PDA

View Full Version : Plakkerige hals Les paul



JoeV
29 januari 2011, 16:32
Hey,

Ik heb heb tijdens het spelen op mijn LP traditional nogal snel last van een plakkerige gitaarhals. Ik heb helemaal geen zweethanden maar na nog maar even spelen is de hals al stroef en plakt er vanalles aan. Bij andere gitaren (zonder nitro-lak) heb ik er nooit zo'n last van gehad.

Ik kwam in een ander topic een filpmje tegen van een kerel die de hals bewerkte met een soortschuurpapier/gaas om de nek sneller te maken, kan dit helpen?

Grtz, Jo

geert1976
29 januari 2011, 16:42
Hey,

Ik heb heb tijdens het spelen op mijn LP traditional nogal snel last van een plakkerige gitaarhals. Ik heb helemaal geen zweethanden maar na nog maar even spelen is de hals al stroef en plakt er vanalles aan. Bij andere gitaren (zonder nitro-lak) heb ik er nooit zo'n last van gehad.

Ik kwam in een ander topic een filpmje tegen van een kerel die de hals bewerkte met een soortschuurpapier/gaas om de nek sneller te maken, kan dit helpen?

Grtz, Jo

inderdaad, korretje 1200 pakken en licht polijsten, scheelt al een hoop:ok:

caliban
29 januari 2011, 17:17
Ik had er laatst ook ineens terug last mee met mijn LP, maar soms ook periodes dat het minder is. Ik zou het wel zonde vinden om mijn gitaar te gaan bewerken.

Orpheo
29 januari 2011, 17:22
bewerken. poeh. wat een benaming voor zoiets infantiels als met een heel lichte grit schuurpapier over je hals.

ik vind 1200 overigens wel heel veel. ik zou micromesh 600 nemen, of gewoon schuurpapier 600. na een half jaar spelen heeft je hand het weer glad gemaakt.

ps: en daarom koop ik van z'n lang zal ze leven geen gibson meer, of iets met gelakte hals.

Bert Gitaar
29 januari 2011, 17:25
een beetje talkpoeder wil ook nog weleens schelen. Wordt ie echt glad van.

JoeV
29 januari 2011, 17:30
Alvast bedankt voor de tips!


bewerken. poeh. wat een benaming voor zoiets infantiels als met een heel lichte grit schuurpapier over je hals.

ik vind 1200 overigens wel heel veel. ik zou micromesh 600 nemen, of gewoon schuurpapier 600. na een half jaar spelen heeft je hand het weer glad gemaakt.

ps: en daarom koop ik van z'n lang zal ze leven geen gibson meer, of iets met gelakte hals.

Al mijn vorige gitaren hadden een gelakte hals en ik had er geen last van maar bij de gibson is het wel erg, ligt dit nu puur aan die nitro?

Is het voldoende om de lak gewoon een beetje op te ruwen of moet je echt door een paar lagen?

Orpheo
29 januari 2011, 18:25
Alvast bedankt voor de tips!



Al mijn vorige gitaren hadden een gelakte hals en ik had er geen last van maar bij de gibson is het wel erg, ligt dit nu puur aan die nitro?

Is het voldoende om de lak gewoon een beetje op te ruwen of moet je echt door een paar lagen?

er is niks mis met nitro, er is iets mis met gibson. Ze lakken de boel, laten t drogen, maar niet harden. Je moet gewoon dik 2 weken met je tengels van nitro afblijven, maar gibson schuift door.

Effe er overheen, en klaar. Zo gepiept.

refused199
29 januari 2011, 18:36
Effe er overheen, en klaar. Zo gepiept.

Heb zelf ook zo'n Gibson met een stroeve hals hangen en wil er eigenlijk ook wel wat aan doen.
Maar, dat de lak op de hals dan dof word wil ik voorkomen. Wanneer je met 800 of 1200 en water de hals opschuurt, kun je hem dan met commandant o.i.d weer glanzend maar niet plakkerig maken?

Orpheo
29 januari 2011, 19:22
Heb zelf ook zo'n Gibson met een stroeve hals hangen en wil er eigenlijk ook wel wat aan doen.
Maar, dat de lak op de hals dan dof word wil ik voorkomen. Wanneer je met 800 of 1200 en water de hals opschuurt, kun je hem dan met commandant o.i.d weer glanzend maar niet plakkerig maken?

hij is juist plakken omdat ie enerzijds, te glad is, en anderzijds omdat de lak trekt. Met schuurpapier word ie n beetje doffer, maar door t spelen word ie weer glimmend.

refused199
29 januari 2011, 19:28
Okee dan gaan we t eens proberen!;)

caliban
29 januari 2011, 19:37
er is niks mis met nitro, er is iets mis met gibson. Ze lakken de boel, laten t drogen, maar niet harden. Je moet gewoon dik 2 weken met je tengels van nitro afblijven, maar gibson schuift door.

Effe er overheen, en klaar. Zo gepiept.

Gibson maakt wel wat meer foutjes lijkt me. Shielding op mijn LP liet te wensen over

Braindead
30 januari 2011, 01:34
Gewoon net als Zakk Wylde de hals afschuren en oliën en waxen dat is pas genieten, maar of dat met mahonie ook mag....
@ CAilban: herken ik wel. Mijn Gibson pikt ook allerlei geluiden op. Aan de andere kant zijn het ook wel weer die net niet perfect dingetjes die de Gibson zijn Mojo verlenen.

geert1976
30 januari 2011, 01:43
er is niks mis met nitro, er is iets mis met gibson. Ze lakken de boel, laten t drogen, maar niet harden. Je moet gewoon dik 2 weken met je tengels van nitro afblijven, maar gibson schuift door.

Effe er overheen, en klaar. Zo gepiept.

Pics of een goede bron (geen "hear say") or it did not happen:soinnocent:

Iets roepen is makkelijk, maar onderbouwen is een tweede

geert1976
30 januari 2011, 01:45
Gibson maakt wel wat meer foutjes lijkt me. Shielding op mijn LP liet te wensen over

Zo-ook de Vlamingse woningbouw her en der.

Slecht geaarde stopcontacten doen een hoop kwaad.

Triggy
30 januari 2011, 01:45
Schuren jullie maar lekker ;) :soinnocent:
Ik behandel al mijn halzen met Silvo zilverpoets, voor 1,89 te koop
bij de buurtsuper.
Supersmooth en glad....

HUESSEN
30 januari 2011, 01:49
Heb laatst mijn SG behandelt met Ooievaars kuitenvet.Wist niet wat mij overkwam.....

geert1976
30 januari 2011, 01:53
Ik zelf geen last van plakkerige halzen bij mijn Gibby's.
Schuren heb ik nooit gedaan, poetsen met van allerlei middeltjes ook niet.

GravyTrain
30 januari 2011, 09:42
Heb laatst mijn SG behandelt met Ooievaars kuitenvet.Wist niet wat mij overkwam.....
Je kan beter hamerstelenvet gebruiken, gaat nog veeuul beter.

OT: Dit is de belangrijkste reden dat ik mijn LP verkocht heb.

speedmusic
30 januari 2011, 09:59
Het is dat mijn LP een fantastische gitaar is, anders had ik hem vanwege die plakkerige nek weg gedaan. De enige echte oplossing is kaal schuren en opnieuw lakken.

Orpheo
30 januari 2011, 11:08
Geert. Je hoeft geen pics te hebben om t te zien. Kijk naar de clips waar je se ziet lakken bij gibson. niet n hoop dunne laagjes, maar 1 dikke plakaat. Dat damp nog maanden, zo niet jaren na!

Droffie
30 januari 2011, 13:02
een plakkerige neck heeft echt met de nitro finish te maken die niet goed uitgehard is. een bekend probleem. Ook mijn LP had er last van.

Virtuose polish en cleaner kopen. Wonderspul en wordt ook op de meeste Les Paul fora aanbevolen. Lees dit artikel.

http://theguitarrepairworkshop.com/news/virtuoso-guitar-polish-curing-a-nitro-cellulose-finish/

bij mijn gitaar heeft het echt het probleem verholpen.

succes er mee.

JoeV
30 januari 2011, 14:13
...
Virtuose polish en cleaner kopen. Wonderspul en wordt ook op de meeste Les Paul fora aanbevolen. Lees dit artikel.

http://theguitarrepairworkshop.com/news/virtuoso-guitar-polish-curing-a-nitro-cellulose-finish/

bij mijn gitaar heeft het echt het probleem verholpen.

succes er mee.


Mmm, liikt me veiliger om dit eens te proberen voor ik met schuurpapier tekeer ga...

Iemand enig idee waar deze polish verkrijgbaar is in België?

Luca P
30 januari 2011, 14:40
Mijn ES295 heeft ook die nitro lak.
Ik heb hem al dik 20 jaar in mijn bezit en heel lang niet bespeeld omdat hij niet lekker voelde.
Pas na een jaar of 12 begon ik hem intensief te gebruiken en nu is dat plakkerige gevoel helemaal weg.
Waarom? Geen idee.

Wiellem
30 januari 2011, 14:41
Mijn ES295 heeft ook die nitro lak.
Ik heb hem al dik 20 jaar in mijn bezit en heel lang niet bespeeld omdat hij niet lekker voelde.
Pas na een jaar of 12 begon ik hem intensief te gebruiken en nu is dat plakkerige gevoel helemaal weg.
Waarom? Geen idee.

Herken dit, in het begin speelde de gitaar vrij stroef maar na aantal jaar gebruik nergens last meer van :)

geert1976
30 januari 2011, 19:01
Geert. Je hoeft geen pics te hebben om t te zien. Kijk naar de clips waar je se ziet lakken bij gibson. niet n hoop dunne laagjes, maar 1 dikke plakaat. Dat damp nog maanden, zo niet jaren na!

Dat is een statement die jij maakt, die jij baseerd op een paar clipjes?

Sorry hoor maar dat gaat nergens over, mede gezien jouw (in mijn ogen grotendeels onterechte aversie) mening over Gibson.

Dus ook hier geldt:

http://www.youtube.com/watch?v=zZe9OtFNt_8

Felanovic
30 januari 2011, 19:22
http://www.virtuosopolish.com/

Ik heb net besteld ! Betalen kan via paypall. Thnx voor de tip !

refused199
30 januari 2011, 19:28
Hoeveel betaal je voor setje incl. verzendkosten als ik vragen mag?:hippie:

Felanovic
30 januari 2011, 19:30
26 euro... 35 dollar zoiets

Agent_Smith
30 januari 2011, 19:51
Dat is een statement die jij maakt, die jij baseerd op een paar clipjes?

Sorry hoor maar dat gaat nergens over, mede gezien jouw (in mijn ogen grotendeels onterechte aversie) mening over Gibson.



Idd, ik heb hier ook nog nooit last van gehad. Echt nooit. Plakkende halzen zijn mij totaal onbekend terwijl ik toch veel, heel veel Gibsons had/heb.

geert1976
30 januari 2011, 19:58
Idd, ik heb hier ook nog nooit last van gehad. Echt nooit. Plakkende halzen zijn mij totaal onbekend terwijl ik toch veel, heel veel Gibsons had/heb.

Ik heb hier ook nooit last van.

Vanmiddag nog een Gibson Les Paul erbij gekocht, ook daar, geen problemen mee.

Ik heb nu in totaal 13 Gibsons gehad, waarvan ik er nu nog 10 van in bezit heb en bij geen van allen heb ik dit probleem.

Daarnaast heb ik ook nog op menig Gibson gespeeld van andere mensen, ook daar het probleem niet ondervonden.

Wellicht zijn er mensen die erg zweterige handen krijgen tijdens het spelen, die er wellicht last van ondervinden (ik ontken heb probleem dan ook niet)

Maar dit kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben.

Ik vind het wel iets te gemakkelijk en te goedkoop, om de schuld hiervan op Gibson te schuiven, alsof zij eea fout zouden doen in het productieproces.

Mitch
30 januari 2011, 19:58
Het wisselt. De ES die ik korte tijd gehad heb had er duidelijk veel last van. Ik heb niet snel last van plakken, alleen in extreem warme omstandigheden bij een hoogglans poly hals wilde ik wel eens zoveel zweten dat het hinderlijk stroef werd, maar die hals van de ES was alle dagen even stroef en sticky. Mijn LP,jaartje of twee jonger, had nergens last van. En die was volgens mij niet zwaar gebruikt vóór mij. Daarnaast genoeg LP's in handen gehad, Standards, Historics, maar zelden een probleem ermee gehad.

Droffie
30 januari 2011, 20:10
Het wisselt. De ES die ik korte tijd gehad heb had er duidelijk veel last van. Ik heb niet snel last van plakken, alleen in extreem warme omstandigheden bij een hoogglans poly hals wilde ik wel eens zoveel zweten dat het hinderlijk stroef werd, maar die hals van de ES was alle dagen even stroef en sticky. Mijn LP,jaartje of twee jonger, had nergens last van. En die was volgens mij niet zwaar gebruikt vóór mij. Daarnaast genoeg LP's in handen gehad, Standards, Historics, maar zelden een probleem ermee gehad.

het lijkt ook willekeurig te zijn. het is wel iets voor wat jongere gibsons, Gibson heeft wel toegegeven dat het in de lak procedure zit/zat. het is te verhelpen door goed schoon te houden. Virtuoso is wat dat betreft wonderspul. Die haal elke vorm van gunk van je lak af.

De V
30 januari 2011, 20:12
Het gaat er gewoon om wat je gewend ben te spelen.;)
Ik heb zelf een Epiphone les paul en nu ik de topic lees bedenk ik mij pas dat mijn hals ook enigzins 'plakt'.
Ik vind dit alleen geen probleem omdat ik eraan gewend ben geraakt.

Aan de andere kant had ik laatst een Ibanez te leen die ik vreselijk vond om te spelen, mede doordat de hals kurk en kurk droog was.
Het is dus heel erg smaakgebonden.

Mitch
30 januari 2011, 20:20
Epiphone gebruikt gen nitro maar poly, maar zoals ik net al noemde; ook dat kan wel eens plakkerig aanvoelen. Maar ookd at is te schuren trouwens :D

barno
30 januari 2011, 20:32
ach, die sticky Gibson necks, da's arbitrair. Op een telecaster forum zal je ook topics vinden over tele's met sticky necks. Heb zelf een 52 ri gehad die het ook had. En mijn Gibsons hebben het niet.

jerome
31 januari 2011, 00:10
Als een nitro of polygelakte hals plakkerig aanvoeld is dat naar mijn ervaring 99 van de 100 keer gewoon vettigheid en/of vuiligheid.
Gewoon even polishen met een goede autopolish en weg is de plakkerigheid.
Schuren is (meestal) helemaal niet nodig. Bovendien wordt je hals er ruwer van en de laklaag wordt dunner, en dat is imho zonde...
Je moet wel uitkijken met sommige schoonmaakproducten en oplosmiddellen. Er zijn er bij die laklaag zacht kunnen maken en dan krijg je ook een plakkerige hals...
En nitrolak is na een paar maanden toch echt wel helemaal uitgehard... ;)

Felanovic
7 februari 2011, 23:28
Virtuoso polish was binnen een week binnen ! Echt wonderspul !

- Gitaar voelt echt schoon aan (niet vettig zoals bij een wax of iets degelijks)
- Diepe glans !

Ik heb mijn LesPaul nu inmiddels 16jr. 15 jaar geleden heb ik in mijn onwetendheid (ik was 12jr) een keer kruipolie (vanuit de achterkant) op mijn pickupswitcher gespoten. Hij kraakte. Die olie kwam er dus aan de voorkant uit en liet een lelijke druipvlek achter die ik nooit weggepoetst kreeg. Ik dacht dat de lak gewoon was weggevreten ! Maar dit wondermiddel kreeg die vlek er na 15jaar gewoon uit ! Fantastisch !

Voorheen gebruikte ik altijd Johnson Pledge Furniture Wax voor mijn gitaar. Gewoon verkrijgbaar bij elke supermarkt.

ps. Ik ben het er trouwens mee eens. plakkerige hals is in mijn ervaring altijd vuiligheid !

Droffie
7 februari 2011, 23:36
Virtuoso polish was binnen een week binnen ! Echt wonderspul !

- Gitaar voelt echt schoon aan (niet vettig zoals bij een wax of iets degelijks)
- Diepe glans !

Ik heb mijn LesPaul nu inmiddels 16jr. 15 jaar geleden heb ik in mijn onwetendheid (ik was 12jr) een keer kruipolie (vanuit de achterkant) op mijn pickupswitcher gespoten. Hij kraakte. Die olie kwam er dus aan de voorkant uit en liet een lelijke druipvlek achter die ik nooit weggepoetst kreeg. Ik dacht dat de lak gewoon was weggevreten ! Maar dit wondermiddel kreeg die vlek er na 15jaar gewoon uit ! Fantastisch !

Voorheen gebruikte ik altijd Johnson Pledge Furniture Wax voor mijn gitaar. Gewoon verkrijgbaar bij elke supermarkt.

ps. Ik ben het er trouwens mee eens. plakkerige hals is in mijn ervaring altijd vuiligheid !

Zei ik toch! Virtuoso cleaner haalt ook die wazige vlekken van je body af waar je arm op rust zonder enige krachtinspanning waar andere middelen het echt niet lukt.

En weer een shiny LP in de wereld...succes ermee!
Groet
D.

kblanken
8 februari 2011, 09:44
er is niks mis met nitro, er is iets mis met gibson. Ze lakken de boel, laten t drogen, maar niet harden. Je moet gewoon dik 2 weken met je tengels van nitro afblijven, maar gibson schuift door.

Effe er overheen, en klaar. Zo gepiept.

Ik heb een ES-335 uit 1988 die bij vlagen nog steeds plakt... Uitharden lijkt me geen issue meer, misschien de samenstelling van de lak?

Cellulose lak blijft natuurlijk altijd oplosbaar, niet zoals urethaan lakken, maar ogenschijnlijk zo gemakkelijk? Het doet me denken aan de eikenhouten stoelen bij mijn oma, die kunnen soms ook zo plakkerig aanvoelen...

Ik heb er trouwens met een Fender nooit last van gehad, misschien de combo mahonie/cellulose?

Harm
8 februari 2011, 19:03
Mooi topic!! Erg veel dnak voor de starter!

Heb een nieuwe R9 en die plakt als een idioot!!!
misschien dit eens bestellen!!!

Of is er iemand uit de buurt van Enschede die dit in huis heeft om te proberen?? :)

apekop
8 februari 2011, 19:39
Alvast bedankt voor de tips!
Al mijn vorige gitaren hadden een gelakte hals en ik had er geen last van maar bij de gibson is het wel erg, ligt dit nu puur aan die nitro?


geen idee, maar ik heb een oude Gibson G3 bas gehad en die had dat ook. Na poetsen kwam het steeds terug. Ik snapte ook niet waarom dat was.
Schijnbaar heeft dat toch met een bepaald soort lak te maken.

oigun
8 februari 2011, 21:50
Sommige mensen hebben huidvetten/zweet waar de nitro plakkerig van word.
Ben benieuwd of die virtuoso dat probleem blijvend oplost.

guitarkid
9 februari 2011, 00:06
Ik heb de halzen van al mijn gitaren gewoon heel licht geschuurd met een schuursponsje.... Heel kort, maar net genoeg om er voor te zorgen dat ze veel gladder aanvoelen! Ik heb er wel lang over getwijfeld, maar geen spijt van.

Ik had ooit een Gibson LP Deluxe ('81) met een maple hals en daar had ik niets dan ellende mee qua plakken. Mijn huidige Standard uit '78 heeft ook een maple hals, maar die is zo natuurlijk ge-reliced dat ik er geen last van heb!

Gr. Coos