PDA

View Full Version : Attenuator aansluiten als 2e cab, okay?



guitarguru
27 januari 2011, 14:06
Had dit idee al eens eerder gelezen, maar kan het zo snel niet meer terugvinden.
Ik vond het geluid met een attenuator tussen mijn amp en cab (Vox AC30CCH) wat dof en saai.
Nu heb ik de cab dus rechtstreeks aangesloten op mijn amp, en de attenuator in de andere speakeroutput. Nu blijft mijn sound intact, plus ik snoep flink wat af van mijn headroom, waardoor ik de kanaalvolume en mastervolume meer open kan draaien. Krijg zo een vette sound en niet te hard voor thuis.
Maar kan dit ongestraft? Op mijn attenuator heb ik dus geen cab aangesloten... Weet niet of mijn amp dan een goede 'load' ziet.
De attenuator is een Weber MASS Lite.

Alvast bedankt voor jullie input :cheerup:

flo123
27 januari 2011, 18:35
Welke impedantie uitgang op de amp gebruik je?
Wat is de impedantie van de attenuator?
Wat is de impedantie van je speakercab?

De impedantie van de attenuator staat parallel aan die van de speakercab.
Deze uiteindelijke gezamelijke impedantie moet hetzelfde zijn aan de versterker uitgangs impedantie.
Bijvoorbeeld:
Attenuator 8 ohm // Speakercab 8 ohm = 4 ohm.
Dus moet je de 4 ohm uitgang van je versterker gebruiken in dit geval.

Zie ook:
Impedantie FAQ
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92965

guitarguru
27 januari 2011, 18:59
Okay, wat meer info dus.

Speakercab is 16 ohm.
Attenuator is een 'zelfdenkend' apparaat, zo is mij verteld. Als ik die tussen een amp en een 16 ohm cab plaats, wordt het automatisch een 16 ohm'er... Maar ik weet dus nu niet wat ie 'bedenkt' als er geen cab aan hangt. Ik hoop 16 ohm... :dontgeti:
Amp zet ik dus op 8 ohm.

flo123
27 januari 2011, 19:04
Wat een "slim" ding zeg, die Weber MASS Lite ... ;)

guitarguru
27 januari 2011, 19:43
Wat een "slim" ding zeg, die Weber MASS Lite ... ;)

Dhr. Sutton van Weber schrijft hierover: "The unit has "swamped impedance" as Ted described it, and it requires no switch".

edit: En hij schrijft, had hem toen kennelijk al dezelfde vraag gesteld: Ik: "Could I use a 16 ohm Mass Motor in one speakeroutput
> and
> the other one to my 16 ohm cab, to half the power of my amp?" Dhr. Sutton: Yes, you can use the mass motor as you have described. It should do the
> trick for you". Moet ik hem geloven, of zijn er hier technici die hier over twijfelen?

Toaster
28 januari 2011, 00:24
Dhr. Sutton van Weber schrijft hierover: "The unit has "swamped impedance" as Ted described it, and it requires no switch".

edit: En hij schrijft, had hem toen kennelijk al dezelfde vraag gesteld: Ik: "Could I use a 16 ohm Mass Motor in one speakeroutput
> and
> the other one to my 16 ohm cab, to half the power of my amp?" Dhr. Sutton: Yes, you can use the mass motor as you have described. It should do the
> trick for you". Moet ik hem geloven, of zijn er hier technici die hier over twijfelen?

Gewoon twee buizen trekken was zeker teveel werk?

guitarguru
28 januari 2011, 02:05
Gewoon twee buizen trekken was zeker teveel werk?

Wat is dit nou voor onzin? :???: Moet je es proberen bij een AC30.....

iWishmaster
28 januari 2011, 09:32
Wat is dit nou voor onzin? :???: Moet je es proberen bij een AC30.....

Hehe, dan komen de vlammen eruit inderdaad.

Even voor Toaster: Vox AC30's (maar ook AC15's en nog veel meer EL84 / 6V6 amps) zijn cathode biased dmv een vaste weerstand. Twee buizen minder betekend dat de andere twee de volledige stroom van de originele vier te verwerken krijgen (even simpel uitgelegd, technisch werkt het net even anders, maar het idee is duidelijk).

Ontopic: kun je nu het volume regelen met de Weber? Zou ik vreemd vinden: ik zou verwachten dat het vermogen gelijk over de speaker(s) en de load verdeeld wordt, dus 3dB minder volume.

guitarguru
28 januari 2011, 09:45
Hehe, dan komen de vlammen eruit inderdaad.

Even voor Toaster: Vox AC30's (maar ook AC15's en nog veel meer EL84 / 6V6 amps) zijn cathode biased dmv een vaste weerstand. Twee buizen minder betekend dat de andere twee de volledige stroom van de originele vier te verwerken krijgen (even simpel uitgelegd, technisch werkt het net even anders, maar het idee is duidelijk).

Ontopic: kun je nu het volume regelen met de Weber? Zou ik vreemd vinden: ik zou verwachten dat het vermogen gelijk over de speaker(s) en de load verdeeld wordt, dus 3dB minder volume.

In zoverre, met de bypass switch wel ja. Gebypassed klinkt de amp hard. Attenuator aan, geeft de (3dB?) volumereductie. Heb de beide 'mate van attenuation'-regelaars nog niet getest op effectiviteit.

Ik weet dus niet, en zal Weber nog eens benaderen, of de amp wel een 16 ohm load ziet op zijn 2e speakeruitgang... Begrijp dat zelfdenkende proces niet, en ben bang dat dat alleen maar werkt, als er een cab aanhangt, waar de Mass zich dan naar instelt.

iWishmaster
28 januari 2011, 10:32
Ik vond deze via google:
edit: mag geen plaatjes linken vanaf freestrompboxes, dus hier de link:
http://freestompboxes.org/viewtopic.php?f=2&t=2287

Met de bypass switch aan, is er dus niets verbonden en is er effectief geen load op die speaker output.

Met de bypass switch uit is de impedantie afhankelijk van de stand van de potmeters. Grofweg gezegd, in DC weerstand (niet impedantie):
Lows-mids pot op nul, impedantie is 8 + stand van de mids-highs
Lows-mids pot op max, impedantie is 0 + stand van mids-highs

Zolang de laatste potmeter maar boven een kwart staat, is er niet zoveel aan de hand (impedantie is 'te hoog'), maar het is hoe dan ook een mismatch ... Tenminste, als ik het goed intrepeteer: als ik het mis heb hoor ik het graag ...

guitarguru
28 januari 2011, 16:59
Officieel bericht van de Fa. Weber op mijn vraag:

"Yes, the setup you described will work perfectly. I know a lot of players
that do this. it will be just like connecting two 16 ohm cabs to the amp.
except you'll only get sound from one".

"Make sure that you turn both volume knobs on the mass lite all the way down
to 0, to put it in dummy load mode".