PDA

View Full Version : Randaarde stopcontact voor buizen versterker



flo123
26 januari 2011, 22:54
Wie gebruikt in de huis- of slaap-kamer een stopcontact met randaarde voor de buizen versterker?

Voor de veiligheid zou je een randaarde stopcontact moeten gebruiken. Helaas hebben de meeste huis- en slaap- kamers alleen stopcontacten zonder randaarde. Best lastig.
Ik heb uiteindelijk maar een verlengsnoer met randaarde gelegd van de keuken naar de huiskamer omdat het me niet lekker zat qua veiligheid.

HaroldA
26 januari 2011, 23:15
Ik heb overal randaarde (appartement uit 2003).

Midwolda
26 januari 2011, 23:29
Ik heb ook een verlengsnoer met randaarde vanuit de open keuken naar de woonkamer gelegd.
Daaraan zo'n stekkerblok met ontstoring en piekspannings-beveiliging, of hoe heet dat allemaal.
Werkt perfect. Geen risico's mee nemen.

HaroldA
26 januari 2011, 23:30
@flo: is je verwarming in je huis/slaapkamer ook niet geaard? Anders kun je daar de aarde van gebruiken... (toch?)

Paragon
26 januari 2011, 23:37
Wij hebben een huis uit 96 en dus boven geen aarde in de slaapkamer. Hij is dus niet geaard. Bij clean geen last van ruis, bij distortion nauwelijks. Is dit verder nog ergens gevaarlijk voor dan? In zo een versterker zit toch ook een soort zekering?

flo123
26 januari 2011, 23:38
Leuke tip over aarding via de verwarming!
Maar het verlengsnoer vanuit de keuken werkt prima en lijkt me wat veiliger omdat die randaarde aansluiting netjes verwerkt is in het elektra net in huis.
Ik moet zeggen, ik denk dat aarding via de verwarming even veilig is als via randaarde op het stopcontact, maar ik weet niet of dan ook netjes de aardlek schakelaar eruit knalt als er iets mis gaat.

Ik hou mijn hart vast voor al de student gitaristen op kleine kamertjes zonder randaarde ... waaraan hebben zij hun buizenbak gehangen?

sjaak1990
27 januari 2011, 00:03
Als er wat fout zit in je versterker dan kan je gitaar onder stroom komen te staan, niet zonder risico en aarde is zo aan te leggen. Verder nog de brom en ruis...wel een noodzaak.

guitarnijboer
27 januari 2011, 00:32
Ik moet zeggen, ik denk dat aarding via de verwarming even veilig is als via randaarde op het stopcontact, maar ik weet niet of dan ook netjes de aardlek schakelaar eruit knalt als er iets mis gaat.

Ik hou mijn hart vast voor al de student gitaristen op kleine kamertjes zonder randaarde ... waaraan hebben zij hun buizenbak gehangen?

Laat je hart maar weer los hoor, valt allemaal reuze mee:

Een aardlekschakelaar werkt ook als je versterker zonder randaarde is aangesloten. De aardlekschakelaar vergelijkt de stroom die er uit gaat via de fase met de stroom die terug komt via de nul lijn (de bruine en blauwe draad in je stopcontact) De stroom moet op de heenweg even groot zijn als op de terugweg. Komt er minder stroom terug via de nul dan er via de fase uitgaat dan lekt er ergens stroom weg via de aarde. Wordt het verschil groter dan 30mA dan knalt de aardlekschakelaar er uit.

Op basis van onderzoek is de 30mA gekozen en de reactie tijd van de schakelaar is ook vastgelegd. Dit is zo gekozen dat er een erg klein risico is op fataal letsel. Je krijgt dus wel een tik, maar deze is niet dodelijk. Aardlekschakelaars zijn sinds een jaar of 10-15 verplicht. Je kunt ook mobiele aardlekschakelaars kopen die al bij 10mA reageren.

Voor de aardlekschakelaar was randaarde (naast de zekering) de enige beveiliging bij enkel geisoleerde apparaten. Het was daarbij erg belangrijk de aardweerstand zo laag mogelijk te houden anders had het nog weinig nut. Het idee is dat stroom de weg van de minste weerstand kiest en bij eventuele spanning op een behuizing van het apparaat liever via de randaarde dan via jouw lichaam naar aarde wegvloeit.

Met randaarde en een aardlekschakelaar krijg je als alles goed werkt geen tik als er spanning op de behuizing mocht komen. Omdat de behuizing geaard is knalt de aardlek er meteen uit.

Randaarde via de verwarming is minder veilig en kan zelfs storingen in de hand werken. De overgangsweerstand over alle koppelingen met roest en hennep er tussen is aanzienlijk hoger dan een directe verbinding met een koperdraad.

flo123
27 januari 2011, 00:59
Bedankt voor de uitleg!

Dus een stopcontact zonder randaarde is toch veilig. Dat wist ik niet.
Als er teveel stroom weglekt, via mijn lichaam bijvoorbeeld, klapt gewoon de aardlekschakelaar er uit. Je krijg een korte tik maar dat is dan ook alles.

Da's een prettig idee!
Je kunt je buizenbak dus rustig in een stopcontact zonder randaarde stoppen begrijp ik. Voor de veiligheid hoef je het niet te laten begrijp ik.

Dat geldt ook als er in de buizenversterker iets kapot is gegaan en daardoor de hoge gelijkspanning van de voeding op het chassis komt te staan?
De "tik" die dan ontstaat kan toch behoorlijk pijnlijk zijn ook al knalt de aardlek schakelaar er snel uit?

guitarnijboer
27 januari 2011, 01:29
De gelijkspanning in de versterker is galvanisch gescheiden van het lichtnet dus je krijgt hiervan geen klap als deze spanning op het chassis zou komen. De massa van deze gelijkspanning staat daarnaast ook op het chassis dus de voeding zou kortsluiten als de gelijkspanning op het chassis zou komen te staan.

De reden dat je een schok krijgt als je de fase aanraakt van het stopcontact is omdat de nul lijn geaard is. De blauwe draad is dus ook aarde, maar dan geaard in het transformatorhuisje. Jij hebt ook aardepotentiaal (wel met een weerstand afhankelijk van schoenen etc. maar toch) alleen aanraken van de fase zorgt voor een gesloten stroomkring via de aarde terug naar het transformatorhuisje. Na galvanische scheiding is er geen referentie meer met de aarde en dus moet je twee geleiders vastpakken voordat je een schok kunt krijgen.

Begrijp me niet verkeerd: Je versterker voorzien van randaarde is natuurlijk het veiligst, maar ik heb regelmatig 'gebruik' gemaakt van de aardlekschakelaar en kan uit eigen ervaring zeggen dat het dus werkt. De tik is overigens niet altijd even prettig. :blast:

cluseau
27 januari 2011, 09:06
De veiligheid van de aardlekschakelaar is relatief. Ondanks de aardlekschakelaar krijg ik toch regelmatig een flinke opneuker (waar gehakt wordt vallen spaanders). Deze doet best wel pijn hoor en het gebeurt meer dan eens dat de aardlek daarbij niet tijdig reageerd. Waarschijnlijk ben ik inmiddels sneller dan de aardlek ;). De veronderstelling dat het niet onveilig is om zonder randaarde te werken wil ik bij deze sterk ontkrachten. Je kan namelijk geen enkel risico nemen als het om mensenlevens gaat. Ik weet ook wel dat het zo'n vaart niet zal lopen getuige het eelt op mijn hartspier maar je zal maar net die miljoenste zijn waarbij het wel fout afloopt. Daarbij komt ook nog het verzekeringsverhaal, je weet hoe die gasten reageren als er een mogelijkheid is om eronderuit te komen. De CV is idd niet gegarandeerd veilig als randaarde te gebruiken en bovendien verboden. Toch is het beter dan niets en het is gunstig voor brom. Daarnaast kiest de stroom ondanks de slechte verbindingen toch liever de weg door de CV installatie dan door mijn lichaam. Daar ben ik het dan weer wel mee eens.:D

Frans

iWishmaster
27 januari 2011, 09:32
Slechtgebouwde buizenversterkers kunnen levensgevaarlijk zijn, wanneer je niet gebruik maakt van een stopcontact met randaarde neemt het risico exponentieel toe. Altijd doen dus: natuurlijk is de kans klein, maar zoals Frans zegt, je zult die miljoenste maar zijn ...

guitarnijboer
27 januari 2011, 10:04
Er wordt hier gesproken over het aarden van een buizenversterker en de veiligheid t.a.v. buizenversterkers. Het is echter zo dat een transistor gitaarversterker even onveilig is als een buizen versterker als deze niet geaard is. Het heeft namelijk niets te maken met het gegeven dat buizenversterkers intern op een hogere spanning werken dan transistor versterkers.

Het gaat er om dat bij enkel geisoleerde toestellen netspanning op de behuizing kan komen te staan bij een (zeldzaam) defect of nattigheid (maar dat is meer van toepassing op wasmachines, koffiezetters en andere apparaten waar water aan te pas komt) Een transistorversterker met metalen chassis is net zo veilig of onveilig als een buizenversterker. Sterker nog: een metalen schemerlamp is ook niet erg veilig als deze niet geaard is. Bij een beschadiging van het snoer kan ook daarbij het metaal spanning gaan voeren. Er is een tijdje sprake van geweest dit soort dingen ook te gaan voorzien van randaarde, al hoor ik er nu niets meer over. Je kunt je evengoed afvragen of iedere student zijn computer op zijn kamertje wel heeft geaard, of zijn tostieijzer...

Rutger Molenberghs
27 januari 2011, 10:12
Zijn er dan zoveel huizen in Nederland zonder aarding? Ik ben in België nog geen enkel huis tegengekomen zonder (al zullen die er wel zijn). Het huis waarin ik woon, dateert uit 1939. Ondertussen is de elektriciteit vernieuwd, maar zelf het originele circuit was aangesloten op een aardingspin (of dat in 1939 gebeurd is, is een andere zaak).

Wat je hier wel al eens ziet, zijn huizen met oude stopcontacten (jaren '50 - '60) die nog geen aardig hebben, maar waar wel een aardingsdraad klaar ligt. Dus het stopcontact vervangen, draad aansluiten en klaar.

Ik zou zelf het risico niet nemen om mijn versterker aan te sluiten op een ongeaard stopcontact. Je neemt daarmee vermijdbare risico's die potentieel levensbedreigend zijn.

Kim Wilson
27 januari 2011, 10:12
Aarde is in veel gevallen wel vrij snel te realiseren. Aardedraadje trekken van de centraaldoos (daar zit meestal wel een aarde in, anders moet je vanaf de stoppenkast ook nog een aardedraad trekken naar de centraaldoos) naar het betreffende stopcontact, stopcontact vervangen door één met randaarde en klaar is Kees.

rudolf
27 januari 2011, 10:14
In m'n nieuwe huis heb ik alle oude elektriciteitskabels vervangen en alles meteen geaard. Kan ik overal :punk: als ik wil

iWishmaster
27 januari 2011, 10:21
Er wordt hier gesproken over het aarden van een buizenversterker en de veiligheid t.a.v. buizenversterkers. Het is echter zo dat een transistor gitaarversterker even onveilig is als een buizen versterker als deze niet geaard is. Het heeft namelijk niets te maken met het gegeven dat buizenversterkers intern op een hogere spanning werken dan transistor versterkers.

Het gaat er om dat bij enkel geisoleerde toestellen netspanning op de behuizing kan komen te staan bij een (zeldzaam) defect of nattigheid (maar dat is meer van toepassing op wasmachines, koffiezetters en andere apparaten waar water aan te pas komt) Een transistorversterker met metalen chassis is net zo veilig of onveilig als een buizenversterker. Sterker nog: een metalen schemerlamp is ook niet erg veilig als deze niet geaard is. Bij een beschadiging van het snoer kan ook daarbij het metaal spanning gaan voeren. Er is een tijdje sprake van geweest dit soort dingen ook te gaan voorzien van randaarde, al hoor ik er nu niets meer over. Je kunt je evengoed afvragen of iedere student zijn computer op zijn kamertje wel heeft geaard, of zijn tostieijzer...

Dat is niet helemaal waar. Wanneer het chassis niet geaard is, zweeft dit ten opzichte van de DC + (in veel versterkers, niet alle, ligt aan de bouwwijze). In dit geval kan er bij een los contactje de volledige hoogspanning op het chassis komen te staan. De snaren van je gitaar zitten geleidend aan het chassis vast (weer afhankelijk van de bouwwijze), wat vrij pijnlijk kan zijn. Een transistorverker met een lagere DC spanning is in dat opzicht minder gevaarlijk.

guitarnijboer
27 januari 2011, 10:24
Oh ja, om de oorspronkelijke vraag te beantawoorden: ik zit op zolder met mijn spullen en heb daar geen randaarde.

Op plekken trouwens waar het erg moeilijk is een goede aardpin te slaan of er geen ruimte voor was om per woning een aardpin te slaan (grachtenpanden amsterdam bijvoorbeeld) werd de 0 draad (blauwe draad van het stopcontact) in de meterkast door het GEB of de installateur verbonden met de aardleiding van het huis.
Dit is natuurlijk minder veilig omdat in zeer zeldzame gevallen de 0 ook spanning kan gaan voeren.

PROBEER DIT DUS THUIS NIET ZELF!

Het geeft echter wel aan dat je ook niet moet overdrijven...

guitarnijboer
27 januari 2011, 10:32
Dat is niet helemaal waar. Wanneer het chassis niet geaard is, zweeft dit ten opzichte van de DC + (in veel versterkers, niet alle, ligt aan de bouwwijze). In dit geval kan er bij een los contactje de volledige hoogspanning op het chassis komen te staan. De snaren van je gitaar zitten geleidend aan het chassis vast (weer afhankelijk van de bouwwijze), wat vrij pijnlijk kan zijn. Een transistorverker met een lagere DC spanning is in dat opzicht minder gevaarlijk.

Dit is absoluut onzin. De volledige hoogspanning is ongevaarlijk als je slechts 1 geleider aanraakt. Er is geen referentie met aarde door de galvanische scheiding van de voedingstrafo. Je hebt een potentiaal verschil van de hoogspanning in de buizenversterker die met de negatieve kant aan het chassis hangt. Je had ook de positieve kant aan het chassis kunnen hangen en kunnen zeggen dat de hoogspanning xxx Volt negatief is tov massa. In beide gevallen krijg je geen schok omdat er nooit een gesloten stroomkring kan zijn.

Als je een scheidingstransformator op het net aansluit en secundair 1 geleider vastpakt krijg je geen schok. Juist omdat de referentie naar aarde weg is krijg je alleen een gesloten stroomkring als je beide geleiders vastpakt.

flo123
27 januari 2011, 10:47
Juist omdat de referentie naar aarde weg is krijg je alleen een gesloten stroomkring als je beide geleiders vastpakt.
Ja, die snap ik.
Daarom vaak de tip om in een buizen versterker slechts met 1 hand te werken.

Het punt dat gemaakt wordt is dus dat alle apparaten met metalen chassis en een 220V netaansluiting even gevaarlijk zijn omdat deze netspanning op het chassis zou kunnen komen, of het nu een buizenversterker of een schemerlamp is. De interne, galvanisch gescheiden, spanningen zijn niet direct een gevaar omdat het veel zeldzamer is in een situatie te komen waarbij je daar zelf de stroomkring sluit.

In de meeste kamers en apartementen in Nederland waar ik in gewoond heb, was trouwens alleen in de keuken en in de badkamer randaarde aanwezig.

iWishmaster
27 januari 2011, 11:25
Dit is absoluut onzin. De volledige hoogspanning is ongevaarlijk als je slechts 1 geleider aanraakt. Er is geen referentie met aarde door de galvanische scheiding van de voedingstrafo. Je hebt een potentiaal verschil van de hoogspanning in de buizenversterker die met de negatieve kant aan het chassis hangt. Je had ook de positieve kant aan het chassis kunnen hangen en kunnen zeggen dat de hoogspanning xxx Volt negatief is tov massa. In beide gevallen krijg je geen schok omdat er nooit een gesloten stroomkring kan zijn.

Als je een scheidingstransformator op het net aansluit en secundair 1 geleider vastpakt krijg je geen schok. Juist omdat de referentie naar aarde weg is krijg je alleen een gesloten stroomkring als je beide geleiders vastpakt.

Ik begrijp je redenering, maar is er altijd wel ergens een referentie in de praktijk: een microfoon waar je met je lippen tegenaan staat, de versterker van je collega muzikant aan wiens knoppen je draait, de metalen buis waar je toevallig tegenaan leunt, de aarde van de DC voeding van je pedalenplank, etc. Ik heb vaker dan eens een schok gehad toen ik mn snaren aanraakte en de versterker niet in een geaard stopcontact zat.

guitarnijboer
27 januari 2011, 12:51
Ik begrijp je redenering, maar is er altijd wel ergens een referentie in de praktijk: een microfoon waar je met je lippen tegenaan staat, de versterker van je collega muzikant aan wiens knoppen je draait, de metalen buis waar je toevallig tegenaan leunt, de aarde van de DC voeding van je pedalenplank, etc. Ik heb vaker dan eens een schok gehad toen ik mn snaren aanraakte en de versterker niet in een geaard stopcontact zat.

Ook dit klopt niet. Dat je lippen kunnen prikken bij het aanraken van de microfoon heeft bijvoorbeeld helemaal niets te maken met de DC spanning in de versterker of mengtafel. Als het je interesseerd zou je eens wat kunnen opzoeken over aarding, aardlussen, scheidingstrafo's (veiligheidstrafo's), inductiespanningen etc.

Het is echt te veel om hier even uit te leggen, maar het werkt anders dan jij nu beredeneerd.

cluseau
27 januari 2011, 12:53
Dit is absoluut onzin. De volledige hoogspanning is ongevaarlijk als je slechts 1 geleider aanraakt. Er is geen referentie met aarde door de galvanische scheiding van de voedingstrafo.

Hier sluit ik me volledig bij aan, dit ivm de reactie van iWishmaster. De DC hoogspanning kan nooit op het chassis komen te staan want de min van de DC hangt daar al aan. En al zou dat niet zo zijn dan nog is er niets aan de hand omdat er geen enkele link is met de vloer waar je op staat. Dit komt dus door de galvanische scheiding.


Zijn er dan zoveel huizen in Nederland zonder aarding?
Ik denk dat Belgie hierin voorloopt op Nederland. Mijn appartement is uit 1975 en heeft slechts randaarde in de zogenaamde "natte groep" dwz keuken en badkamer. De rest is afhankelijk van de aardlekschakelaar. Centraaldozen zijn helaas niet voorbereid dus alles moet eruit om opnieuw te trekken met randaarde. Door tijdgebrek is dat er nog niet van gekomen maar ik heb alvast een zakje randaarde gehaald.

http://www.amps-unlimited.nl/pics/randaarde.jpg


Frans.

iWishmaster
27 januari 2011, 12:58
Waar komt die spanning dan vandaan? Ik heb de extreem boeren-lul methode toegepast in deze situatie:

Constatering:
Ik krijg stroom zodra ik de snaren aanraak.

Meting:
Multimeter op AC: meet niets
Multimeter op DC: ongeveer 70 V
Gemeten tussen randaardepunt (ergens anders in de kamer) en snaar.

Conclusie:
?

edit: het gaat hier om een solid state versterker trouwens, een line 6.

cluseau
27 januari 2011, 13:06
Waar komt die spanning dan vandaan?

Interessant probleem. Het enige wat ik kan bedenken is dat er geen volledig galvanische scheiding is. Verder is een juiste omschrijving van de situatie belangrijk. Wat is er allemaal op de versterker aangesloten? Tov wat meet je? Als je bv aleen de versterker aansluit en meet tov randaarde mag je echt niets meten. Is dat wel zo deugd er toch iets niet aan je randaarde. Doe de meting ook eens tov een CV

Frans.

guitarnijboer
27 januari 2011, 13:07
Waar komt die spanning dan vandaan? Ik heb de extreem boeren-lul methode toegepast in deze situatie:

Constatering:
Ik krijg stroom zodra ik de snaren aanraak.

Meting:
Multimeter op AC: meet niets
Multimeter op DC: ongeveer 70 V
Gemeten tussen randaardepunt (ergens anders in de kamer) en snaar.

Conclusie:
?

edit: het gaat hier om een solid state versterker trouwens, een line 6.

Als je een wollen trui uittrekt knettert dit en zie ik soms vonkjes overspringen, als ik mijn trui meet met een multiemeter meet ik geen spanning. Conclusie: ?

Als ik dan mijn vriendin een zoen geef krijg ik een schok. Zowel op AC als DC bereik meet ik geen spanning op mijn vriendin. Conclussie: ?

iWishmaster
27 januari 2011, 13:22
Interressant probleem. Het enige wat ik kan bedenken is dat er geen volledig galvanische scheiding is. Verder is een juiste omschrijving van de situatie belangrijk. Wat is er allemaal op de versterker aangesloten? Tov wat meet je? Als je bv aleen de versterker aansluit en meet tov randaarde mag je echt niets meten. Is dat wel zo deugd er toch iets niet aan je randaarde. Doe de meting ook eens tov een CV

Frans.

Dit is al een tijd geleden: de versterker heb ik inmiddels niet meer en ik woon inmiddels in een ander huis, dus ik kan het helaas niet reproduceren. Dat de randaarde wellicht niet orde was heb ik niet aan gedacht; zou heel goed de verklaring kunnen zijn.

iWishmaster
27 januari 2011, 13:23
Als je een wollen trui uittrekt knettert dit en zie ik soms vonkjes overspringen, als ik mijn trui meet met een multiemeter meet ik geen spanning. Conclusie: ?

Als ik dan mijn vriendin een zoen geef krijg ik een schok. Zowel op AC als DC bereik meet ik geen spanning op mijn vriendin. Conclussie: ?

Statische elektriciteit veroorzaakt geen constante 70VDC met genoeg vermogen om een lamp te laten branden zover ik weet.

Rick trodat
27 januari 2011, 13:29
Ik treed regelmatig op, maar ik heb dan eigenlijk geen idee of de boel dan geaard is. Thuis bij mij niet.

Al gaat de amp altijd door een overspanningsbeveiliger ( geen idee of dat ding de klap kan opvangen ). In ieder geval heb ik nog nooit last gehad van een brom, ruis of wat dan ook op een niet geaard stopcontact.

cluseau
27 januari 2011, 13:30
Statische elektriciteit veroorzaakt geen constante 70VDC met genoeg vermogen om een lamp te laten branden zover ik weet.

Daar heb je een punt, maar je hebt de versterker niet meer dus verlies je die punt weer :D

cluseau
27 januari 2011, 13:34
Ik treed regelmatig op, maar ik heb dan eigenlijk geen idee of de boel dan geaard is.

Juist dan zou zou ik me ervan overtuigen dat de aarding in orde is. Je speelt mogelijk op een goed geleidende podiumvloer en met meerdere mensen. Des te groter is het gevaar voor onderlinge spanningsverschillen (tussen de apparatuur dan he ;))

macwilliams
27 januari 2011, 13:35
Hier sluit ik me volledig bij aan, dit ivm de reactie van iWishmaster. De DC hoogspanning kan nooit op het chassis komen te staan want de min van de DC hangt daar al aan. En al zou dat niet zo zijn dan nog is er niets aan de hand omdat er geen enkele link is met de vloer waar je op staat. Dit komt dus door de galvanische scheiding.


Ik denk dat Belgie hierin voorloopt op Nederland. Mijn appartement is uit 1975 en heeft slechts randaarde in de zogenaamde "natte groep" dwz keuken en badkamer. De rest is afhankelijk van de aardlekschakelaar. Centraaldozen zijn helaas niet voorbereid dus alles moet eruit om opnieuw te trekken met randaarde. Door tijdgebrek is dat er nog niet van gekomen maar ik heb alvast een zakje randaarde gehaald.

http://www.amps-unlimited.nl/pics/randaarde.jpg


Frans.

Hoe lang doe je met zo'n zak icm een voledig opengedraaide JCM800 uit 1943?

cluseau
27 januari 2011, 13:43
Hoe lang doe je met zo'n zak icm een voledig opengedraaide JCM800 uit 1943?

Dit is mobiele randaarde, dat past niet op een '43 model:makeup:

guitarnijboer
27 januari 2011, 14:28
Statische elektriciteit veroorzaakt geen constante 70VDC met genoeg vermogen om een lamp te laten branden zover ik weet.

Op een geladen elko kun je wel degelijk een lampje laten branden, maar ik begrijp je punt.

Toch lees ik nergens dat je een lamp had aangesloten op de gemeten spanning van 70V en deze daadwerkelijk ging branden.

Twee dingen:

Als je met een multimeter 70V DC meet, dan meet je in de ac stand ook een spanning. De dc spanning gaat gewoon door de gelijkrichter van de meter heen en ik ken vrijwel geen gewone multimeter die een capacitive ingang heeft voor het ac bereik. Dat je op ac bereik helemaal geen spanning meet wil niet zeggen dat deze er niet is, het wil wel zeggen dat je gemeten dc spanning ook niet helemaal is wat het lijkt.

Er zijn ook audio versterkers die dubbel geisoleerd zijn en dus geen randaarde hebben, maar wel een metalen frontje / kast. Soms is het zo dat een spanningzoekertje oplicht als je deze op het metaal houdt, terwijl je er geen schok van krijgt als je de versterker aanraakt. Statische electriciteit en inductiespanningen zijn soms lastig te begrijpen en ik kan ook niet even in een paar regels uitleggen hoe dit werkt.

Tunes
27 januari 2011, 14:59
Waar komt die spanning dan vandaan? Ik heb de extreem boeren-lul methode toegepast in deze situatie:

Constatering:
Ik krijg stroom zodra ik de snaren aanraak.

Meting:
Multimeter op AC: meet niets
Multimeter op DC: ongeveer 70 V
Gemeten tussen randaardepunt (ergens anders in de kamer) en snaar.

Conclusie:
?

edit: het gaat hier om een solid state versterker trouwens, een line 6.

Tja die gasten van line6 proberen alles te simuleren, het zal dus wel modeling stroom zijn, zal je overigens nooit de schok geven van echte stroom.

guitarnijboer
27 januari 2011, 18:15
Tja die gasten van line6 proberen alles te simuleren, het zal dus wel modeling stroom zijn, zal je overigens nooit de schok geven van echte stroom.

Ja precies! haha

Nee, het is lastig uit te leggen, maar toch een poging zoals ik denk dat dit werkt: ondanks de galvanische scheiding van de transformator zijn de secundaire en primaire spoel nog wel capacitair gekoppeld. Dat gaat zo met ieder oppervlak van metaal met isolatie ertussen. Vooral trafo's waarbij secundaire en primaire windingen over elkaar heen zitten gewikkeld hebben hier last van.

Omdat er een isolatie tussen primair en secundair zit kan er geen directe stroom gaan lopen natuurlijk maar via de capaciteit kan er wel een schijnbare (virtuele) stroom lopen. Daar de secundaire kant van de trafo aan de massa zit en de massa aan het metaal van de audioversterker zit kan een neonlampje van een spanningzoeker via deze capacitaire koppeling toch oplichten. Het hangt erg af van het type trafo in je versterker.

Deze statische spanning is (net als het geknetter in je trui) niet dodelijk of zo en er zit geen vermogen achter, maar op gevoelige delen kun je wel een prikkeling voelen.

Dit geeft de tinteling op bijvoorbeeld de bovenarm als je zachtjes langs de snaren gaat en de versterker niet geaard is. Pak je de gitaar gewoon vast dan is er geen tinteling. De weerstand met aarde is dan al zo laag dat de spanning in elkaar zakt.

2.

Als je bij wel geaarde apparaten bijvoorbeeld op het podium toch een schok krijgt is dit vaak te wijten aan slechte aarding. Een apparaat dat enige stroom lekt naar aarde waarbij er een hoge weerstand in de aardleiding zit levert een spanningverschil op. kom je nu met je lippen tegen een microfoon die via de mengtafel wel goed aan de aarde hangt dan tintelt dat verschil in spanning aan je lip. Hoe slechter de aarding (hogere weerstand) en hoe meer er stroom gelekt wordt naar deze slechte aardlijn hoe gevaarlijker het wordt.

Dus: zit jij met je versterker op de zelfde groep als de rookmachine die een aardlekstroom heeft van enkele mA's en jij kust de microfoon die wel strak aan de aarde zit, dan voel je dit.

3.

Bij een deathcap wordt via een condensatortje de fase verbonden met de aarde/massa van de versterker. Is je verster niet geaard, dan is dit op zich geen probleem todat je bijvoorbeeld de verwarming vastpakt. Een flinke opdonder is het gevolg. Netfilter eurochassisdelen hebben de zelfde prettige eigenschap. Dit dus niet in je gitaarversterker inbouwen.

Een deathcap heet trouwens deathcap omdat als hij defect raakt en de isolatie doorslaat, je 50% kans hebt op netspanninmg op je chassis.

fastfolkert
27 januari 2011, 21:12
Een deathcap heet trouwens deathcap omdat als hij defect raakt en de isolatie doorslaat, je 50% kans hebt op netspanninmg op je chassis.

Daarom heten dat soort caps ook Y caps (fase-aarde of nul-aarde) en X-caps (tussen fase en nul) en zijn ze voorzien van allerlei (UL/CSA,VDE etc) keuringen om te voorkomen dat ze defekt raken.

Als je een apparaat met Y caps zonder randaarde aansluit, staat je metalen chassis, en als je pech hebt je gitaar op de halve netspanning en dat is niet fijn. :stop:

Overigens is aarden via de moderne CV installatie niet altijd veilig, want de radiatoren bij ons thuis zijn via kunststof slangen in de vloer aangesloten. En water geleidt weliswaar, maar daar zou ik niet op willen vertrouwen.