PDA

View Full Version : Kitty Hawk Junior top werkt niet meer



flo123
27 januari 2011, 21:05
Vervolg van:
"Kitty Hawk Junior vraagje"
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=143110


Helaas, hij doet het niet meer en ik probeer hem te fixen. Ik heb hem laatst 2e hands gekocht voor 200 euro, toen deed ie het nog prima. Nu heb ik hem thuis geprobeerd, 1e keer deed ie het ook nog goed. 2e keer: Niets meer. :( Tja, zo kan dat gaan ... blijft 2e hands hè.
Ik zit nu de versterker door te meten en vroeg me dus af hoe het zit met de kanaal schakeling.

De huidige stand van zaken met het doormeten van de versterker:
- Eindtrap doet het prima: Gitaar in Return geplugd, werkt gewoon.
- Send en Return met patchkabel verbonden: Niets.
- Oscilloscoop op de Send gehouden: Geen signaal.
- Ingang: signaal.
- 1e trap: signaal.
- Clean volume pot: signaal en werkt.
- Lead volume pot: signaal en werkt.
- Lead Master pot: signaal en werkt.
- Toon regeling: signaal en werkt.
- Honger, dus nu eerst eten en daarna weer verder meten... ;)

ThomasR
27 januari 2011, 23:02
misschien die opamp eens doormeten aangezien deze tussen de master volume pot en de send jack zit

cluseau
27 januari 2011, 23:02
Honger, dus nu eerst eten en daarna weer verder meten... ;)

Dat wordt een latertje.....eetse

Idd de opamp eens nader onderzoeken

flo123
28 januari 2011, 00:02
De kanaal switching is erg vreemd uitgevoerd in deze versterker.

In mijn Junior zijn er 3 optocouplers en wat aansturende componenten bij "geplakt" zwevend boven de printplaat.
In dit schema staan geen optocouplers aangegeven, terwijl die wel in mijn Junior zitten, verder klopt het schema best redelijk:
http://www.kittyhawkamps.com/schaltplaene/junior_prepower.jpg

Bij mijn master volume pot ziet de kanaal switching er, met twee optocouplers en een relais, meer uit zoals in volgend schema (rechts boven met de twee optocouplers):
http://www.kittyhawkamps.com/schaltplaene/juniorseries1.jpg
Maar er staan geen relais in dit schema, er staat geen optocoupler bij de 1e/2e trap en van de rest van het schema komt verder zo goed als niets overeen met mijn versterker.

Mijn Kitty Hawk Junior heeft:
2xEL34 50W eindtrap, 4x12AX7 preamp, 2 kanalen Clean & Lead, reverb veer (niet meer aanwezig) met jack aansluiting, Send & Return jacks, 1 ingang jack, 1 voetschakelaar jack, 2x 4ohm uitgang, 1x 8ohm uitgang, pots: Clean Volume, Lead Volume, Bass, Middle, Treble, (Lead) Master, Presence, Power & Standby & Channel schakelaars.

Verder zit in mijn Junior nog twee extra printjes die in geen van de schemas staan:
- 1 voor de Reverb en Send aansturing met twee opamps en omringende componenten genaamd "effect unit".
- 1 boardje met een 4528 IC, waarschijnlijk onderdeel van de kanaal switching.

Best lastig om zonder kloppend schema in een versterker te meten. :(
Heeft iemand nog andere Kitty Hawk Junior schemas beschikbaar?

Alvast bedankt!

flo123
28 januari 2011, 01:59
En ineens doet ie het weer. Ik was gewoon aan het meten en hup, ineens weer signaal op de Send en Return jacks!
Ik kan er nog geen touw aan vast knopen. Het ding is niet te vertrouwen zo.

Heb daarna een beetje zitten duwen en trekken aan de bedrading maar zie nog geen reactie hierop die op een kabel breuk of soldeer probleem duidt.

Ik ga morgen verder zoeken naar het probleem.

Channel toggle schakelaar op de versterker (geen voetschakelaars aangesloten) doet het volgende:
Lead (boven), Clean (midden), Lead+Boost (onder).

De werking van de voetschakelaars Channel & Boost is afhankelijk van de channel toggle schakelaar op de versterker:
- Lead (boven) => Alleen Boost voetschakelaar werkt. Channel voetschakelaar doet niets.
- Clean (midden) => Beide voetschakelaars Channel & Boost werkten.
- Lead+Boost (onder) => Geen van de voetschakelaars Channel & Boost werkt.

cluseau
28 januari 2011, 08:45
Best lastig om zonder kloppend schema in een versterker te meten.

Voor jouw lastig, voor ons nog lastiger om mee te denken, wij kunnen immers niet zien wat jij voor je hebt liggen. Probeer de stukken die je mist anders ff uit te tekenen.

Frans.

muziekschuur
28 januari 2011, 08:58
Zit er een digitale reverb ingebouwd en kun je schakelen tussen de effect send return of de interne reverb chip? Misschien kan de vorige eigenaar je daar iets over vertellen. Vragen kost niets...

flo123
28 januari 2011, 13:23
Er zit geen digitale reverb in maar een reverb veer aansluiting. De reverb veer is eruit gehaald door de vorige eigenaar.
Ik kan niet schakelen tussen reverb en effectloop.

Goed idee, ik zal de vorige eigenaar een mailtje sturen en vragen of deze iets weet van modificaties die gedaan zijn.

Het functionele gedeelte zonder kanaal schakeling lijkt op dit schema:
http://www.kittyhawkamps.com/schaltplaene/junior_prepower.jpg

Intussen ben ik geduldig aan het verder meten en notities aan het maken. Hopelijk kom ik zo uit het schakel gedeelte van de Junior.

Deze Junior heeft gelijkgerichte gloeidraad spanning, best netjes. Hierdoor hebben ze gedacht allerlei bedrading parallel aan elkaar te kunnen laten lopen netjes bijeengebonden door tie-wraps. Gloei-, voeding-, signaal-, logica-draden, vanalles is bijeen gebonden. Ziet er netjes uit maar functioneel qua layout toch wat minder vind ik vanwege brom en overspraak.

flo123
28 januari 2011, 22:18
Tja hij doet het nog steeds ...
Vreemd genoeg is dat eigenlijk klote in dit geval want nu kom ik er niet achter waarom het ding het niet meer deed!

Ik heb al een beetje lopen porren en duwen maar ik merk nog geen "labiliteit".
Na wat meer metingen en zo kom ik er langzaam steeds meer achter hoe het ding in elkaar steekt.

Morgen neem ik de Kitty Hawk Junior, samen met een backup versterker, maar mee naar de oefenruimte om eens goed hard op z'n sodemieter te geven ... :rockon:

nico verduin
29 januari 2011, 08:00
Heb meerdere malen meegemaakt dat de optokoppelaars niet stabiel waren. Allemaal vervangen en probleem was weg. Was trouwens ook volgens mij een kitty hawk.

flo123
29 januari 2011, 15:02
Goede tip!
Wat gebeurde er in dat geval met de optocouplers toen ze niet stabiel waren?
Was er iets dat je kon meten aan de optocouplers om daar achter te komen?

Degene waarvan ik hem heb gekocht zegt dat hij hem nieuw bij Huigens had gekocht, en dat er geen modificatie zijn gedaan. Kanaal schakeling moet dus orgineel zijn.
Erg slordig gedaan vind ik, allerlei componenten bovenop de printplaat solderen en daar een beetje laten zweven. Duidelijk later toegevoegd en geen onderdeel van het orginele printplaat ontwerp. Hetzelfde viel me trouwens op bij mijn oudere Koch KV50 versterker. Niet echt robust naar mijn idee voor een commercieele versterker.

p.s.: Junior op zijn donder geven gebeurt pas morgen want de bassist heeft vandaag buikpijn ...

nico verduin
29 januari 2011, 15:19
Goede tip!
Wat gebeurde er in dat geval met de optocouplers toen ze niet stabiel waren?
Op het moment dat je schakelde, reageerden ze heel langzaam. Hierdoor kreeg je ff paar beide kanalen tegelijkertijd.



Was er iets dat je kon meten aan de optocouplers om daar achter te komen?
Een opto koppelaar is niet meer als een lampje met een LDR gegoten in een blokje. De LDR moet direct reageren als het lampje aangaat. Weerstand moet fors dalen (zie specificaties op het web).



Degene waarvan ik hem heb gekocht zegt dat hij hem nieuw bij Huigens had gekocht, en dat er geen modificatie zijn gedaan. Kanaal schakeling moet dus orgineel zijn.
Mogelijk was dit een test versie. Mogelijk heeft Huygens zelf ge-experimenteerd toen.


Erg slordig gedaan vind ik, allerlei componenten bovenop de printplaat solderen en daar een beetje laten zweven. Duidelijk later toegevoegd en geen onderdeel van het orginele printplaat ontwerp. Mogelijk had men last van klikken van de relais (eenvoudig op te lossen meestal) bij het schakelen van de kanalen.

flo123
30 januari 2011, 23:39
Nico, bedankt voor je reaktie.

Net de hele middag flink hard op het lead kanaal gespeeld zonder problemen.

Ik ga de Junior een tijdje argwanend in de gaten houden ...
Als het ding weer lastig gaat doen ga ik weer verder meten en zal mijn resultaten hier posten.

(Of ik sloop alles eruit en bouw er een JCM800 2204 in met PPIMV. :))

Heeft iemand heeft nog andere Kitty Hawk Junior schemas dan deze?
http://www.kittyhawkamps.com/schaltplaene/junior_prepower.jpg
http://www.kittyhawkamps.com/schaltplaene/juniorseries1.jpg