PDA

View Full Version : Versterker voor acoustic en electric



cokie
27 januari 2011, 21:15
Hoi, ik ben van plan de akoestische gitaar Epiphone van John Lenon te kopen. Ik wil ook een nieuw versterker te kopen. Ik heb thuis ook 2 electrische gitaren. Een oude ibanez van de jaren 60 en nog een goedkope richwood :)

Ik wil een goeie versterker kopen, waarop ik met mijn accoustische gitaar kan spelen en de electrische gitaren. Mijn vraag kan ik op een akoestische amp ook mooi mijn electrische gitaren spelen? Ik heb ook een pedaal van Boss om wat gain and hard te spelen. Kan ik dit gebruiken op de akoestische versteker, zonder deze stuk te maken?

Misschien wat domme vragen, maar weet niet veel van versterkers.
deze is wat ik in gedachten had: http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Roland-AC-33-Stereo-Battery-Acoustic-Amp-30-Watt/art-GIT0018455-000

Of raden jullie een andere "all round" versterker aan?
Ik wil gewoon zorgen dat ik hem niet kapot blaas als ik bv. een beetje hard wil spelen met bv. de boss pedaal.

Plant
27 januari 2011, 22:19
Mijn vraag kan ik op een akoestische amp ook mooi mijn electrische gitaren spelen? Ik heb ook een pedaal van Boss om wat gain and hard te spelen. Kan ik dit gebruiken op de akoestische versteker, zonder deze stuk te maken?

Kunnen:ja
Klinken: nee!

Met name de luidsprekertjes hebben een te "HiFi" frequentiebereik, waardoor je akoestische gitaar mooi natuurlijk klinkt. Maar met een elektrische gitaar - zeker met gain/distortion - gaat dit niet fijn klinken.
Je kunt wel de versterker kopen i.c.m. een losse preamp- / effektprocessor met amp- of speakersimulatie bedoeld voor de elektrische gitaar en die tussen gitaar en versterker aansluiten. Maar een elektrische gitaar via een Boss distortion pedaaltje op een akoestische amp... nee.

stikel
27 januari 2011, 22:33
Het kan wel. Op mijn amp gaat het erg goed (had ik niet verwacht)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2565378&postcount=11393

Midwolda
27 januari 2011, 22:39
Maar dan doe jij het toch andersom, Stikel?
Jij speelt acoustisch gitaar over een versterker voor elektrisch gitaar.
Een Western met element klinkt ook prima over mijn Princeton Chorus.
Iedere goede transistor versterker kan redelijk met acoustische gitaren overweg, lijkt mij.

big dooley
27 januari 2011, 22:42
heb eens een singer/songwriter in het voorprogramma gehad, die zichzelf begeleidde op akoestische gitaar.. om zichzelf uit te versterken had hij niks bij zich, dus wilde hij direct de PA in... ik stelde voor om het clean kanaal van mijn marshall JVM uit te proberen en ik moet zeggen, dat het heel erg goed klonk... die goser zag het ook zitten en heeft zijn set op die manier gespeeld

dus als je hier echt mee zit, zou ik gewoon een goeie versterker nemen, bedoeld voor elektrisch... het warme geluid van buizen, kan ook voor akoestisch heel erg lekker zijn is mijn mening

stikel
27 januari 2011, 22:48
Maar dan doe jij het toch andersom, Stikel?
Jij speelt acoustisch gitaar over een versterker voor elektrisch gitaar.
Een Western met element klinkt ook prima over mijn Princeton Chorus.
Iedere goede transistor versterker kan redelijk met acoustische gitaren overweg, lijkt mij.

Omtrent zijn vraag heb je wel gelijk. Maar hij zegt ook een versterker te willen. Dus dat zou dan ook eentje voor een electrische kunnen worden toch ? Vandaar mijn bijdrage. Heb trouwens eerder elec. akoestisch gitaren gehad en had bij een buizenamp destijds wel een akoestische amp. Die betreffende buizenamp was niet echt geschikt.

geert1976
27 januari 2011, 22:56
Ik heb nu al een paar keer mijn semi akoestische Ovation op mijn Fender Champ en Peavey Classic 30 aangesloten (beide vol buizen en voor elektrische gitaren) en dat klonk eigenlijk wel prima moet ik zeggen, het kan wel

stikel
27 januari 2011, 23:13
Ik heb nu al een paar keer mijn semi akoestische Ovation op mijn Fender Champ en Peavey Classic 30 aangesloten (beide vol buizen en voor elektrische gitaren) en dat klonk eigenlijk wel prima moet ik zeggen, het kan wel

Ik vond het destijds (weet niet meer welke buizenamp) niet zo mooi. Maar ik geef onmiddelijk toe. Ik ben niet echt een kenner met akoestisch.

Midwolda
27 januari 2011, 23:25
Ik heb nu al een paar keer mijn semi akoestische Ovation op mijn Fender Champ en Peavey Classic 30 aangesloten (beide vol buizen en voor elektrische gitaren) en dat klonk eigenlijk wel prima moet ik zeggen, het kan wel

Ik neem aan dat je de boel dan zo clean mogelijk houdt?
Een (semi-)acoustische gitaar met overdrive lijkt me dus helemaal drie keer niks.

stikel
27 januari 2011, 23:31
Ik neem aan dat je de boel dan zo clean mogelijk houdt?


Dat doe ik met de trannie ook. Geen pedalen en het volume op de gitaar iets meer dan half open. Wil je teveel ? Feedback. Mooi clean op kamervolume no problems en een, voor mij, verrassend goed geluid.

cokie
27 januari 2011, 23:49
Thx iedereen voor de vele feedback !

Dus het kan zeker geen kwaad als met mijn electrische gitaren op die Roland AC30 speel, clean dan. Qua frequentie is dat dan oké? (ik wil hem gewoon niet stuk blazen)

Ik vind gewoon die Roland AC30 echt super (warme klank), wat ik ervan gelezen en gehoord heb. Maar wil ook nog met de electrische gitaren spelen.

Of welke versterker model raden jullie me dan aan? Budget is ongeveer 350euro ...
vox misschien ... ik weet het niet ...

big dooley
28 januari 2011, 00:15
Ik neem aan dat je de boel dan zo clean mogelijk houdt?
Een (semi-)acoustische gitaar met overdrive lijkt me dus helemaal drie keer niks.

als je echt "het" akoestische geluid wil hebben natuurlijk wel ja... overdrive hadden we toen met de JVM geen last van... niet verwonderlijk, want met 100 watt heb je behoorlijk wat headroom... ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een blackstar HT5 hier minder voor geschikt zou zijn
maar waarom zou semi-akoestisch niet geweldig kunnen klinken met een klein vet randje? het is maar net wat je lekker vind...

voor wat het budget betreft: ik zou dan kiezen voor bijvoorbeeld een tweedehands valvestate combo... maar goed, ik ben dan ook een marshall-gek :)
heb zelf een VS100 en ik vind het cleane kanaal hiervan behoorlijk goed te noemen... de OD kanalen vielen wat tegen, maar door de gain niet te hoog te zetten en de treble helemaal dicht te draaien, of simpelweg de contourknop helemaal dicht te zetten, kreeg ik er toch nog een goede buis-achtige crunch uit...
zo goed, dat ik hem mee liet doen met een kleine "blind shootout poll" op het marshall forum, waarbij ik 4 verschillende marshall versterkers over dezelfde speakerkast had opgenomen, met iedere keer hetzelfde gitaarlickje...
tot ieders verassing werd dat kreng nog nummer 1 in de poll ook :D:D:D

geert1976
28 januari 2011, 00:28
Ik neem aan dat je de boel dan zo clean mogelijk houdt?
Een (semi-)acoustische gitaar met overdrive lijkt me dus helemaal drie keer niks.

inderdaad, alleen clean:ok:

cokie
28 januari 2011, 09:24
Oké, maar dingen hier klinken chinees voor mij.

Ik wil weten dat ik op een roland AC33 met mijn elektrische gitaren mooi kan spelen. bv. een oude ibanez van de jaren 60. Ik moet niet perse gain en overdrive noises hebben hoor. Ik wil weten, dat deze oké zijn qua frequentie, zonder de versterker te beschadigen.

thx dudes ;)

The Running Man
28 januari 2011, 12:14
Volgens mij waren die Charlie versterkers (DADI) geschikt voor elektrisch en akoestisch
en klonken ze ook prima.
Alleen het gewicht:(
en die looks:(
Meer iets voor het openlucht museum
Af en toe staan ze op Marktplaats
maar ze zijn ook niet goedkoop

FruscianteFan
28 januari 2011, 12:27
Niet dat het niet mag ofzo, maar waarom zou je thuis een akoestische gitaar willen versterken, tenzij je juist gaat voor het geluid van een akoestische gitaar door een versterker die voor elektrisch bedoeld is?

Maleco
28 januari 2011, 12:30
Oké, maar dingen hier klinken chinees voor mij.

Ik wil weten dat ik op een roland AC33 met mijn elektrische gitaren mooi kan spelen. bv. een oude ibanez van de jaren 60. Ik moet niet perse gain en overdrive noises hebben hoor. Ik wil weten, dat deze oké zijn qua frequentie, zonder de versterker te beschadigen.

thx dudes ;)

Voor zover ik weet zul je de versterker niet beschadigen, volgens mij liggen acoustische en electrische gitaren wel redelijk dicht bij elkaar qua frequenties.
Dit i.t.t. bassen die veel lager zitten en dus je speaker kunnen scheuren bij te veel volume.

Of het klinkt, ik denk het niet. Zoals gezegd zou een acoustische versterker nogal hi-fi zijn, hij kleurt dus je gitaargeluid bijna niet zodat je acoustische ook klinkt zoals je hem normaal hoort.
Gitaarversterkers zijn gericht op de gitaarfrequenties en zullen deze dus ook beter uit laten komen, zou je met een elektrische gitaar op een acoustische versterker spelen dan klinkt hij dus heel steriel en niet warm omdat de electrische gitaar die kleuring nodig heeft om te klinken hoe jij wilt..

Je zegt dat je geen distortion of overdrive nodig hebt, als ik jou was zou ik dan naar een mooie cleane electrische gitaarversterker kijken met een goede toonregeling.
Zo klinkten i.i.g. je electrische gitaren al mooi, en als je er een akoustiche op aansluit kun je die ook wel mooi laten klinken m.b.v. de toonregeling

Willi@m
28 januari 2011, 13:31
Probeer de Fender Superchamp XD eens. Daar zit op kanaal 2 een apart akoestisch kanaal op gebaseert op de Fender Acoustic. Maatje van me heeft er laatst een keer op gespeeld met een Yamaha APX en dat was echt mooi!

Midwolda
28 januari 2011, 14:14
Probeer de Fender Superchamp XD eens. Daar zit op kanaal 2 een apart akoestisch kanaal op gebaseert op de Fender Acoustic. Maatje van me heeft er laatst een keer op gespeeld met een Yamaha APX en dat was echt mooi!

Er zit ook een stand op die (even uit het hoofd) "Jazz" heet.
Die vond ik zelfs nog beter klinken met een acoustische gitaar.

stikel
28 januari 2011, 14:19
Oké, maar dingen hier klinken chinees voor mij.

Ik wil weten dat ik op een roland AC33 met mijn elektrische gitaren mooi kan spelen. bv. een oude ibanez van de jaren 60. Ik moet niet perse gain en overdrive noises hebben hoor. Ik wil weten, dat deze oké zijn qua frequentie, zonder de versterker te beschadigen.

thx dudes ;)

Liever niet, andersom is mooier/beter. De AC33 vergeten en een amp voor je elektrische gitaar aanschaffen en daarover ook je akoestische gitaar. :ok:

Mitch
28 januari 2011, 14:37
Ik zou in dit soort gevallen kijken naar een transistorversterker die primair geschikt is voor elektrisch gitaar. Die zijn namelijk neutraal genoeg om akoestisch ook nog goed te laten klinken. Transistor versterkers die speciaal geschikt zijn voor akoestisch (zoals de genoemde Roland) zijn eigenlijk een tikkie te hifi om daar een elektrische gitaar nog lekker over te laten klinken.