PDA

View Full Version : pedaaltjes?



Winterwhise
28 januari 2011, 12:50
hallo allemaal,

ik speel nu ongeveer een jaar bas, maar ik speel alleen op een Squier fender precision bass, maar het geluid begind me om heel eerlijk te zijn een beetje te vervelen, dus ik wil wat nieuws, ik ga binnenkort een nieuwe versterekr maken, maar voor de rest wil ik eigenlijk weet nieuwe equipment

duss nu is mijn vraag,
zijn er leuke spulletjes (bijvoorbeeld effecten) om het bas geluid wat interessanter te maken?

(zoja, wat dan, en wat houd het dan precies in?)

groetjes,

Nielsje
28 januari 2011, 12:56
envelope filter en een stempedaal.
Dat zijn de pedalen die ik bij een bassist wil zien, (als gitarist).

Wabbie
28 januari 2011, 13:13
Ik hou absoluut niet van effecten voor de bas. Een envelope filter is misschien nog net te doen voor de leuk, maar dan houdt het echt op.

Gemiddeld bas-overdrive of distortion pedaal zorgt er alleen maar voor dat je definitie verliest en in de mix verzuipt ook met een clean blend erbij is mijn ervaring. Ik hou van een mooie gedefinieerde vette bas. Ik ben er wel terdege van bewust dat er zat mensen zijn die het wel vet vinden als een bas wat rauwer klinkt, maar die zijn dan vaak ook wel weer onder de indruk van de definitie en vetheid van mijn sound.
Mind you, ik gebruik een fullstack (1x15 en 4x10) met een zware Eden versterker erboven op. Dat is dus wel behoorlijk heftig qua gewicht, omvang, vermogen en helaas ook de prijs.

Ik zou dus eerst opzoek gaan naar een goede versterker en een goede basgitaar voordat je gaat denken aan effecten en pedaaltjes. Je kunt later altijd nog effecten toevoegen als je dat echt wilt.

HaroldA
28 januari 2011, 14:02
Sansamp Bass Driver of Para driver. Klaar. :ok:

Tunes
28 januari 2011, 14:25
Ik vind ook dat een bas weinig effecten nodig heeft.
En eigenlijk moet een bas (setup) gewoon zo lekker klinken dat het geen effecten nodig heeft.

Maar goed de effecten die ik dan wel gebruik zijn eigenlijk alleen een lichte chorus (om net dat fretless een beetje te benaderen) en een hele lichte overdrive maar die gebruik ik eigenlijk als kleine boost.

Voor de rest haal ik vooral meer uit, de aanslag en de positie van de slaghand.

En ik heb nog nooit een bas lekker vinden klinken met een flinke overdrive, ga dan gitaar spelen.

HaroldA
28 januari 2011, 14:31
En ik heb nog nooit een bas lekker vinden klinken met een flinke overdrive, ga dan gitaar spelen.

Zonder clean blend niet nee maar een cleane bas is helemaal lelijk!

Sansamp all the way! Ronken godnondedju!

pueblo
28 januari 2011, 14:53
heb zelf wat effecten voor bas, maar gebruik ze niet echt veel, bijna nooit in band verband eig, en een goede amp kan echt wonderen doen, toen ik de mijne kocht was ik verwonderd dat mijn bas nog zo goed kon klinken

pueblo
28 januari 2011, 15:05
ik moet zeggen dat ik zelf ook wel soms nog voor pedaaltjes kijk, maar het belangrijkste pedaaltje is al aangegeven (tuner, toch in bandverband), helaas heb ik die nog niet

Basvarken
28 januari 2011, 15:29
Octaver!

Dat vind ik persoonlijk een van de meest bruikbare effectpedalen voor bas.

Met de Boss OC2 kun je een eerste octaaf eronder bij draaien en daaronder nog een tweede. Het mooi van de OC2 is dat er een lichte drive bij komt. Die is heel lekker smeuïg.

De tracking gaat goed tot en met de D op de A-snaar. Alles daarónder wordt instabiel.

De OC3 van Boss is beter in tracking, maar heeft dan weer niet die smeuïge drive van de OC2.

Plant
28 januari 2011, 18:16
Ik vind ook dat een bas weinig effecten nodig heeft.
En eigenlijk moet een bas (setup) gewoon zo lekker klinken dat het geen effecten nodig heeft.

Maar goed de effecten die ik dan wel gebruik zijn eigenlijk alleen een lichte chorus (om net dat fretless een beetje te benaderen) ...

Ook ik gebruik alleen wat chorus op zijn tijd. Maar niet om fretless te benaderen, want ik speel alleen maar fretless ;)

Ijselrobo 07
28 januari 2011, 21:52
een geweldig apparaat voor de bas is gewoon de Digitech BP-80!
daar heb je 80 verscillende effecten (o.a. flanger, chorus, overdrive, heel veel soorten versterker modellen) en een ingebouwde tuner.

Alleen in de loop kan die soms vervelend gaan doen, want als ik 'm gebruik in de loop van m'n Marshall MB30, dan gaat alles piepen en doet het niet naar behoren,
maar de opstelling "Bas --> BP-80 --> Amp" gaat wel gewoon goed :ok:

G.G.
28 januari 2011, 22:13
ik ga binnenkort een nieuwe versterekr maken,

Cool, wat gaat je bouwen?

onrust nv
28 januari 2011, 22:55
De JomoX M-resonator dubbele lowpass filter klinkt wel erg tof op basgitaar.
Maar dit is wel een moeilijk instelbaar effect. Je bent als je dat ding niet kent erg lang bezig met de sweetspots te vinden. Verder klinkt de moog lowpass filter erg tof en de ringmodulator ook(of beide, nog toffer). De vermona retroverb is ook heel flexibel om op bas te gebruiken. En om een toefje overdrive te maken klinkt de blackfinger ook mooi. Dan krijg je zo'n rollende basdrive.

Basvarken
28 januari 2011, 23:40
een geweldig apparaat voor de bas is gewoon de Digitech BP-80!
:ok:

Dat vind ik 80 keer "net niet" geluiden.
Ik heb er niks mee. Net zoals de Line 6 spullen. Ook net niet.

Wabbie
29 januari 2011, 11:07
Inderdaad, al die digitale multieffecten hebben meestal een net niet gehalte. De enige die ik nog net te doen vond voor gitaar was een digitech 2120 (oid) van een kameraad van mij, maar die heeft dan ook een of twee buisjes aan boord.

Ik blijf erbij dat overdrives over het algemeen zorgen dat je wegvalt in de mix. Ik kan prima een dikke vette ronk uit mijn Eden krijgen zonder distortion en dan heb ik ook nog meer dan genoeg definitie in mijn geluid zitten om complexe en sneller basloopjes te spelen.

En als je dan echt oversturing wilt hebben, dan is er maar een manier: Een buizenbak kopen en flink hard zetten en hopen dat niet iedere geluidsman gaat klagen ;)

FruscianteFan
29 januari 2011, 12:32
Onze bassist heeft best wat pedaaltjes. Stemapparaat natuurlijk, maar ook een Aphex exciter, EHX microsynth, Boss chorus, Dunlop wah en Vox compressor. Vooral die laatste vind ik best gaaf...

HaroldA
29 januari 2011, 12:42
Bassist van Blaine:

DT-10 -> DIY Flatline Compressor -> DIY Big Muff met clean blend -> DIY SansAmp Bass Driver -> Ampeg transistor bak -> Ampeg 4x10"

En van Tank86:

TU-2 -> Hartke Bass Attack (in bypass; alleen voor directe DI) -> DIY Flatline Compressor -> DIY Ross Distortion met clean blend -> Ampeg buizen bak -> Ampeg 4x10"


Beide bassisten laten alle pedalen eigenlijk continue aanstaan, op de tuners na ;) DIY spul komt allemaal van mij af...

G.G.
29 januari 2011, 20:20
DT-10 -> DIY Flatline Compressor -> DIY Big Muff met clean blend -> DIY SansAmp Bass Driver -> Ampeg transistor bak -> Ampeg 4x10"


Die kom je niet veel tegen... Zelf vind ik hem echt helemaal geweldig. Staat bijna altijd zachtjes mee te draaien.

interessander
29 januari 2011, 20:43
Ik heb onze bassist ook een DIY looper met clean blend cadeau gedaan, in de loop zit een EHX little big muff, de clean blend zorgt er voor dat de cleane punch van je bas intact blijft en dat maakt een behoorlijk verschil.

onrust nv
29 januari 2011, 20:56
Bij die bas big muff zit er toch ook een dry uitgang op, zodat je die bas ook nog droog kan vangen? Of werkt dat niet zo goed als die loop mix?

muziekschuur
1 februari 2011, 09:04
-envelope filter; Electro Harmonix Q-tron, EBS (trifilter ofzo) en de MXR
-Wah wah pedaal (bijvoorbeeld van VOX)
-Compressor, er zijn diverse compressors. Ik zou voor iets met een optische cel gaan.
-Grafische EQ. MXR heeft er een. Daarmee kun je dus een originele toon en de EQ toon gebruiken. Handig.
-Bassynth. Ik heb er een van Behringer met effectpedaal (daarmee bedien je de sweep). Maar alleen voor Disco & funk...
-Een volume pedaal kan erg handig zijn voor sweeps. Je slaat de noot aan met het volume pedaal dicht en opent als de noot uitklinkt. Dat klinkt heel tof op het juiste moment.
-Een pedaltuner. Al jaar en dag zijn de pedaltuners van Korg en Boss erg goed. Thomann heeft ook eigen merk tuner pedaaltjes vanaf 29 euro.

In jouw geval, omdat de toon je verveelt, denk ik eerst aan een goede versterker en een nieuw element. Probeer ook eens flatwound snaren. En dan een tuner pedaal. Denk dan ook eens aan het tunerpedaal van TC Electronics.

Winterwhise
1 februari 2011, 15:15
hallo allemaal,

ten eerste bedankt voor de reacties, ik ben even een tijdje weg geweest, en was erg druk, vandaar dat ik niet kon reageren. dus...
ik ga twee bass speakers maken (eminence beta 15") met (waarschijnlijk) een Behringer 450 watt top er op, maar ik kan ook voor een hartke of een peavy gaan, dat moet ik allemaal nog even zien,

ook ga ik nu sparen voor een Fender Jazz bass Vstring, maar dat zal nog wel eventjes duren^^

ik ga binnenkort naar de gitaar winkel bij mij in den buurd (word nu in den vakantie) en dan ga ik even wat verschillende pedaaltjes met mijn bas uitproberen (vooral wat jullie hier net genoemd hebben) een Wah Wah pedaal heb ik nog nooit echt goed gehoord, dus ik ben benieuwd, ook wilde ik al gaan kijken wat een compresor doet, en een loop/reverbje.

ik houd jullie op den hoogte,

groetjes,

muziekschuur
2 februari 2011, 10:40
Zoek even een tweedehands 2x15 van Peavey op en lepel daar twee Fane Souvereign speakers in. Hoef je het cabinet niet te maken en heb je voor het geld van twee drivers een complete 2x15 rig. Die 2x15 heb je al vanaf 100 euro...

http://www.thomann.de/nl/fane_sovereign_15_250.htm

HaroldA
2 februari 2011, 10:43
Ik heb met onze bassist een keer bascabjes vergeleken. Behringer papier, Behringer aluminium, Hartke, allemaal dun en fel. 15"-ers waren weer ongedefinieerd en traag.

Toen een Ampeg Classic 4x10" aangesloten. :lovelove:

Wabbie
2 februari 2011, 11:27
15 inchers zijn over het algemeen traag en heb minder definitie. Er zijn her en der wat uitzonderingen. Mesa heeft een vette compacte 1x15" kast die goed klinkt bijvoorbeeld. Ik heb zelf een compacte Trace Elliot 1x15" die ook erg goed is.

Kijk inderdaad ook eens naar 4x10" speakerkasten. Ik heb zelf een Eden 410XLT die super laag gaat en lekker veel definitie blijft houden. De Ampeg 4x10" kast die HaroldA aanraad produceert ook best veel laag, alhoewel ik persoonlijk de Eden kast strakker vind klinken. Maargoed Eden en Ampeg hebben allebei hun typische sound die allebei goed inzetbaar is.

Qua versterkers. Goed en goedkoop (zeker tweedehands) : Oude Trace Elliot topjes. Zelfs de 250 Watters gaan nog steeds knetterhard en zijn onverwoestbaar en niet al te duur. De Hartke HA3500 verdient toch ook wel een eervolle vermelding. Gaat ook knetter hard, is misschien niet kogelbestendig zoals de Trace's maar ook zeer betrouwbaar. Klinkt soms wel wat steriel, maar dat is op te lossen door de voorversterker buis even te vervangen.
Behringer zou ik links laten liggen eigenlijk.

kamiel
2 februari 2011, 13:13
Qua versterkers. Goed en goedkoop (zeker tweedehands) : Oude Trace Elliot topjes. Zelfs de 250 Watters gaan nog steeds knetterhard en zijn onverwoestbaar en niet al te duur.

das een zeer goede tip, die oude trace-elliotjes doen het voor eeuwig, die gaan echt nooit kapot! wel niet super simpel te vinden, nogal weinig keuze naar mijn mening,:)

En idd, een 4x10 lijkt mij ook beter, of mss een 2x 12, ook altijd leuk!

interessander
2 februari 2011, 13:24
Oude Peavey's (de Mark series) schijnen ook niet kapot te kunnen, en zijn niet al te duur.

Basvarken
2 februari 2011, 13:40
Klopt. Die ouwe Peaveys zijn gebouwd als een tank. En klinken nog ook.

Daar kan geen Hartke of Trace Elliot tegenop.

pueblo
2 februari 2011, 14:21
http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/413498459-peavey-baskast.html?return=eJwtjVsKwkAMRfci6F87bbUoU4rUnc Qa7TCPDpPUJ%2B7dDPiTnHtuIKBr%2FTG66kg3datXhJDGqZuY o1bKzhFD6SFZjg6AqQxO%2BeVt0BYYChOI0%2BIxMAZ1x0SMyc oqzkC5vxkGSGrc79pyYu%2BOT9fXmwv1PK%2B3Q73enpyMYd8c MjYZd21GFnybKEjXC%2F1vY7aVgJdiCPI3mTH75e%2FtQyAi3P ElaSYjsdnEuPTVqvv%2BAOQ0StE%3D&df=1&fta=eNotkF1OAzEMhO%2BSB57z%2F%2BOoV%2BAKlRMnsGJLI3 ZbCoi7E694%2B%2ByxZ6RBCPCzQQRx%2B1jPd1w3kedoQDzWk3 qi7bRfQeVVQdAxrxqCdXnd4XsZeeu0TW3sIPNlwPvt0j6Wmsdt zm%2BfMBre21e%2BbgvopzFuJ8nWFsTAlybyMl83mEELHZnaJx AqducI8THBBtsNgyEX00OZ7ruTljfSyBQmNCIr4wQKPqnOm1K7 mcexmq4MH7eAvfkDfESW0IXqCm%2BsNZYjipfuAKISPTuXEIum wzn5qhi0852hJodVT9CUpJVsiNSS46%2BOM4SBWjmySkUs7GNJ o64TTDBoeROqsYHfg6k%2BsRRK6eaAZKvu3IqaBe3XgbSd1%2F b%2Bsr9ycXIKs6wLPs7c5ayPQHOFIPBT5Od%2FvIuMIOHn9%2F cPpGKQyw%3D%3D&fta_ind=12&fs=1
http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/415099817-peavey-mark-iv-bas-versterkertop.html?return=eJwtjVsKwkAMRfci6F87bbUo U4rUncQa7TCPDpPUJ%2B7dDPiTnHtuIKBr%2FTG66kg3datXhJ DGqZuYo1bKzhFD6SFZjg6AqQxO%2BeVt0BYYChOI0%2BIxMAZ1 x0SMycoqzkC5vxkGSGrc79pyYu%2BOT9fXmwv1PK%2B3Q73enp yMYd8cMjYZd21GFnybKEjXC%2F1vY7aVgJdiCPI3mTH75e%2Ft QyAi3PElaSYjsdnEuPTVqvv%2BAOQ0StE%3D&df=1&fta=eNotkF1OAzEMhO%2BSB57z%2F%2BOoV%2BAKlRMnsGJLI3 ZbCoi7E694%2B%2ByxZ6RBCPCzQQRx%2B1jPd1w3kedoQDzWk3 qi7bRfQeVVQdAxrxqCdXnd4XsZeeu0TW3sIPNlwPvt0j6Wmsdt zm%2BfMBre21e%2BbgvopzFuJ8nWFsTAlybyMl83mEELHZnaJx AqducI8THBBtsNgyEX00OZ7ruTljfSyBQmNCIr4wQKPqnOm1K7 mcexmq4MH7eAvfkDfESW0IXqCm%2BsNZYjipfuAKISPTuXEIum wzn5qhi0852hJodVT9CUpJVsiNSS46%2BOM4SBWjmySkUs7GNJ o64TTDBoeROqsYHfg6k%2BsRRK6eaAZKvu3IqaBe3XgbSd1%2F b%2Bsr9ycXIKs6wLPs7c5ayPQHOFIPBT5Od%2FvIuMIOHn9%2F cPpGKQyw%3D%3D&fta_ind=23&fs=1
http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/410793072-peavey-bass-top-en-box.html?return=eJwtjVsKwkAMRfci6F87bbUoU4rUncQa7T CPDpPUJ%2B7dDPiTnHtuIKBr%2FTG66kg3datXhJDGqZuYo1bK zhFD6SFZjg6AqQxO%2BeVt0BYYChOI0%2BIxMAZ1x0SMycoqzk C5vxkGSGrc79pyYu%2BOT9fXmwv1PK%2B3Q73enpyMYd8cMjYZ d21GFnybKEjXC%2F1vY7aVgJdiCPI3mTH75e%2FtQyAi3PElaS YjsdnEuPTVqvv%2BAOQ0StE%3D&df=1&fta=eNotkF1OAzEMhO%2BSB57z%2F%2BOoV%2BAKlRMnsGJLI3 ZbCoi7E694%2B%2ByxZ6RBCPCzQQRx%2B1jPd1w3kedoQDzWk3 qi7bRfQeVVQdAxrxqCdXnd4XsZeeu0TW3sIPNlwPvt0j6Wmsdt zm%2BfMBre21e%2BbgvopzFuJ8nWFsTAlybyMl83mEELHZnaJx AqducI8THBBtsNgyEX00OZ7ruTljfSyBQmNCIr4wQKPqnOm1K7 mcexmq4MH7eAvfkDfESW0IXqCm%2BsNZYjipfuAKISPTuXEIum wzn5qhi0852hJodVT9CUpJVsiNSS46%2BOM4SBWjmySkUs7GNJ o64TTDBoeROqsYHfg6k%2BsRRK6eaAZKvu3IqaBe3XgbSd1%2F b%2Bsr9ycXIKs6wLPs7c5ayPQHOFIPBT5Od%2FvIuMIOHn9%2F cPpGKQyw%3D%3D&fta_ind=27&fs=1
:rockon:

Tunes
2 februari 2011, 14:21
Ik zou zeker ook niet voor 15 inch speakers gaan, hooguit voor een combinatie.
Dat je een topic start over pedalen wekt de indruk dat je veelzijdig wilt zijn.
Met 2 x15 ben je naar mijn mening het minst veelzijdig in je sound wat speakers betreft.

2x10 of 4x10 met een 15

Persoonlijk ben ik voor de 12 inch speakers. Beste compromis tussen veelzijdigheid en draagbaarheid vind ik.

Ook kan je paevey en trace adviseren, heb ze beide gehad.
Daarbij heeft trace het meest zijn eigen geluid, vind ik, het is echter niet mijn geluid.

Wabbie
2 februari 2011, 15:17
Oude Peavey's (de Mark series) schijnen ook niet kapot te kunnen, en zijn niet al te duur.

D'oh! Hoe kon ik nu de oude Peavey's vergeten! Dat is ook onverwoestbaar spul. Ik moet trouwens zeggen dat je tegenwoordig ook nieuw al veel leuke versterkers kunt kopen voor niet al te veel.

Een 2x15" kast lijkt me nu ook niet veelzijdig inderdaad. Neem dan gewoon een goede 4x10" kast, daar heb je veel meer aan. Of kijk inderdaad eens neer een 2x12" kast.

interessander
2 februari 2011, 15:25
Onze bassist heeft naast zijn SWR 4x10 een Eden 2x10XLT, daar komt me toch een bak laag uit voor zo'n klein kastje! Vooral sinds hij van een crappy behringer naar een Ampeg SVTIIIpro is overgestapt...

Wat ook leuk is voor bas is een 4x12", die van peavey kom je nog wel eens tegen. En de Mesa roadready vlaggenschepen natuurlijk.

Wabbie
2 februari 2011, 15:33
De Eden 210XLT is in mijn optiek een van de best klinkende 2x10" kasten die er zijn. Kameraad van mij treedt regelmatig op met een HA3500 en een Eden 210XLT en komt daar prima mee weg. Ze zijn alleen niet echt goedkoop en licht.

jim__
2 februari 2011, 16:23
Onze bassist heeft een EBS Gorm 15" combo. Dat ding klinkt geweldig, vooral voor mij als gitarist. Ik sta er namelijkmeestal zo'n 6 meter vanaf en hoor hem prima. Helaas voor de bassist zelf hoort hij hem nauwelijks goed doordat hij ernaast staat, iets wat je vaker ziet met 15 inchspeakers (projectieafstand).

Ik zou dan ook zoals de meeste hier aangeven gaan voor een 2x10" kast, liefst inderdaad een Eden of Ampeg. Klinken fantastisch, blijven draagbaar en geven genoeg body aan je sound.

Tunes
3 februari 2011, 08:49
Ik vond mijn ampeg 4x10 ronduit kut klinken naast de tech 2x12, de ampeg is dan ook verkocht.

Overigens hier gepost dat ik pedaaltjes maar niks vind heb ik net een envelope filter gekocht, die is prima in te zetten bij enkele nummers (funky).

Wabbie
3 februari 2011, 10:21
@Tunes : Is dat niet meer een smaak kwestie? Kan me zo voorstellen dat een Ampeg kast niet iedereen kan bekoren en niet in iedere muzieksoort tot zijn recht komt.

Een goede envelope filter is misschien een van de weinige effecten voor een bas die ik dan wel weer leuk vind. Alleen is de inzetbaarheid in mijn muzieksoort (metal) een beetje te beperkt om er een aan te schaffen. Ik hou het wel gewoon bij mijn "simpele" setup van een goede 5 snarige J-bass en een enorme toren aan speakers met een dikke versterker erbovenop.

Tunes
3 februari 2011, 13:16
Zeker, daarom zei ik ook "ik vond".

Basvarken
3 februari 2011, 13:45
De ene Ampeg kast is de andere niet.

Ik heb onlangs een paar 8x 10 kasten van Ampeg met elkaar vergeleken.
Een oude straight back,
eentje uit Vietnam
en een Heritage

De verschillen waren best wel groot. (De straight back vond ik het best overigens)


En nog iets ter overweging:

Ik heb een oude Ampeg B-40 (4x10) die bij mijn Ampeg V4B hoort. Het rendement van deze cab is niet geweldig. Om die reden ben ik op een gegeven moment andere speakerkasten gaan gebruiken: twee Eden D210XLT kasten. Super kasten. Erg fijne combinatie. Ik had mijn laag weer terug.

Maar ik kocht een paar jaar geleden een Orange AD200 Mk1, omdat ik meer headroom nodig had (de V4B is maar 100 watt). De combinatie van de Edens met die Orange was niet ideaal. Ik kreeg gewoon teveel sublaag uit die speakers. Oncontroleerbaar. Wat ik ook draaide aan mijn toonregeling. Het regende klachten van de geluidsman en bandleden.
Ik heb toen mijn oude Ampeg B-40 weer eens van stal gehaald (gelukkig had ik hem niet verkocht). En wonder boven wonder was dit een heel mooie en organische combinatie. Deze cab kan gewoon dat vervelende sublaag niet weergeven en daarmee lost ie als het ware dat probleem op.


Moraal van dit verhaal. Het is de combinatie die telt. Een speaker die je in eerste instantie afschrijft omdat deze niet voldoet zou in combinatie met een andere versterker best wel eens heel mooi kunnen werken.

(na een poos heb ik toch de amp wat laten modificeren omdat ik het werken met twee losse 2x10 kasten prettiger vind qua sjouwen en flexibliteit)

Geoff
7 februari 2011, 02:31
Om terug te komen op de TS die zijn basgeluid saai vindt, hij heeft groot gelijk, Bas spelen wordt volgens min pas interessant als je de fond van de band kan zijn, als je kan grooven met de drummer. Grote en zware versterkers klinken enorm goed op repetitie, of op een podium, maar thuis heb je er niets aan, of je moest dove buren, en huiskamergenoten hebben.
Mijn tip is, koop de goedkoopste Korg/behringer/zoom/line 6/digitech multi effect die je kan vinden, in bandsetting heb je er mss niet veel aan, maar ze zijn erg leuk om thuis mee te freaken, en zo hou je het oefenen op de basgitaar interessant thuis. Je leert er ook veel over effecten door.

(dit is mijn mening, Op de mening mag je schieten, op de man liefst niet.)

kamiel
7 februari 2011, 17:00
(dit is mijn mening, Op de mening mag je schieten, op de man liefst niet.)

BAM

nee, serieus, ik blijf dat simpele bassgeluid prachtig vinden, en ik heb niet eens zoo een fantastische versterker thuis staan, wissel desnoods een beetje af door wat met cd mee te spelen of iets dergelijk, maar een multi-effect voor bass vind ik erover,:) kan je beter een stuk of 3-4 pedaaltjes zoeken die je echt goed vind, als je het dan echt niet kan laten.

onrust nv
8 februari 2011, 10:53
Hier nog een dikvet basseffect(env.filter):

http://wmdevices.com/superfatman.php :rockon: :blast: :rockon:

zenabi
14 februari 2011, 10:21
hoe doen jullie dat wanner je in een bandje speelt met 1 gitaar en 1 bas
ik bedoel dan vooral het geluid wanneer de gitaar een solo inzet (metal )
zetten jullie dan de bas op een gain ? of ????

HaroldA
14 februari 2011, 10:23
hoe doen jullie dat wanner je in een bandje speelt met 1 gitaar en 1 bas
ik bedoel dan vooral het geluid wanneer de gitaar een solo inzet (metal )
zetten jullie dan de bas op een gain ? of ????

1) Zo weinig mogelijk solo's
2) Bas hoort sowieso al niet clean te zijn
3) Luister eens naar live opnames van Pantera (oid)

Wabbie
14 februari 2011, 12:11
hoe doen jullie dat wanner je in een bandje speelt met 1 gitaar en 1 bas
ik bedoel dan vooral het geluid wanneer de gitaar een solo inzet (metal )
zetten jullie dan de bas op een gain ? of ????

ik vul de ruimte met wat akkoordjes of een uitgebreider baslijn. Samen met de drummer kun je ook al er goed vullen tijdens een gitaarsolo.

Basvarken
14 februari 2011, 13:01
hoe doen jullie dat wanner je in een bandje speelt met 1 gitaar en 1 bas
ik bedoel dan vooral het geluid wanneer de gitaar een solo inzet (metal )
zetten jullie dan de bas op een gain ? of ????

Ik heb ook een poos met dat probleem gezeten. We maken weliswaar geen metal maar hardrock/bluesrock. Het probleem is hetzelfde.
Ik heb om die reden een gemodificeerde tube screamer met cleane blend laten maken. Door de cleane blend blijft het laag overeind.

Verder maak ik gebruik van een Octaver. Dat is vaak een mogelijkheid voor "nog een tandje erbij".

En de baspartij zelf moet inderdaad soms ook iets worden "verrijkt". Hetzij door akkoorden te spelen, of door melodielijnen te spelen.

Aan de andere kant kun je ook juist gebruik maken van de ruimte. Luister maar eens naar Andy Fraser van Free, of Dusty Hill van ZZ Top. (beiden hebben overigens niet een heel cleane sound, dat scheelt zowieso al)

zenabi
14 februari 2011, 14:55
met akkoorden bedoel je dan power akkoorden net zoals de gitaar ?
sorry ben nog echt een beginner in de baswereld

Basvarken
14 februari 2011, 15:01
Dat kan, maar vaak is een eenvoudige tweeklank al genoeg.

zenabi
14 februari 2011, 15:20
Dat kan, maar vaak is een eenvoudige tweeklank al genoeg.

tweeklank ???

Basvarken
14 februari 2011, 15:49
Wat denk je zelf wat dat betekent...:dontgeti: