PDA

View Full Version : woonkamer versterker?



Jedee2011
26 januari 2011, 11:11
hallo allen,

ben net nieuw hier en heb me maar aangemeld omdat ik er niet uit kom...

een maat van me heeft me om te proberen een Kustom 12 buizenbakkie geleend om te proberen...
helemaal top die buizen sound maar de buurman was minder blij met me

die kustom was iets van 12 watt

zou ik de buurman met een 5, 2 of 1 watt ook net zo gek maken?

ik heb nu alleen nog maar ibanez ( een Arx en AFS75T in new western black zeg maar de hillbilly look)

ik speel het meest met mijn Afs en voor de scheur pak ik mijn arx...

dus mijn vraag is dus, is een buizen bak voor thuis geschikt of kan ik beter een warm klinkende transistorbak kopen?

owjah het zou tof zijn als er een emulated out op zit zodat ik de versterker klank op kan nemen

budget is nog niet vast gesteld vind het belangrijker dat ik geen overlast veroorzaak...

sorry voor mijn lange verhaal

Gr JD

Rutger
26 januari 2011, 11:20
Aan een 0,5 watt heb je thuis al voldoende...

Mijn ervaring is dat versterkers uberhaupt niet ideaal zijn voor thuis, voor zowel jezelf als voor je huisgenoten en buren. t Is leuk als je huis voldoende geisoleerd is, je alleen woont, je alleen overdag speelt en je je versterker hard genoeg kunt zetten voor een mooi geluid. Maar meestal is het toch dat je niet elk moment van de dag, wanneer je maar zin hebt, die versterker aan kunt zetten zonder dat je anderen stoort en hij bovendien hard genoeg kan om een inspirerend geluid voort te brengen.

De beste oplossing wat dat betreft, is iets als een Vox Amplug of Line6 POD Expres kopen en je koptelefoon erop aansluiten. Zelf heb je dan een leuke gitaarsound en je valt er niemand mee lastig (en niemand valt jou lastig).

Jedee2011
26 januari 2011, 11:23
Hoi Rutger,

dank voor je hele simpele en verhelderend antwoord top...

ik heb nu Zoom Multi fx spul staan....

zou een Vox fx nog iets zijn voor het clean met een randje?
of kan ik beter naar Pod X3 pro / GT10 serie gaan?

Groet JD

Rutger
26 januari 2011, 11:29
Zit er in je Zoom geen mogelijkheid om een koptelefoon aan te sluiten? Of klinkt dat niet mooi?

Ik weet niet wat je budget is en of je het puur voor thuis wilt gebruiken? Een Pod X3 is natuurlijk heel uitgebreid en je kunt erg veel kanten mee op, maar is ook een stuk duurder.

Jedee2011
26 januari 2011, 11:33
Hoi Rutger,

ik heb een multitrack recorder enzo dus alles kan of via monitors ( heb ik)
of via koptelefoon...

de rede dat ik een versterkertje wilde was dat die "pure" sound zo tof is
beetje galm er bij en klaar...

zowiezo als ik besluit om nog een multi fx te halen moet ik eerst gaan nadenken over een mixer want al mijn inputs zitten vol nu dus...

of ik dan voor VOX tonelab, Boss GT 10 of Line6 spul zou gaan maakt niet uit
denk niet dat een Vox tonelab het zelfde reageert op volume en tone knoppen als een buizenversterker of is dat een misvatting?

:)

ER!K
26 januari 2011, 11:45
Een versterker hoeft niet hard te staan om goed te klinken. Je zou kunnen kijken naar een Blackstar HT1R combo, kost iets van 220 euro, heeft maar 1 watt vermogen en ingebouwde galm :)

Rock Bottom
26 januari 2011, 11:49
Op mijn goedkope digitech rp50 zit al een speaker emulated out op.
Ik zou zelf kijken naar de fender mustang versterkers, heb er een getests en was er zeer over te spreken.

smullie
26 januari 2011, 11:54
Een versterker hoeft niet hard te staan om goed te klinken. Je zou kunnen kijken naar een Blackstar HT1R combo, kost iets van 220 euro, heeft maar 1 watt vermogen en ingebouwde galm :)

En een emulated out (ook voor koptelefoon). Alles waar je naar op zoek was dus...

http://www.andertons.co.uk/Products/i/xl__ht1rh.jpg

Lees ook eens verder op dit forum. De vraag is al vaak gesteld en al evenveel beantwoord...

Jedee2011
26 januari 2011, 11:54
die Blackstar 1 watt leek me ook wel tof ja..

vooral vanwege die emulated output...

kan iemand me vertellen hoe hard een 1 watt amp is?

of gaat die 1 watt gewoon sneller lekker klinken op laag volume?

HaroldA
26 januari 2011, 12:09
Dit is een hele tijd mijn thuisset geweest in mijn appartementje:

http://img.sait.nl/gitaarnet/familie%20foto.jpg

Pas op: dit zijn hele speciale versterkers! Ze hebben allemaal een hele handige knop waar "Volume" bij geschreven staat! Daarmee kan ik de versterker zachter zetten en tot diep in de nacht doorspelen zonder iemand wakker te houden! :ok:

big dooley
26 januari 2011, 12:12
die Blackstar 1 watt leek me ook wel tof ja..

vooral vanwege die emulated output...

kan iemand me vertellen hoe hard een 1 watt amp is?

of gaat die 1 watt gewoon sneller lekker klinken op laag volume?


ligt een beetje aan de speaker die je gaat gebruiken... stuur je 1 watt aan vermogen naar een vintage 30 bijvoorbeeld, krijg je bij een frequentie van 1kHz een geluidsdruk van 100dB op een afstand van 1 meter... dat horen de buren dus echt wel...
als je dan het volume halveert dmv de volumeknop, dan zit je op ongeveer 0.1watt aan vermogen...

Jedee2011
26 januari 2011, 17:35
ik weet het niet in iedergeval,

vandaag nog even die kustom geprobeerd op bijna dicht gezet volume,

jammer dan klinkt ie niet....

eventeel een solid state alternatief??? of is dat qua volume ook niet beheersbaar??

Vox VT30?? is dat wat?

Exi
26 januari 2011, 17:47
Solid state , oftewel transistor is juist heel goed beheersbaar. Als je de volume van zo'n amp lager zet, blijft je geluid overeind en je kan ze zo zacht zetten als je wilt. Of transistor ook lekker klinkt voor jou moet je maar even proberen.

Vox VT30 heb ik ook (gehad) en al gauw aan mn broertje gegeven. Clean klinken ze geweldig, maar met overdrive vind ik hem erg dun en schel en nep klinken. Persoonlijk prefereer ik een versterker met buizen of anders amp-modeling via de computer (Amplitube 3, NRR1) boven transistor versterkers.

Jedee2011
26 januari 2011, 19:27
ik zie net dat er ook een AC15 VR is ( hybride???) http://www.voxamps.com/uk/valvereactor/ac15vr/

hmmm moet toch maar es kijken dan voor een fatsoenlijk klinkende transistor amp... als buizenbakken echt niet gaan werken....

en als zoals al eerder gezegd een versterker zowiezo geen optie is zal ik me eens verdiepen in een Vox tone lab ding

thanks allen :rockon::lp:

HaroldA
26 januari 2011, 22:52
als buizenbakken echt niet gaan werken....

En waarom werken die niet? :???: (zie mijn vorige post)

Midwolda
26 januari 2011, 23:33
Ik zie het probleem ook niet... heb dagelijks m'n 15 watt buizenversterker aan staan.
Met volume-tone-drive-master knoppen krijg ik daar op ieder volume een lekker geluid uit.

smullie
27 januari 2011, 09:39
Moet je zelf weten he... Laat je niet overtuigen door enkelingen dat je überhaupt geen enkele versterker moet kopen omdat je dat toch niet kan gebruiken thuis... :makeup:

Neem gewoon een versterker met een koptelefoonuitgang. Dan kan je altijd met koptelefoon spelen als het echt stil moet. Op momenten dat het wel luider kan (als de buurman er niet is of als je eens op verplaatsing speelt, bij vrienden of zo, of je wil eens iets spelen voor iemand anders), of als je kan leven met een teruggedraaide volumeknop, dan hoef je die onnozele koptelefoon niet te gebruiken.

Zoals aangegeven heb je dan nog altijd heel veel keuzes hoor... Vergelijk aub niet een 1W buizenversterker met een 15W buizenversterker... Die 1W kan echt wel mooi klinken op een stiller volume. De 15 W is direct heel wat luider. (alhoewel er blijkbaar toch zijn die stil ook heel goed kunnen klinken... )
Ik heb een 6W combo en die staat regelmatig halfweg zonder schuimbekkende buren aan de deur te hebben gehad... :roll:

Exi
27 januari 2011, 10:04
Kijk trouwens ook eens naar de Vox Lil' Night Train. 2W en klinkt ook heel mooi (tenminste van horen zeggen, zelf helaas nog niet geprobeerd).
Er zit ook een Line/headphones - out op voor recorden.

Of het bij je muziekstijl past, moet je zelf maar even kijken, want ik heb nog niet gezien wat je nu precies speelt.:soinnocent:;)

Kim Wilson
27 januari 2011, 10:06
Ik heb mijn 40 watt Vibrolux Reverb ook in de huiskamer staan. Die heeft dezelfde unieke feature als die van HaroldA. Met een overdrive ervoor kan ik altijd spelen, zonder dat de buren me ook maar kunnen horen.

Mocht ik echter wat geld over hebben, zou ik wel een oefenversterkertje willen hebben. Eentje die je zo aan kunt zetten. En ik zou dan zeker kiezen voor een transistor- of modellingversterker. Op elk volume dezelfde sound, dat is veruit het meest handig. Geen sweet spot, dus niet een ideaal geluid op één bepaald volume (wat bijna altijd te hard of te zacht is). En goedkoop, scheelt ook.

WillemdaGuide
27 januari 2011, 12:26
Ik gebruik thuis een mesa subway rocket, 22 watt maar klinkt prima op lager volume. Belangrijk dus om een amp te hebben die ook zachter goed klinkt, ze zijn er best wel!

Jedee2011
27 januari 2011, 22:51
bedankt allen,

ik hoop snel eens een muziek tent binnen te kunnen lopen en eens rond te kijken...

dank alvast voor alle goede tips en raad...

iemand een idee wat een beetje een leuke transistorbak is?
ik zal hoofdzakelijk met mijn Jazzbak versterkt willen spelen ( Ibby AFS75T)

Groet JD:rockon:

Jedee2011
29 januari 2011, 16:16
Update >>>>>>>>>

ik ben vandaag even wezen luisteren en ik ben toch wel heel gecharmeerd van het Blackstar geluid... ( het was druk bij de gitarenboer dus kon niet alles testen maar...................

eers de HT1.... sow wat een lekker bakkie !!! meer als zat volume en lekker compact... moet ff kijken of ik dan de head versie neem of de combo...

daarna de HT5 das weer een stap hoger ook erg fraai en ook wel weer een bak meer volume....

tot zo ver mijn bevindingen...