PDA

View Full Version : Advies gevraagd: Telecaster Overpeinzingen



RS-Rik
27 januari 2011, 20:16
Besten,

Al een tijdje ben ik bezig met het bouwen van een gitaar. Het wordt een jazzmaster/telecaster crossover. Heel gaaf dus 8).
Het is een gitaar met jazzmaster vorm een telecaster achtige configuratie. De slagplaat wordt een kruising.
Ik heb echter wel een dilemma, en dat zijn de pickups:

In de nek wilde ik een lipstick pickup. Maar ik heb een beetje problemen met het maken van de keus. Het is:
1) of heel duur, 235 (of zoiets) voor een set van 3 voor strat (beetje overbodig)
2) van WSC bij Vox Humana. Deze is alleen 8,2cm lang en past niet in een stratgat
3) van GFS. Deze hebben geloof ik ook een fits strat variant. Deze is op het moment echter niet leverbaar.

Ik voel me hiermee een beetje beperkt. Mocht een lipstick niks zijn dan kan ik m niet zomaar vervangen voor een gewone SC want het gat is te groot. Als het alleen in het hout was zou dat niet zon probleem zijn met een slagplaat eroverheen, maar je moet ook gelijk je slagplaat aanpassen. Beetje lelijk als ik er een SC in zet en je hebt van die dikke vette gaten aan de boven en onderkant.

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRgIf7v6Q2bg3_rIQf8xM5omiza7Y8L0 fDDQ_QfQCsbHqtuJCZt&t=1

Zoiets dus.
Zijn er nog meer merken die lipstick pickups maken, en zoja, waar vind ik die?

Het hout van de gitaar is mahonie en ik heb van horen zeggen dat dat een niet al te beste combinatie is met deze pup. Dit kan ook gewoon bullshit zijn, maar wie heeft er nog meer een mening?

En als laatste
Ik heb geen grote kenner van single coils. De gitaar wordt recht toe rechtaan simpel rock n roll en ik hou wel van een lekker sixties ranzig geluid a la beatles, black keys, led zep, white stripes enzo. Welk tele-element kan ik in de brug zetten? En verschillen tele-elementen wezenlijk van hun stratocaster-burg-broertjes?

Dus.. veel vragen van deze jongen en wachtend op uw raad!

Rock Bottom
27 januari 2011, 20:20
http://muziek.shop.ebay.nl/Muziekinstrumenten-/619/i.html?_nkw=lipstick&_catref=1&_fln=1&_trksid=p3286.c0.m282

Volgens mij komen de meeste artec pups uit dezelfde oem als GFS.
Boston zal wel redelijk hetzelfde voor gelden.

barno
27 januari 2011, 20:28
als je spreekt over een gitaar bouwen, dan zou het aanpassen van een pickup gat of een slagplaat toch onderdeel van het proces kunnen zijn? Schrikt mss wat af eerste keer, maar stelt echt niet zo veel voor (en geeft veel voldoening).

voor brugelement: telepup verschilt behoorlijk van een strat pup imo, ook al door de brugplaat. ik zou ifv het geluid dat je wil gaan voor eventueel licht overwound telepup

dat combi met mahonie niet zou werken, zou ik rangschikken onder internetgezever :)

grayfink
27 januari 2011, 20:34
Een tele-neck pickup is géén lipstick. Dat wist je hé?

RS-Rik
27 januari 2011, 20:45
Ja dat wist ik .. :)

RS-Rik
27 januari 2011, 20:46
Ja dat wist ik .. :)

Dus eigenlijk is het advies tot nu toe gewoon doorgaan waarmee je bezig was?


Hoe zit het dan met de combinatie lipstick-gewone pickup. zijn de volumeverschillen groot?

aaronstonebeat
27 januari 2011, 22:09
Ja dat wist ik .. :)

Dus eigenlijk is het advies tot nu toe gewoon doorgaan waarmee je bezig was?


Hoe zit het dan met de combinatie lipstick-gewone pickup. zijn de volumeverschillen groot?

Ik zou ermee doorgaan; ben het helemaal met Barno eens (internetgezer :ok:)

Volume- en andere verschillen: het hangt helemaal af van de inductie en de sterkte van het magneetveld; en natuurlijk ook van de afstand tot de snaren.
Een lipstick-element is ook maar gewoon een element; dat 'lipstick' komt van het buisje dat er omheen zit.

Omdat de meeste fabrikanten wikkeldraad gebruiken in dezelfde orde van dikte zegt zelfs de weerstand van een element al iets over de te verwachten 'output'.
Door de bank genomen, mag het hals-element een beetje minder zijn dan het brug-element (ongeveer 15% als vuistregel heb ik eens ergens gelezen; maar da's een vuist met een flinke natte vinger, denk ik).

De V
27 januari 2011, 22:21
Kijk eens bij musicstore.com.
Daar hebben ze een hele zooi van die dingen, misschien zit er wel wat voor je tussen.

Laat je wat horen als hij af is?
Ben wel benieuwd hoe die klinkt:rockon:

RS-Rik
29 januari 2011, 01:53
Oyoyoy


Dank voor de zalvende woorden!

Bij Vox Humana heb ik nu een lipstick element aangeschaft (uit de el cheapo roerbakmixfabriek) en een tele-brug met 3 zadels. Voor de vette vintage vibe zegmaar.

Die verkoper lulde wel uit zn nek toenie zei dat dat lipstick element in een stratgat zou passen. Dat is dus niet waar, het onderste beugelste is wel vervangbaar maar het element is aan weerszijde +- 3 mm langer dan een gewoon element.

maar maakt niet uit, het wordt gewoon een gitaar met lipstick in de nek, rocken zal het toch wel.


Verders heb ik nog een vraag:

Nu moet ik een keuze maken voor de brugpup. Ik wil een beetje een vintage geluid, maar ik heb gehoord dat het Broadcaster element hiervoor ook geschikt is. Deze zou een iets hogere output hebben dan de standaard '52 tele pup.

Maakt het veel verschil? Ik denk dat ik er dan wel een SD in knal en geen chinese tjap.

Duhsjaak
29 januari 2011, 10:32
Hi
Leuk project!
De lipsticks uit mijn Danelectro's heb ik al een tijdje in mijn LP kloon gehad. En dat klonk als een droom. Zag er natuurlijk niet uit, maar dat is een heel ander verhaal.
Wij zijn gauw geneigd langs vast patronen te denken. Elders is een heel mooie Framus LP in beeld met een incompleet aantal pups. Daar wordt terecht de suggestie gedaan er anders P90's in te leggen. Zal zeker prachtig klinken en mogelijk mooier dan met de originele.
Maar hoe een strat zou klinken met P90's vraag ik mij nog steeds af.

Afijn, uit eigen ervaring: Als je er lipsticks in wilt doen (en dat wil je HEEEEL graag want je bent een gast met een HEEEEL goeie smaak), doe dat dan gewoon. Je zult smoorverliefd worden op een prachtig/helder lipstick geluid in een gitaar met een droom sustain. Dat wordt de eerste Danelectro, die beter klinkt dan een Danelectro? Dat is blasfemie! Maar wel lekker.

Hoe een gitaar gaat klinken, want daar doe je het toch allemaal voor (eh.... laten we zeggen, onder andere) en hoop dus dat je foto's en soundbites gaat plaatsen als het af is.


Succes.
Groet, Gus

Naschrift:
@aaronstonebeat/ukeloeder
Pas sinds een paar dagen weet ik, dat de Gretsch HiLo pick ups waarop ik sinds 1968 af en toe en vanaf 1970 iedere dag speel < 0,5% aan elkaar gelijk zijn. Dus niks zachter bij de hals en heter bij de brug.
Ook bij andere leveranciers wordt genadeloos twee maal neck of twee maal brug geleverd als een van de twee zijn uitverkocht. Dus dat is in mijn ogen alweer het volgende sprookje dat naar het grote gitaren bos kan worden verwezen. Je compenseert tenslotte toch ook iets door de pup bij de brug dichter bij de snaren te zetten.....

barno
29 januari 2011, 10:39
Hi

Maar hoe een strat zou klinken met P90's vraag ik mij nog steeds af.



Als een bom.

als de gelegenheid zich voordoet, post ik deze vaak :)


http://i158.photobucket.com/albums/t94/barnnno/Jap%20Strat%2085/DSC03671.jpg

RS-Rik
29 januari 2011, 11:27
Ha, gaaf ding

Duhsjaak: zodra ie af is zal ik het hier aan de grote klok hangen en het is voor mij een mooi moment eens te beginnen met het posten van samples op de youtube.


Ik ga er gewoon mee verder, lipstickpup en waarschijnlijk een broadcaster element (of zou een '54 tele echt geschikter zijn?? ik wittetnie...)



Dan heb ik nog een vraag: Wat is de beste manier op de bedrading aan te sluiten? Als ik zelf mn gitaren soldeer soldeer ik meestal alles ZONDER capacitoren of weerstandjes. Wat is de functie van die dingen (ik hebw el eens gelezen behoud van het hoog bij tone of volume terugdraaien) Mijn originele fabrieks-Les Paul hangt vol met die dingen, volgens mij wel 5.

Hoe zou ik een telecasterbedrading een beetje tof kunnen aanpakken?