PDA

View Full Version : Compressor



Daan_B
26 januari 2011, 16:22
Ik ben niet zo'n pedalen-freak, probeer ze zo min mogelijk te gebruiken.
Echter ben ik sinds een maand van mening dat ik een compressor 'nodig' heb.

De 'problemen':

De hoge E op mijn rickenbacker klinkt minder hard dan de rest van de snaren, wat erg vervelend is bij tokkeltjes en slagjes.
En als ik bijvoorbeeld van Em naar F ga en onderstaande akkoorden speel:

Em F

e0 e1
B0 B1
G0 G2
D2 D3
A- A-
E- E-

Klinkt het Em akkoord heel hard en de F een stuk zachter.


Is dit op te lossen met een compressor?
Ik ben al bezig geweest met de aanslag, maar het is daarmee niet te verhelpen. Bovendien hoor ik dat the Byrds ook gebruik hebben gemaakt van een compressor voor hun beroemde sound:hippie:.

ellisvertellis
26 januari 2011, 16:41
Denk wel dat het gaat helpen de volumes tussen de snaren onderling gelijk te trekken, dat is wat een compressor doet, maar het probleem dat jij beschrijft gaat dan wel gewoon blijven in je gitaar zitten en dat lijkt mij niet wenselijk. Ik zou eerst de gitaar aanpakken en dan effecten zoeken.

Ik heb overigens net een MXR dyna comp gekocht en ben er nogal tevreden over! :cheerup:

driftkop
26 januari 2011, 16:55
Het kan ook aan je techniek liggen. De Em zijn bijna allemaal open snaren, terwijl bij de F alle noten zijn gefret. Misschien demp je de snaren wel door ze bijvoorbeeld niet genoeg in te drukken.

zoon van Piet
26 januari 2011, 17:06
Roger McGuinn van The Byrds had een Rickenbacker 370-12 met ingebouwde Vox treble booster. de inderdaad allesoverheersende compressie op opnamen van The Byrds komt van een apparaat in de studio.

EJPostema
26 januari 2011, 17:11
COmpressor zal wel helpen, neem een subtiele.

Ik heb eentje van toadworks, erg subtiel. VInd hem echt super

ellisvertellis
26 januari 2011, 17:27
Als je allesoverheersende compressie wil, zou ik geen subtiele compressor nemen... :soinnocent:

zoon van Piet
26 januari 2011, 17:48
+1!

Een goeie dyna comp doet het heel lekker met 12 snaren.

Daan_B
28 januari 2011, 17:37
Het kan ook aan je techniek liggen. De Em zijn bijna allemaal open snaren, terwijl bij de F alle noten zijn gefret. Misschien demp je de snaren wel door ze bijvoorbeeld niet genoeg in te drukken.


I
Ik ben al bezig geweest met de aanslag, maar het is daarmee niet te verhelpen.

Ik heb al meerdere dingen aan de aanslag gedaan, maar open snaren blijven harder klinken. Als ik de Em mute, mis je die lekkere sprankel. Het is echt zo'n happy 60s liedje. Ik ga morgen gewoon lekker een compressor halen:ok:. Zo te lezen heeft zo'n ding nog veel meer mogelijkheden:cheerup:!

onrust nv
28 januari 2011, 22:12
+1!

Een goeie dyna comp doet het heel lekker met 12 snaren.

Dan moet je wel die 74 reïsue nemen met de beroemde CA3080 chip.
Kost iets meer maar klinkt mooier(vind ik).

Of de EHX Blackfinger die heeft buizen en daar kan je hem ook nog iets overdrive meegeven. Tis maar net wat je zoekt.

Als je volledig transparant(die niet je geluid veranderd, maar alleen compressie toevoegd) geluid wilt woordt het wel een stuk duurder.

Daan_B
29 januari 2011, 17:32
Vandaag een compressor gekocht, met wat aanpassingen wat betreft de aanslag is het probleem verholpen.

Het is een Digitech Mainsqueeze geworden, niet iedereen's kopje thee.
De prijs/kwaliteit/mogelijkheden zijn geweldig!:cheerup:

Ron Houben
30 januari 2011, 13:01
Als ik maar een pedaal zou mogen kiezen, zou het een goede compressor zijn. De nadruk ligt op GOEDE. Je sound wordt vetter, je komt beter door, meer punch. Natuurlijk heb ik ook qua merk een voorkeur...