PDA

View Full Version : nog steeds brom



Basseytje
26 januari 2011, 16:19
hallo,

Ik heb laatst een goedkope strat proberen op te knappen, en toen ook gelijk even de draden van de elektronica vervangen(was een echt prutswerk voorheen), maar wat me heel erg opvalt, is dat ik nog steeds redelijk wat brom heb, en als ik mijn hand op de snaren leg is alles ineens weg.

zou iemand mij uit kunnen leggen waar die brom vandaan komt? en wat ik er aan zou kunnen doen.

Venlonaer
26 januari 2011, 16:21
Aarding:ok:

Basseytje
26 januari 2011, 16:24
oke ja haha, dat begreep ik wel. ik heb een steraardepunt gemaakt, alle potmeters, de brug en de jack er op aangesloten...

maar dan zou ik verwachten dat het voor het grootste gedeelte opgelost is...

Paragon
26 januari 2011, 16:49
Is dit bij clean? Of alleen bij dist. Geluiden?

Exi
26 januari 2011, 17:20
Heb je ook iets van shielding toegepast?
Gebruik je dezelfde elementen als voorheen? Zo ja, misschien zijn die wel crap.
Je kan met een multimeter ook even controleren of alles goed verbonden is.

Bert Gitaar
26 januari 2011, 17:51
Zo zou het aangesloten moeten zitten. Loop het eens na, en de aarde draad ook aan je brug verbinden.

http://www.guitarnucleus.com/gitschems/strat_wir.jpg

aaronstonebeat
26 januari 2011, 19:03
zou iemand mij uit kunnen leggen waar die brom vandaan komt?

Beeldbuizen, TL-bakken; in principe alles waar een transformator in zit die onvoldoende is afgeschermd (zelfs je eigen versterker als die niet in een geaard stopcontact zit). Wat je hoort is de frequentie van het lichtnet.
Je vangt die brom ook zelf op, en je zendt 'm evenees weer uit.

Je raakt het nooit helemaal kwijt; en single coils zijn er gevoeliger voor dan humbuckers. Goede afscherming in de gitaar helpt een stuk.
Als je een geaarde kooi (ik raad aluminium aan) zou bouwen om in gitaar te spelen (voedingen van eventuele effecten beslist erbuiten houden!) zou je misschien een wat dat betreft verbluffend resultaat bereiken.

Als je zo gaat spelen in een band ongetwijfeld ook :D

pasqual
26 januari 2011, 23:17
brom zal je altijd bij een stratje horen met gewone single coils. ik maak me er absoluut niet druk om. als ik speel hoor ik geen brom en als ik niet speel heb ik de volume potmeter dicht. en zo veel brom is het eigenlijk niet vind ik.

Basseytje
27 januari 2011, 14:17
de versterker zit in een geaard stopcontact, het schema klopt. maar het zou misschien kunnen komen door de goedkope single coils die er in zitten.. toch bedankt voor de informatie. ik zal nog eens goed kijken of ik nergens een fout heb gemaakt.

Bert Gitaar
27 januari 2011, 14:25
de versterker zit in een geaard stopcontact, het schema klopt. maar het zou misschien kunnen komen door de goedkope single coils die er in zitten.. toch bedankt voor de informatie. ik zal nog eens goed kijken of ik nergens een fout heb gemaakt.

Er blijft weinig anders meer over dan je aansluitsnoer. Een beetje een brom kan maar dat kan nooit een hinderlijke 50Hz brom zijn.
Als je bedrading goed aangesloten zit in je gitaar. Ik heb ook wel goedkope single coils liggen maar storen toch echt niet beduidend meer dan een fender element. Deze storen ook al altijd wel wat.

aaronstonebeat
27 januari 2011, 14:29
De prijs van een element heeft naar mijn idee niets te maken met de hoeveelheid brom die het opvangt. Elk element bestaat in principe uit een spoel en een magneet; of het nu tien, honderd of vijfhonderd euro heeft gekost.
Die spoel vormt een antenne, hoe je het ook draait of keert.

Een element kan op meerdere manieren afgeschermd zijn. Door een geaarde voet (zoals bij de meeste humbuckers en p90's), door een metalen kap er overheen, door een geaarde afscherming rond de spoel van het element. Dat scheelt in brom maar elke vorm van afscherming heeft ook een zekere invloed op het geluid (verlies aan hoge tonen). Het is dus maar net wat je als gebruiker wilt.