PDA

View Full Version : Beding+picking probleem



.slash.
28 januari 2011, 23:45
Hallo allemaal,

ik speel nu al een paar maanden zelf gitaar en heb (helaas) geen lessen en moet ik mezelf dus als menig ander zelf alles leren.

Nou speel ik veel: ACDC-Stones-Beatles en adnere soorten rock.
Ik heb erg veel plezier in het spelen en denk er ook over na een nieuwe versterker te kopen.

Tot dusver gaat het rythm wel goed (acdc) maar ik moeite met de bends bij de solo's (ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, maar ik doe m'n best)

Telkens als ik op de b en de hoge e bend kan ik de bends niet helemaal halen, omdat ik de verkeerde kant op bend.

Stel ik speel op de b-snaar de 7de fret en ik moet benden naar de 9defret
dan bend ik naar de hoge-e toe terwijl ik naar me toe moet benden, maar telkens als ik dat dus wel doe ga ik met mijn vingers onder de andere snaren.

zeg maar zo http://media.wiley.com/Lux/27/105727.image1.jpg
(ik heb kleine handen misschien ligt het daaraan, maar het lukt toch niet)

ook gaat de alternate picking niet zo goed.


hoe moet ik deze dingen dus goed leren?

Mvg Slash


ps:sorry voor de lange, onduidelijke tekst.

Exi
28 januari 2011, 23:58
De goede techniek voor benden wordt hier uitgelegd:
http://justinguitar.com/en/TE-005-StringBending.php

Ook met deze techniek had ik in het begin even hetzelfde probleem, maar dit bleek uiteindelijk te komen door een te hoge actie bij de hogere frets (snaren die te ver van de toets af staan). Nadat ik mn gitaar had leren afstellen was het me niet meer voorgekomen. Nu lukt het me ook gewoon te benden met een hoge actie.
Dus mijn advies: controleer of je snaren niet te ver van de toets af staan. Is dit het geval; laat de gitaar afstellen of leer het zelf te doen en blijven oefenen met benden.

Edit: hmm je vroeg ook over alternate picking. Dit heb ik mezelf geleerd tijdens het oefenen van de toonladders.
Gewoon met de gitaar op de bank voor de tv eindeloos de toonladders afgaan en op een gegeven moment hoef je er niet meer bij na te denken en gaat het vanzelf :)

Als het echt niet lukt met de technieken, zou ik even een paar lesjes nemen waarin je specifiek kan vragen om hier aan te werken.

Harald
29 januari 2011, 09:00
Een leerling van me liep tegen hetzelfde probleem op. Bij hem was het ook opgelost toen ik de brug van zijn gitaar wat omlaag zette om de aktie wat lager te krijgen. Speelt voor andere dingen gelijk ook een stuk fijner. Kijk dus eerst eens naar je aktie.

Andere punt is dat je vingers voor bends vrij plat op de snaren moeten liggen. Als je met de vingertoppen recht op de hals fret, en dan een bend maakt, zal je nagel tegen de volgende snaar aankomen. Die schiet dan vrij snel over je vinger. Leg je je vinger plat (duim over de hals, de nagel zit dan hoger) dan neem je de volghende snaar mee met de top van je vinger, en kan die onder de vinger schieten, ipv erover.

.slash.
29 januari 2011, 10:14
oke bedankt voor de tips!

ik denk niet dat het aan de aktie ligt?
maar ik ga vanmiddag naar feedback met m'n gitaar dus ik zal er na vragen.

dat met die duim zal niet lukken ik heb gewoon een te kleine hand om m'n duim over de hals te leggen >:(

Ik zal ook wat toonladders gaan oefenen voor de alternate picking.

Thanks!

Harald
29 januari 2011, 10:36
Hoe oud ben je? Ik heb kleine handen en het lukt mij ook. Bovendien, het gaat er niet om dat je met de duim fret, maar dat je ermee ankert om kracht te zetten. Bij bends zit je hand helemaal tegen de hals aan zowat.

.slash.
29 januari 2011, 12:04
ik ben 13, speel op een epi Lp.
ik krijg m'n duim niet over de achterkant, zonder ik m'n andere vingers moet 'wegtrekken'

Harald
29 januari 2011, 12:37
Dan is het een kwestie van tijd, die hand groeit nog wel. Kijk even goed naar die video van Justin Sandercoe, hij laat zien wat de bedoeling is, je moet de hals van de gitaar echt vrij stevig vasthebben bij bends. Je draait als het ware om de binnenkant van je hand heen bij de wijsvingerknokkel, ipv dat je het alleen met je vingers probeert te doen. Duim heeft dan redelijk volledig contact met de hals van de gitaar, dat is anders dan bij de klassieke gitaarhouding, waar de duim halverwege de hals steunt. Je vingers moeten bij bends ook veel platter over de hals dan in de foto die je gepost hebt in je eerste post. Voordeel daarvan is dan ook dat je de hogere snaren die onder je vingers liggen gelijk dempt.

.slash.
29 januari 2011, 18:54
oke, ik ben al bekend met Justin Sandercoe en die legt wel goed uit, ook jij bedankt voor de uitleg ;)