PDA

View Full Version : Gigomania via Ebay



Lonac
27 januari 2011, 12:20
Ik heb gisteren een Electro-Harmonix POG2 besteld via Ebay - Gigomania (VS).
Stom tot mijn verbazig kwam ik er te laat achter dat er geen belasting op de prijs zit, dus ik moet straks invoerrechten en al die rompslomp gaan betalen (KUT! Denk je een goede deal te hebben gevonden is het weer te goed om waard te zijn :(.) Maarja, het zij zo.
In ieder geval, heeft iemand hier ervaring met dit? Niet per se effecten, maar ook andere ''kleine pakketten''. Want ik hoor ook dat je er soms onderuit de invoerrechten kan komen door een kwestie van geluk (met een kleiner pakketje), klopt dit?

En natuurlijk, voor degene(n):
Heeft iemand nog bevindingen met Gigomania?

Lonac

zjanke
27 januari 2011, 12:37
Ik heb wel eens wat te maken gehad met invoer (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=130288) maar ik heb verder geen ervaring met Gigomania ;)

Simonvanwijk
27 januari 2011, 12:40
Er zijn al flink wat topics over volgens mij.

Ga er maar vanuit dat je pakketje niet ongemerkt de douane voorbijkomt. Als niet, drink dan een lekker biertje omdat je flink wat centen uitgespaard hebt.

Ik heb twee jaar geleden een Line 6 DL4 laten overkomen uit de Staten. Kostte in euro's volgens mij ongeveer 200 euro en ik moest 50 euro lappen.

Maar op de site van de douane moet je een stuk wijzer kunnen worden.

Lonac
27 januari 2011, 13:11
Maar op de site van de douane moet je een stuk wijzer kunnen worden.

Ik heb mijn research al gedaan hier en daar maar ik heb daar niks over kunnen vinden, op de site van de douane staat ook niet in een bepaalde zinsvorm ''soms is het zo dat wij een pakketje missen''. Vandaar dat ik overweeg om mijn bestelling te annuleren, en hem gewoon hier in de NL of bij de Musicstore koop. In plaats van 3 weken wachten op de douane. En een evil koerier die aan mijn deur denkt van; ''Ja kom maar op met de poen!''

jaywalker
27 januari 2011, 13:59
Je kunt ook ebay Duitsland gebruiken. Daar staat regelmatig een pog2 op. Heb de mijne nieuwe voor 175 eurie + 11 verzendkosten.

Maar goed, daar heb je nu niet zo veel meer aan

apekop
27 januari 2011, 14:30
standaard is dat als je vanuit de USA iets besteld je zo'n 20 tot 25% belasting/invoerrechten etc. moet afrekenen aan de deur.

Ik reken altijd: prijs in dollars=prijs in euros. Dus als iets 170 dollar op Ebay kost ben je uiteindenlijk zo'n 170 euro kwijt inclusief verzending en belastingen. Dan zit je ongeveer goed.

Lonac
27 januari 2011, 14:50
standaard is dat als je vanuit de USA iets besteld je zo'n 20 tot 25% belasting/invoerrechten etc. moet afrekenen aan de deur.

Ik reken altijd: prijs in dollars=prijs in euros. Dus als iets 170 dollar op Ebay kost ben je uiteindenlijk zo'n 170 euro kwijt inclusief verzending en belastingen. Dan zit je ongeveer goed.


Het rare is dus, vind ik. Dat het met GBP en geen Dollar was aangegeven, terwijl het wel in de VS zit.

Dirk_Hendrik
27 januari 2011, 16:26
Voor m'n Yamaha DG stomp wouden ze zelfs de betaalbewijsjes zien. Jammergenoeg blijft een defecte DG Stomp van 4 dollartientjes ook op z'n betaalbewijs 4 dollartientjes. Jammer voor de belastingdienst.

telecastermaster
27 januari 2011, 17:52
:ok: Tof ding, he, die DG stomp?

Pepe
27 januari 2011, 18:19
Hmmpfff. Een USA ebay gitaar is sinds begin dit jaar al bij de douane gearriveerd. 10 dagen geleden kreeg ik het verzoek een betaling te overhandigen, dezelfde dag terug gestuurd maar sindsdien windstilte.
Ik denk dat ze het pakketje als klaverjastafel gebruiken, of om hun jassen er aan op te hangen, zoiets.

Dirk_Hendrik
27 januari 2011, 18:21
:ok: Tof ding, he, die DG stomp?

Niet echt. Saaiste Yamaha produkt wat ik jaren ben tegengekomen.

Hendriks
27 januari 2011, 18:24
Hmmpfff. Een USA ebay gitaar is sinds begin dit jaar al bij de douane gearriveerd. 10 dagen geleden kreeg ik het verzoek een betaling te overhandigen, dezelfde dag terug gestuurd maar sindsdien windstilte.
Ik denk dat ze het pakketje als klaverjastafel gebruiken, of om hun jassen er aan op te hangen, zoiets.

Nu ben ik nieuwsgierig.

refused199
27 januari 2011, 18:25
Ik kwam er laatst achter dat je zelfs invoerkosten moet betalen als men iets voor je in enveloppen stopt.
Zo kreeg ik van Ceriatone Maleisië nog wat kleine componenten binnen in een envelop. Kreeg ik er vervolgens 2. één met de onderdelen van Ceriatone en één van de douane waarin een rekening zat van 78 cent welke je bij de deur mag afrekenen.... ik denk dat de waarde van die componenten even veel waard was als de invoerrechten:seriousf:

Pepe
27 januari 2011, 18:38
Sterker nog, ik denk het factureren het bedrag zelf verre overtreft.

@ Hendriks. Een kleinigheidje. Ik heb er slechts een paar jaar na gezocht dus die paar weken kunnen er ook wel bij.

http://www.koolguitar.com.au/components/com_virtuemart/shop_image/product/1966_YAMAHA_SG_3_4c2495a660aa3.jpg

zjanke
27 januari 2011, 23:21
Ik kwam er laatst achter dat je zelfs invoerkosten moet betalen als men iets voor je in enveloppen stopt.
Zo kreeg ik van Ceriatone Maleisië nog wat kleine componenten binnen in een envelop. Kreeg ik er vervolgens 2. één met de onderdelen van Ceriatone en één van de douane waarin een rekening zat van 78 cent welke je bij de deur mag afrekenen.... ik denk dat de waarde van die componenten even veel waard was als de invoerrechten:seriousf:

Het maakt niet uit of iets in enveloppen zit. Het maakt uit wat het is. Als jij voor 78 cent aan waarde iets moet betalen dan zou ik even bellen naar de douane om het principe: Onder een aankoopwaarde van 22 euro hoef je namelijk niets te betalen:)

ChazyChaz
28 januari 2011, 03:05
http://www.koolguitar.com.au/components/com_virtuemart/shop_image/product/1966_YAMAHA_SG_3_4c2495a660aa3.jpg

Wat een ontzettend gave gitaar!

On-topic: Heb nog een heel leuke anekdote over de douane en online kopen!

Ik heb een poos geleden een knutselgitaartje uit de VS gekocht op Ebay voor ongeveer 25 euro. Kreeg vervolgens na zijn aankomst in Nederland een brief van de douane thuisgestuurd; dat ze "de waarde van het pakket niet kunnen bepalen". Dus ik vul netjes in "€25".. Dat vonden ze toch wel een beetje moeilijk te geloven, haha! Goed, dus ik het betalingsbewijs van Ebay doorgemaild naar ze. Had nog meer ongeloof verwacht, maar alles was toen chill en de gitaar is nog geen twee dagen later bij mijn ontzettend vriendelijke nieuwe buurman aangekomen. Nog lekker even onder het genot van een Colaatje bij hem op de bank zitten ouwehoeren! Maar goed: Punt is dus wel dat ik uiteindelijk niks heb hoeven betalen, toch prima van ze!

In andere woorden, ze zijn wat mij betreft de moeilijkste niet. Als Gigomania hem netjes klein verpakt en een degelijk bewijs van waarde bijvoegt, zal de douane je vast niet naaien.

Veel succes!

FruscianteFan
28 januari 2011, 03:17
Laatst snaren besteld bij nekymusic (voor bas- en gitaar), mocht bij de levering nog ff 20 euro bijbetalen.

Dirk_Hendrik
28 januari 2011, 08:02
Het maakt niet uit of iets in enveloppen zit. Het maakt uit wat het is. Als jij voor 78 cent aan waarde iets moet betalen dan zou ik even bellen naar de douane om het principe: Onder een aankoopwaarde van 22 euro hoef je namelijk niets te betalen:)

Sterker nog, ik kan me die 78 cent slecht voorstellen daar je ook altijd inklaringskosten voor je donder krijgt. En die zijn een stuk hoger. Ook irritanmt daar ze die "kosten" van mij echt niet hoeven te maken.

Waar ik me meer aan irriteerde is dat ik iets bij digikey.be bestelde, in euro's betaalde, en dat blij vanuit de VS werd opgestuurd. Kunt u effe dokken....

peter_heijnen
28 januari 2011, 09:22
Ik heb twee keer iets gekocht bij proguitarshop. Zij vermeldden toen (uit eigen beweging) 'warranty repair' op de pakbon waardoor ik helemaal niets extra hoefde af te tikken. Vraag je leverancier of ze dat voor je willen/kunnen doen.

peter_heijnen
28 januari 2011, 09:24
http://www.koolguitar.com.au/components/com_virtuemart/shop_image/product/1966_YAMAHA_SG_3_4c2495a660aa3.jpg
Ik heb het al eerder gezegd, maar wat is ie toch mooi Pepe!

zjanke
28 januari 2011, 10:11
Ik heb twee keer iets gekocht bij proguitarshop. Zij vermeldden toen (uit eigen beweging) 'warranty repair' op de pakbon waardoor ik helemaal niets extra hoefde af te tikken. Vraag je leverancier of ze dat voor je willen/kunnen doen.

Klopt niet. Ze hebben de waarde verlaagd en daar kijkt de douane naar. Sterker nog: Jij zou moeten kunnen aantonen dat je ooit iets kapot hebt opgestuurd anders kun je geen gerepareerde spullen terugkrijgen. :sssh:
Als je de waarde verlaagd en het spul raakt kwijt of beschadigd, dan heb je wel weer een akkefietje met de verzekering ;)

peter_heijnen
28 januari 2011, 10:36
Klopt niet. Ze hebben de waarde verlaagd en daar kijkt de douane naar. Sterker nog: Jij zou moeten kunnen aantonen dat je ooit iets kapot hebt opgestuurd anders kun je geen gerepareerde spullen terugkrijgen. :sssh:
Als je de waarde verlaagd en het spul raakt kwijt of beschadigd, dan heb je wel weer een akkefietje met de verzekering ;)
Tja, het stond er toch echt, en ik heb helemaal niets hoeven aantonen noch te betalen aan onze grensbewaking.

Maar zoals ik al zei, PGS heeft dat uit eigen beweging -ongevraagd dus- gedaan met de positieve uitwerking zoals beschreven. Wat er zou zijn gebeurd bij beschadiging/verlies weet ik verder ook niet.

Lonac
28 januari 2011, 11:21
Tja, het stond er toch echt, en ik heb helemaal niets hoeven aantonen noch te betalen aan onze grensbewaking.

Maar zoals ik al zei, PGS heeft dat uit eigen beweging -ongevraagd dus- gedaan met de positieve uitwerking zoals beschreven. Wat er zou zijn gebeurd bij beschadiging/verlies weet ik verder ook niet.

Heb jij als koeriersbedrijf UPS gehad? Want UPS handelt dat namelijk heel snel af (f.y.i Je pakketje ligt fysiek nooit bij de douane, het blijft gewoon bij de koeriersbedrijf. Hun taak is dat ''eerlijk'' te melden wat op/in het pakketje staat/zit aan de douane) Wat mij betreft is dit echt een kwestie van geluk, en de kans op dit soort geluk is groter, des te mate je pakketje kleiner is. En tot slot welke koerier er wordt gebruikt. Dit is wel mijn speculatie trouwens.

zjanke
28 januari 2011, 11:21
Tja, het stond er toch echt, en ik heb helemaal niets hoeven aantonen noch te betalen aan onze grensbewaking.

Maar zoals ik al zei, PGS heeft dat uit eigen beweging -ongevraagd dus- gedaan met de positieve uitwerking zoals beschreven. Wat er zou zijn gebeurd bij beschadiging/verlies weet ik verder ook niet.


Ik geloof onmiddelijk dat dat er op stond, maar het is gewoon niet de reden dat je niets hoefde te betalen. De aangegeven waarde van de goederen is waarschijnlijk zo laag geweest dat je in de vrijstellingen viel en dat is het criterium waar de douane op beoordeelt.

Bij spullen waar het bedrag wat je aan belasting moet betalen met een paar tientjes is betaald zal de controle niet zo strak zijn. Als je iets invoert waarvan de belasting duizend(en) euro's bedraagt wordt de controle al wat nauwkeuriger. Als je vervolgens ook nog eens aangeeft dat het reparatiespul betreft waarvoor je alleen maar BTW en invoerheffingen betaald over de waardevermeerdering door reparatie (kapot opgestuurd voor 1000 euro en terugontvangen 1200 euro waard -> dan betaal je dus over het verschil van 200 euro) dan zul je echt wel moet aantonen dat het spul uitgevoerd is; Er bestaan dus ook standaard documenten om een tijdelijke uitvoer aan te geven en die zijn speciaal voor dit soort dingen.


Heb jij als koeriersbedrijf UPS gehad? Want UPS handelt dat namelijk heel snel af (f.y.i Je pakketje ligt fysiek nooit bij de douane, het blijft gewoon bij de koeriersbedrijf. Hun taak is dat ''eerlijk'' te melden wat op/in het pakketje staat/zit aan de douane) Wat mij betreft is dit echt een kwestie van geluk, en de kans op dit soort geluk is groter hoe kleiner je pakketje is. En welke koerier er wordt gebruikt.

Even een paar feiten om de broodjes aap in perspectief te zetten
-De grote koeriers (UPS, Fedex, TNT en DHL) handelen dat snel af en er liggen nooit pakketjes bij de douane. Als de douane iets wil inzien (wat een dagelijkse procedure is voor een deel van de zendingen) dan komen ze naar de vervoerder toe.
-Het is niet de taak van de koeriersdienst om dat eerlijk te melden, het is hun taak om te melden wat de afzender op de invoice heeft gezet.
-De groote van het pakketje heeft geen ene fuck te maken met de kans of je wel of geen invoerrechten en BTW moet betalen, dat heeft alleen maar te maken met de aangegeven waarde.
-De regels voor alle koeriers zijn hetzelfde bij de douane, dus ook de keuze van de koerier heeft 0,0 invloed.

peter_heijnen
28 januari 2011, 11:50
Jij kent je pappenheimers wel zo te zien, veel mee te maken voor je werk?

En voor alle volledigheid, die PGS zendingen waren idd via UPS.

zjanke
28 januari 2011, 11:54
Jij kent je pappenheimers wel zo te zien, veel mee te maken voor je werk?


In mijn eerste reactie al een linkje naar een topic over invoeren aangegeven, daarin staan wat meer achtergronden en details.
Ik werk inderdaad voor een van de grote vier koeriers en ben in een eerder functie verantwoordelijk geweest voor het proces waarin dagelijks 2000+ douaneplichte zendingen werden afgehandeld. Ik weet dus het een en ander :soinnocent:

telecastermaster
28 januari 2011, 16:28
Sterker nog, ik denk het factureren het bedrag zelf verre overtreft.

@ Hendriks. Een kleinigheidje. Ik heb er slechts een paar jaar na gezocht dus die paar weken kunnen er ook wel bij.

http://www.koolguitar.com.au/components/com_virtuemart/shop_image/product/1966_YAMAHA_SG_3_4c2495a660aa3.jpg


Tof!!! Als je 'm binnenhebt moeten we 'm maar eens vergelijken met mijn SGV300!

http://farm5.static.flickr.com/4078/5395288029_d8d89f25b3_b.jpg

peter_heijnen
28 januari 2011, 17:57
Jullie kunnen een zeer cool duo beginnen!

telecastermaster
28 januari 2011, 21:12
Ja, zoiets:

http://img.photobucket.com/albums/v118/turquoisemoleeater/guitars/My_Yamaha_guitars_.jpg

Pepe
28 januari 2011, 21:37
I like that band already!