PDA

View Full Version : Oriënteren op een andere versterker



RoelSmoel
29 januari 2011, 00:30
Het verhaal heeft inmiddels een andere wending gekregen, ik probeer te vermijden dat er een nieuwe versterker komt, nieuwe buizen is een optie, en een andere speakerkast net zo goed. Jullie kunnen verder lezen, op pagina 4.

De kogel is door de kerk, ik heb met mijn vader besloten dat er een andere versterker komt.
Wat ik mis in mijn Blackstar, en wat ik graag anders wil hebben:
Mijn Blackstar is een superversterker, heb ik ontzettend veel plezier van (gehad), nu heb ik zelf de fout gemaakt om de NAMM te volgen via internet, en dat is vaak GASopwekkend bij mij, dat probleem heb ik ook vaker met de Frankfurter Musik Messe..
Nouja, wat ik anders wil;
De clean kan naar mijn mening veel helderder, ik vind hem erg compressed, wat ik jammer vind. De oversturing mag ook wat strakker en helderder, ik vind 'm nu ook erg donker.

Mijn (ons) budget is ongeveer €1000,- zonder voetschakelaars zouden die er niet bij zitten) en cabinet.

Wat ik al gehad heb:
Engl Gigmaster, zowel head als combo
Engl Screamer combo

Dat was het zo'n beetje..

Wat moet de versterker kunnen? Van sprankelend clean tot wel een redelijk soundje met wat meer gain.

Wat ik graag nog wil testen:
Engl Thunder combo en head
EvH 5150III 50 watt head (nog niet uitgekomen, is dus ook vrij onmogelijk).

De tips die gegeven worden, neem ik graag ter harte.
Ik wil dit niet binnen nu en bijvoorbeeld 2 maanden realiseren, maar als ik dit ergens tegen de zomervakantie in orde heb, lijkt me dit wel realistisch.
Ik wil veel gaan testen, en wil hier eventueel het hele land (en een stuk van het buitenland) voor afreizen, liefst zaken met heel veel keuze aan versterkers, dus tips voor zaken zijn heel erg welkom!

En maak er alstublieft geen trol-topic van, hier schiet ik niet veel mee op.

The Unforgiven
29 januari 2011, 00:45
Hoe lang heb je je Blackstar ondertussen? Niet om je af te zeiken, maar ga gewoon eens een middag kloten met je instellingen. De Blackstar is zeker geen slechte amp, en met wat gerommel kan je hier zeker een lekkere tone uit krijgen.

Als je echt niet tevreden bent denk ik ook niet dat het met 1 amp gaat lukken, er is altijd wel één minder aspect bij een amp, een amp met een goed Lead kanaal heeft vaak een minder clean kanaal, en vice versa.

RoelSmoel
29 januari 2011, 00:53
Mijn Blackstar heb ik nu iets meer dan een half jaar.
Dat clean en lead valt te compenseren, als een amp mij op beide vlakken bevalt (met eventueel nog een derde/boost kanaal erbij), dan heb ik daar vrede mee.

Mijn Blackstar is gewoon een erg donker klinkende versterker, equalizer settings anders heb ik al meerdere keren geprobeerd, de laatste tijd herhaaldelijks, maar dan krijg ik nog niet "mijn geluid" eruit, er mag flink wat hoog bij, en heel veel bass weg, want die overheerst.

Een slechte amp is het zeer zeker niet.

allonso1990
29 januari 2011, 00:58
Lekker veel gaan testen! Zo kom je erachter wat je juist wel en niet zoekt in een versterker;) Om ook even mijn versterker te promoten, brunetti mc2 heeft een goede clean en een super lead kanaal, het crunch kanaal vind ik iets minder maar ja je kunt niet alles hebben.

Ps. was jij toevallig in de Nieuwe Nor vanavond?

Exi
29 januari 2011, 00:59
Als de amp niet bevalt heeft het inderdaad weinig zin om er maar mee te blijven kloten. Het hoort ook een beetje bij de zoektocht naar je eigen favoriet geluid. Niets mis mee.
Zorg wel dat je dit keer je oren echt goed de kost geeft en de adviezen die je hier krijgt ter harte neemt.

RoelSmoel
29 januari 2011, 01:04
Lekker veel gaan testen! Zo kom je erachter wat je juist wel en niet zoekt in een versterker;) Om ook even mijn versterker te promoten, brunetti mc2 heeft een goede clean en een super lead kanaal, het crunch kanaal vind ik iets minder maar ja je kunt niet alles hebben.

Ps. was jij toevallig in de Nieuwe Nor vanavond?

Ben inderdaad in de Nor geweest, niet lang, ben ergens rond half 11 vertrokken. (was ook maar alleen dit keer)

allonso1990
29 januari 2011, 01:06
ik dacht al dat ik je ergens van herkende, maar dat zal dan dus wel van je bandfilmpje zijn geweest.

RoelSmoel
29 januari 2011, 01:21
Hmm.. Zou kunnen.. Was jij een van die 2 jongens die vooraf redelijk vooraan naar het gitaarspul aan het kijken waren, en foto's van dat pedalboard aan het maken waren?:)

Ik ben er iig binnen gekomen via een vriend die daar werkt, een avondje gratis naar binnen en drinken voor nop, wat wil ik nog meer:seriousf:

allonso1990
29 januari 2011, 01:54
Ja,de bassist is een vriend van me en de drummer drukte een camera in onze handen en hij vroeg of we wat fotos wilden maken:)

Tankman
29 januari 2011, 08:41
Hm. Ik heb toch het idee dat je nog niet genoeg hebt geprobeerd om een goede sounds uit je Blackstar te krijgen. Ik heb ooit eens een Blackstar HT-40 getest, en die klonk ook wat wollig. Vervolgens een MXR 6-band EQ in de effectsloop gedaan. Toen ging hij echt brullen zoals het hoort. Het kan dus wel.

Goed, nieuwe amps. Check ook de nieuwe Fender Hot Rods. Geweldige clean. Als je harder wilt scheuren, doe je er een Blackstar HT-Dist of een Hardwire Valve Distortion voor. Niet te geloven wat voor geluid daaruit komt.

Als je echt geen amp kan vinden binnen je budget die zo goed klinkt, zou je gewoon op het clean kanaal af kunnen gaan en met een distortion pedaal je leads doen.

Trouwens, probeer ook eens een Laney GH50L. Ook een te gekke amp.

macwilliams
29 januari 2011, 09:04
De blackstar amps die ik tot nu toe heb gehoord, de 100 en de 200watt heads, zou ik niet wollig willen noemen, eerder modderig en weinig gedefinieerd. Hoe harder het ging hoe meer modder er bij kwam. En persoonlijk zou ik dit niet willen oplossen door een pedaal.
Ik vind de mxr eq's het erg goed doen en heb er zelf de kfk10 van, deze stel ik pas in als ik m'n basisgeluid op het ingestelde volume goed heb.

Wabbie
29 januari 2011, 10:54
Ik zou toch ook verder kijken dan alleen ENGL en die ene EvH versterker. Dan ga je meteen alweer jezelf beperken en kom je er over een half jaar achter dat je nieuwe versterker het toch ook niet is.

Ik bijvoorbeeld ook eens gaan neuzen tussen de diverse Marshalls, misschien de Fender Supersonic eens testen. En als je van het Koch sausje houdt zou ik ook eens een Multitone of een Powertone proberen te testen.

Mitch
29 januari 2011, 13:43
Het gevaar is nu wel een beetje dat je van de ene budgetamp in de andere rolt, maar goed. Je kan natuurlijk ook proberen om met een uitgebreide EQ dat ding alsnog goed te laten klinken, maar goed, iedereen hemelt die ISF altijd zo op. Zou zo geweldig zijn, maar ook ik vind het een wat donkere, matig gedefinieerde amp. Dan zit er al een uitgebreide gepatenteerde blabla EQ op en dan heb je alsnog een exteren EQ nodig om ´m goed te laten klinken. :chicken:
Ga eerst eens veel en veel uitgebreider testen voordat je nu al een lijstje maakt. Wat je nu noemt is vooral drive georiënteerd en je zegt juist dat ok vooral het clean een stuk beter moet, helderder vooral. Dan kun je ook gaan nadenken of je inderdaad een channel switcher wil of dat je voor een amp met een basisgeluid gaat en dat aanvult met pedalen. Ik bedoel, een Screamer is een leuk ding en helder is -ie ook wel, maar mooi clean :???:
1000E voor een channel swticher inclusief cab dan verval je ook alweer snel in de medium priced versterker en de budget cabs. Heb je nog een kutgeluid. Tenminste, als ik even uitga van nieuwprijzen, tweedehands is een ander verhaal.
Met de beste bedoelingen blijf ik vinden dat je, even los van het hele techniekverhaal (aanslag...) gewoon te weinig ervaring hebt met gear. Dan zul je veel uit moeten proberen, liefst ook met anderen erbij. Geloof me, daar leer je het meeste van.

Robdop
29 januari 2011, 13:55
Goed, nieuwe amps. Check ook de nieuwe Fender Hot Rods. Geweldige clean. Als je harder wilt scheuren, doe je er een Blackstar HT-Dist Niet te geloven wat voor geluid daaruit komt.


ik wil mij hier volledig bij aansluiten, ik speel momenteel met deze set en het is ideaal. voor de bluesy tot acdc achtige distortion gebruik je lekker je hotrod. wil je meer, klik je je ht-dist in, die van acdc tot de rest gaat.
heerlijke combinatie, vooral omdat er geen amp is die ook maar in de buurt komt van het fender clean. (in my opinion)

RoelSmoel
29 januari 2011, 13:57
Mitch, €1000 voor de amp alleen, zonder cabinets enzo:)

Midwolda
29 januari 2011, 14:02
Als ik een versterker zou hebben die ik echt te gek vond, maar een beetje te donker,
dan zou ik dus met een soldeerbout even uitproberen over welke pot een treble bleed het beste klinkt.
Maar ja, that's just me... :chicken:

Lexvandoef
29 januari 2011, 14:05
Goed, nieuwe amps. Check ook de nieuwe Fender Hot Rods. Geweldige clean.

Tsja, die zou ik dan weer net niet aan willen raden, heb er eindelijk eentje geprobeerd, de andere gitarist in mijn band heeft er net eentje gekocht, maar ik vind hem echt niet zo eigenlijk, zeker niet gezien de nieuwprijs. Die volumeknop slaat namelijk nergens op vind ik, en er zit heel veel lelijk laag en hoog in wat je er moeilijk uit krijgt. Speelt ook een stuk stugger dan mijn eigen Fender (oude verbouwde Champ II).

Maar goed, dat is mijn mening, die desbetreffende gitarist is er wel blij mee.

Kim Wilson
29 januari 2011, 14:05
Voor 1000 euro is er wel wat beters te krijgen dan zo'n Hotrod. Leuke amps hoor, maar wel budgetcrap. Die amps hebben best nog wel wat tekortkomingen die je bij een amp van 1000 euri niet meer hebt.

Maar in het geval van Roel weet ik niet of het verstandig is om er zoveel geld in te pompen. Gezien zijn ervaring is de kans best groot dat er binnen afzienbare tijd weer wat andes moet komen.

Ik kan ook alleen maar Mitch zijn verhaal ondersteunen. Ga vooral veel testen. Zo leer je heel veel over nuances en wat je wel en niet mooi vindt.

Robdop
29 januari 2011, 14:09
Tsja, die zou ik dan weer net niet aan willen raden, heb er eindelijk eentje geprobeerd, de andere gitarist in mijn band heeft er net eentje gekocht, maar ik vind hem echt niet zo eigenlijk, zeker niet gezien de nieuwprijs. Die volumeknop slaat namelijk nergens op vind ik, en er zit heel veel lelijk laag en hoog in wat je er moeilijk uit krijgt. Speelt ook een stuk stugger dan mijn eigen Fender (oude verbouwde Champ II).

Maar goed, dat is mijn mening, die desbetreffende gitarist is er wel blij mee.

ik weet niet met welke hotrod hij speelt toevallig?
over de volumeknop, die is idd absurd. de drive volumeknop werkt nog aardig, maar de clean kan echt niet zacht. ik heb alleen nog geen modje kunnen vinden. ik speel op de vorige serie hotrod, ik heb een deville, maar ik kan me niet vinden in wat je zegt.
maar het zal wel een kwestie van mening en gitaar zijn, iig veel lelijk hoog moet goed weg te filteren zijn, er zit een presence en een treble eq knop op.

refused199
29 januari 2011, 14:10
Inderdaad, of andere buisjes proberen. Speel je overigens nog over de fabrieksbuizen of zijn ze inmiddels vervangen, dat scheelt ook echt al een hoop!

Als je dan toch telkens wat anders wil stel ik gewoon voor dat je 2ehands een goeie marshall stack koopt, eventueel bouw je er een master volume in. Maar dan heb je voor de rest van je leven genoeg vermogen, vrij goed geluid (ja er is altijd beter maargoed..) waar je echt wel even mee uit de voeten kunt en daarmee kun je echt wel genoeg podiumervaring op doen de komende 25 jaar! :cheerup:

kidrock
29 januari 2011, 14:12
Omdat je toch je zinnen hebt gezet om een nieuwe amp te kopen, dan zal ik je deze tip geven: probeer een Koch Twintone II.
Deze heb ik onlangs voor mijzelf gekocht omdat ik in een 2de bandje ben gaan spelen en een makkelijk mee te nemen combo nodig had. Ik heb daarvoor echt van alles uitgeprobeerd en kwam tot de conclusie dat je toch altijd wel weer concessies moet doen en het nooit helemaal perfect kan krijgen zoals je het misschien zou willen. Punten die voor mij van belang waren:

1. Klank
2. Gewicht (mocht niet te zwaar zijn, heb een zwakke rug)
3. Voldoende vermogen + clean headroom
4. Kan ik alles uit de amp halen (ook zonder pedalen mocht dat nodig zijn)

Ik heb wel wat concessies moeten doen wat betreft klank (er zijn andere combo's die beter klinken, maar die zijn dan weer niet te tillen en/of 1 channel is beduidend beter als de andere enz.), maar als ik kijk naar het totaal plaatje dan kwam voor mij de Koch als beste uit de bus.

Uiteraard kan jou wensen c/q eisen lijst er heel anders uit zien, maar misschien is het wel handig om vooraf wat punten op te schrijven waar jou amp (minstens) aan moet voldoen om je te helpen een betere keus te maken.

Kim Wilson
29 januari 2011, 14:12
Ik heb ook een Hotrod gehad, en de nodige dingen geprobeerd om het midhoog eruit te krijgen. Maar het zit in het karakter van de amp, en dat krijg je er niet uit. Niet met buizen, speakers of een equalizer. Prima als je van een wat schreeuwerig karakter houdt, maar zo niet, begin er dan gewoon niet aan.

Kim Wilson
29 januari 2011, 14:17
Als je dan toch telkens wat anders wil stel ik gewoon voor dat je 2ehands een goeie marshall stack koopt, eventueel bouw je er een master volume in. Maar dan heb je voor de rest van je leven genoeg vermogen, vrij goed geluid (ja er is altijd beter maargoed..) waar je echt wel even mee uit de voeten kunt en daarmee kun je echt wel genoeg podiumervaring op doen de komende 25 jaar! :cheerup:
En toen vond hij het Fender-geluid toch mooier...

Dit is natuurlijk maar gedeeltelijk waar wat je hier schrijft. Als je van Marshall houdt, klopt het wel aardig, maar een willekeurige goeie 50 tot 100 watt amp is geen garantie dat je de juiste amp hebt voor wat jij ermee wil of van verwacht. Met een Hotrod zou je qua vermogen en geluid ook best een poos voort kunnen, maar je moet er wel van houden.

Typisch dat er van Fender tot Marshall wordt geadviseerd binnen één post...

Orpheo
29 januari 2011, 14:17
alsjeblieft, koop gewoon een JCM800 combootje, kost je zo'n 600 euro als je goed zoekt. koop een 2ehands blues deluxe voor je clean, en een ab-pedaal. en je bent voor de rest van je leven het heertje. ik zou willen dat ik 5 jaar geleden dat advies kreeg, en het gedaan had.

Lexvandoef
29 januari 2011, 14:24
ik weet niet met welke hotrod hij speelt toevallig?
over de volumeknop, die is idd absurd. de drive volumeknop werkt nog aardig, maar de clean kan echt niet zacht. ik heb alleen nog geen modje kunnen vinden. ik speel op de vorige serie hotrod, ik heb een deville, maar ik kan me niet vinden in wat je zegt.
maar het zal wel een kwestie van mening en gitaar zijn, iig veel lelijk hoog moet goed weg te filteren zijn, er zit een presence en een treble eq knop op.

Hij speelt op een hot rod deluxe III. Er zit zo'n lelijk randje in het hoog wat ik er niet uitgedraaid kreeg met de treble en presence, gitaar lag het niet, meerdere gitaren met zowel humbuckers als singles hadden daar last van, maar goed, zal wel een kwestie van andere smaak/wat-je-gewend-bent zijn dan. Ik zou in elk geval niet naar zo'n hotrod kijken ;).

Mitch
29 januari 2011, 14:27
alsjeblieft, koop gewoon een JCM800 combootje, kost je zo'n 600 euro als je goed zoekt. koop een 2ehands blues deluxe voor je clean, en een ab-pedaal. en je bent voor de rest van je leven het heertje. ik zou willen dat ik 5 jaar geleden dat advies kreeg, en het gedaan had.
Als je dat advies vijf jaar geleden had gehad zou je daar ook niets mee gedaan hebben Orph en zo hoort het ook ;) Eigen plan volgen als je jong bent en pas als je ouder bent spijt hebben dat je niet eerder luisterde, ghehe. Zo is 't hele leven.

Maar goed! Is er iets veranderd aan de HotRod of zo? Die bakken die ze al jaren verkopen lijken in de winkel altijd heel leuk omdat -ie zo snel hard is en veel laag heeft. Denken die guppies al snel dat -ie mooi warm is. Wat 'warm' betekent is me nooit duidelijk overigens, de één bedoelt iets in het hoog, de ander bedoelt juist iets in het laag...
Overigens, die vol pot is toch gewoon te veranderen van log naar lin of andersom (vergeet het altijd).

Maar Roel, 1000E voor een amp excl. cab is een ander verhaal, had ik 't even verkeerd gelezen. Een Twintone II is wel een serieuze tip trouwens. Niet mijn smaak, maar ik denk dat die je wel eens heel goed zou kunnen bevallen. Heeft een redelijk gebalanceerde klank, zeker clean. De eerste serie vond ik wat scheller klinken. De Studiotone top is ook nog steeds een prima ding, kun je ook nog een leuk cabje bij scoren. Nogmaals, zef geen fan, maar als ik zo hoor wat je speelt dan zou het wel eens prima uit kunnen pakken.

Lexvandoef
29 januari 2011, 14:32
Maar goed! Is er iets veranderd aan de HotRod of zo? Die bakken die ze al jaren verkopen lijken in de winkel altijd heel leuk omdat -ie zo snel hard is en veel laag heeft. Denken die guppies al snel dat -ie mooi warm is. Wat 'warm' betekent is me nooit duidelijk overigens, de één bedoelt iets in het hoog, de ander bedoelt juist iets in het laag...
Overigens, die vol pot is toch gewoon te veranderen van log naar lin of andersom (vergeet het altijd).

pff, weet ik niet, ik was nog hotrod maagd he ;) Er kwam ook een hoop laag uit inderdaad, stond ik ff van te kijken, zo in je eentje lijkt dat wel wat inderdaad en leek mijn gitaar amp combi zelfs een klein beetje erg gedefinieerd en helder, maar in de band kwam hij niet echt weg zeg maar.

Die pot zou een log pot moeten zijn, maar het is een lin gezien het verloop van de pot. Heb ik mijn maatje ook al aangeraden maar hij wil er niet aan, vindie zonde van zijn nieuwe amp.

Mitch
29 januari 2011, 14:37
't Was meer een vraag aan Tankman die er nogal enthousiast over is. Maar inderdaad, moet log worden want zo werkt het gehoor ook. Toch dat ezelsbruggetje maar eens onthouden.

refused199
29 januari 2011, 15:12
En toen vond hij het Fender-geluid toch mooier...

Dit is natuurlijk maar gedeeltelijk waar wat je hier schrijft. Als je van Marshall houdt, klopt het wel aardig, maar een willekeurige goeie 50 tot 100 watt amp is geen garantie dat je de juiste amp hebt voor wat jij ermee wil of van verwacht. Met een Hotrod zou je qua vermogen en geluid ook best een poos voort kunnen, maar je moet er wel van houden.

Typisch dat er van Fender tot Marshall wordt geadviseerd binnen één post...

Wat dat Fendergeluid betreft heb je inderdaad een punt. Maargoed, de TS vraagt de mening over wat wij zouden advisteren..
Dus wanneer ik dan zeg dat Marshall opzich een prima optie is binnen zijn budget dan is dat inderdaad een mening, maar daar zijn al dit soort draadjes toch op gebaseerd?

Overigens snap ik totaal niet hoe je bij de conclusie komt dat ik in mijn voorgaande post meld dat je gewoon maar de eerste de beste 50 of 100 watt amp uit moet kiezen en dat je dan wel goed zit.
Iedere amp heeft natuurlijk een andere klank en het is dus belangrijk dat je op zoek gaat naar een versterker die naar jou idee goed klinkt. Maar dat kun je toch niet voor iemand voorschrijven? Wat je wel kunt doen is aangeven wat je zelf een goede keuze vind en de TS op die manier een mogelijke richting op te wijzen. Dat doe ik in voorgaande post.
En dat heeft totaal niets te maken met een willekeurige goeie 50 tot 100 watt amp uit zoeken wat je blijkbaar, totaal verkeert overigens, uit mijn voorgaande post opmaakt.

Hoe kom je overigens bij die laatste conclusie?:dontgeti:

RoelSmoel
29 januari 2011, 15:49
Pfoe, net mijn Blackstar nog eens flink doorgelaten, nu begin ik toch aan mexelf te twijfelen:dontgeti::???::soinnocent::seriousf:

Maar goed, ik ga toch eens kijken, thanks voor de tips!

Exi
29 januari 2011, 16:08
http://www.deserttuners.com/forum/images/smilies/2-2-icon_doh.gif

Misschien zoals Tankman zei toch eerst die MXR EQ proberen misschien is dit net wat die amp nodig heeft.

RoelSmoel
29 januari 2011, 16:11
http://www.deserttuners.com/forum/images/smilies/2-2-icon_doh.gif

Misschien zoals Tankman zei toch eerst die MXR EQ proberen misschien is dit net wat die amp nodig heeft.

Ik ga er volgende week eens voor zitten.
Een vluchtweg is natuurlijk nog altijd een andere cabinet met andere speakers proberen.

Ik probeer het eerst eens zo goedkoop mogelijk op te lossen.

refused199
29 januari 2011, 16:50
wat je dus nog kunt proberen:
*Andere speaker(kast) er op uitproberen,
*Die MXR EQ in de FXloop.
*En andere buizen.

Ik geloof echt dat andere buizen best een verschil kan maken hier. Wanneer je namelijk op de fabrieksbuizen speelt moet je er maar eens JJ buizen in hangen, je zult merken dat je zoals je in je eerste post aan geeft een veel helderder geluid krijgt!

Overigens kun je het ook ergens anders zoeken. Ik weet niet of je er van overtuigd bent dat het probleem bij je amp ligt, anders zou je eens kunnen kijken naar andere pickups voor je gitaar bijvoorbeeld. Zelf heb ik gemerkt dat m'n epiphone g400 veel helderder ging klinken met Gibson pickups er in.
Eventueel zou je het donkere wat je versterker eigen is ook kunnen compenseren op deze manier.

RoelSmoel
29 januari 2011, 16:59
Ik speel met name met mijn Wolfgang, met Wolfgang pickups erop, dat is eigenlijk een best heldere gitaar, en verder soms de strat van mijn vader en een LTD Ec met Seymour Duncans (SH4 en SH2).
Over de buizen zal ik eens na gaan denken, dat is ook een optie, nu zitten er Tune Amp Doctor buizen in, vanuit de fabriek.

Mr. Dynamite
29 januari 2011, 18:03
Dus, conclusie, loop nog niet te hard van stapel. Ik heb zelf ook wel eens een dag dat je vind dat het wel iets lekkerder mag klinken, de volgende dag heb ik weer een heerlijke sound. :soinnocent:

Ik zou het niet opgeven met je blackstar, je geluid zit erin (jou woorden) en ik denk dat het doel er ook mee te bereiken is. Dus probeer bijvoorbeeld eens een andere kast, of een EQ. Buizen vervangen kan inderdaad ook goed helpen.

Ik weet niet hoe het met die IFS control zit, maar ik gok dat een beetje als een contour knop werkt. Zoja, draai hier ook eens wat aan, dat kan misschien erg helpen.

En dan nog mijn laatste tip, tweaken doen we in bandformatie, thuis is een wat vollere sound meestal wel lekker maar in de band blijf je dan nergens. ;)

RoelSmoel
29 januari 2011, 20:02
Toch is zo'n forum best handig:)

Wat ik nu in ieder geval van plan ben, andere buizen in deze versterker en eventueel een andere cabinet, ná de buizen.
Nu vraag ik mij af.. Hoe gaat dit in zijn werk? Buizen ben ik al uit, dat worden JJ's, op het Blackstar forum zijn ze daar helemaal lyrisch over en het schijnt de amp érg goed te doen.
Maar wat mij vooral boeit, wat kost het ongeveer? Kan ik het zelf doen, of laat ik het beter doen?
Allemaal van die dingen.. Maar om er goedkoop vanaf te zijn doe ik natuurlijk veel:seriousf:

Brum
29 januari 2011, 20:53
Voor zover ik weet is die Blackstar van je fixed biassed en zul je dus moeten laten biassen als je de eindbuizen gaat laten vervangen, kun je niet zomaar vervangen. Als er EL34's in zitten, zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar KT77's van JJ, heb ik goeie ervaringen mee.

Daarentegen, voorversterkerbuizen zullen al heel wat met je geluid doen en die hoef je niet te laten biassen, kun je zo laten vervangen. Daar zou ik eerst 's mee experimenteren.

RoelSmoel
29 januari 2011, 21:15
Ik zal volgende week eens navragen wat voor buizen ze nog hebben liggen voor een schappelijk prijsje.
Voorversterkerbuizen kon ik gewoon uitwisselen zonder te biasen?

refused199
29 januari 2011, 21:24
Daarentegen, voorversterkerbuizen zullen al heel wat met je geluid doen en die hoef je niet te laten biassen, kun je zo laten vervangen. Daar zou ik eerst 's mee experimenteren.

gewoon om de lengte van het draadje op te rekken..?
wat hij zegt!

Mitch
29 januari 2011, 21:28
Voor zover ik weet is die Blackstar van je fixed biassed en zul je dus moeten laten biassen als je de eindbuizen gaat laten vervangen, kun je niet zomaar vervangen. Als er EL34's in zitten, zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar KT77's van JJ, heb ik goeie ervaringen mee.

Daarentegen, voorversterkerbuizen zullen al heel wat met je geluid doen en die hoef je niet te laten biassen, kun je zo laten vervangen. Daar zou ik eerst 's mee experimenteren.

Bij fixed bias moet je laten biassen? Ik weet niet hoe jij in je Engels zit, maar lees het nog eens ;)
Pre amp buisjes doen inderdaad al veel, maar moderne productie blijft moderne productie en dat blijft niet erg interessant. Maar goed, als er TAD in zit nu, da's nou ook niet bepaald rommel. Hoe oud zijn die buizen eigenlijk?

RoelSmoel
29 januari 2011, 21:32
Bij fixed bias moet je laten biassen? Ik weet niet hoe jij in je Engels zit, maar lees het nog eens ;)
Pre amp buisjes doen inderdaad al veel, maar moderne productie blijft moderne productie en dat blijft niet erg interessant. Maar goed, als er TAD in zit nu, da's nou ook niet bepaald rommel. Hoe oud zijn die buizen eigenlijk?

TAD is inderdaad geen rommel.
Hoe oud? Van juli vorig jaar, dus versleten kunnen ze ook niet zijn, denk ik zo..
Ik lees op het Blackstar forum her en der dat mensen in hun HT20 JJ's hadden gezet, en dat de clean veel levendiger is geworden, wat mij al een hele verbetering lijkt voor mijn versterker. Ik heb me nog niet echt in kunnen lezen daar op dat forum (zwarte achtergrond met witte letters, dat gaat na een tijdje pijn doen aan je ogen..).

Brum
29 januari 2011, 21:42
Ligt eraan wat je onder levendiger verstaat. JJ's klinken naar mijn beleving wat ronder en donkerder van toon dan veel andere buizen, voorversterkerbuizen althans. Naar mijn smaak erg geschikt voor wat meer fizzy versterkers, maar wat het in een Blackstar doet, geen idee.

Then again, experimenteer 's wat met voorversterkerbuizen, dat is nog niet het duurste van een versterker om mee te experimenteren, mits geen NOS of gouden pinnetjes, of ondergepist door engeltjes, als je sommige fabrikanten mag geloven.

Mitch
29 januari 2011, 21:59
Er is ook genoeg betaalbaars op NOS of UOS (used old stock) te krijgen hoor. Je hoeft niet meteen aan de Siemens of Telefunken...

Orpheo
29 januari 2011, 22:24
Als je dat advies vijf jaar geleden had gehad zou je daar ook niets mee gedaan hebben Orph en zo hoort het ook ;) Eigen plan volgen als je jong bent en pas als je ouder bent spijt hebben dat je niet eerder luisterde, ghehe. Zo is 't hele leven.

Maar goed! Is er iets veranderd aan de HotRod of zo? Die bakken die ze al jaren verkopen lijken in de winkel altijd heel leuk omdat -ie zo snel hard is en veel laag heeft. Denken die guppies al snel dat -ie mooi warm is. Wat 'warm' betekent is me nooit duidelijk overigens, de één bedoelt iets in het hoog, de ander bedoelt juist iets in het laag...
Overigens, die vol pot is toch gewoon te veranderen van log naar lin of andersom (vergeet het altijd).

Maar Roel, 1000E voor een amp excl. cab is een ander verhaal, had ik 't even verkeerd gelezen. Een Twintone II is wel een serieuze tip trouwens. Niet mijn smaak, maar ik denk dat die je wel eens heel goed zou kunnen bevallen. Heeft een redelijk gebalanceerde klank, zeker clean. De eerste serie vond ik wat scheller klinken. De Studiotone top is ook nog steeds een prima ding, kun je ook nog een leuk cabje bij scoren. Nogmaals, zef geen fan, maar als ik zo hoor wat je speelt dan zou het wel eens prima uit kunnen pakken.

tja, zit wat in. maar toch, als ik toen wist wat ik nu weet, had ik een hoop keuzes niet gemaakt, en dingen anders gedaan. zoals een jcm800+blues deluxe (die blues deluxe is een van m'n favo amps van fender, weet niet waarom, maar hij klinkt gruwelijk goed.)

Kim Wilson
30 januari 2011, 15:28
Overigens snap ik totaal niet hoe je bij de conclusie komt dat ik in mijn voorgaande post meld dat je gewoon maar de eerste de beste 50 of 100 watt amp uit moet kiezen en dat je dan wel goed zit.
Iedere amp heeft natuurlijk een andere klank en het is dus belangrijk dat je op zoek gaat naar een versterker die naar jou idee goed klinkt. Maar dat kun je toch niet voor iemand voorschrijven? Wat je wel kunt doen is aangeven wat je zelf een goede keuze vind en de TS op die manier een mogelijke richting op te wijzen. Dat doe ik in voorgaande post.
En dat heeft totaal niets te maken met een willekeurige goeie 50 tot 100 watt amp uit zoeken wat je blijkbaar, totaal verkeert overigens, uit mijn voorgaande post opmaakt.
Waarom zeg je dan dat hij met een Marshall stack wel goed zit? Ja, genoeg vermogen, ja, goed geluid. Maar dat heeft elke dikke buizenamp. Ik snap de specifieke aanbeveling voor Marshall niet.

Die laatste conclusie was idd licht gechargeerd. Maar eerst adviseer je andere buizen in een Fender amp, en vervolgens schakel je net zo makkelijk over door hem een Marshall stack aan te bevelen. Misschien is het wel handig om te weten welke sound hij wil (ook voor Roel zelf trouwens), voordat hij een richting ingedrukt wordt. Roel heeft er niks aan als iedereen zijn eigen voorkeur roept.

Kim Wilson
30 januari 2011, 15:29
tja, zit wat in. maar toch, als ik toen wist wat ik nu weet, had ik een hoop keuzes niet gemaakt, en dingen anders gedaan.
Tja, daar draait de hele instrumentenhandel toch op? Dat is het leerproces wat bijna elke gitarist doormaakt. Dat heet het ontwikkelen van je gehoor en je smaak.