PDA

View Full Version : Hum-free elementen voor Telecaster?



Gerth
28 januari 2011, 11:40
Gezien mijn recente aankoop van een linkshandige J&D-telecaster ben ik van plan om daar binnenkort andere elementjes in te zwieren; niet dat de huidige niet voldoen (voor die prijs... bijna onmogelijk), maar dit zou toch een nuttige upgrade zijn.

Nu vroeg ik me af of het werkelijk de moeite is om mij te beperken tot het aanbod van hum-free-elementen (gestackte humbuckers, al dan niet met een zo goed mogelijke single-coil-klank), of niet, want als je er de "klassieke" elementen bijneemt is er toch héél wat meer keuze...

Graag jullie mening, alvast bedankt!

ellisvertellis
28 januari 2011, 11:58
Was net over Joe Barden pickups aan het lezen: ze zouden "humfree" moeten zijn met toch de echte tele klank... Heb ze zelf nog niet gehoord en weet niet wat ze kosten, maar ik post het maar toch even, misschien is het net wat je zoekt.

[URL="http://www.joebarden.com/main.php?section=Products&pageID=Danny%20Gatton%20T-Style"]http://www.joebarden.com/main.php?section=Products&pageID=Danny%20Gatton%20T-Style[/URL

EDIT: de prijzen staan erbij vermeld...

lcvanderhelm
28 januari 2011, 12:01
Dat hangt grotendeels van je muzieksmaak af.Speel je met veel vervorming,dan is een stacked element wel fijn.Als je veel clean speelt kan je beter een gewoon element nemen.

Gerth
28 januari 2011, 12:05
Was net over Joe Barden pickups aan het lezen: ze zouden "humfree" moeten zijn met toch de echte tele klank... Heb ze zelf nog niet gehoord en weet niet wat ze kosten, maar ik post het maar toch even, misschien is het net wat je zoekt.

[URL="http://www.joebarden.com/main.php?section=Products&pageID=Danny%20Gatton%20T-Style"]http://www.joebarden.com/main.php?section=Products&pageID=Danny%20Gatton%20T-Style[/URL

EDIT: de prijzen staan erbij vermeld...

Bedankt! Dit zou trouwens ook voor de alom geroemde Kinman-pups gelden, waarvan Prince naar het schijnt een Broadcaster-setje in zijn "beroemde" Hohner-tele steken heeft.

Gerth
28 januari 2011, 12:07
Dat hangt grotendeels van je muzieksmaak af.Speel je met veel vervorming,dan is een stacked element wel fijn.Als je veel clean speelt kan je beter een gewoon element nemen.

Behalve als je een gestacked setje neemt met de pretentie van te klinken zoals een single-coil-element, zoals hierboven vermeld, en daarover gaat het hier eigenlijk. Iemand die effectief een humbucker-klank wil zal deze vraag nooit stellen, die stopt er gewoon eentje in.

Ik denk dat het ruisvrije aspect trouwens nog meer doorweegt als je heel clean speelt, want met wat vervorming erbij hoor je van die brom toch niets meer... (behalve dan als je niet speelt... misschien toch niet zo'n intelligente opmerking van mij... :))

Bert Gitaar
28 januari 2011, 12:45
Wat ik weleens doe is de draden van het element kort afknippen. Een soldeer verbinding maken (stukje printplaat met dubbelzijdig plakband) achter op het element plakken, de korte draden hier op vast solderen en een stukje coax kabel aan het element maken. Scheelt ook veel aan storing wat het allemaal zou kunnen oppakken. Je hebt dan een bijna ruis vrij element.
Bij een humbucker zit er toch altijd coax draad aan het element.

Gerth
28 januari 2011, 13:47
Wat ik weleens doe is de draden van het element kort afknippen. Een soldeer verbinding maken (stukje printplaat met dubbelzijdig plakband) achter op het element plakken, de korte draden hier op vast solderen en een stukje coax kabel aan het element maken. Scheelt ook veel aan storing wat het allemaal zou kunnen oppakken. Je hebt dan een bijna ruis vrij element.
Bij een humbucker zit er toch altijd coax draad aan het element.

Bedankt voor de tip, maar gezien ik het "gewone" vervangwerk aan de elementen ook zelf al niet zou doen ga ik mij zeker niet wagen aan meer experimentele vormen van gesoldeer en aanverwanten... :)

Trouwens, het gaat hier over de keuze bij nieuwe elementen en niet om het ruisvrij maken van de huidige (wat niet wil zeggen dat jouw tip niet nuttig kan zijn voor anderen btw!).

Orgasmocaster
28 januari 2011, 15:57
Iron Gear heeft een hele goedkope stacked bridge pickup..
ik heb zo'n setje (steel twins) alleen de neck is niet stacked..
ik heb desalnieteplus geen last van brom oid..

is zeker aan te raden!

macwilliams
28 januari 2011, 17:41
En de noiseless van fender dan, Is dat niet wat voor je?
Als je bij speurders op telecaster zoekt kom je een setje tegen in een blauwe verpakking met de vraagprijs van €50,-