kapot van. Te transistor; bij hoge in/uitsturing klipt het lelijk en het speelgevoel is anders tov de buizenvariant.

Orpheo
5 februari 2011, 13:39
De brightcap van de FM, i.c.m. presence cap, i.c.m. een dumblelator maken het af. Maak je deze dingen standaard dan kom je in principe weer uit op een gewone OTS qua klank.

Het HRM circuit is anders opgebouwd dus alleen de post overdrive tonestack loskoppelen geeft niet hetzelfde resultaat als een gewone OTS.

Hrm of FM: Hrm is uiteindelijk het strakst te krijgen in de oversturing.
De Fm heeft in principe meer gain, maar een grote hoeveelheid gain is onbruikbaar door het dikke mid laag frequentiespectrum. De HRM heeft dus in principe minder gain maar je kunt de tonestack zo afstellen dat je daarmee associeert alsof het meer gain heeft.

Daarnaast zijn de HRM modellen wat stugger. De OTS/FM/183 (non-HRM) modellen hebben wat meer compressie en voelen makkelijker om te spelen.

dank voor je input. Lijkt me wel interessant hoor, om een HRM te hebben, die je tot 'gewone OTS' kan maken met de flick of a swich.

Hoeveel gain kan de HRM uitpompen, in jou optiek? de HRM die ik geprobeerd had, was niet van mij, en ik mocht alleen aan de volumeknop zitten, de rest mocht niet van de eigenaar, omdat ie nogal pietepeuterig met zijn settings. de gain die dat ding had, was een beetje ala bonamassa, maar van mij mag het echt nog wel wat meer zijn dan dat. (ik heb dus ook niet kunnen spelen met die gainpotmeter op de achterkant).

erwin_ve
5 februari 2011, 18:37
dank voor je input. Lijkt me wel interessant hoor, om een HRM te hebben, die je tot 'gewone OTS' kan maken met de flick of a swich.

Hoeveel gain kan de HRM uitpompen, in jou optiek? de HRM die ik geprobeerd had, was niet van mij, en ik mocht alleen aan de volumeknop zitten, de rest mocht niet van de eigenaar, omdat ie nogal pietepeuterig met zijn settings. de gain die dat ding had, was een beetje ala bonamassa, maar van mij mag het echt nog wel wat meer zijn dan dat. (ik heb dus ook niet kunnen spelen met die gainpotmeter op de achterkant).

Graag gedaan!
Hoeveel gain? In ieder geval niet tot 11.:seriousf:
Je kan uiteraard met meer spelen dan je testdrive, geen punt.

StevenStrat
5 februari 2011, 18:43
hm dat wordt dus de c-lator ipv de kleinulator als ik een OTS koop, bedankt !

nu ben ik nog altijd aan het twijfelen tussen een ported of closed cab voor de captain, ik ga het gewoon moeten proberen. de closed back lijkt logischer, maar de ported icm met de silverstar die ik eens getest had klonk wel heel goed..


bedankt voor de reacties !