PDA

View Full Version : ik moet toch maar eens een serieuze versterker hebben...



Bartcore
29 januari 2011, 21:38
Beste kenners,

sinds ik gitaar speel heb ik qua amps alleen maar een 15 watt versterkertje van Johnson. Nu ik in een band speel en we ondertussen nadenken over optredens, moet er toch maar eens een serieuze versterker aangeschaft worden.

Nou heb ik de ballen verstand van versterkers maar ik weet natuurlijk wel wat ik met een versterker wil kunnen en wat voor sound ik ongeveer zoek.

Ten eerste dacht ik 'misschien is alleen een top wel handig', maar ik weet niet of je een top bijvoorbeeld ook prima direct in de PA kunt steken, dus zonder cabinet. Is dat het geval? Want aangezien in alle zaaltjes en muziekcafés wel cabinets zijn voor versterkers scheelt dat in het slepen èn de kosten (ik zit behoorlijk krap bij kas).

Daarnaast weet ik niet zo goed wat voor wattage genoeg is voor kleine zaaltjes - 50? En kom je daarmee ook uit de voeten in de open lucht, op een klein festival bijvoorbeeld?

Dan m'n geluid. Ik speel in een soort stonermetalachtige band dus een lekkere distortion/gain/lead whatever is wel belangrijk. (Ik houd wel van strakke distortion.) Een versterker met twee kanalen lijkt me wel handig, maar eerlijk gezegd boeit het cleane geluid niet. Wel zou ik graag een leuke crunch willen op het eerste kanaal.

Kan iemand me met deze info al een stuk helpen de goede richting in te zoeken?

Alvast bedankt!

Thiez
29 januari 2011, 21:51
Er moet altijd een load(belasting) aan je top hangen, dus een speakerkast is noodzakelijk. Daarbij komt dat in de meeste gevallen (vind ik) een gitaar met speakerkast die gemict is lekkerder klinkt dan een versterker die gelijk vanuit de preamp naar de mixer gaat.
Voor kleine zaaltjes is 10watt al genoeg in principe. maar laag wattage heb je weinig keuze. Er zijn over het algemeen meeste keuzes in 20, 50 en 100watt.

Dan je geluid, je speelt stoner metal maar wilt wel een strakke distortion? Over het algemeen hebben de meeste stoner bands een logge lompe distortion.

Marshall is natuurlijk een wel bekende om te tippen. Je kunt bijvoorbeeld eens kijken naar de marshall vintage modern. Deze kosten 2e hands opzich helemaal niet zo veel en zit een lekkere sound in (misschien een boost ervoor gooien om hem wat meer over de zeik te krijgen en wat rauwer te laten klinken). De gitarist van Tank86 speelt er ook een geloof ik maar dat kan HaroldA van dit forum je beter vertellen.
Verder kun je ook kijken naar een peavey 6505 ofzo, engl versterkers doen het ook goed.

Voor een gerichter advies moet je denk ik toch wat uitgebreidere info geven over je sound. Misschien wat bands noemen welke sound je naar op zoekt ben ongeveer.

signsofzodiac
29 januari 2011, 22:01
Wat is je budget? Niet geheel onbelangrijk.

Wattage zegt me weinig tot niets eerlijk gezegd. Ik heb altijd 100 watt buizenamps gehad en daar overal mee gespeeld, van mijn slaapkamer tot grote festivals. Goede mastervolume amps doen het prima, ook als ze zacht staan. 100 watt amps geven mij een betere feel dan lager wattage amps, zeker voor strakke distortion sounds.

Keuze zat in goede, redelijk betaalbare buizenamps. Orange, Marshall DSL/TSL, Engl, Peavey, Blackstar.

robert-gitarist
29 januari 2011, 22:01
En wat is je budget vooral? Ik lees net dat je krap bij kas zit, is het dan niet verstandiger om even te wachten en door te sparen voor een goede amp waar je tijden lang plezier van hebt?

Als ik het zo lees (muv. dat je nu krap bij kas zit ;) ) zou ik gaan voor een tweedehands Marshall JCM800 2205 of 2204. Heerlijk rauw, genoeg gain, evt boosten met een leuk pedaal.

Wat voor gear heb je verder? Dat is namelijk ook van belang voor een geschikte amp.

Bartcore
29 januari 2011, 22:56
@Thiez: ik was al bang dat ik er op gewezen zou worden dat stoner en strakke distortion niet goed samen gaan. Je hebt gewoon gelijk, maar het punt is dat ik er eigenlijk nog niet helemaal uit ben over wat voor geluid ik precies wil. Misschien dat ik het tweede kanaal voor de strakke distortion wil gebruiken en het crunchkanaal met een distortionpedaal dat ik heb (Behringer DS) of m'n Boss ME70 òf een aan te schaffen pedaal, stonerproof kan trappen.
Ik houd er ook wel rekening mee dat ik de ME70 ga verkopen en daar zou ik dan weer een aantal leuke pedalen voor kunnen kopen.

Speaking of which, die ME70 heb ik ook gekocht met de insteek om een beetje te ontdekken wat er qua effecten allemaal mogelijk is. Ooit zullen het een aantal losse pedalen worden, maar dankzij de ME70 weet ik tenminste een beetje wat mogelijk is en waar ik op kan letten en of ik iets ook daadwerkelijk ga gebruiken (ik gebruik vrij weinig effecten, uiteindelijk :soinnocent:).

En zo zoek ik eigenlijk ook een versterker waarmee ik goed uit de voeten kan voor het wat zwaardere werk, die veelzijdig in te zetten is en qua sound ook vrij 'breed' is. Ik ga er dus ook totaal niet vanuit dat ik nu de perfecte versterker (die niet bestaat) ga aanschaffen.

Qua budget houd ik 300 euro aan, wat op zich nog wel wat op te schroeven moet zijn (ik ben tenslotte over een paar weken jarig ;) ). Ik geloof dat ik dus nog maar even moeten wachten met een buizenversterker. Dat komt nog wel - ik ga er ook van uit dat ik over twee jaar een stuk beter in de slappe was zal zitten, dus dan kijk ik wel weer verder.

Maar bedankt voor de tips. Ik zat al een klein beetje te focussen op Marshall, aangezien ik dat toch het meeste tegenkom bij bands die ik graag zie/luister. Nu ik zie dat jullie die ook allemaal aanraden zal ik me daar nog wat in verdiepen en MP specifieker checken.

Bedankt, voor zover!

Oh en robert-gitarist: qua gear heb ik dus die ME70 en qua gitaar een Epiphone G400, waar ik trouwens nog steeds meer tevreden over wordt :)

Henri H
30 januari 2011, 00:47
€300,- is erg weinig voor een buizenbak met cab.
Misschien kun je een combo overwegen?

Mijn advies blijft eentonig: Marshall JCM 800/JMP 2203/2204, en ja misschien ook een 2205/2210, maar dan moet je incl. 2x12 cab toch uitgaan van minimaal €700,-.
De combo-uitvoeringen hiervan kunnen iets goedkoper zijn, vanaf €500,- ongeveer.
Alles 2e hands uiteraard, en boosten met een overdrive/tubescreamer.

caliban
30 januari 2011, 00:54
Bugera v22 met een pedaal voor, strakke metal niet echt, stoner sound zeker wel. In principe zit stoner hem in de fuzz (en drugs) niet waar?

Mr. Dynamite
30 januari 2011, 11:25
Als je een hele dikke overdrive wil kun je ook eens kijken naar een Randall RH50 combo of head. Deze heb ik zelf ook gehad en zat echt wel een brute scheur in, crunch vond ik niet zo lekker.

Kijk ook eens naar een Peavey Valveking of London City bulldog/hornet. Dit zijn helemaal geen gekke versterkers en kosten ook niet de kop.

En dan komt hier de tip van de week:
London City Bulldog voor 200 euro (buizenbak) (http://link.marktplaats.nl/417553498)

En dan moet je er nog even een cabinet bij scoren, bijvoorbeeld zoiets:

London City 2x12 inch met Celestion G12T-75 speakers (http://link.marktplaats.nl/411599545)

Of als je helemaal een brute set wilt:
Harley Benton (thomann) 4x12 inch voor maar 75 euro! (http://link.marktplaats.nl/416455228)

Met zo'n set denk ik dat je het topje van de ijsberg hebt voor zon 300 euro. :ok:

Bartcore
30 januari 2011, 13:28
Wow, die tip van de week ziet er goed uit! Na een beetje wat info en oordelen gelezen te hebben, lijkt 'ie wel erg op wat ik zoek! Ik heb gelijk maar eens een bod geplaatst (met natuurlijk het voorbehoud dat ik 'm wel even wil testen).

DaveItUp
30 januari 2011, 14:35
10watt genoeg voor kleine zaaltjes, maak je een grap ofzo?

Strakke distortion voor stoner, wat?

Raar topic. Verder zou ik door sparen voor iets fatsoenlijks. Stoner: Ik zou zeggen een oudere cleane buizenbak met pedaaltjes(fuzz, od) ervoor.

kidrock
30 januari 2011, 15:34
Ik heb zelf heel wat versterkers zien komen en gaan... maar ik vind persoonlijk een 50W buizen amp het meest ideale. Zeker als je met de band ook open lucht gigs gaat spelen. 10W wordt echt huilen :stop: 30W voor klein tot middel grote optredens. Er zijn altijd uitzonderingen op de regel, want sommige buizen amps persen nog meer volume eruit dan anderen, dus vooraf uitproberen is wel zo verstandig.

Met jou budget wordt het wel lastig, dus ik denk dat je het puur in de 2de hands hoek moet zoeken. Merken die eerder genoemd zijn zoals: Marshall, Orange, Engl, Peavey, passen denk ik het beste bij jou stijl.

Ik blijf dit altijd zeggen: ga eerst een tijdje rond hangen in de muziekwinkels en probeer ze allen stuk voor stuk uit, zodat je een beter beeld krijgt van de verschillende amps en welke het beste bij je past.

Thiez
30 januari 2011, 17:06
Hij geeft aan dat er overal een PA aanwezig is. Dus dan kan de gitaar gewoon uitversterkt worden. Dan heb je aan 10watt meer dan genoeg. Wanneer ik uitversterkt wordt bij een optreden staat je daar met je Engl blackmore met het volume op 1 vaak.
Ik heb een keer optreden gedaan met blackstar HT-5. WAT?! ja 5WATT BUIZEN! Huilen? Neehoor gewoon goed uitversterken en een paar goede monitors op het podium.

DaveItUp
30 januari 2011, 17:57
Je kunt zeggen wat je wilt, maar giggen met een 10watt ampje of een 50-100w is ongeacht of het uitversterkt word een heel ander verhaal. Zeker als je stoner speelt. Ik zie niemand, die wat hardere muziek maakt, optreden met die kleine ampjes.

kidrock
30 januari 2011, 18:19
Hij geeft aan dat er overal een PA aanwezig is. Dus dan kan de gitaar gewoon uitversterkt worden. Dan heb je aan 10watt meer dan genoeg. Wanneer ik uitversterkt wordt bij een optreden staat je daar met je Engl blackmore met het volume op 1 vaak.
Ik heb een keer optreden gedaan met blackstar HT-5. WAT?! ja 5WATT BUIZEN! Huilen? Neehoor gewoon goed uitversterken en een paar goede monitors op het podium.

Das leuk en aardig als je een vaste geluidsman hebt (met evt. in-ear), maar als dat niet het geval is dan wordt het vaak idd huilen. Na jaren lang optreden op allerlei locaties met wisselende PA bedrijven en geluidsmannen, mag ik al blij zijn als ik fatsoenlijk mijn zang en de rest van de band door de monitors kan horen en als ik ook nog mijn gitaar geluid aan een geluidsboer over moet laten.... nee, dank je!

Thiez
30 januari 2011, 18:24
Zeker is 50 of 100watt lekkerder. Maar HET KAN met 10watt. Ik geef in mijn eerst reactie ook al aan dat toch alle buizenversterkers eigenlijk wel 50 of 100watt zijn dus dat zal het toch wel worden.

caliban
30 januari 2011, 21:13
Die tip op de vorige pagina lijkt me niet slecht!

Dude
31 januari 2011, 08:32
Ten eerste dacht ik 'misschien is alleen een top wel handig', maar ik weet niet of je een top bijvoorbeeld ook prima direct in de PA kunt steken, dus zonder cabinet. Is dat het geval? Want aangezien in alle zaaltjes en muziekcafés wel cabinets zijn voor versterkers scheelt dat in het slepen èn de kosten (ik zit behoorlijk krap bij kas).


met alle respect, maar ik speel een hoop in zaaltjes en muziek cafe's en geloof me als ik zeg dat ik slechts 2 of 3 keer heb meegemaakt dat van te voren werd gemeld dat een professionele backline aanwezig was. 1 keer in een jongerencentrum waar je nog niet dood gevonden wil worden, en 2 keer in een kroeg waar ik blij was dat ik mn eigen spul bij me had.

als jij met je 20o watt buizen top aankomt en er als backline een valvestate combootje staat uit 1990 ben je niet blij hoor.

maw... ik zie nooit cabinets staan in zaaltjes en kroegen, hooguit crappy PA's en opgeblazen monitor boxen