PDA

View Full Version : Akoestische gitaar met het formaat van een electrische...



Paul C
26 januari 2011, 10:39
Beste gitaristen,

Sinds een paar maanden heb ik het gitaarspelen weer een beetje opgepakt, sindsdien kijk ik ook een beetje mee op dit forum. Ik speelde tot een jaar of 10 geleden regelmatig op mijn electrische gitaar. Altijd slag, vol versterkt en distortion.

Nu speel ik meer "liedjes" voor mezelf (Cash, Neil Young, van alles). Ik merk dat ik makelijker de akoestische gitaar (oude Hohner spaanse gitaar) pak dan de electrische (Yamaha scheurijzer), maar dat het formaat (zowel hals als body) van de electrische gitaar me beter ligt.

Nu ben ik met een heel klein budget (euro of 100)aan het kijken voor een "dunne" akoestische gitaar. De mogelijheid om hem te versterken is eigenlijk ondergeschikt.

Wat me prettig lijkt is bijv. een stratacoustic (maar boven het budget). Wat wel in mijn budget past is een Harley Benton Ovation kopie: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbo850sb.htm

Is dat wat, of zijn er alternatieven? Zelf kan ik niet zo veel anders vinden (ook niet met de zoekfunctie op dit forum).

Ik begrijp dat budget de grootste belemmering is, maar aangezien ik pas net weer begonnen ben en het toch een beetje akkoordjes spelen voor mezelf blijft en het niet meer hoeft te worden wil ik er ook niet meer van maken. Hebben jullie suggesties?

Alvast bedankt!

vr.gr. Paul

LaurentB
26 januari 2011, 11:15
Er komt wel maar weinig geluid uit dat soort gitaren, omdat ze eigenlijk bedoeld zijn om vooral versterkt toch een akoestisch geluid te geven.

Harald
26 januari 2011, 11:17
Versterken is geen must voor je, maar akoestische gitaren met een heel dunne kast zijn juist bedoeld om versterkt te spelen. Je hebt wel gitaren met een kleinere kast, maar wel dikker dan een elektrische, denk aan een OM model, dat komt meer in de buurt van een klassieke gitaar. Als de klankkast te dun wordt zal het akoestische geluid niet echt top zijn. Dan kun je eigenlijk nog beter onversterkt op je plank spelen.

Versterkbaar zijn er wel wat opties. +Yamaha silent guitar, Chet Atkins Gibson of Epiphone imitaties (die gitaar waar Knopfler Private investigations op speelde) Godin gitaren (zowel staal als nylonsnarig)

Ovation heeft ook modellen met een thin bowl. Maar probeer dat eerst, zo'n bowl zit echt anders dan een normale klankkast. En als je voor Ovation gaat, kijk dan voor het echte werk, niet de goedkope imitaties.

LaurentB
26 januari 2011, 11:52
Er komt wel maar weinig geluid uit dat soort gitaren, omdat ze eigenlijk bedoeld zijn om vooral versterkt toch een akoestisch geluid te geven.

Paul C
26 januari 2011, 13:04
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Als ik het goed samenvat kan ik dus het beste kiezen voor óf een "gewone" akoestische gitaar (die nooit zo compact zal zijn als mijn electrische gitaar) óf gewoon onversterkt spelen op mijn electrische, wat ik voor ogen had is eigenlijk meer geschikt om juist wel versterkt te spelen.

Ik kijk een beetje rond op de site van Thomann (niet dat ik daar perse iets wil kopen, maar geeft denk ik een aardig beeld van wat er zoals te koop is), en dan lijkt het erop dat in de akoestische hoek de dreadnoughts en de jumbo's vrij groot zijn, en de folk gitaren wat compacter. Klopt dat?

Flipkoos
26 januari 2011, 13:06
Er komt wel maar weinig geluid uit dat soort gitaren, omdat ze eigenlijk bedoeld zijn om vooral versterkt toch een akoestisch geluid te geven.

Qua volume wint mijn Ovation parlorgitaar het van mijn drie dreadnaughts...
Wat niet wegneemt dat ik daar bij deze gitaar wel aan twijfel. Volgens mij kun je het beste uit de buurt blijven van Ovationkopieën. Ooit eens een Stagg ovationkopie bespeelt en daar werd ik niet vrolijk van.

LaurentB
26 januari 2011, 13:08
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Als ik het goed samenvat kan ik dus het beste kiezen voor óf een "gewone" akoestische gitaar (die nooit zo compact zal zijn als mijn electrische gitaar) óf gewoon onversterkt spelen op mijn electrische, wat ik voor ogen had is eigenlijk meer geschikt om juist wel versterkt te spelen.

Ik kijk een beetje rond op de site van Thomann (niet dat ik daar perse iets wil kopen, maar geeft denk ik een aardig beeld van wat er zoals te koop is), en dan lijkt het erop dat in de akoestische hoek de dreadnoughts en de jumbo's vrij groot zijn, en de folk gitaren wat compacter. Klopt dat?

Ja, dat heb je goed gezien. De Dreadnoughts and Jumbo's zijn van oorsprong bedoeld als luide slaggitaren met veel laag erin, vandaar het formaat.
De OM of Grand Auditorium modellen zijn iets kleiner, en de 00 modellen weer iets kleiner. Ook is er nog zoiets als mini-Jumbo.

Harald
26 januari 2011, 13:12
En tres petite natuurlijk de parlour gitaartjes.

LaurentB
26 januari 2011, 13:17
De Art & Lutherie Parlours ("http://www.acousticmusicrevival.com/acoustic-and-classical-guitars/art-lutherie/ami-guitars-for-sale.html) zijn wel mooi. Maar toch nog tussen de 200 en 300 euro. Ik heb ze nooit getest hoor, maar ziet er leuk uit.

Flipkoos
26 januari 2011, 14:48
Ik heb ze wel gehad. Meer dan uitstekend voor het geld!
Zie dit topic:
(Hoewel met een hoop overbodige informatie hahaha)
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=121429&highlight=art+lutherie+ami

Paul C
26 januari 2011, 19:20
Nogmaals bedankt allemaal, al denkende vandaag denk ik dat ik (voorlopig :soinnocent:) gewoon electrisch blijf spelen, dat ligt me toch het lekkerst en bekendst in de hand en het alternatief dat ik bedacht had blijkt zoals gezegd niet zo'n geweldig idee.