PDA

View Full Version : caps van F&T of JJ of TAD of ander merk?



jerome
26 januari 2011, 18:49
Ik heb vorig jaar een Marshall JMP2203 uit 1979 erbij gekocht en ik kom er net achter dat er een paar caps (elco's) bol staan aan de bovenkant.
Daily bestaat niet meer en LCR maakt geen 50 + 50 caps meer, jammer joh...
F&T en JJ en TAD maken nog wel 50 + 50 caps
Welke klankverschillen krijg je als ik F&T of JJ of TAD gebruik?
En zijn er nog andere (betere) alternatieven?

bedankt alvast!

flo123
26 januari 2011, 20:59
Volgens mij krijg je geen klankverschillen met die voedings elcos.
Zolang ze van goede kwaliteit zijn en de juiste waarde hebben maakt het eigenlijks niks uit.
Ik zou voor de F&Ts gaan maar heb ook JJs gebruikt.

JTB
27 januari 2011, 09:41
Voedingselco's hebben in een gitaaramp niet echt invloed op je sound voor zover ik dat heb kunnen beoordelen. Wel de grote (waarde) van de elco's kunnen invloed hebben.

master99
27 januari 2011, 10:33
Met F&T, JJ en TAD heb je fijne voedingscaps te pakken. De F&T's hebben bij mij een lichte voorkeur vanwege de Duitse degelijkheid, maar een wat hogere prijs en wat slechtere beschikbaarheid. De JJ en TAD's verschillen m.i. niet veel; behalve de verschillende aansluitlipjes.

nico verduin
27 januari 2011, 10:38
Ben het er toch niet helemaal eens in deze. De voeding doet namelijk ook mee voor het AC pad (=signaal). Ik ga hier geen uitspraak doen welke beter is (preken voor eigen parochie:seriousf:), maar bij elco's is er net als bij gewone condensatoren verschil in kwaliteit. Waarbij het maar net de vraag is wat je zoekt.

Faktoren bij huidige productie elco's zijn:
- Capaciteit
- ESR
- Levensduur
- lekstroom
- Ripple current
- tolerantie van de capaciteit
- maximale toegestane temperatuur (85, 105, 125 en 175 graden).

Hoe dichter je bij de maximale temperatuur komt hoe sneller de elco slijt. Van sommige leveranciers is de datasheet beschikbaar. MaarTAD is bijvoorbeeld niet scheutig met dit soort info.