PDA

View Full Version : Akkoorden op spaanse gitaar klinken slecht



Thooms
27 januari 2011, 23:06
Hey allemaal,

Sinds een paar weken speel ik gitaar op een akoestische western gitaar. Nu wil mijn zus ook gitaar leren spelen, en heeft zij een klassieke/spaanse gitaar aangeschaft.
Na het stemmen van die gitaar wilde ik eens een paar akkoorden uitproberen. Die bleken echter verschrikkelijk te klinken! Ik heb mijn vingerzetting 10 keer gecontroleerd, maar de akkoorden blijven klinken alsof ik me vingers heel ergens anders heb. Op mijn western gitaar klinken ze wel mooi.

Mijn vraag is nu, horen akkoorden zo te klinken op een klassieke gitaar en is die dus helemaal niet bedoeld voor akkoorden, of is er toch iets mis?

Het is overigens een Stagg klassieke gitaar volledig van lindenhout(weet het model even niet)

LaurentB
27 januari 2011, 23:15
Hey allemaal,

Sinds een paar weken speel ik gitaar op een akoestische western gitaar. Nu wil mijn zus ook gitaar leren spelen, en heeft zij een klassieke/spaanse gitaar aangeschaft.
Na het stemmen van die gitaar wilde ik eens een paar akkoorden uitproberen. Die bleken echter verschrikkelijk te klinken! Ik heb mijn vingerzetting 10 keer gecontroleerd, maar de akkoorden blijven klinken alsof ik me vingers heel ergens anders heb. Op mijn western gitaar klinken ze wel mooi.

Mijn vraag is nu, horen akkoorden zo te klinken op een klassieke gitaar en is die dus helemaal niet bedoeld voor akkoorden, of is er toch iets mis?

Het is overigens een Stagg klassieke gitaar volledig van lindenhout(weet het model even niet)

Een spaanse gitaar is net zo geschikt voor akkoorden als een western. Of zijn de snaren misschien erg nieuw? Nylon snaren ontstemmen wel makkelijker, vooral als ze nieuw zijn.

Het is helaas bepaald geen topmerk, Stagg, dus het is ook denkbaar dat-ie echt vals is. Misschien staan de snaren erg hoog? Dat kan een en ander ook vals maken. Dan zou het brugzadel (op de klankkast) verlaagd kunnen worden.

Thooms
27 januari 2011, 23:30
Ik speelde direct nadat de snaren gestemd waren dus daar ligt het niet aan. Het gekke is, afzonderlijke noten klinken wel goed; ik kan melodieën gewoon spelen.

Hoe hoog horen de snaren dan te staan? En kan ik bij de winkel het zadel laten verlagen?(zou ik zelf nog niet aandurven)

LaurentB
27 januari 2011, 23:51
Ik speelde direct nadat de snaren gestemd waren dus daar ligt het niet aan. Het gekke is, afzonderlijke noten klinken wel goed; ik kan melodieën gewoon spelen.

Hoe hoog horen de snaren dan te staan? En kan ik bij de winkel het zadel laten verlagen?(zou ik zelf nog niet aandurven)

Bij de 12e fret zou de lage e-snaar zo'n 3 mm boven het fretje moeten zitten. Dit is grotendeels met het zadel bij te stellen.
Een probleem met goedkope gitaren is echter ook wel vaak dat de sleuven in de topkam te hoog zijn. Een manier om dat te controleren is door te kijken of de afstand van de snaar tot de 1e fret hetzelfde is als die tot de 2e als je de snaar op de eerste fret indrukt.

Misschien doet de winkel dat wel, anders zou je een gitaarreparateur moeten zoeken.

D-string
28 januari 2011, 09:18
Heb je een chromatisch stemapparaat (één die alle noten weer kan geven en niet alleen de noten van de 6 snaren in standaard stemming)? In dat geval zou je eerst alle snaren kunnen stemmen. Als dit goed staat zou je kunnen kijken of alle noten op de eerste, tweede en derde fret goed klinken. Als één van deze snaren/frets een grote afwijking laat zien is het logisch dat je akkoorden niet mooi klinken.

Als bovenstaande het geval is kun je eerst nog kijken of je de snaren niet te hard indrukt. In principe is het niet nodig om harder te drukken dan dat de snaar net contact maakt met de fret, doe je het harder dan maak je een toon onzuiver. Daarnaast kun je kijken of de topkam niet te hoog staat (zoals al aangegeven).

Muzieknono
28 januari 2011, 11:15
De G-snaar kan wel eens vreemd in de oren klinken op een nylonsnarige gitaar als je een steelstring gewend bent.
Het lijkt me dat er niet zoveel aan de hand kan zijn, ook bij een stagg niet, hebben vaak wat minder sustain en klinken wat doods maar je kunt er wel degelijk op leren spelen.
Mvgr. Dirk Jan :B

LaurentB
28 januari 2011, 14:19
De G-snaar kan wel eens vreemd in de oren klinken op een nylonsnarige gitaar als je een steelstring gewend bent.
Het lijkt me dat er niet zoveel aan de hand kan zijn, ook bij een stagg niet, hebben vaak wat minder sustain en klinken wat doods maar je kunt er wel degelijk op leren spelen.
Mvgr. Dirk Jan :B

Nou, ik héb wel eens een heel goedkope Hohner nylonsnarige bespeeld die gewoon intrinsiek onzuiver was, hoor. Die kon je maar voor één akkoord tegelijk gebruiken :noob:

Thooms
28 januari 2011, 16:46
Bedankt voor de reacties allemaal, het probleem is opgelost :)

De gitaar bleek helemaal verkeerd gestemd te zijn(de hoogste 3 snaren waren gestemd als een A(E-snaar), F#(B-snaar) en C(G-snaar))... en hij was nog wel gestemd door de verkoper, die blijkbaar alleen maar had gekeken of het metertje van het computertje in het midden stond :dontgeti:

Muzieknono
28 januari 2011, 19:14
Duh, lekkere verkopert, alles nu wel naar wens???
Mvgr. Dirk Jan :B

Git Aar
28 januari 2011, 21:33
Nieuwe snaren ontstemmen, zeker nylon snaren. Voordat je de winkel uit was, was je gitaar ws al weer ontstemt.