PDA

View Full Version : MXR Black Label Chorus



KwintEastwood
28 januari 2011, 15:25
Hallo,

Op youtube heb ik een aantal filmpjes gezien van de MXR Black Label Chorus. Klinkt mij goed in de oren.

1. Iemand positive/negatieve ervaringen met dit effect wat hij/zij met me wil delen?

2. Is dit een goede keuze als eerste chorus effect, of is hij te veel toegespitst op metallica:rockon: achtige muziek?

Alvast bedankt voor de comments!

robert-gitarist
28 januari 2011, 21:40
Yep, vorig jaar getest toen ie net uit gebracht was. Ik zit nog steeds te gassen op z'n BLS Chorus. Hele toffe en vette chorus. Je kunt zoveel instellen dat je ongetwijfeld een instelling vind die voor jouw het beste is ;) En dat hoeft zeker geen "Metallica" achtige muziek te zijn. Voor een eerste chorus is ie prima hoor. Maakt sowieso toch niet uit welke chorus voor het eerst koopt? Als ie goed klinkt en aan jouw eisen dan is het toch goed :D En echt duur vind ik hem niet.

onrust nv
28 januari 2011, 22:03
Is deze ook met SMD gemaakt? Want wat ik van deze chorus heb gehoord vind ik'm erg smakelijk klinken. Maar ik heb zo'n M-117 flanger van MXR die nu opeens volume drops heeft en het niet meer goed doet. Toen ik'm opende allemaal SMDtroep. Dus zo goed als onmogelijk te fixen. Ik vind zelf ook de MAXON PAC-9 pure analog chorus super klinken. Maar kwa klank vind ik deze MXR ook erg lekker.

Tankman
28 januari 2011, 22:17
Geen ervaring met de specifieke chorus. Ik heb op aanraden van forumlid Jan Buurman een Visual Sound H2O getest gisteren. Het is toch een van de mooiste en makkelijkst instelbare choruspedalen die ik ooit heb gebruikt. De echo kant is ook niet verkeerd om je clean geluid nog wat sfeervoller te maken. Hij is tegenwoordig ook als standalone chorus te krijgen als de Liquid Chorus. Een aanrader!

Dirk_Hendrik
29 januari 2011, 09:05
Is deze ook met SMD gemaakt? Want wat ik van deze chorus heb gehoord vind ik'm erg smakelijk klinken. Maar ik heb zo'n M-117 flanger van MXR die nu opeens volume drops heeft en het niet meer goed doet. Toen ik'm opende allemaal SMDtroep. Dus zo goed als onmogelijk te fixen.

....
Zucht.
Bedenk dat alles wat je online praat door anderen met minder ervaring wordt aangenomen als "waar".

Op dit moment blaat je onzin over "smd troep". Je doet hier SMD af als troep terwijl niet die SMD's maar jouw technische onkunde de oorzaak zijn van het niet kunnen fixen van je probleem. SMD is prima te fixen en ik werk er dagelijks mee, juist in een reparatieomgeving. Met SMD is niets mis en werkt erg lekker. Vereist alleen kennis en ervaring.:soinnocent:

onrust nv
29 januari 2011, 10:14
....
Zucht.
Bedenk dat alles wat je online praat door anderen met minder ervaring wordt aangenomen als "waar".

Op dit moment blaat je onzin over "smd troep". Je doet hier SMD af als troep terwijl niet die SMD's maar jouw technische onkunde de oorzaak zijn van het niet kunnen fixen van je probleem. SMD is prima te fixen en ik werk er dagelijks mee, juist in een reparatieomgeving. Met SMD is niets mis en werkt erg lekker. Vereist alleen kennis en ervaring.:soinnocent:

Je vergeet alleen wel te vermelden dat er ook ervaren mensen zijn die niet met SMD kunnen omgaan omdat het zo verdomd klein is. In de Synthesizer wereld vind je bijna geen reperateurs meer die daar hun vingers aan gaan branden. Ik zelf pretendeer ook niet dat ik super technies ben, want de drum synthesizer(met het oude formaat electronica) die ik nu aan het bouwen ben gaat met behulp van mijn buizenversterker bouwende kameraad. Ik ken niet eens de tekening lezen. Maar toen ik die flanger meenam verzocht hij me vriendelijk doch dringend dat ding op een plek te steken waar de zon nooit schijnt.:sssh:

Thiez
29 januari 2011, 10:28
Mij lijkt dit ook een erg gave chorus. Dit jaar is op de NAMM echter een chorus uitgekomen die exact hetzelfde is qua layout, namelijk de vintage chorus van MXR.
Ik heb hier een topic over gemaakt of deze hetzelfde zou klinken als de BLS chorus maar hier is nog geen reactie op gekomen.

Dirk_Hendrik
29 januari 2011, 10:46
Je vergeet alleen wel te vermelden dat er ook ervaren mensen zijn die niet met SMD kunnen omgaan omdat het zo verdomd klein is. In de Synthesizer wereld vind je bijna geen reperateurs meer die daar hun vingers aan gaan branden. Ik zelf pretendeer ook niet dat ik super technies ben, want de drum synthesizer(met het oude formaat electronica) die ik nu aan het bouwen ben gaat met behulp van mijn buizenversterker bouwende kameraad. Ik ken niet eens de tekening lezen. Maar toen ik die flanger meenam verzocht hij me vriendelijk doch dringend dat ding op een plek te steken waar de zon nooit schijnt.:sssh:

En daar schrijf je toch weer exact hetzelfde? ;) Gebrek aan kennis en kunde om met dit formaat om te gaan. Je kunt dan 2 dingen doen: Suggesties van donkere plekken doen of je kunde vergroten. Als elektronicatecnicus niet aan SMD willen is m.i. slapheid om je vaktechnische kunde te vergroten cq bij te houden. SMD bestaat al sinds de jaren 70 dus excuses dat het "nieuw" is gaan niet op. Het internet staat vol met tutorials over SMD solderen dus die smoes wordt het ook al niet. SMD onderdelen zijn stervensgoedkoop dus prijs is ook geen dilemma. Blijft dus alleen het gebrek aan ballen over.

Ik vond het juist zo leuk om in de DIY effectenwereld langzaam maar zeker de eerste knutselaars te zien die wél aan de SMD gingen en binnen een paar weken al begonnen te roepen nooit meer anders te willen. En dan zullen (semi) pro synth reparateurs er hun poten niet aan branden? Mietjes.

Ik ken op dit forum maar 1 forumlid met een goede reden om niet aan de SMD te willen. En da's een verregaande staat van blindheid aan 1 oog.

onrust nv
29 januari 2011, 11:10
En daar schrijf je toch weer exact hetzelfde? ;) En dan zullen (semi) pro synth reparateurs er hun poten niet aan branden? Mietjes.

Ik ken op dit forum maar 1 forumlid met een goede reden om niet aan de SMD te willen. En da's een verregaande staat van blindheid aan 1 oog.

Ik weet niet of je wel eens een synth hebt open gemaakt? Want de hoeveelheid die daat inzit is toch echt wel iets anders dan een effectje. Zelfs bij een simpele string synth zit er zoveel onderdelen in dat je zowat verzuipt. Mijn bandlid is nu mijn russiese analoge vocoder aan het repareren, ik krijg al hofdpijn als ik naar de print kijk. En hij heeft net 153 printbaantjes van tin voorzien omdat er printbaan breuken zaten.
Maar het is inderdaad wel een handigheid die je moet hebben. Respect dat dit jouw wel lukt.

Dirk_Hendrik
29 januari 2011, 11:27
Ik weet niet of je wel eens een synth hebt open gemaakt? Want de hoeveelheid die daat inzit is toch echt wel iets anders dan een effectje. Zelfs bij een simpele string synth zit er zoveel onderdelen in dat je zowat verzuipt. Mijn bandlid is nu mijn russiese analoge vocoder aan het repareren, ik krijg al hofdpijn als ik naar de print kijk.

Ja. Meerdere, inclusief het soldeerwerk erna. Is niks anders dan een SMD gebouwd effectpedaal. Alléén meer.




En hij heeft net 153 printbaantjes van tin voorzien omdat er printbaan breuken zaten.

Dan was het dus gemakkelijker geweest om eerst de breuken op te sporen en die te repareren



Maar het is inderdaad wel een handigheid die je moet hebben. Respect dat dit jouw wel lukt.

Heeft niks met handigheid en hebben te maken en evenmin met respect dat het me lukt. Is gewoon een kwestie van beginnen en oefenen. Als je kan solderen kun je ook SMD solderen.

}{Metalmaster}{
29 januari 2011, 16:16
Ik heb hem ongeveer 3/4 maanden nu in mijn pedalboard, deze chorus. Erg dik ding! Klinkt warm, vol, kan er veel geluiden uit halen, bij high gain is hij nog duidelijk aanwezig, genoeg instellingen.

Het is de sound die ik zocht en zeker als je van de zakk wylde sound houdt, is dit een perfect pedaal. Voor rustig cleane lead riffs tot scheurende solo's is dit pedaal awesome. Zeker een aanrader!

onrust nv
29 januari 2011, 20:19
Dan was het dus gemakkelijker geweest om eerst de breuken op te sporen en die te repareren

Nou nee, want de breuken waren het gevolg van oxidatie dus de hele baantjes moesten getint worden. Omdat die net een maanlandschap leken.


Ik heb hem ongeveer 3/4 maanden nu in mijn pedalboard, deze chorus. Erg dik ding! Klinkt warm, vol, kan er veel geluiden uit halen, bij high gain is hij nog duidelijk aanwezig, genoeg instellingen.

Het is de sound die ik zocht en zeker als je van de zakk wylde sound houdt, is dit een perfect pedaal. Voor rustig cleane lead riffs tot scheurende solo's is dit pedaal awesome. Zeker een aanrader!

Hoe klinkt die over cleane geluiden? Of is hij echt 100% Zakk Wylde? Rauw met ballen. Is hij bv ook subtiel te gebruiken?

KwintEastwood
30 januari 2011, 18:05
Uiteraard zal ik hem in de winkel eens naast andere chorus effecten houden. Maar ik denk dat het hem toch wel de MXR black label wordt voor mij binnenkort :).

En wat robert-gitaar ook zegt. Echt duur is ie niet:soinnocent: althans, voor een relaxed pedaal intresseert de prijs natuurlijk ook geen Zakk :P

}{Metalmaster}{
31 januari 2011, 18:00
Nou nee, want de breuken waren het gevolg van oxidatie dus de hele baantjes moesten getint worden. Omdat die net een maanlandschap leken.



Hoe klinkt die over cleane geluiden? Of is hij echt 100% Zakk Wylde? Rauw met ballen. Is hij bv ook subtiel te gebruiken?

Clean is hij ook erg nice. Je kan hem heel subtiel gebruiken doormiddel van de Depth en de Level knop wat minder te draaien en al wil je alleen chorus in je hoge tonen, draai je de low gewoon uit, of andersom. Je kan blijven spelen met de knoppen. geweldig pedaal.

onrust nv
2 februari 2011, 10:52
Ik zag een review over deze chorus, maar daar werd niet verteld of hij analoog of digitaal is.
www.earthquakerdevices.com 6 potmeters, jummie...

dml
2 februari 2011, 11:00
Ik zag een review over deze chorus, maar daar werd niet verteld of hij analoog of digitaal is.


Maakt dat dan iets uit? Gaat er toch om hoe hij klinkt? Eerlijk gezegd zal het mij aan mijn derrière oxideren of een pedaal anataal, digiloog, modeling of hybride is.

onrust nv
2 februari 2011, 11:07
Ik ben een analoge purist, want ik wil mijn analoge synths niet door een digitaal effect gooien. Dus dat maakt zeker wat uit voor mij. Mijn anus oxideert trouwens ook niet, volgens mij is dat normaal hoor. :seriousf:

Dirk_Hendrik
2 februari 2011, 11:11
pffft. Hoop aannames tussen de oren:soinnocent:


Met wat een gitaarpedaal al aan je signaal vernaggelt, ruis, gebrek aan dynamisch bereik , pre en deemphasis filtering in chorusses.... is digitaal het laatste om je zorgen over te maken.

Daarnaast moet je goed lang zoeken om een choruspedaal te vindfen met een niet anmaloog dry-path.

onrust nv
2 februari 2011, 11:55
pffft. Hoop aannames tussen de oren:soinnocent:


Met wat een gitaarpedaal al aan je signaal vernaggelt, ruis, gebrek aan dynamisch bereik , pre en deemphasis filtering in chorusses.... is digitaal het laatste om je zorgen over te maken.

Daarnaast moet je goed lang zoeken om een choruspedaal te vindfen met een niet anmaloog dry-path.

Aannames? Ik zeg gewoon dat ik mijn instrumentarium en effecten 100% analoog wil. Ik neem zelfs analoog op(tape). Dat heeft nix met beter/slechter te maken. Dat is pas een aanname. Ruis enzo lig ik niet zo wakker van, dat is soms met een kleine aanpassing te verhelpen. Ik wil van die eathquaker gwoon weten of het effect analoog is, want dan vind ik hem eht geld pas waard. Moog bouwt helaas nog geen chorussen of flangers.

Nielsje
2 februari 2011, 12:00
...ik snap die obsessie niet helemaal...?

Maleco
2 februari 2011, 12:32
Om even terug te komen op de MXR BLS Chorus :p,
Gebruikt meneertje Wild dit ook voor z'n flanger-like effecten zoals
bijvoorbeeld in het nummer crazy horse:
http://www.youtube.com/watch?v=w1YaNZcUPGc


Of is dit wel een echte flanger? Ik kom namelijk overal berichten tegen dat de chorus met de juiste instellingen precies als een flanger klinkt.

Muchachooo
2 februari 2011, 12:34
Ik ook niet, maar volgens mij is dat toch besides the point ;)

Dirk_Hendrik
2 februari 2011, 12:36
Ik wil van die eathquaker gwoon weten of het effect analoog is,
met :
http://files.effectsdatabase.com/gear/pics/earthquaker_seamachine_002.jpg

en wat vergelijk met datasheets kun je concluderen dat de middelste chip een PT2399 is. Digitaal dus.

Maleco
2 februari 2011, 12:38
Had nou niks gezegd, straks vond hij het wel een geweldig pedaal en kwam hij erachter dat digitaal nog niet eens zo slecht is :sssh:

Madcow
2 februari 2011, 13:03
Ik snap het analoogfetisjisme wel. Daar vindt je altijd makkelijker het probleem. Ik heb het vaak zat meegemaakt dat digitaal mij in de steek liet en probeer dan maar eens de fout op te sporen.

Thiez
2 februari 2011, 14:32
De black label chorus is exact hetzelfde als de vintage chorus die ze dit jaar uitgebracht hebben alleen een ander uiterlijk. Dus de mensen die niet van signature dingen houden kunnen gewoon de vintage chorus kopen.

onrust nv
2 februari 2011, 16:07
Dus alleen de delay is digitaal van dit effect, maakt me op zich niet super veel uit, maar dan gebruik ik'm alleen niet op mijn synths. Maar de extreme klanken die je met deze han fabriceren vind ik wel lekker klinken. Maar dat betekend wel dat ik niet zo'n haast heb om hem aan te schaffen.

Maar om FF terug te komen op de zakk wilde, ik loop nu eigenlijk tussen de zakk chorus en die nieuwe analog chorus te twijfelen.

Dirk_Hendrik
2 februari 2011, 18:32
Ik heb het vaak zat meegemaakt dat digitaal mij in de steek liet en probeer dan maar eens de fout op te sporen.

Mar lag dat aan het effect of aan de bediening? En daarna, lag dat aan de bediening of aan de gebruiker? ;)

Ik ben meerdere keren live naar de MIDI hel gegaan. Maar dat lag nooit aan de spullen. Wel aan mij en m'n eigen gebruikersfouten.

onrust nv
2 februari 2011, 20:20
Midi is wel heel storings gevoelig, ook al heb je alles goed afgesteld. CV is veel betrouwbaarder(zolang je geen draadbreuken hebt)en sneller. In de synthesizer wereld is midi ook al op zijn retoer. Daar word momenteel steeds meer usb gebruikt.

Dirk_Hendrik
3 februari 2011, 08:05
Ik had het over een jaar of 10-15 geleden. En het moment dat ik afstapte van een effectensetup met MIDI.

dml
3 februari 2011, 09:28
Midi is wel heel storings gevoelig, ook al heb je alles goed afgesteld. CV is veel betrouwbaarder(zolang je geen draadbreuken hebt)en sneller. In de synthesizer wereld is midi ook al op zijn retoer. Daar word momenteel steeds meer usb gebruikt.

Maar MIDI is niet op zijn retour omdat het onbetrouwbaar en storingsgevoelig is. Als dat echt zo zou zijn, dan was het afgelopen 30 jaar vast niet de standaard gebleven. Ik heb overigens nog geen enkele moderne synth gezien die alleen maar USB heeft, MIDI zit er altijd nog naast. Dat MIDI op den duur verdwijnt, zal absoluut zo zijn maar da's gewoon evolutie.

KwintEastwood
5 februari 2011, 17:00
Gents!

Inmiddels is de discussie al gegroeid naar een niveau dat verder gaat als mijn originele vraag :), maar voor degene die het interessant vinden:

Ik heb inmiddels de MXR Black label chorus thuis staan. Ben er heel tevreden over, en ben de hele dag (wat nog niet zo lang is, want uiteraard is de aankoop gisternacht gevierd) aan het spelen.

Het ging nog even tussen de MXL micro chorus en MXL black label. Eigenlijk deden die 2 in geluid niet onder voor elkaar. Uiteindelijk ben ik maar gegaan voor mijn initiele plan: de black label. En zeg nou zelf... 5 potmetertjes en een portie ervaring van zakk wilde kan toch niet mis wezen :zz:

Allen bedankt voor advies!

onrust nv
6 februari 2011, 12:10
Maar MIDI is niet op zijn retour omdat het onbetrouwbaar en storingsgevoelig is. Als dat echt zo zou zijn, dan was het afgelopen 30 jaar vast niet de standaard gebleven. Ik heb overigens nog geen enkele moderne synth gezien die alleen maar USB heeft, MIDI zit er altijd nog naast. Dat MIDI op den duur verdwijnt, zal absoluut zo zijn maar da's gewoon evolutie.

Kan merken dat je nog niet echt veel met midi synths hebt gewerkt, want dan heb je echt het hele vloek woordenboek van achter tot voren uitgebruld tijdens een van de vele happeringen. CV daarintegen doet het altijd zonder problemen. En als er dan problemen komen weet je dat er iets gerepareert moet worden.