PDA

View Full Version : Reverb-lus als effect-lus?



tommus42
28 januari 2011, 10:23
Is het mogelijk de reverb van een versterker als effectlus te gebruiken?

Is de uitgangsimpedantie van de reverbtrafo daarvoor geschikt en is de spanning niet te hoog of te laag?:???:

iWishmaster
28 januari 2011, 11:30
Simpel gezegd: zonder modificatie aan je amp zal het niet fijn klinken.

tommus42
28 januari 2011, 11:37
Kun je dat toelichten?:strat:

don marco
28 januari 2011, 13:04
Een output is toch ook niet gemaakt om als input te gebruiken..


Als ge een fx loop wilt hebben, er is niets zo simpel als dat gewoon in te bouwen. Google levert meer als genoeg resultaten.

Plant
28 januari 2011, 18:46
Is het mogelijk de reverb van een versterker als effectlus te gebruiken?

Misschien helpt het als je meld welke versterker je hebt, zodat forummers a.d.h.v. een schema wat zinnigs kunnen zeggen.


Is de uitgangsimpedantie van de reverbtrafo daarvoor geschikt en is de spanning niet te hoog of te laag?:???:

Hangt er helemaal van af. Er zijn veren met een hoge ingangsimpedantie en veren met een hele lage. Er hoeft zelfs helemaal geen trafo in de driver te zitten.
Ik heb zelfs wel eens een schema gezien waarop via slechts een weerstandje het speakersignaal werd afgetakt als driversignaal. De uitgang van de veer werd dan via een mixtrapje weer ergens in de voorversterker toegevoegd.

Bedenk wel dat de galmveer parallel met het 'droge' signaal staat, je mixt het met het originele signaal. Wil je dat met de effektlus ook, of wil je een seriële lus die de signaalweg onderbreekt?

nico verduin
28 januari 2011, 19:27
Houd verder rekening met het volgende:
a) de toevoer naar de reverb trap is gekoppelt met een 500pF cap (Fender). Dat betekent dat er zo goed als geen laag door de reverb trap komt. Dus ook niet in de effect loop
b) Het signaal uit de reverb trafo zal zo tussen de 1-4V pp liggen. Dat kan aan de hoge kant zijn voor het ontvangde effect apparaat.
c) De return van de reverb verwacht een signaal van een misschien 100mV hooguit. Het pedaal zal vermoedelijke meer afgeven.
En zoals al eerder gesteld, is er ook een parallel koppeling (bij Fender de 10p cap en 3m3 weerstand parallel). Als uit de FX de fase wordt omgekeerd, hou je helemaal bagger over.

tommus42
28 januari 2011, 20:54
.....Bedenk wel dat de galmveer parallel met het 'droge' signaal staat, je mixt het met het originele signaal. Wil je dat met de effektlus ook, of wil je een seriële lus die de signaalweg onderbreekt?

Ja, een parallelle effectlus, om er een 19inch effectenbak op aan te sluiten.

Ik begrijp dat het niets zal worden, ook wel logisch, een reverbtank is wat anders dan een multieffect.

Ik wilde het proberen op een Epiphone Blues Custom. Nieuwe aanwinst, maar ik vind hem zo mooi gebouwd, dat ik geen zin heb om er in rond te gaan prutsen.

Misschien waag ik me later aan een gebufferde effectlus, de voedingstrafo is ruim bemeten.

Maar bedankt!

tommus42
13 april 2011, 15:16
Houd verder rekening met het volgende:
a) de toevoer naar de reverb trap is gekoppelt met een 500pF cap (Fender). Dat betekent dat er zo goed als geen laag door de reverb trap komt. Dus ook niet in de effect loop
b) Het signaal uit de reverb trafo zal zo tussen de 1-4V pp liggen. Dat kan aan de hoge kant zijn voor het ontvangde effect apparaat.
c) De return van de reverb verwacht een signaal van een misschien 100mV hooguit. Het pedaal zal vermoedelijke meer afgeven.
En zoals al eerder gesteld, is er ook een parallel koppeling (bij Fender de 10p cap en 3m3 weerstand parallel). Als uit de FX de fase wordt omgekeerd, hou je helemaal bagger over.

Bedankt, ik ga m'n G-sharp er op proberen aan te sluiten, houd ik het ingangssignaal laag, alleen effect, en het uitgangssignaal ook heel laag, of misschien wel niet, vervorming door een phaser aangestuurd:D.

Hier trouwens het schema:
http://img825.imageshack.us/img825/3629/reverblus.jpg (http://img825.imageshack.us/i/reverblus.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Ai, ook zo'n kleine koppelcap, ik meende een n te zien, gaat denk ik niet mooi klinken wat effecten betreft.

tommus42
18 juli 2012, 11:04
Houd verder rekening met het volgende:
a) de toevoer naar de reverb trap is gekoppelt met een 500pF cap (Fender). Dat betekent dat er zo goed als geen laag door de reverb trap komt. Dus ook niet in de effect loop
b) Het signaal uit de reverb trafo zal zo tussen de 1-4V pp liggen. Dat kan aan de hoge kant zijn voor het ontvangde effect apparaat.
c) De return van de reverb verwacht een signaal van een misschien 100mV hooguit. Het pedaal zal vermoedelijke meer afgeven.
En zoals al eerder gesteld, is er ook een parallel koppeling (bij Fender de 10p cap en 3m3 weerstand parallel). Als uit de FX de fase wordt omgekeerd, hou je helemaal bagger over.

Ik ben van plan de koppelcondensatoren (500p) van de reverb-lus schakelbaar te maken met condensatortjes van ong. 22n, zodat ie ook als effect-lus kan dienen.
Waar ik mee zit is de return-amp. Begrijp ik goed dat die teveel versterkt om als return van een 19inch effectapparaat te dienen? Is het een idee de ontkoppelcondensator van deze ecc83 tegelijk te schakelen om de gain omlaag te brengen?

Bernardduur
20 juli 2012, 10:05
22n kan zeker; met de 500p zit t ongeveer op 320Hz als ik het goed heb (high pass)

tommus42
20 juli 2012, 16:25
Gebruik ik die 22n's, ik heb goede hoop dat het best een goede lus wordt. Gaat me vooral om een aantal digitale galmen, en een flanger.

nico verduin
20 juli 2012, 16:40
ik heb goede hoop dat het best een goede lus wordt. Dat vooral blijven doen.... Ben ook bang dat het daarbij blijft.....

tommus42
20 juli 2012, 19:32
Dat vooral blijven doen.... Ben ook bang dat het daarbij blijft.....

Och, och, och, wat een vertrouwen:D.
Maar goed, erg productief is het allemaal niet, nog drie niet-werkende versterkers staan, en m'n AC30 bromt als een malle op Rory Gallagher of Brian May volume:dontgeti:. Heeft iemand overigens een niet al te slechte smoorspoel, een Henri of 5,6,7? Niet om te de-buggen, maar hij is nog niet af.

nico verduin
20 juli 2012, 19:41
Och, och, och, wat een vertrouwen:D.
't is niet een kwestie van vertrouwen, maar beredeneren wat er gebeurt als je dat doet en wat dat betekent. Als het allemaal geweldig was, was het allang door iemand gerealiseerd. Deze discussie is al meerdere malen gevoerd op meerdere fora. Maar leef je vooral uit.....

tommus42
20 juli 2012, 20:37
Maar waarom zou de lus niet goed zijn, vanwege de trafo?

tommus42
20 juli 2012, 20:52
Hoe dan ook, het gaat me om een paar rare geluiden, een kerkgalm voor de lol, en m'n favoriete korte reverb.

nico verduin
21 juli 2012, 08:22
Maar waarom zou de lus niet goed zijn, vanwege de trafo?Dat is een van de redenen. Je gaat die trafo belasten met een impedantie van pak'm beet 50K. terwijl dat normaal 8 ohm moet zijn. Je krijg dus een volledige mismatch en niet zo'n kleintje ook. Dan kan je nog beter kijken of je een aanpassing in de kathode lijn maakt van die buis. Dus op de kathode van die driver. Wel die elco daar verwijderen. Dan heb je geen last van de impedantie mismatch en een lage uitgangs impledantie. Voor de return kan je dan gewoon de ontvangende kant voor de reverb gebruiken. Kan wel zijn dat je de fases moet ompolen.

tommus42
21 juli 2012, 11:53
http://img825.imageshack.us/img825/3629/reverblus.jpg (http://img825.imageshack.us/i/reverblus.jpg/)

Dat wordt wel weer ingewikkeld. En het send-signaal voor de effectprocessor aftakken van de kathode? Dan zou met een drie-polige omschakelaar het te schakelen zijn (2xkoppelcap, en de kathode van de reverb of de processor).

Plant
21 juli 2012, 12:25
Dat is een van de redenen. Je gaat die trafo belasten met een impedantie van pak'm beet 50K. terwijl dat normaal 8 ohm moet zijn. Je krijg dus een volledige mismatch en niet zo'n kleintje ook.

tommus42 kan ook gewoon de veer op de trafo erbij aangesloten laten. Niks mismatch en geen verbouwing, alleen de uitgang van de veer afkoppelen.

tommus42
22 juli 2012, 19:07
En dan gewoon de uitgang van de trafo gebruiken om het effectapparaat aan te sturen?

nico verduin
22 juli 2012, 19:57
tommus42 kan ook gewoon de veer op de trafo erbij aangesloten laten. Niks mismatch en geen verbouwing, alleen de uitgang van de veer afkoppelen.goeie......

Plant
23 juli 2012, 00:50
En dan gewoon de uitgang van de trafo gebruiken om het effectapparaat aan te sturen?

Yep. Je moet gewoon een tweede aansluiting (effect send) parallel aan die veeraansluiting bijplaatsen.

tommus42
23 juli 2012, 07:36
Yep. Je moet gewoon een tweede aansluiting (effect send) parallel aan die veeraansluiting bijplaatsen.

Bedankt, zo ga ik het aanpakken.