PDA

View Full Version : Welke zaag voor de fretsleuven?



BLUEWEY
29 januari 2011, 20:09
Hoi beste mensen,

Welke zaag gebruiken jullie voor de fretsleuven te zagen?
Op de cursus heb ik gisteren een ProfCut toffelzaag van Bahco gebruikt en volgens de cursusleider is dit de enigste goeie voor dit doel.
Helaas hadden ze deze (vanmiddag) niet bij Fixet en Gamma en heb zodoende de PrizeCut 12"/300 van Bahco gekocht, maar twijfel over de maat !!

Het zaagblad op de kopse kant, dus aan de voorkant v.h. zaagblad daar waar geen tandjes zitten, past exact in de enkele sleuven die ik gisteren avond al gezaagd had, kan er de toets mee omhoog trekken.., maar ben een beetje bang dat de zaagtandjes wat breder zijn dan het zaagblad..

Wat is jullie advies?

B.V.D. & groetjes Bl.

Thiez
29 januari 2011, 20:27
Als het blad er zonder tandjes in past moet je even kijken hoe de zaagtandjes staan. Of het rechte tanden zijn of dat de tandjes een beetje naar buiten staan. Wanneer ze naar buiten staan zal je zaagsleuf breder worden.

Ik heb zelf gewoon een fretzaagje gekocht bij www.guitarsupplies.nl

Javaca
29 januari 2011, 21:29
De zetting van de zaag moet 0,6 mm zijn.

loose-fur
29 januari 2011, 22:00
Bij snijgereedschap met tanden, hoe klein die ook mogen zijn, staan die tanden ALTIJD wat naar buiten getrokken. Hoe miniem die schuinte -om beurten één links, één rechts- ook mag zijn (soms amper vast te stellen), zonder 'zetting' valt er niet te werken, je rijdt het zaagblad vast in de zaagsnede..

Het zaagje dat ik voor dit karwei kocht bleek na een proefsnede ook net wat te breed/dik. Voorzichtig de tanden wat 'platter' kloppen (met een hamer subtiel op de zijkanten van de tanden tikken) bracht de oplossing.


http://lh6.ggpht.com/_Ae2zJw7XiSk/TML-5AhfSfI/AAAAAAAACHs/_QkvU2DdsDU/64..JPG




Tee.

Enra
29 januari 2011, 22:08
Ik gebruik een doodgewone toffelzaag van Sandvik (tegenwoordig Bahco).

BLUEWEY
30 januari 2011, 01:29
Hartelijk dank voor jullie reacties en tips, die me zeer geholpen hebben.
Gelukkig heb ik daardoor op tijd mezelf weten in te houden en geen stommiteit begaan.

@Thiez; die uitstaande tandjes zette me idd aan het twijfelen..

@ Javaca; geweldige tip.., wist ik nog niet.
Nu hoef ik binnenkort alleen nog maar met m'n digitale schuifmaat de winkel in en zal zeker zijn van wat ik koop.
De tandjes van m'n nieuwe zaag zijn "schrikbarend" breed.., 1,20mm maar het zaagblad is 0,70mm
Hiermee zou ik dus volledig de mist zijn ingegaan !

@Tee; is 'n goede alternatieve tip ! Zal ik zeker in m'n achterthoofd houden..

@Enra; ik denk dat jij de zaag hebt die ik zoek < :soinnocent:

Edit; 'k vind die hoogte meter die Tee op z'n verstekbak heeft ingesteld, ook een goed idee.
We willen natuurlijk geen te diepe sleuven !

Javaca
30 januari 2011, 08:53
Bij snijgereedschap met tanden, hoe klein die ook mogen zijn, staan die tanden ALTIJD wat naar buiten getrokken. Hoe miniem die schuinte -om beurten één links, één rechts- ook mag zijn (soms amper vast te stellen), zonder 'zetting' valt er niet te werken, je rijdt het zaagblad vast in de zaagsnede..
Er bestaan ongezette zagen. Deze worden verkocht als 'flush cut saw'

Je kunt de zetting van een zaag trouwens ook zelf aanpassen met een zaagzettang. Maar dit is -net als het slijpen van zagen- een bijna uitgestorven ambacht...

Koot
30 januari 2011, 11:12
Ik gebruik ook die Bahco (Sandvik) toffelzaag. Enra heeft me die enkele jaren geleden al aangeraden. Te koop bij de Gamma voor iets meer dan 10 Euro geloof ik.
Je kan breedte van de zaagsnede overigens met voelermaatjes controleren. Dat werkt naar mijn idee wat beter dan met een schuifmaat vooraf de zaag meten op de tandjes.

Zjef
30 januari 2011, 11:36
Ik gebruik een Japans zaagje. Geen idee hoe breed het is, maar het werkt perfect.

BLUEWEY
4 februari 2011, 01:29
Wederom 'n paar goede tips gehad.., mijn dank.

Heb vandaag de bestelde Toffelzaag van Bahco opgehaald. Het is een ProfCut, 10" / 250 mm 13 teeth / 14 points. Het serienr. van Bahco is PC-10-DTR. Deze gegevens heb ik dus van de cursusleider gehad.

Heb 'n paar sleuven gezaagd en kwam o.a. dankzij Koot z'n voelermaatjes tip tot de conclusie, dat de sleuven +/- 0,75mm zijn. Dat zou dus een tikkie te ruim zijn.

Zou dit een probleem kunnen opleveren of niet ?
Hoeveel "ruimer" mogen de sleuven eventueel zijn als ze iets te ruim zijn ?? Maak me daar eerlijk gezegd wel zorgen over !
Zijn ze eventueel te lijmen met secondelijm ?
Jammer genoeg heb ik vrijdag geen fret mee gekregen, want anders zou me een hoop duidelijker zijn geworden wat nu nog vraagtekens zijn !!

Zo heb ik dus ook al ontdekt, dat de eerste paar sleuven bovenin iets ruimer zijn, ongeveer ter hoogte van de dikke E-snaar.
Hoogstw.lijk komt dit omdat het plankje schijnbaar toch ietsjes op en neer is gegaan bovenin tijdens het zagen, desondanks ik het met een knijplijmtang had vast gezet.

Volgens mij gebruiken Enra en Koot dezelfde zaag als ik en miss loose-fur(Tee) ook, gezien het oranje handvat, wat ik dus ook heb.

Als Enra en Koot geen problemen hebben ondervonden met hun Toffelzaag, zou het dus goed kunnen zijn.., maar toch 'bibber' ik nog 'n beetje...

Hopende op uwer reacties,

verblijf ik,

Hoogachtend,

De Sleuvenzager.

Edit; ben voor de 'zekerheid' achterin, dus bij fret 23 begonnen. Het wordt dus 'n 22 fretter maar heb #23 als test gebruikt.. leek me beter

aaronstonebeat
4 februari 2011, 02:11
Hier (http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/info/fretdraad.html) kun je voor Dunlop-draad alle maten vinden.

De 'tang' varieert van 0,51 tot 0,6 mm; de afstand tussen de uiteinden van de tandjes tussen 0,74 en 1,22 mm. De sleuven zullen in ieder geval de breedte van de tang moeten hebben. Dan lijkt me dat er een kleine marge is voor de tandjes, maar 0,75 mm lijkt me toch aan de ruime kant.

Frets zijn zeker te lijmen maar ik zou lijm niet als compensatie voor te brede sleuven gebruiken.

BLUEWEY
4 februari 2011, 02:21
Hier (http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/info/fretdraad.html) kun je voor Dunlop-draad alle maten vinden.

De 'tang' varieert van 0,51 tot 0,6 mm; de afstand tussen de uiteinden van de tandjes tussen 0,74 en 1,22 mm. De sleuven zullen in ieder geval de breedte van de tang moeten hebben. Dan lijkt me dat er een kleine marge is voor de tandjes, maar 0,75 mm lijkt me toch aan de ruime kant.

Frets zijn zeker te lijmen maar ik zou lijm niet als compensatie voor te brede sleuven gebruiken.

Dank voor je antw.!

Wat zou jij doen als ze ietsjes te breed zijn ??

Morgen ga ik Tee z'n tip toepassen om de tandjes v.d. zaag ietsjes "aan te kloppen", dus platter maken.

aaronstonebeat
4 februari 2011, 02:42
Als ze 'iets' te breed zijn, zou ik eerst proberen of het toch gaat; wie weet, vinden de tandjes nog voldoende grip om de frets vast en in de radius van de toets te houden.

Als de frets echt los in de sleuven liggen, denk ik dat ik een probleem heb. Bij twijfelgevallen er tussenin zou secondenlijm misschien net de truc kunnen doen; dan zou ik ze er wel met een radiusblokje in persen en pas loslaten als de lijm droog is.

Ik heb ze er altijd in geklopt met een kunststof hamer. Ik denk dat mijn sleufjes gemiddeld op net iets meer dan 0,6 mm uitkomen. Tot dusver kennelijk goed genoeg om de frets vast en in de juiste radius te houden.

BLUEWEY
4 februari 2011, 03:03
Wederom dank Mr. Stonebeat !

Miss gaat het idd nog.., positief blijven denken..,
Mijn hoop ligt nog bij Enra en Koot, als zij toevallig dezelfde zaag gebruiken.
Ben benieuwd naar hun en/of andere ervaringen.

Morgen voor de zekerheid de tandjes toch maar wat platter kloppen !!
Anders wordt het helaas maar 'n 14 fretter.., en dat zie ik nie zo zitten :(

BLUEWEY
5 februari 2011, 00:13
Beste mensen,

Onlangs heb ik dit vermeld;

Heb vandaag de bestelde Toffelzaag van Bahco opgehaald. Het is een ProfCut, 10" / 250 mm 13 teeth / 14 points. Het serienr. van Bahco is PC-10-DTR. Deze gegevens heb ik dus van de cursusleider gehad.

Pas in ieder geval op met deze zaag !!
Het is mij gebleken dat de breedte v.d. fretsleuven uitkomen op 0,75mm a 0,80mm en dat 'n 0,60 fret er absoluut niet vast in zal komen zitten.
Dus deze zaag is te ruim voor een 0,60mm fret.

Mocht men onverhoopt toch deze zaag gebruiken, dan is er toch nog hoop want er is ook dikker fretdraad te krijgen.
Gelukkig hebben ze deze in allerlei diktes gemaakt.

Zie o.a. http://www.lutherie.net/fret.chart.html

Koot
5 februari 2011, 01:12
Bluewey

Ik heb precies dezelfde toffelzaag (PC-10-DTR).
Bij mij is zaagsnede ook zo rond de 0,7 mm gemeten met voelertjes.
Ik klop de frets erin met een messing hamertje en gebruik daarbij een beetje Titebond. Ik klem ze ook nog met een blokje aan weerszijde van de radius zodat het fretdraad strak getrokken wordt over de radius.
Het fretdraad wat ik heb liggen heeft een dikte van 0,9 over de tandjes en een tang van 0,6. En dat blijft prima zitten.
Dus naar mijn idee moet dat met jouw reeds gezaagde fretsleuven prima lukken. Bij mij werkt het ook.

Ik heb meerdere ebben toetsen gedaan hiermee en laatst één palissander toets ( zie post 68 van mijn LP jr topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=127944&page=7 ).
Ik heb wel het idee dat het ebben iets beter 'pakt' omdat het harder is.

Overigens is er niets mis met het inlijmen van de fretten in epoxy.
Op de website van Jonathan Sevy staat daar een mooi fotoverslag van:
http://gicl.cs.drexel.edu/people/sevy/luthierie/guitarmaking_guide/fretboard/fretboard.html
en
http://gicl.cs.drexel.edu/people/sevy/luthierie/guitarmaking_guide/fretting/fretting.html
Zijn zaagsnede is zelfs bijna net zo breed als de tang plus tandjes.

Ik denk niet dat je je erg druk hoeft te maken om je fretboard op dit moment.

Ik vraag me overigens af of het aankloppen van de tandjes van je zaag gaat werken om hem smaller te maken. Het lijkt me ondoenlijk om die hele rij tandjes op gelijke dikte overal aan te kloppen. Als er maar een paar zijn die breder staan blijft de zaagsnede breed. Dat kan nooit op een gecontroleerde manier gebeuren.

BLUEWEY
5 februari 2011, 02:13
Kei bedankt voor je reactie Koot :) , heb al door wat links van je zitten snuffelen en zal dat spoedig hervatten.

Heb vanavond bij iemand een 0,6mm fret uitgeprobeerd, maar mijn sleuven bleken voor dat ding toch echt veel te ruim te zijn, zodanig, dat wij beiden dachten; dat wordt niks !! Zelfs met lijmen niet..

Maar gelukkig moet er ook nog dikker fretdraad zijn qua tang dikte, maar dat moet ik nog allemaal ff uitzoeken, de hoogte en dikte van die frets, wat daar allemaal mogelijk mee is. Ze hebben ze in ieder geval ook in 0,8mm dikte qua tang, dus dat wordt nog ff snuffelen

Zal ook nog es die methodes van jou goed doornemen.
Mijn fretbord is niet zo maar opgegeven...

Vraag me overigens ook af of dat aankloppen v.d. zaagtandjes wel goed zal gaan lukken, want het is zoals jij zegt en dat brengt natuurlijk idd een risico met zich mee. Mocht men het doen.., dan wel heeeel secuur !!

Ook nog dank voor je PM ;) en kom maar op met die foto's

aaronstonebeat
5 februari 2011, 02:19
Ik vraag me overigens af of het aankloppen van de tandjes van je zaag gaat werken om hem smaller te maken. Het lijkt me ondoenlijk om die hele rij tandjes op gelijke dikte overal aan te kloppen. Als er maar een paar zijn die breder staan blijft de zaagsnede breed. Dat kan nooit op een gecontroleerde manier gebeuren.

Ik heb wel eens een zaag helemaal plat geslagen; toen was die helaas weer net iets te smal. Fretsleuven zagen ging er trouwens nog wel prima mee; je hoeft dan ook niet zo heel ver te zagen, dat zal schelen.
Als je 'n breed en hard stuk metaal op de zaag legt en daarop hamert, kun je volgens mij prima de gemiddelde breedte wat minder maken.

BLUEWEY
5 februari 2011, 02:27
Tja.., het is wat jij zegt.., want je moet idd wel weten hoe je het moet doen.
Heb je toevallig 'n foto van die methode of van het stuk metaal wat je hiervoor gebruikt, zodat ik een idee heb wat ik daar eventueel voor kan gebruiken ?

Met alleen een hamer leek het mij ook te riscant gezien het aantal tandjes wat er op zo'n zaagje zit

aaronstonebeat
5 februari 2011, 02:31
Als je drie hamers hebt, kom je een eind. Eén om het zaagje op te leggen, één om op de zaag te leggen en één om te meppen.

BLUEWEY
5 februari 2011, 02:35
I see..,

tja.., dan heb ik weer pech, want ik heb er maar 2 :soinnocent:

maar ik begrijp uwer punt en het idee is :ok:

edit; maar ik ga 't toch eerst es met 0,8mm tang dikte proberen op te lossen.
Weet alleen niet of daar bepaalde nadelen aan zitten...

Cocobolo
5 februari 2011, 08:37
Ik heb wel eens een zaag helemaal plat geslagen.....
....Als je 'n breed en hard stuk metaal op de zaag legt en daarop hamert, kun je volgens mij prima de gemiddelde breedte wat minder maken.

....of je gebruikt een flinke bankschroef : de zaag erin, en voorzichtig aandraaien tot een bepaald punt. De stand van de 'slinger' onthouden, klein beetje los, zaag opschuiven en wederom aandraaien.

Wellicht kun je zo'n bankschroef ook gebruiken om de fret-tandjes platter te klemmen maar het lijkt me een lastig karweitje.

oigun
5 februari 2011, 09:43
Bekend probleem.. (koop dan ook meteen een fatsoenlijke fretzaag met de juiste specs :seriousf:) Ik heb met een vijl plat op de zaag de snede wat smaller gemaakt(tandjes gevijld). Nadeel is wel dat de zaag gaat klemmen en je daardoor niet echt lekker bezig bent. Een waxinelichtje lang de zaag halen helpt dan. Uiteindelijk heb ik maar een zaag gekocht die in één keer de juiste snede geeft.
Mijn advies: Hou deze zaag heel en gebruik hem voor andere dingen en koop een ander zaagje voor de fretslots.. scheelt je een hoop arbeidsvreugd.

BLUEWEY
5 februari 2011, 14:41
Weer 'n paar goeie tips.., dankuwerbeidewel ! :)

Heb afgelopen nacht op lutherie..net/fret.chart zitten snuffelen en ontdekte, dat ik toch nogal wat mogelijkheden heb qua tang dikte.
Als mijn fretsleuven nu tussen de 0,7 en 0,8mm zitten, heb ik al minimaal 4 keuzes.

0,75mm = .029"
0,77mm = .030"
0,80mm = .031"


Fretdraad wat oke kan zijn; maten zijn in inches
Crown; width - height - 'tang'
Dunlop 6290; .078 - .040 - .030"

Dunlop 6240: .080 - .037 - .031"

Dunlop 6330: .043 - .031 - .031"

Dunlop 6190: .084 - .039 - .029"

De verschillen zijn zeer klein, op die .043 na natuurlijk

BLUEWEY
6 februari 2011, 00:21
nou mensen.., de kogel is door de kerk.., de sleuven zitten erin !

Vanmiddag dacht ik; nie zeveren.., gewoon doorzagen.
Tijdens het zagen merkte ik dat bij de aanzet, de zaag niet lekker ging naar m'n zin en ik was 'n beetje bang voor splinters aan de randen dus heb toen de zaagtandjes een beurt gegeven met schuurpapier.. :soinnocent:
iets te actief..

tja.., het ding zaagt op een bepaalde manier een stuk makkelijker, maar is nu ook zo bot als een olifant !
De sleuven zijn tevens minder breed natuurlijk, maar in het midden van het plankje ook minder diep.

Al met al is dit verder geen probleem, want had op advies v.d. cursusleider de sleuven al zo ondiep mogelijk gemaakt, zodat ik ze op de cursus met de juiste zaag eventueel dieper zou kunnen maken, dus dat gaat dan ook gebeuren. De breedte v.d. sleuven zal hoogstw.lijk gaan uitkomen op 0,8mm.
Het belangrijkste is natuurlijk dat ze zuiver gezaagd zijn, dus dat gaat wederom spannend worden, want dat kan ik op de cursus pas controleren.

Heb gisteren 1 fretje v.e. vriend gekregen en ook dat heeft me geholpen.
Met fretjes moet het er volgens mij erg mooi gaan uitzien.

Iedereen hartelijk dank voor alle tips en adviezen en zal de toets tonen als de frets erin zitten.

Groetjes Bl. :)

BLUEWEY
26 mei 2011, 19:36
Beste bouwers,

Heb onlangs per toeval miss een nieuwe "fret sleuf zaag" ontdekt. Het is maar 'n idee'tje..
Het gaat om een blauw beugel ijzerzaagje wat ik bij Gamma gekocht heb. Het originele blauwe zaagblad wat er in zit, heeft een zaag snede van +/- 0,8mm.

Maar nu is gebleken dat, de vervangende ijzerzaagjes (3 stuks) die je van het huismerk (met barcode 514886 aan het einde) kunt kopen, een zaagsnede van tussen de 0,55 en 0,60mm hebben en daarom ideaal voor dit doel zouden kunnen zijn.., maar dan zonder verstekbak !
Omdat het ijzerzaagjes zijn, zal het zagen langzamer gaan dan met een houtzaag, maar volgens mij ook zeker zo sekuur en vooral aan de uiteindes v.d. sleuf zul je minder kans hebben op schade en de aanzet vind ik ook prettiger.
Het is wel raadzaam om het zaagblad goed aan te spannen !

Het beugel zaagje kost iets meer dan €4,- en is iig ook bij Praxis te koop en de vervangende zaagjes zijn relatief ook niet duur.

https://lh4.googleusercontent.com/-OdxYFz5WseQ/Td5wReYwx3I/AAAAAAAAB5U/uq9LvRCwbCQ/s576/SL370018.JPG

Dan nog even een extra kant tekening bij mijn oude bovenstaande bericht van 5 febr. 14:41
Ben er onlangs achter gekomen, dat de tang maten die ze in Amerika en zo o.a. ook bij Stew gebruiken, anders kunnen zijn dan zoals ze bij ons gebruikt worden. Wij hebben het meestal over de dikte van de tang en zij hebben het soms ook over de hoogte ervan.
Dit even ter verduidelijking...

aaronstonebeat
26 mei 2011, 21:07
Goed idee.
Maar voor mij niet zo nieuw; ik heb er alle fretssleuven mee gezaagd totdat ik een setje japanse zagen bij de aldi haalde :D

Het gaat prima maar je moet oppassen dat het zaagblad mooi haaks op de toets blijft staan; als je wat hard drukt, gaat het heen en weer wiebelen en dat kan tot een niet haaks gezaagde sleuf leiden en vervolgens weer tot frets die er aan één kant niet helemaal in willen.

oigun
26 mei 2011, 21:16
Het is niet voor niks dat houtbewerkers voor een strakke zaagnede (bv verstek) een zaag met een verstevigd blad gebruiken... Maar hé als het werkt waarom niet?

barno
27 mei 2011, 00:47
ik heb al +20 gitaren met zo'n gamma zaagje gedaan. onlangs het blad voor het eerst vervangen... telkens ik weer een gitaar doe, denk ik, toch maar es een degelijke zaag bestellen. maar het kan prima, je moet echt wel langzaam en met overleg tewerk gaan, anders gaat het scheef.

BLUEWEY
27 mei 2011, 01:03
Goed idee.
Maar voor mij niet zo nieuw; ik heb er alle fretssleuven mee gezaagd totdat ik een setje japanse zagen bij de aldi haalde :D

Het gaat prima maar je moet oppassen dat het zaagblad mooi haaks op de toets blijft staan; als je wat hard drukt, gaat het heen en weer wiebelen en dat kan tot een niet haaks gezaagde sleuf leiden en vervolgens weer tot frets die er aan één kant niet helemaal in willen.


ik heb al +20 gitaren met zo'n gamma zaagje gedaan. onlangs het blad voor het eerst vervangen... telkens ik weer een gitaar doe, denk ik, toch maar es een degelijke zaag bestellen. maar het kan prima, je moet echt wel langzaam en met overleg tewerk gaan, anders gaat het scheef.

Da's goed nieuws jongens, goed om te weten !

Moet mijn fret slots namelijk "opnieuw" in zagen, want door het radiussen is er aan de zijkanten niets meer van over. Had in eerste instantie geen radius willen nemen.., maar heb me laten omlullen... zodoende. :)

BLUEWEY
28 mei 2011, 01:58
Heb vandaag 'n minder goede ervaring achter de rug met het beugel ijzerzaagje.
Heb getracht om fret 22 dieper in te zagen, maar kwam nog net op tijd er achter, dat de fret scheef zou komen te zitten, precies waar bovenstaande heren al voor waarschuwde. Hoogstw.lijk komt dit d.m.v. een verkeerde zaag opstelling en onervarenheid.
Heb het zaagblad zo strak mogelijk aangespannen, maar toch zwabbert het zodanig, dat de sleuf naar links onder (gezien vanaf de bas snaren) gaat afwijken. Met de Bahco toffelzaag heb ik het kunnen herstellen.
Kan nu zodoende Oigun z'n bovenstaande advies ook beter begrijpen.

Morgen (vandaag) ga ik 'n nieuwe poging ondernemen, maar dan met mijn freesmachientje. :hide:

Het is en het blijft nog steeds een spannende en linke job, dat fretboard van me...

Wat ik me af vroeg is; kun je een in hoogte afstelbare fretzaag ook in een gewone verstekbak en/of met geleider gebruiken..., zonder die dure Miter Box van Stew dan.. ?

groetjes Blue

aaronstonebeat
28 mei 2011, 03:21
De japanse zaagjes bevallen me wel. Die buigen niet naar links of rechts en als je toch scheef gaat, heb je het zelf gedaan; eventueel zou je nog met de een of andere vorm van geleider, een haaks blokje dat je op juiste plaats houdt, kunnen werken.

Ik heb ook eens zo'n 'vervang-zaagje voor zo'n beugelzaagje' ingeklemd tussen twee latjes zodanig dat het net twee millimeter uitstak. In zekere zin werkte dat wel, als er al een zaagsnede was om in te beginnen, maar de latjes lieten toch sporen na op de toets en ik kon tijdens het zagen niet zien waar ik zaagde, alleen maar voelen. Minder dan ideaal uiteindelijk.

Mijn vader is ooit met een studie werktuigbouwkunde begonnen maar moest die na het eerste jaar afbreken omdat er een oorlog uitbrak (uiteindelijk is hij muzikant geworden, van conservatorium-niveau). Eén van zijn verhalen uit die tijd was dat hij een klomp ijzer en een vijl kreeg, en de opdracht 'vijl een kubus'.
Volgens mij kun je een 'oog' ontwikkelen om uit de hand dit soort dingen recht genoeg te doen; maar het vergt wel flink wat oefening. Zo heb ik bij mezelf het vermogen ontdekt om op het oog het midden van dingen aan te kunnen wijzen met vrij grote precisie; voorop gesteld dat ik niet door andere dingen wordt afgeleid. Geef me een lat en ik wijs het midden aan; meestal kan ik 'm dan met één vinger onder dat punt optillen zonder dat ie naar de ene of de ander kant overhelt.

Als ik jou was, zou ik het niet te ingewikkeld willen maken; ooit moet je in het diepe springen en het gewoon doen. En het kan inderdaad met de simpelste werktuigen.

barno
28 mei 2011, 08:19
at aaron: de bouwvakkers in Vlaanderen hebben een mooie term voor het vermogen afstanden juist te kunnen inschatten (door ervaring): het heilig oog

loose-fur
28 mei 2011, 11:29
Deze draad nog eens grondig doornemen, Bluewey, post vier (4) op pagina één (1!) lijkt me niet oninteressant (foto goed bekijken) Geeft niet alleen een antwoord op jouw laatste vraag, maar stuurt eveneens die onzinnig dure Miterse Bak naar de schroothoop.

Blijven zagen is ook een alternatief..


Tee.

BLUEWEY
29 mei 2011, 02:45
Deze draad nog eens grondig doornemen, Bluewey, post vier (4) op pagina één (1!) lijkt me niet oninteressant (foto goed bekijken) Geeft niet alleen een antwoord op jouw laatste vraag, maar stuurt eveneens die onzinnig dure Miterse Bak naar de schroothoop.

Blijven zagen is ook een alternatief..


Tee.


Die foto.., daar droom ik altijd van Tee.. :D

nee.., ff serieus. Ziet er zonder meer goed uit ! Een idee om te onthouden en het kan goed zijn, dat ik dit bij m'n volgende toets ga toepassen.

In feite doelde ik w.betr. die in hoogte afstelbare fretzaag, op zo'n 'originele' met van die knoppen aan de zijkant.
Hoe in hemelsnaam kun je zo'n ding nou ooit gebruiken in een verstekbak of met een geleideblok ?
Dus zijn die dingen hoofdzakelijk puur alleen voor die dure "Mieterse Box" bedoeld of hoe gebruiken ze die anders ?

En mijn idee om de fret slots te frezen, kon ik dus met deze toets zeer snel vergeten. De zool van het machientje staat mijns inziens veel te onstabiel d.m.v. het radius van de toets. Zou er nog geen radius in gezeten hebben.., dan zou het wel mogelijk zijn geweest, alhoewel.., uitschietertjes met frezen helaas zijn geschied, voordat je het weet.

Heb het deze ronde toch maar weer met die zaag gedaan.., die tering botte zaag !! Is geen pretje..
morgen maar de andere helft ! Moet toch maar es aan een betere zaag gaan denken... :soinnocent: