PDA

View Full Version : Op zoek naar een nieuwe versterker



TDZH
28 januari 2011, 20:08
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe versterker, omdat ik mijn Roland Cube wel aardig begin te ontgroeien en ik er gewoon nooit het geluid uit kan krijgen wat ik precies wil, zelfs al is het een prima versterker.

Ik wil een buizenversterker met een stevig, dik, helder, niet te modern, hardrock geluid (Denk: AC/DC, Led Zeppelin, Foo Fighters), alhoewel hij ook wel wat cleaner moet kunnen, (denk: Rolling Stones, Jimi Hendrix). Ik weet dat je voor dit laatste ook je gitaarvolume omlaag kan zetten.

Ik vind het geluid van Marshall en Orange bijvoorbeeld erg lekker. Ik heb van Orange de Tiny Terrors als uitgeprobeerd, maar die waren te luid, net als de Class 5 en Haze 40 van Marshall.

Hij moet vooral niet te hard gaan. Ik geef de voorkeur aan buizenoversturing zonder effectenpedaal, en mocht ik ooit live spelen zou er in feite een microfoon voor kunnen, toch?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Rich69
28 januari 2011, 20:26
Wat dacht je van een Blackstar HT5? Is dat iets voor je?

Ijselrobo 07
28 januari 2011, 20:47
Wat dacht je van een Blackstar HT5? Is dat iets voor je?

Of de HT-20, een hele fijne versterker waar je veel aan hebt ;)
En ik ben ook van de roland cube naar de HT-20 overgestapt. een beslissing waar ik geen spijt van heb ;)

Dribbel_
28 januari 2011, 21:10
Ik weet niet in welk budget je zoekt maar als je niet al té duur wil is een Peavey Valveking natuurlijk ook een optie :)

Buzzel
28 januari 2011, 21:21
Of de HT-20, een hele fijne versterker waar je veel aan hebt ;)
En ik ben ook van de roland cube naar de HT-20 overgestapt. een beslissing waar ik geen spijt van heb ;)

Ik denk dat de HT-20 voor het gemiddelde huishouden iets te hard gaat. helemaal omdat de TS al aangeeft dat de tiny terror en class 5 hem te hard gingen.

En inderdaad wat is je budget?

Indiedennie
28 januari 2011, 21:22
Ik vind het geluid van Marshall en Orange bijvoorbeeld erg lekker. Ik heb van Orange de Tiny Terrors als uitgeprobeerd, maar die waren te luid, net als de Class 5 en Haze 40 van Marshall.

Hij moet vooral niet te hard gaan. Ik geef de voorkeur aan buizenoversturing zonder effectenpedaal, en mocht ik ooit live spelen zou er in feite een microfoon voor kunnen, toch?


Waarom komen jullie met 20 en 50 watt versterkers aanzetten als hij een class 5 al te hard vind?

Misschien moet je de Vox AC4 eens aan de tand voelen of wachten op de Class 5 MKII

Indiedennie
28 januari 2011, 21:23
Ah Buzzel was me voor!

Ijselrobo 07
28 januari 2011, 21:46
Waarom komen jullie met 20 en 50 watt versterkers aanzetten als hij een class 5 al te hard vind?

Misschien moet je de Vox AC4 eens aan de tand voelen of wachten op de Class 5 MKII

misschien omdat de HT-20 wel zacht nog goed klinkt?!?!
vraag het aan mij, ik speel altijd op ongeveer 0.5/4 van het volume en heb nog nooit last gehad van klagende buren, terwijl mijn kamer tegen de huiskamer van de buren ligt.
Het voordeel is, dat tijdens optredens ik nooit te weinig power zal hebben.

Buzzel
28 januari 2011, 22:02
Ah Buzzel was me voor!

Hahaha:cheerup:

LesPas89
28 januari 2011, 22:13
Ik vind "ik houd van buizenoversturing" en "het moet niet te hard gaan" toch twee tricky eisen. De Blackstar is prima geschikt voor jouw stijl, maar overstuurd gaat hij nog gewoon heel hard. Houd daar rekening mee.

Buzzel
28 januari 2011, 22:24
misschien omdat de HT-20 wel zacht nog goed klinkt?!?!
vraag het aan mij, ik speel altijd op ongeveer 0.5/4 van het volume en heb nog nooit last gehad van klagende buren, terwijl mijn kamer tegen de huiskamer van de buren ligt.
Het voordeel is, dat tijdens optredens ik nooit te weinig power zal hebben.

Heb je hem dan wel eens helemaal open gedaan?

Midwolda
28 januari 2011, 22:26
Het gaat toch niet alleen om een volumeknop, er bestaan ook versterkers met een gainknop.
Of volume en master. Op een lekkere drive instellen en dan het volume van de gitaar terug voor clean.
Kan allemaal op voor de buren acceptabele decibel-nivo's.

Ijselrobo 07
28 januari 2011, 22:36
Heb je hem dan wel eens helemaal open gedaan?

ja, pasgeleden nog.
is genoeg power voor een redelijk grote zaal ;)

En op een blackstar HT-20 zit voor het OD kanaal een volume knop, voor het clean kanaal een volume knop en een master volume...
die zijn allemaal ook in de handleiding (http://www.blackstaramps.co.uk/pdf/handbooks/ht-studio-20_20h%20handbook.pdf) van de ht-20 te vinden ;)

Mitch
28 januari 2011, 22:47
Ik wil een buizenversterker met een stevig, dik, helder, niet te modern, hardrock geluid (Denk: AC/DC, Led Zeppelin, Foo Fighters), alhoewel hij ook wel wat cleaner moet kunnen, (denk: Rolling Stones, Jimi Hendrix). Ik weet dat je voor dit laatste ook je gitaarvolume omlaag kan zetten.

... Ik heb van Orange de Tiny Terrors als uitgeprobeerd, maar die waren te luid, net als de Class 5 en Haze 40 van Marshall.

Hij moet vooral niet te hard gaan. Ik geef de voorkeur aan buizenoversturing zonder effectenpedaal, en mocht ik ooit live spelen zou er in feite een microfoon voor kunnen, toch?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Ik zou niet weten hoe ik je kan helpen, behalve met vaststellen dat in je post erg veel tegenstrijdigheden zitten. Een meer classic rock geöriënteerde drive en een los clean heeft sowieso volume nodig en een meer basic (of noem het vintage) opzet.
Met moderne amps krijg je niet die losse sound en die dynamische crunch. Maar die kunnen wel weer beter presteren op een lager volume. Maar goed, als een Thin Terror en Class5 te hard gaan dan moet ik je toch vragen om het idee van een buizenversterker te heroverwegen om bovenstaande redenen.

jannest
28 januari 2011, 23:01
DE HT 1 ????

kan je altijd nog di'en als je opeens in een stadion of zo moet spelen

Exi
28 januari 2011, 23:27
Het is inderdaad een moeilijk verhaal om dat Hard Rock geluid te krijgen op deze volumes. Je hebt echt z'n basic amp nodig als in 1 kanaal en gaan, maar dat is thuis not done.
Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. De Blackstars vind ik best OK, maar hij laat me ook weer een beetje koud. Hij mist een beetje karakter en echt dat knallende, door de mix prikkende geluid kreeg ik er niet uit.

Marshall heeft een verbeterde versie van de Class 5 combo aangekondigd met o.a. een low output switch om het geluid terug te brengen naar een wat meer acceptabel niveau: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=142929 Misschien valt er dan wel een scheur uit te halen op acceptabel volume. We gaan het zien.

Verder ben ik een beetje onder de indruk geraakt van de Vox Lil' Night Train.
Ik heb helaas nog niet de mogelijkheid gehad om hem te proberen, maar Hard Rock kan hij zeker aan.

Voorlopig hou ik het zelf in ieder geval bij een interface en amp-modeling software. Dat klinkt eigenlijk niet eens zo verkeerd.

TDZH
29 januari 2011, 00:21
Volgens mij zou ik het beste gewoon een Orange Tiny Terror of AD5 kunnen hebben, die vond ik het beste klinken van de hele rijen amps die ik heb uitgeprobeerd, maar ze waren beiden te luid voor in mijn huis met z'n achterlijk dunne muurtjes.
Ik zou dus eigenlijk een attenuator moeten hebben, maar die zijn weer vrij duur en mijn budget ligt ook maar zo bij 500.

Blackstar had ik ook nog geprobeerd, maar ik vond het geluid gewoon iets missen, een zekere feel en karakter. En zelfs de HT-1 was eigenlijk nog te luid, met alle knoppen vol opengedraait.
Misschien dat dat ook wel komt door die geluidshokjes in Feedback trouwens? Het is daar allemaal vrij klein en al het geluid lijkt op een zeker soort manier terug te echo'en vanaf de muren, wat al snel het gevoel geeft dat alles 3 keer zo hard is als normaal.

Ik wil toch echt graag een nieuwe versterker, want die Cube is het toch echt gewoon net niet, in tegenstelling tot de sound van bijvoorbeeld die Orange en Marshalls.

Ik heb trouwens ook weer geen enorme haast ofzo, dus misschien als die nieuwe Marshall Class 5 uit komt dat die aan mijn eisen voldoet.

Exi
29 januari 2011, 00:39
AD5 nooit geprobeerd, maar je hebt inderdaad gelijk de de Tiny Terror te hard gaat voor thuis. De Lil' Night Train schijnt weer wat stiller te zijn, maar misschien voor jou ook te hard.
Blackstar is niets voor ons inderdaad;)

Ik heb helaas het vermoeden dat er qua buizen icm het geluid dat je wilt weinig opties openblijven voor je.
Ik heb zelf mn heilige graal gevonden in Amp-modeling software. Misschien kun je daar eens naar gaan kijken. Tja en anders weer transistor of je kunt ervoor gaan kiezen om met een koptelefoon te gaan spelen.

Hopelijk heeft iemand anders nog een goede tip.

TDZH
29 januari 2011, 23:39
Iemand hier ervaring met de VOX AC-4TV? Deze heeft een schakelaar om van 4, naar 1, naar een 1/4e Watt te switches.

Misschien dat 1/4e Watt precies goed is?
Hoe klinkt dit ding voor wat stevigere Rock 'n Roll? Misschien met een pedaal voor een boost erbij?

Groetjes.

Henri H
30 januari 2011, 00:10
Die Cube is zo gek nog niet voor thuis denk ik, vooral als ik je onderschrift zo 's lees. ;)

Toen ik het begin van je openingspost las, dacht ik wel direct aan een JCM 800 2204 of een JMP 2204/50W combo. Zo'n combo is wel loeizwaar, dus bezint eer ge begint.
Beide versterkers klinken op laag volume verbluffend goed, en in bandverband heb je power zat. Maar vooral: daar haal je die sound uit die jij zoekt!

Ik heb jarenlang een JMP 50W combo gehad, en heb ook een lange periode daarvan in een huis met belachelijk dunne muurtjes gewoond. De buren hebben nooit geklaagd.

Je zou ook een 11Rack of de duurdere conculega Axe-FX kunnen proberen i.c.m. een actieve monitor en/of koptelefoon.
De Axe-FX heeft verbluffend goeie sounds aan boord, maar het is natuurlijk niet de real thing.
De 11Rack heb ik (te) kort geprobeerd, dus kan ik niet een goed oordeel over vellen, maar wordt over het algemeen als minder beoordeeld.

Maleco
30 januari 2011, 00:24
Iemand hier ervaring met de VOX AC-4TV? Deze heeft een schakelaar om van 4, naar 1, naar een 1/4e Watt te switches.

Misschien dat 1/4e Watt precies goed is?
Hoe klinkt dit ding voor wat stevigere Rock 'n Roll? Misschien met een pedaal voor een boost erbij?

Groetjes.

Ik heb de mijne nu net een jaar denk ik. Allereerst 4, 1 of 1/4 watt is nog altijd best hard :)
Je kunt met de 1/4 watt stand wel een lekker randje aan je geluid krijgen, wil je harder dan zul je gaan moeten boosten idd als je niet te hard wil.
Het nadeel is dan wel dan de 1/4 watt stand nogal gecompressed wil klinken, samen met een TS o.i.d. klinkt dit dan ook niet lekker.
1 en 4 watt klinken een stuk opener en natuurlijk en zijn ook lekker te boosten tot de hardere regionen van de rock.
Wil je nog verder richting de metal dan gaat de compressie van je amp met de gain van je pedaal zeuren.

Kortom, rock a'la ACDC is makkelijk te halen met alleen de versterker op een acceptabel volume, voor meer moet je naar een TS-achtige kijken (zelf gebruik ik hier een OCD voor)

Beste advies blijft om hem even zelf te gaan proberen in een muziekzaak, door de constructie van m'n appartement en de zeurende buurvrouw speel ik misschien wel op een veel lager volume dan dat wat jij als laag beschouwt :)

Mitch
30 januari 2011, 19:12
Juist, de 1/4W stand is met name om makkelijker te crunchen maar dan nog is het hard. Als ik je verhaal zo lees: naar een andere transistor versterker kijken. Buizen gaat binnen dit budget, zéker als je ook nog aan een attenuator moet echt niet werken. Gelukkig heb je zelf al gehoord dat de huidige advies nr 1 amp (Blackstar HT vul-maar-in) niet gaat doen wat je qua klank nastreeft.
Serieus, hoe weinig vermogen de amp ook heeft: die amp ga je niet met buizen op dit lage volume voor elkaar krijgen. Je zal echt naar een andere transistor/modelling bak moeten kijken.

Rembull1980
31 januari 2011, 12:27
Vergeet de Egnater niet. Er is meer op de wereld dan alleen Blackstar ;)

Buzzel
31 januari 2011, 15:02
Vergeet de Egnater niet. Er is meer op de wereld dan alleen Blackstar ;)

+1 ik heb een keer zon egnator reble 30 geprobeerd dat ding klinkt lang niet slecht:ok:

Kakihara
31 januari 2011, 17:22
Als 1 watt al te hard is en je wil per sé lampen, kan je misschien eens proberen te zoeken naar een (2dehands) Zvex Nano (http://www.rockpalace.com/product/ZVex-Nano-Head)

TDZH
2 februari 2011, 10:26
Hallo weer,

Hoe zit het met versterkers met een Master Volume? Bijvoorbeeld de Vox AC30? Vergis ik me, of kan je dan de normale Volumeknop helemaal opdraaien voor oversturing, en met de Master Volume alles naar een normaal hoorniveau halen?

Groeten.

jasses
2 februari 2011, 10:57
Je vergist je niet, met een goede mastervolume kan je een mooi geluid krijgen op lager volume... Dat gezegd zijnde, moet ik me eigenlijk wel nog steeds bij Mitch aansluiten. Het is gewoon een domme uitgave om een AC30 te kopen, als je die enkel gaat gebruiken aan een stil huiskamervolume. Daar zijn andere zaken veel geschikter voor en veel goedkoper. Moest je het vooruitzicht hebben om je versterker ook in bandverband te gebruiken, om op repetities boven een drummer te geraken etc, dan is het ideaal een goede mastervolume te hebben zodat je 'm ook thuis kan gebruiken, en dan is dat zeker iets om in het achterhoofd te houden wanneer je op dat ogenblik beslist wat je wilt kopen.

Ik doe het thuis met een 5-watt versterker. meestal staat daar het volume ook zwaar teruggedraaid, maar de buren gunnen het me toch om meermaals per week het ding zo'n half uur open te draaien, en als ik weet dat ze niet thuis zijn gaat ie helemaal open voor langere sessies (en geloof me, mijn vrienden zeggen me te kunnen horen spelen aan het begin van de straat). Maar moest dat vooruitzicht niet hebben, had ik mijn vijfwatter ook al terug ingeruild (edit: want aan het stille volume met een gepast drive-pedaaltje erbij, deed mijn oude fender transistorbak dat zeker niet slechter).

iWishmaster
2 februari 2011, 11:25
Hallo weer,

Hoe zit het met versterkers met een Master Volume? Bijvoorbeeld de Vox AC30? Vergis ik me, of kan je dan de normale Volumeknop helemaal opdraaien voor oversturing, en met de Master Volume alles naar een normaal hoorniveau halen?

Groeten.

Verreweg de meeste buizenversterkers moeten op standje <1 om thuis niet te hard te gaan, daar moet je je gewoon bij neerleggen. Sommige versterkers gaan echter tussen 0.1 en 0.3 van fluisterstand naar oorlogstand, terwijl sommige heel geleidelijk gaan. Mijn advies: vergeet het wattage, maar ga op zoek naar een versterker waar jouw geluid uit komt op zowel hoog als laag volume en waar je het volume goed kunt regelen.

De Tiny Terror heeft bijvoorbeeld een heel erg goede master volume vind ik, maar de gain knop geeft ook extra volume: dat is ook een eigenschap van buizenversterkers waar je vrijwel niet onderuit komt. De Marshall class 5 heeft alleen een 'gain' knop: die kun je inderdaad niet laten crunchen op laag volume.

Mitch
2 februari 2011, 11:58
Ik heb in de oefenruimte een AC30 met mastervolume. Thuis heb ik toch echt een DA5je staan, op standje 0,5W en hooguit 1/5 open.
Clean heb je niets aan een AC30 thuis met de volumes die je noemt, want dan klinkt het gewoon niets interessanter dan een transistor versterker. Je kan 'm oversturen met de volume open en de master bijna dicht, maar je zou wel gek zijn. Het klinkt gewoon totaal niet interssanter dan een transistorbak, op die volumes.
Geen idee of de boodschap nu wel aankomt, maar het is het proberen waard :D

Ferraririk
2 februari 2011, 15:29
Ik heb een Vox AC100CPH, Clean volume voluit, Drive Volume op de helft, en master op een kwart :zz:

TDZH
2 februari 2011, 16:24
Ik heb in de oefenruimte een AC30 met mastervolume. Thuis heb ik toch echt een DA5je staan, op standje 0,5W en hooguit 1/5 open.
Clean heb je niets aan een AC30 thuis met de volumes die je noemt, want dan klinkt het gewoon niets interessanter dan een transistor versterker. Je kan 'm oversturen met de volume open en de master bijna dicht, maar je zou wel gek zijn. Het klinkt gewoon totaal niet interssanter dan een transistorbak, op die volumes.
Geen idee of de boodschap nu wel aankomt, maar het is het proberen waard :D

Haha, die boodschap had ik de eerste keer ook wel begrepen, maar ik wilde graag nog even zoveel mogelijk mogenlijkheden doornemen. Dat van die Vox AC30 in het bijzonder was trouwens maar een voorbeeld. Ik bedoelde niet persee die amp.

Bedankt voor alle reacties in ieder geval, ik zie nog wel wat ik doe.