PDA

View Full Version : gitaar meebrengen uit amerika



thomas_houdini
29 januari 2011, 18:11
Een vriend vertrekt in mei naar NY en zou graag een PRS meebrengen naar Belgie.

Kun je dat gewoon meenemen als handbagage?

Of zijn er andere/betere manieren om dit te doen?

Waar moet hij op letten?

ellisvertellis
29 januari 2011, 19:25
Ik ga naar NY binnen twee weken en wil ook iets meenemen, dacht aan een Les Paul ofzo... :crazyhappy:

Ben ook benieuwd dus!

geert1976
29 januari 2011, 19:38
Een vriend vertrekt in mei naar NY en zou graag een PRS meebrengen naar Belgie.

Kun je dat gewoon meenemen als handbagage?

Of zijn er andere/betere manieren om dit te doen?

Waar moet hij op letten?

Kan prima, maar bij terugkomst in Belgie, pakt de douane hem er gelijk tussenuit, met het vriendelijke verzoek even invoerrechten en BTW te betalen:ok:

The Unforgiven
29 januari 2011, 20:20
Ook als je deze uit zijn verpakking haalt, in een hardcase doet en gewoon zegt dat je hem in eigen land gekocht hebt?

humbucker
29 januari 2011, 20:22
Gaat de douane er dan zomaar vanuit dat je alles wat je bij hebt, nieuw in NY hebt gekocht? Moet je dan ook invoerrechten betalen op je kledij enz? Misschien op de schoenen die je aanhebt, want die heb je misschien ook ginder gekocht? Ik vind dat natte vinger werk!

Laga
29 januari 2011, 20:58
Er zijn hier al meerdere topics aangewijd

Zie bij het kopje: gitaar diversen:
een sticky onderwerp met de titel: 'Het wel en wee van invoeren'

Daar staat alles netjes uitgelegd

thomas_houdini
30 januari 2011, 11:51
thanks voor de info!!

Droffie
30 januari 2011, 13:06
Onzin
Gewoon als handbagage mee het vliegtuig in nemen en je loopt zo met je LP langs de douane.
De kans dat je er uit gepikt wordt is nihil. Ik heb vaak met mijn gitaren gevlogen en nog nooit iets hoeven te verklaren, ze kijken er niet eens naar.

gewoon proberen.

Succes

Sinner1980
30 januari 2011, 13:34
Onzin
Gewoon als handbagage mee het vliegtuig in nemen en je loopt zo met je LP langs de douane.
De kans dat je er uit gepikt wordt is nihil. Ik heb vaak met mijn gitaren gevlogen en nog nooit iets hoeven te verklaren, ze kijken er niet eens naar.

gewoon proberen.

Succes

Idd, en niet vergeten de sales tax even terug te halen op het vliegveld in de VS;is in NY al zo'n 17%,loont dus zeker de moeite. Even vragen bij de dezbetreffende winkel hoe dat zit. Bij Guitar Center werd het mij ook even uitgelegd.

Gitaar mee als handbagage en tja,langs de douane is meestal geen probleem maar het risico om er tussen uit gepikt te worden hou je altijd...mij overigens niet gebeurd.
Mocht dat wel het geval zijn dan moet je blij zijn dat je in ieder geval de sales tax in VS hebt gedeclareerd,dekt toch een groot deel vd kosten hier.

Gothra
30 januari 2011, 18:05
Hier zijn al zoveel topics over..


Toen ik mijn bouzouki mee nam uit griekenland (wel duidelijk dat het een souvenir is met zoiets..) liep ik er gewoon mee langs de douane, zonder problemen, had m als handbagage mee genomen

DaveItUp
30 januari 2011, 18:08
Even zorgen dat een gitaarzaak in nl een fake bon voor je maakt ;)

northernlake
30 januari 2011, 18:13
[...]
Mocht dat wel het geval zijn dan moet je blij zijn dat je in ieder geval de sales tax in VS hebt gedeclareerd,dekt toch een groot deel vd kosten hier.

Geregistreerd economisch delict, boete, invoerrechten en potentiele inbeslagname. Ik denk dat je er niet per se goed vanaf komt als je er uit wordt gepikt.

Sinner1980
30 januari 2011, 18:24
Geregistreerd economisch delict, boete, invoerrechten en potentiele inbeslagname. Ik denk dat je er niet per se goed vanaf komt als je er uit wordt gepikt.

Das waar natuurlijk. Het blijft een groot risico om er langs te sneaken.
Ik moet wel zeggen dat er 9 van de 10 keer niemand staat bij de douane dus misschien dat eerst maar even bekijken.
Mocht je een transfervlucht hebben vanuit de states op bv Parijs of Londen dan is het helemaal top want daar wordt echt niet of nauwelijks gecontroleerd.

Ik vloog voor mijn vorige baan geregeld (als in 2 keer per maand ongeveer) de halve wereld over en heb nog nooit een koffer open hoeven te maken,zeker niet op Eoropese vluchten

Luca P
30 januari 2011, 22:28
Kan prima, maar bij terugkomst in Belgie, pakt de douane hem er gelijk tussenuit, met het vriendelijke verzoek even invoerrechten en BTW te betalen:ok:

Niet bij mij.
Althans in 1995. Kon zo door lopen, heaven knows why.

Kingfisher
31 januari 2011, 17:43
Hier zijn al zoveel topics over..


Toen ik mijn bouzouki mee nam uit griekenland (wel duidelijk dat het een souvenir is met zoiets..) liep ik er gewoon mee langs de douane, zonder problemen, had m als handbagage mee genomen


Griekenland=EU= geen douane
USA= niet EU= wel douane

Rutger Molenberghs
31 januari 2011, 19:04
Griekenland=EU= geen douane
USA= niet EU= wel douane
Egypte = niet EU = geen douane. Dat is mijn ervaring althans. Het douanekantoor was al gesloten toen ik 's avonds aankwam op Zaventem.