PDA

View Full Version : welke zanginstallatie?



x19
29 januari 2011, 12:46
Hallo

Ik ben eens benieuwt wat voor zanginstallatie jullie zoal hebben.
Wij hebben zo'n simpel ding van musicstore, waar we voor 130 euro, een volledige zanginstallatie hadden met speakers en statieven en alles erbij :satisfie:

Nu hebben we de laatste 3 maand, al 4 keer onze geluidsinstallatie moeten meenemen voor optredens. We houden ook regelmatig het jeugdhuis open en dan mag er altijd iemand komen spelen, dus daar heeft hij ook al dikwijls dienst gedaan. Maar de rommel was eigelijk gewoon gekocht voor in onze repetitieruimte, dus het loopt uit de hand.

Ik zou graag een wat betere installatie kopen omdat er dikwijls achter mijn installatie gevraagd word, maar ik ken er niks van.

Ik zie op de site van musicstore dingen zoals de poweramp, maar je hebt 2 channels en meerdere channels enzo.
De passieve speakers wil ik nog even behouden. Moet ik dan ergens rekening mee houden?
Zijn dingen zoals equalizers enzo handig.
Is er nog iets dat ik zeker niet mag vergeten?
Hoe zit het met DI's? (op mijn ding zit zo'n line-ingang :soinnocent:)

Nu is mijn bedoeling om enkel zang te versterken en eventueel synth's en keyboards en electro-akoestische gitaar.
Voor gitaren te versterken met een mic , en de drum enzo, ben ik een veel te grote noob.

Wiellem
29 januari 2011, 12:59
Ongeveer een jaar geleden een nieuwe PA voor in ons bandhok gekocht, hierover gaan soms zang, keyboard en triggers voor de drums tegelijk en dit gaat goed.

Het betreft een Soundcraft Spirit Powerstation 600 met 2x 300W (trekt het ook maar amper maar kan gerust voluit omdat de speakers meer vermogen aankunnen), speakers zijn volgens mij Yamaha S115's van 500W.

Exacte prijs weet ik zo niet meer maar de set was tweedehands waardoor door de lokale muziekboer toch nog aardig gehandeld kon worden.

Voor deze set hadden we een setje van een of ander onbekend merk wat het opzich nog redelijk hield.

Denk dat je beter sites als marktplaats goed in de gaten kunt houden dan de musicstore voor dit soort spul :ok:

pimmetje
29 januari 2011, 13:28
Wij hebben jaaaaaaren geleden een Soundcraft Spirit FX16 met een Peavey CS800 versterker en een paar logge speakers en een paar monitortjes erbij gekocht. Dat werkt op zich best.
Maar 't is eigenlijk (veel) te groot. De meeste tenten waar zoiets z'n werk moet doen, hebben tegenwoordig een PA (evt inclusief geluidsman). Of het is handiger om een PA-boer te huren voor gewoon goed geluid en een heleboel minder werk (heen slepen, opzetten, inregelen, opruimen, weer terug slepen)...
En vaak genoeg bleek 't alleen echt nodig om de zang erover te doen... en dan sta je daar met al je crap en 16 kanalen om 2 microfoons uit te versterken :D.

Voor kleine kroegjes waar geen enkele vorm van PA is, hebben we een Yamaha Stagepas 500 setje gekocht. Geen briljant geluid, maar acceptabel en je hebt speakers + powered mixertje in een rijdende tas ter grootte van een 2x12 combo.