PDA

View Full Version : Vanuit een Fender Princeton Chorus meerdere amps aansluiten??



refused199
29 januari 2011, 18:00
Ik zit al een tijdje te kijken naar de mogelijkheid om met meerdere amps een leuke stereo setup kan maken voor mooie delays e.d.

Nou zat ik zojuist lekker te spelen in m'n muziekhok toen ik me opeens bedacht dat ik misschien wel aan de effectsloop van m'n Fender Princeton Chorus andere versterkers kan hangen.
Dus uiteindelijk krijg je dan het volgende: m'n gitaar in de input van de princetonchorus, vervolgens met een Y kabel vanuit de FXloop send van de PC naar de inputs van de andere 2 amps.

Kun je dit doen zonder dat je iets kapot maakt?
Ik heb het al even geprobeerd en had niet erg storende ruis of brom en ik kreeg er ook geen spetterende vuurshow bij dus is het mogelijk?
Ik wil het dus even zeker weten voordat ik straks na een paar avonden spelen ineens een paar sets nieuwe trafo's moet kopen:soinnocent:

lollol
29 januari 2011, 18:26
Je kan toch ook van de delays etc. direct naar de amps gaan?

refused199
29 januari 2011, 18:32
Dat kan ook:seriousf:

Maar zolang ik nog aan t sparen ben voor een Digitech hardwire dl-8 heb ik daar vrij weinig aan. Vandaar dat ik naar een andere, wel tijdelijke, oplossing zocht en dit bedacht. Nu is mijn vraag dus. kan ik dit zonder gevolgen toepassen?;)

Terminus
29 januari 2011, 22:35
Ik zou de PC FX loop > FX loop van 2 andere amps (of de Princeton chorus return en een andere amp) doen. Het werkt het mooiste als je dan ook een stereo effect zoals een stereo chorus of delay gebruikt, dan doe je gewoon de linker output naar de ene amp en de rechter naar de andere. Zorg er wel voor dat alles gewoon op een speaker aangesloten zit en zo.

refused199
30 januari 2011, 13:07
Okee,
Dus jij zegt eigenlijk in plaats van de input de andere 2 amps juist inpluggen langs de FX loop return? Maar dan heb je toch geen regeling meer op die andere 2 amps? dan sla je namelijk de pre-amp over.
Maargoed, als ik het goed begrijp kan het eigenlijk gewoon weinig kwaad om dit soort dingen op deze manier aan te sluiten?

josan
30 januari 2011, 14:52
Het antwoord op je vraag staat in de handleiding. Je kunt de send van de PC aansluiten op de line in van een andere versterker. Als je dat vanuit de stereo-send doet, kun je dat signaal met een Y-kabel splitsen naar twee return-ingangen (amp-in of line-in is ook goed) van andere versterkers.

refused199
30 januari 2011, 15:23
Okee bedankt!
He wat stom.. Ik ben zelf wel altijd de persoon die eerst gaat googlen en in de handleiding kijkt of er iets over te vinden valt maar vond dit zo onwaarschijnlijk, en verbaasde me er over dat het kon dat ik de stap van de handleiding domweg overgeslagen heb...:makeup:

Midwolda
30 januari 2011, 15:45
Okee,
Dus jij zegt eigenlijk in plaats van de input de andere 2 amps juist inpluggen langs de FX loop return? Maar dan heb je toch geen regeling meer op die andere 2 amps? dan sla je namelijk de pre-amp over.
Maargoed, als ik het goed begrijp kan het eigenlijk gewoon weinig kwaad om dit soort dingen op deze manier aan te sluiten?

Je slaat de pre-amp van de andere 2 amps over, want je gebruikt toch de pre-amp van de PC al
en het is wel zo prettig als de andere 2 amps zoveel mogelijk gelijk klinken.

Volgens mij stuur je zo ook de chorus van de PC in stereo uit, moet te gek klinken.

Er is hier ook al eens een discussie geweest om èèn van de speakers van een PC
via een 6.3 jack buitenom aan te sluiten, zodat je daar eventueel een tweede cab
aan kunt hangen, dan heb je in feite hetzelfde brede geluid.

josan
30 januari 2011, 17:13
......Er is hier ook al eens een discussie geweest om èèn van de speakers van een PC
via een 6.3 jack buitenom aan te sluiten, zodat je daar eventueel een tweede cab
aan kunt hangen, dan heb je in feite hetzelfde brede geluid.

Da's waar, maar je krijgt dan alleen de chorus in stereo en niet de delay-effecten. Tenzij je je stereo effect (met line uitgangsniveau!) direct op de stereo-return van de Princeton Chorus aansluiten. MAAR, dan ben je de stereo chorus van de PC zelf weer kwijt want die zit voor de stereo send.
Als je stereo delay een stereo ingang heeft, dan kun je hem helemaal in de stereo send-return loop van de PC opnemen en dan heb je zowel het PC stereo chorus effect als ook je stereo delay effect.

Ik heb er mee zitten klojen en gebruik die send-return helemaal niet meer. Zeker niet nadat ik een keer een 140dB fluittoon kreeg, waarvan ik echt de kamer ben uitgerend. Moest daarna toch weer terug om snel de versterker uit te zetten. Dat zat boven de pijngrens en ik had van die 5-10 seconden echt pijpende oren. Dat kwam denk ik omdat ik het tussenliggende effect het send signaal voerde. Dat is een line-level signaal en dus veel te sterk voor een effect dat een gitaar-level signaal verwacht. En je hebt dan niks meer aan de volumeregelaar op de PC, want die werkt op de pre-amp.

jplm
30 januari 2011, 22:17
echt pijpende oren

Ik zou willen dat mijn vriendin die had ....... :seriousf:.

josan
30 januari 2011, 23:31
Ik zou willen dat mijn vriendin die had ....... :seriousf:.

Oeps. Is dat nou een Freudiaanse verspreking?:soinnocent: