PDA

View Full Version : Marshall Haze+Pedaal voor hardcore/metalcore



killerman36
29 januari 2011, 19:05
Hallo,

vandaag na lang, lang, lang zoeken eindelijk mijn bijna ideale versterker gevonden. De marshall haze: prachtige clean, Boss SD-1 ervoor en ook mooie milde crunch.

Nu is het enige probleem dat is ook een hardcore, metalcore achtige sound nodig heb voor een andere band. Denk Gallows, Your demise, stick to your guns, A Day to Remember.

Gewoon een andere versterker kopen is geen optie aangezien die nooit een clean of crunch hebben die op kunnen tegen de haze, naar mijn ervaringen.

Ik heb al de Boss Metalcore en metalzone getest maar die zijn extreem zwak.

Nu is mijn vraag dus welk pedaal genoeg power heeft om een dergelijke sound te geven, liefst vertrekkend vanop het clean kanaal?

Een boost voor het distortion kanaal is ook nog een mogelijkheid.

Merci!

Thomas

Ferraririk
29 januari 2011, 19:35
Welke versterkers heb je getest dan? :dontgeti:

En wat is je budget?

caliban
29 januari 2011, 19:43
Ik heb nog nooit een overtuigend 'highgain' pedaal gehoord voor zulk een sound, ik zou voor een andere versterker gaan.

killerman36
29 januari 2011, 19:45
Ik was eerst van plan de Bugera 6262 of 333xl te nemen, die vielen zwaar tegen, alleen de Haze kwam er echt goed uit, ook al valveking, blackstar, vox, ... getest.

Voor het pedaal is er eigenlijk niet echt een maximumprijs, niet meer dan tweehonderd wel natuurlijk :p.

Voor versterker was het rond de 700, maar ik wil toch liever bij de Haze blijven :D

Ferraririk
29 januari 2011, 20:01
Een blackstar is niet altijd hetzelfde he

een ht5 is helemaal neit te vergelijken met een artisan.


Ik heb Gallows live gezien, en die gasten hadden zelf geen pedalen, wel een Blackstar artisan 100 Halfstack. Toevallig :P


Maar ik heb zelf Pas de Modtone extreme metal getest, als dat niet ver genoeg voor je gaat weet ik het ook niet.

Maar het belangrijkste is hoe je het speelt, je moet het lekker strak spelen, want veel gain heb je eigenlijk niet nodig. :chicken:

killerman36
29 januari 2011, 20:16
De gitaristen van Gallows gebruiken wel pedalen, maar moest ik het geld hebben voor zo'n soort versterker zou ik deze vraag waarschijnlijk nooit gesteld hebben idd :D.

Dan mss meer een pedaal dat iets extra geeft aan het distortion kanaal ?

caliban
29 januari 2011, 20:35
De gitaristen van Gallows gebruiken wel pedalen, maar moest ik het geld hebben voor zo'n soort versterker zou ik deze vraag waarschijnlijk nooit gesteld hebben idd :D.

Dan mss meer een pedaal dat iets extra geeft aan het distortion kanaal ?

Ik denk dat je het met zo een Bugera deftig afgesteld ook moet kunnen doen hoor. Bijna alle 'grote' metalcore albums zit wel een 5150 tussen, en daarop zou de 6262 hard moeten lijken...

killerman36
29 januari 2011, 20:54
Dat dacht ik ook, klinkt extreem goed op veel youtube filmkes, maar heb hem in de winkels uitgebreid getest met verschillende gitaren, verschillende cabinetten, verschillende settings, ... Clean viel nog mee, lead was extreem fuzzy, bijna solid state achtig.
Mss lag het aan die versterker ..

Terminus
29 januari 2011, 22:37
Dat dacht ik ook, klinkt extreem goed op veel youtube filmkes, maar heb hem in de winkels uitgebreid getest met verschillende gitaren, verschillende cabinetten, verschillende settings, ... Clean viel nog mee, lead was extreem fuzzy, bijna solid state achtig.
Mss lag het aan die versterker ..

Ik denk eerder dat het aan de cabinet en het gebrek aan TubeScreamer ligt. Daarnaast is het geluid nou eenmaal vrij fizzy zonder band erbij op lage volumes.

caliban
30 januari 2011, 00:25
Ik denk eerder dat het aan de cabinet en het gebrek aan TubeScreamer ligt. Daarnaast is het geluid nou eenmaal vrij fizzy zonder band erbij op lage volumes.

Tubescreamer zou niet nodig moeten zijn. Een vriend van me heeft een 5150 met mesa cab, en ik vond die op laag volume zelfs super klinken. En met verschillende gitaren altijd super.

Magic Bean
30 januari 2011, 01:03
Vergeet bij het testen de invloed van de testruimte, afstand en positie tot de speaker, de vingers van de gitarist en met name de subjectiviteit van het menselijk gehoor niet.
Wat jij hebt ervaren als fuzzy, klonk voor iemand anders 5 meter verderop wel als een te gekke metalcore sound... laat staan de invloed van microfoon(plaatsing), equalizer, compressie op de plaat en live...

Je zou eigenlijk de gear van bijv. Gallows (artisan+ts?) naast de testversterker moeten vergelijken.

Mufftin
30 januari 2011, 10:49
Persoonljk vond ik de metal muff er wel lekker voor klinken.

onrust nv
30 januari 2011, 11:40
Ik heb al de Boss Metalcore en metalzone getest maar die zijn extreem zwak.

Nu is mijn vraag dus welk pedaal genoeg power heeft om een dergelijke sound te geven, liefst vertrekkend vanop het clean kanaal?

Een boost voor het distortion kanaal is ook nog een mogelijkheid.

Merci!

Thomas

Zvex mastotron (voor't laag) en Zvex fuzzfactory(bruut,bruter,bruutst).
Maar je moet zelf FF checken welke je het lekkerst vind klinken(of beide nemen).
De death by audio Fuzzgun is ook een brute distortion.

Ik heb de metalzone idd ook geruild omdat het een slap shitdingetje is.

Met Zvex en death by audio heb je absoluut geen boost nodig. Zijn beide highgain. En het is bijna onmogelijk om slappe sounds uit die FX te halen.

Tankman
30 januari 2011, 15:43
Ik denk eerder dat het aan de cabinet en het gebrek aan TubeScreamer ligt. Daarnaast is het geluid nou eenmaal vrij fizzy zonder band erbij op lage volumes.

Dit vind ik echt onzin. Gebrek aan een Tubescreamer. Ik vind juist het gebruik van een Tubescreamer zonde van je lead geluid. Ik heb een 6505+ combo, en met een Tubescreamer wordt het er alleen maar slechter op. Als er een TS nodig is om je geluid beter te maken, dan heb je gewoon de verkeerde versterker of weet je er gewoon niet mee om te gaan.

Jochem92
30 januari 2011, 15:57
Persoonljk vond ik de metal muff er wel lekker voor klinken.

Heb zelf ook de metal muff en ben daar ZEER tevreden over!
Ik zou die op z'n minst een keer proberen!

Tankman
30 januari 2011, 16:01
Heb zelf ook de metalcore en ben daar ZEER tevreden over!
Ik zou die op z'n minst een keer proberen!

Metal Core en Metal Muff zijn 2 verschillende pedalen he.

Jochem92
30 januari 2011, 16:07
Ja foutje ;) heb het al verbeterd
Ik bedoelde gewoon de metal muff

Brum
30 januari 2011, 16:25
Zvex mastotron (voor't laag) en Zvex fuzzfactory(bruut,bruter,bruutst).
Maar je moet zelf FF checken welke je het lekkerst vind klinken(of beide nemen).
De death by audio Fuzzgun is ook een brute distortion.

Ik heb de metalzone idd ook geruild omdat het een slap shitdingetje is.

Met Zvex en death by audio heb je absoluut geen boost nodig. Zijn beide highgain. En het is bijna onmogelijk om slappe sounds uit die FX te halen.

Die Fuzz Factory heb ik ook ooit gehad, ik vond het net een knetterende scheet met weinig laag. Een super ranzig geluid maakt 'm nog niet bruut als er verder weinig body in het geluid zit. Dan zou ik bijvoorbeeld eerder voor een Pro Co Rat gaan, die is nog 's veelzijdiger ook.

Jochem92
30 januari 2011, 16:39
Voor Hardcore/Metalcore vind ik de ProCo Rat eigenlijk niet geschikt.. Heb hem een tijdje geleend van een vriend van me maar was er niet echt stuk van.

onrust nv
30 januari 2011, 17:35
Die Fuzz Factory heb ik ook ooit gehad, ik vond het net een knetterende scheet met weinig laag. Een super ranzig geluid maakt 'm nog niet bruut als er verder weinig body in het geluid zit. Dan zou ik bijvoorbeeld eerder voor een Pro Co Rat gaan, die is nog 's veelzijdiger ook.

Die mastotron heeft een 3 keuze schakelaar voor het laag, daarmee kan je het laag weg, mid of heavy zetten. Samen met de tone knop zeer bruikbaar. Want als je de sub op 3 zet dan kan je er gewoon treble bij draaien zonder body verlies. De factory heeft idd voornamelijk mid en hoog in het geluid.

Ferraririk
30 januari 2011, 18:47
Als er een TS nodig is om je geluid beter te maken, dan heb je gewoon de verkeerde versterker of weet je er gewoon niet mee om te gaan.

Stevie ray vaughan kon niet met zn versterkers omgaan?

killerman36
30 januari 2011, 19:06
Ok, mss mijn vraag herformuleren. Vandaag nogmaals uitvoerig de haze getest en uiteindelijk valt er met de juiste settings en een tubescreamer ervoor nog een goeie gallows achtige tone uit te krijgen.

Nu heb ik dus een pedaal nodig voor de 'breakdown-achtige' stukken. M.a.w een pedaal dat een extra boost geeft en eventueel de mids lichtjes scoopt, gwn de sound zwaarder maakt.

Ofwel de proco rat 2 gebruiken voor een al lichtjes overstuurde haze?

Wat zou de beste optie zijn?

caliban
30 januari 2011, 21:11
Ik vrees dat je er echt een merde (sorry) van gaat maken. Equalizer in de fxloop en die wat scoopen, maar ik denk dat je vlug terug op zoek gaat gaan naar een andere amp :sssh:. Koop je een sportwagen om mee door het oerwoud te gaan rijden, maar omdat het niet vanzelf zo goed gaat, andere banden eronder? :). Nee je koopt een SUV om in het oerwoud te kunnen rijden?.

Terminus
30 januari 2011, 22:17
Stevie ray vaughan kon niet met zn versterkers omgaan?

Inderdaad Rik, net als Dark Tranquillity, The Black Dahlia Murder, Devin Townsend, Machine Head, Soilwork en Textures. Allemaal de verkeerde versterker (5150/6505) waarmee ze niet om kunnen gaan. Stuk voor stuk afgrijselijke geluiden, hadden veel beter een fuzz kunnen gebruiken.

caliban
31 januari 2011, 15:24
Inderdaad Rik, net als Dark Tranquillity, The Black Dahlia Murder, Devin Townsend, Machine Head, Soilwork en Textures. Allemaal de verkeerde versterker (5150/6505) waarmee ze niet om kunnen gaan. Stuk voor stuk afgrijselijke geluiden, hadden veel beter een fuzz kunnen gebruiken.

Als je wat Tankman zei lichtjes anders formuleert, zit er wat in. Een amp moet naar mijn mening zonder boost ook goed kunnen klinken. En een 5150 gaat anders klinken met boost, wat gesatureerder, maar het is zeker geen voorwaarde voor een goeie heavy-sound. Daarentegen een rectifier is wel een ander verhaal. Op zichzelf zeker een goeie amp, maar om strakke OD te hebben, wel een boost nodig (vind ik).

Michael AE
31 januari 2011, 15:55
Dit vind ik echt onzin. Gebrek aan een Tubescreamer. Ik vind juist het gebruik van een Tubescreamer zonde van je lead geluid. Ik heb een 6505+ combo, en met een Tubescreamer wordt het er alleen maar slechter op. Als er een TS nodig is om je geluid beter te maken, dan heb je gewoon de verkeerde versterker of weet je er gewoon niet mee om te gaan.

:stop:

Euhm, niet dat ik het met de door jou gequote post eens ben, maar ga je hier niet wat kort door de bocht?

Er zijn zat versterkers die heel goed klinken met een TS ervoor. Bij een 5150 zou ik het ook niet zo snel doen, maar een JCM800, of een Rectifier, of een Soldano SL60, of een Super Lead, of van mijn part een Fender Twin, klinken allemaal super met een TS. Bij sommige versterkers geeft het net even dat midden dat hij mist, of wil je de boel net even wat strakker hebben. Een TS kan dan echt geweldig goed werken en klinken.

Mijn Soldano SL60 klinkt zonder TS heel goed, maar ik gebruik hem in mijn metalband JUIST met TS om hem strakker te trekken en meer gain te geven. Dan is het precies het geluid dat ik zoek en klinkt voor mij veel beter dan een standalone 5150.

interessander
31 januari 2011, 16:19
TS of geen TS, men heeft het nu over 100 en 50 watt tops, maar ik denk dat de Haze al dan niet in combinatie met een pedaal vooral qua eindtrap (en speaker, in het geval van de combo) tekort komt voor dat genre waar de topic starter hem voor wil gebruiken.

Tankman
31 januari 2011, 16:26
:stop:

Euhm, niet dat ik het met de door jou gequote post eens ben, maar ga je hier niet wat kort door de bocht?


Misschien wel een beetje ja. :D

Het punt is gewoon, als je de basissound van je versterker perse moet gaan tweaken met een pedaaltje voor hij goed gaat klinken in je oren, kun je naar mijn mening beter een versterker zoeken waar dit niet nodig is. Ik heb het boosten ook op diverse versterkers uitgeprobeerd en ik vind het het geluid er echt niet beter op worden. Eerder slechter.

interessander
31 januari 2011, 16:47
Je moet de boost ook in combinatie met de versterker afstellen he, en in de meeste gevallen met de drive bijna helemaal dicht. Het gaat niet om meer gain (want die haal je ook makkelijk uit de amp zelf) maar meer definitie.

Tankman
31 januari 2011, 16:50
Je moet de boost ook in combinatie met de versterker afstellen he, en in de meeste gevallen met de drive bijna helemaal dicht. Het gaat niet om meer gain (want die haal je ook makkelijk uit de amp zelf) maar meer definitie.

Ik snap wat de bedoeling is en toch blijf ik bij mijn standpunt. Dit is met de combinatie van je gitaar en de elementen, je versterker en de juiste speaker ook te realiseren. Dat heb ik zelf ook ondervonden. Boosten zou ik hooguit bij een solo doen, maar verder vind ik het een rare gedachtegang.

killerman36
31 januari 2011, 18:26
Wat is dan een alternatief als versterker met een budget van rond de 700-800 euro?
Goeie clean sound nodig en dus ook de eerder vermelde hardcore/metalcore sound

Tankman
31 januari 2011, 18:28
De Haze WAS toch je ideale versterker? Ga gewoon lekker knopjes draaien. Er moet meer uit je amp te halen zijn.

muziekschuur
31 januari 2011, 18:37
Hoe staat de BIAS van de HAZE. Als die koud staat, dan is heter biassen een oplossing. Maar ik weet niet of er een automatisch systeem ofzo in zit. Je kan altijd twee overdrive pedalden achter elkaar zetten trouwens. De Gemini(Steve Vai pedaal) is zoiets...

Probeer eens het metal pedaaltje van Danelectro uit de FAB of Cool Cat serie. Als het dan niet lukt.... heter biassen denk ik. Die Marshall is waarschijnlijk een heel goede keuze. Veel mensen gaan dat ding kopen en veel mensen zullen dan het ding tot op de bodem leren kennen. Ga je veel profijt van hebben...

muziekschuur
31 januari 2011, 18:39
Ik kwam dit tegen;

Hi

Both pots are bias pots, one for each valve. This allows you to bias each valve separately, but there is a bit of interdependency between them - basically, you cannot set one valves bias then set the other one and expect the first valve to be biased as set. It is neccessary to approach the bias point.

The proceedure is to turn both pots fully counter clockwise (then maybe with old valves, check that the current through each valve is close to 0, say 5mA or so). Put new valves in and then bring the bias pots up in increments of 10mA or so until you have the correct bias. The factory setting is 39mA per valve.

It is important to be sure which preset is for which valve otherwise it is possible to damage one of the valves or the amp.

killerman36
31 januari 2011, 18:50
Euh, sorry maar van Bias ken ik absoluut niets :p.

Gaat de Haze dan anders of steviger klinken of iets dergelijks?

muziekschuur
31 januari 2011, 18:51
http://www.marshallforum.com/marshall-amps/7859-marshall-haze-40-combo-2.html#post71125

muziekschuur
31 januari 2011, 18:54
Als een versterker heter is gebiased dan vervormt ie beter... Buizen gaan iets eerder uit, maar fabrikanten biassen vaak koud zodat ze zo min mogelijk retour zendingen krijgen.

Michael AE
1 februari 2011, 06:17
Misschien wel een beetje ja. :D

Het punt is gewoon, als je de basissound van je versterker perse moet gaan tweaken met een pedaaltje voor hij goed gaat klinken in je oren, kun je naar mijn mening beter een versterker zoeken waar dit niet nodig is. Ik heb het boosten ook op diverse versterkers uitgeprobeerd en ik vind het het geluid er echt niet beter op worden. Eerder slechter.

Wat een vreemde redenatie zeg.

Dat boosten je smaak niet is kan ik misschien nog wel inkomen, maar als de basissound van een amp je bevalt, maar je wil (af-en-toe) wat meer gain of je wil de boel wat strakker hebben, waarom zou je dan in godsnaam een andere amp gaan zoeken als je het gewilde resultaat kan behalen met een pedaal van 50 euro? :???: Bovendien kun je het pedaal weer uitzetten en heb je meteen je basissound weer terug.

Een JCM800 bijvoorbeeld, klinkt zonder boost heerlijk dynamisch en vrij uniek en met een TS kun je hem genoeg gain en strakheid geven voor metal. Hij blijft dan wel zijn unieke karakter houden. De mannen van Slayer doen dit al jaren en die hebben dat vrij unieke geluid. Of het je smaak is valt over te twisten, maar er zijn hele volksstammen dol op dat typische geluid. Bovendien kun je hem zonder boost ook prima gebruiken als je eens een blues of rock gig hebt, zonder dat je een andere amp hoeft te kopen. Klinkt ook nog eens dynamischer en vetter dan het crunchkanaal van de meeste channelswitchers.

Voor een Rectifier geldt eigenlijk precies hetzelfde. Ik ken bijvoorbeeld vrij weinig amps die het geluid van Destroy Erase Improve van Meshuggah kunnen benaderen. Dat is typisch een gebooste rectifier. Wel die vetheid in het laag en dat unieke recto grommetje, maar strakker.

Ik gebruik dus zelf een TS voor mijn Soldano SL60 en dat klinkt baggervet. Zonder boost is die amp heel dynamisch, met een wat zompig maar wel volvet laag. Trap ik de TS in, dan wordt hij retestrak, krijg ik een tikkie meer gain en rost hij met palmmutes de ballen uit je broek. Voor het geld dat ik voor die amp en mijn Maxon OD808 betaald heb, heb ik nog geen amp gevonden die voor mij beter klinkt.

Ik zou de topicstarter dan ook aanraden gewoon de Haze eens te proberen met een boost er voor.

iWishmaster
1 februari 2011, 10:13
Wat Michael zegt: boosten die hap. De meest legendarische gitaargeluiden ooit komen uit gebooste versterkers. Van de tubescreamer van Jimi Hendrix voor een Fender, tot het EQ pedaaltje voor de Marshall van Slayer. Als je je basisgeluid uit een versterker kunt halen, zijn boosters (overdrives, cleanboosts, EQ's etc.) een fantastische aanvulling.

interessander
1 februari 2011, 10:23
De topicstarter was er bij post 22 al uit dat een boost goed werkt hoor.


Ok, mss mijn vraag herformuleren. Vandaag nogmaals uitvoerig de haze getest en uiteindelijk valt er met de juiste settings en een tubescreamer ervoor nog een goeie gallows achtige tone uit te krijgen.

Nu heb ik dus een pedaal nodig voor de 'breakdown-achtige' stukken. M.a.w een pedaal dat een extra boost geeft en eventueel de mids lichtjes scoopt, gwn de sound zwaarder maakt.

Ofwel de proco rat 2 gebruiken voor een al lichtjes overstuurde haze?

Wat zou de beste optie zijn?

Qua boost en midscoop: als je een loop hebt zou ik eens een grafische EQ proberen.

Bijl
1 februari 2011, 10:26
Je moet de boost ook in combinatie met de versterker afstellen he, en in de meeste gevallen met de drive bijna helemaal dicht. Het gaat niet om meer gain (want die haal je ook makkelijk uit de amp zelf) maar meer definitie.


Yep. Ik doe hetzelfde. Een overdrive pedaal zorgt ervoor dat gedempte noten kort afgekapt worden, nog voordat ze de versterker bereiken. Vervolgens heb je maar weinig gain nodig op het lead kanaal en het klinkt alsof je bakken gain hebt ingesteld, maar het tegendeel is waar en je geluid blijft strak.

Een Maxon overdrive, Ibanez Tubescreamer of Digitech Bad Monkey zou het wel kunnen doen voor een Marshall Haze. Daar wil ik wel aan toevoegen dat de meeste 1x12 combo's het niet halen bij het donderend geraas van een 2x12 of 4x12 met gesloten achterkant en celestion V30's, daar kan geen enkel pedaal je bij helpen.

interessander
1 februari 2011, 10:28
......Daar wil ik wel aan toevoegen dat de meeste 1x12 combo's het niet halen bij het donderend geraas van een 2x12 of 4x12 met gesloten achterkant en celestion V30's, daar kan geen enkel pedaal je bij helpen.

Haha, had jij zelf niet een 1x12 combo en min of meer dezelfde wensen qua geluid ;) ?

Bijl
1 februari 2011, 10:40
Ja, klopt, en ik speel metalcore:) Het verschil is wel dat mijn combo al veel beter geschikt is voor het stevige werk. Ik heb nog steeds een 1x12, een Mesa F50. En hoef nooit meer iets anders :blast:

Een overdrive voor die Marshall haze zetten zal veel beter werken omdat je de klank van de versterker behoud. Een distortion pedaal voor het cleane kanaal zal het karakter van de versterker teveel aantasten. Een tubescreamer zal veel beter passen bij de voicing van een Marshall, voor de Mesa gebruik ik nu een Digitech Bad Monkey. De zwakste schakel in de signaalketen is nu de speaker en cabinet constructie, als ik teveel laag indraai trekt die Celestion Vintage 30 het niet meer. Met de tubescreamer was dat niet mogelijk.

Een tijd geleden kon ik bij een optreden een Marshall 4x12 aansluiten en het mastervolume op 8 zetten omdat er geen PA was voor de gitaren:rockon:
Het verschil met een 1x12 combo wordt dan wel pijnlijk duidelijk. Bij de meeste optredens is een 4x12 echter nog steeds overkill. Ik ben wel helemaal tevreden met mijn geluid, maar ik overweeg de aanschaf van een 1x12 Mesa widebody closed back cabinet of een ENGL 2x12 slanted cabinet.

jim__
1 februari 2011, 12:26
Heb zelf de Haze 40 combo, en zal meteen wat misstanden wegwerken.

De Haze vind ik qua sound lekker, maar is echt geënt op blues- en classic rock. Een zware distortion ga je er zonder pedaal simpelweg niet uithalen. Wel kun je het leadkanaal wat lekkerder (minder donker) laten klinken door een cap eruit te knippen, maar het wordt nooit een metalversterker.

Wat over de bias wordt verteld klopt deels. Hij was bij mij bij één van de buizen iets te heet, en bij de ander veel te koud afgesteld. Een verkeerde bias schijnt nogal vaak voor te komen bij Marshall en was bij mij ook het geval. Na de amp volgens de fabriekswaarden te hebben gebiast (39mv op beide meetpunten) werd hij responsiever en transparanter qua klank, maar leverde niet meer gain. De boostfunctie van het leadkanaal kreeg wel wat meer 'ballen' om het zo maar te noemen. Wellicht komt dit doordat de boostfunctie zorgt voor een biasaanpassing voor zover ik begrepen heb uit de documentatie, maar de technische details ken ik niet. De bias laten nakijken zou ik sowieso aanraden, of je moet het zelf aandurven om dit met een multimeter na te gaan. Hoe dit werkt kun je op diverse fora nagaan, maar pas uiteraard op met wat je doet.

Zelf heb ik ook een proco rat, maar deze zal ik niet aanraden voor metal doordat hij te rommelig is in het laag. Zelf ben ik destijds voor de rat gegaan omdat ik die iets meer karakter en dynamiek vond hebben tov van een metal muff. Voor metal zou ik wel eerder kijken naar een metal muff, die is hierin iets strakker. Tubescreamer werkt ook erg goed met de amp (heb zelf de Maxon OD808), maar je moet van het geluid houden en is uiteraard qua gain weer anders als een muff.

Ik zou de amp gewoon meenemen naar de winkel, en daar de pedalen erop uittesten. Drivepedalen doen het ook prima op het cleane kanaal, al zou ik de bright-functie dan wel uitlaten om de versterker niet fizzy te laten worden.

Soundsamples kan ik op deze site helaas niet kwijt en kan ik alleen doen als ik de versterker lekker kan laten werken, maar zoals je vermoedelijk al weet krijg je dan ruzie met de buren. Succes!

caliban
1 februari 2011, 13:42
Wat is dan een alternatief als versterker met een budget van rond de 700-800 euro?
Goeie clean sound nodig en dus ook de eerder vermelde hardcore/metalcore sound

Kan je heel veel voor vinden. Peavey XXX onder andere. 5150 gaat qua clean waarschijnlijk niet echt volstaan. Engl Blackmore misschien ook wel wat, zou wat meer Marshall achtig moeten zijn dan de rest van de Engl beesten.

killerman36
1 februari 2011, 19:17
Ok, als ik de haze koop zie ik op basis van jullie reacties 2 mogelijkheden.

- De metal muff gebruiken op het clean kanaal

- Tubescreamer + Equalizer bovenop het distortion kanaal

Welke optie zou het beste resultaat geven?

Als tubescreamer zal ik wsl de SD-1 nemen. Is het fish and chips EQ pedaal een goeie optie als equalizer?

Bijl
1 februari 2011, 21:28
Waarmee heb je die Marshall Haze tot nu toe vergeleken? Aangezien je ook metalcore wil spelen is een Marshall Haze wel één van de laatste dingen waar ik aan zou denken.

Een paar dingen waar ik aan denk:

Peavey XXX en 6505 1x12 combo.
Een Orange.
ENGL screamer 1x12 (2 kanalen met ieder 2 gain schakelingen, dus bijna hetzelfde als 4 kanalen)
Mesa F50 tweedehands. Als je nog geld op je spaarrekening hebt staan of de loterij wint kan je ook kijken voor een Stiletto deuce 1x12 combo of een Express series.


Ok, als ik de haze koop zie ik op basis van jullie reacties 2 mogelijkheden.

- De metal muff gebruiken op het clean kanaal
- Tubescreamer + Equalizer bovenop het distortion kanaal

Welke optie zou het beste resultaat geven?

Als tubescreamer zal ik wsl de SD-1 nemen. Is het fish and chips EQ pedaal een goeie optie als equalizer?

Als je die Marshall koopt zou ik kiezen voor een overdrive, maar geen Boss SD-1. Een Maxon of Ibanez tubescreamer is goed, de Digitech Bad Monkey wordt ook vaak gebruikt, en TC electronics komt begin dit jaar met een leuke overdrive. Een EQ én een Overdrive is misschien al een beetje teveel van het goede.

Distortion pedalen zijn het vaak toch net niet.

caliban
2 februari 2011, 00:00
Ok, als ik de haze koop zie ik op basis van jullie reacties 2 mogelijkheden.

- De metal muff gebruiken op het clean kanaal

- Tubescreamer + Equalizer bovenop het distortion kanaal

Welke optie zou het beste resultaat geven?

Als tubescreamer zal ik wsl de SD-1 nemen. Is het fish and chips EQ pedaal een goeie optie als equalizer?

Het eerste toch al zeker niet. Laatst op een repetitie getest die metal muff, en hoewel hij niet slecht klinkt, hélemaal niks voor metalcore mee te spelen, echt

Brum
2 februari 2011, 15:20
Zelf heb ik ook een proco rat, maar deze zal ik niet aanraden voor metal doordat hij te rommelig is in het laag. Zelf ben ik destijds voor de rat gegaan omdat ik die iets meer karakter en dynamiek vond hebben tov van een metal muff. Voor metal zou ik wel eerder kijken naar een metal muff, die is hierin iets strakker. Tubescreamer werkt ook erg goed met de amp (heb zelf de Maxon OD808), maar je moet van het geluid houden en is uiteraard qua gain weer anders als een muff.

Zet diezelfde OD808 's voor je Pro Co Rat. Metal no problemo.

Rock Bottom
3 februari 2011, 21:55
Marshall Jackhammer ervoor.

caliban
4 februari 2011, 02:54
Marshall Jackhammer ervoor.

Op zich ook geen misse sound, maar alstublieft, de ts vraagt achter een pedaal die het gigantische metalcore geluid imiteert. En dat doet die Jackhammer heel zeker niet.

Dit soort geluid ;)
http://www.youtube.com/watch?v=uBFqo_kYcQo

Rock Bottom
4 februari 2011, 11:18
Ik heb een Marshall 1959SLP Plexi Clone van Marquis en daar heb ik voor een gallows geluidje de jackhammer voor op distortion de gain iets over de helft en de rest redelijk in het midden.

Maar ik zie net dat de haze maar 1 input heeft, bij de mijne heb ik hem ook nog doorgelust.

En waar jij mee aankomt is niet echt metalcore he.

caliban
4 februari 2011, 16:12
Die gast speelt metal, inderdaad :), maar het geluid zit wel in deze buurt.
http://www.youtube.com/watch?v=dNvOVey0MSs

Pwd is naar mijn mening zowat de standaard metalcore sound.