PDA

View Full Version : Demo masteren?



Thiez
25 januari 2011, 21:05
We hebben met de band een tijdje terug een demo opgenomen. Opzich zijn de demo's heel aardig gelukt en hebben we een paar gave opnamens van de nummertje.
Nu willen we wat promotiedemootjes gaan maken, maar nu is de vraag dus moeten we deze nummers eerst laten masteren hiervoor?
We hebben bijna geen budget dus een mastering studio zit er niet in denk ik.
Er zijn ook programma's als AAMS zag ik op internet al, werkt dit een beetje?
Of is er misschien iemand op het forum die het kan masteren? (hoop dat dit niet onder spam valt?)

Steven Otto
25 januari 2011, 21:07
Ik wil het best masteren met de middelen die ik heb!

Misschien leuk als er anderen meedoen zodat we kunnen vergelijken en je de beste kan uitkiezen :)

edit: Ik kan hem sowieso gratis voor je masteren. Wat je er daarna mee doet moet je maar zien :p

guhlenn
26 januari 2011, 08:46
Dowload de vintage warmer van PSP en draai aan de knoppen totdat je tevreden bent. Als ej geen budget hebt heb je wel nog altijd tijd, dus kan je het het beste zelf doen.

Han S
26 januari 2011, 13:54
Dowload de vintage warmer van PSP en draai aan de knoppen totdat je tevreden bent. Als ej geen budget hebt heb je wel nog altijd tijd, dus kan je het het beste zelf doen.

Je haalt de woorden uit de mond. Zet de mix knop op 85%, zet de ceiling op -0.01 en draai met de drive knop zover omhoog tot je tevreden bent over het geluid en het volume, want hiermee beperk je de dynamiek en wordt het gemiddelde geluidsnivo hoger.

vincent136
26 januari 2011, 14:11
Een multiband compressor kan ook werken, in bijvoorbeeld Logic zit deze standaard.

guhlenn
26 januari 2011, 14:58
Je haalt de woorden uit de mond. Zet de mix knop op 85%, zet de ceiling op -0.01 en draai met de drive knop zover omhoog tot je tevreden bent over het geluid en het volume, want hiermee beperk je de dynamiek en wordt het gemiddelde geluidsnivo hoger.


Hihihi, dat komt omdat het jouw woorden zijn. En ik ooit eens dezelfde vraag had ;).

Thiez
26 januari 2011, 16:50
haha ok bedankt voor de tips mensen! Ik ga het eens proberen. Ik vind opzich beetje rauwe rocksound wel lekker, dus het hoeft niet allemaal zo heel erg clean gemasterd te worden. Ik ga eens expirimenteren met dat programma.

Han S
26 januari 2011, 18:49
Een multiband compressor kan ook werken, in bijvoorbeeld Logic zit deze standaard.

Zit daar ook een brick wall limiter achter als bij de VW?

Thiez
26 januari 2011, 19:06
Die PSP vintage warmer is dat geen op zichzelf staand programma?

Han S
26 januari 2011, 19:38
Gewoon een plugin.

peeke001
26 januari 2011, 19:51
Masteren is echt niet hetzelfde als even een vintagewarmer erover gooien.

De monitors, afluisterruimte en vooral de kennis en de oren van een goede masteringengineer spelen mee in dit proces.

Spaar nog even en een gemasterde demo gaat in mijn ogen veel beter promotie maken dan een opgeblazen toestand,
Als het niet goed klinkt luisteren de A&R mensen echt niet verder.

guhlenn
27 januari 2011, 10:07
Masteren is echt niet hetzelfde als even een vintagewarmer erover gooien.

Gelukkig zei ook niemand dat dat zo was.

The Bertman
27 januari 2011, 10:57
Masteren is geen zwarte magie.
Uiteraard is het product van een ervaren (dure) vakman vaak beter dan dat van een beginnende amateur, maar dat geldt ook voor de mix en het spelen van de instrumenten, en dat doen we wel allemaal zelf. Gewoon proberen, en goed luisteren. Die ervaren vakman is ook als beginner begonnen.

muziekschuur
27 januari 2011, 17:16
Goede mix om mee te beginnen

Mid side masteren (da's om een sparkle in de mix aan te brengen. Niet altijd nodig overigens)

parametrische equalizer

Goede limiter.

Al deze zaken zijn er in een software variant.... Enne. Vaak doen. Zoek een plaat op die je tof vind precies in het genre waarin je werkt. Dan A/B tussen je werk en die commerciele variant. Zorg dat ie zo klinkt..... Of, als er uit jouw mix een andere vergelijkbare mix ontstaat, niet weggooien omdat de commerciele mix anders/beter klinkt. Nog es mixen en laten kiezen door klant/andere bandleden..

Thiez
27 januari 2011, 17:43
www.myspace.com/challengerhardrock

Hier staat al een van de mixjes online. Dan krijgen jullie misschien een beetje een beeld van de mix en misschien kunnen jullie wat tips geven waar ik op kan letten of nog kan verbeteren.

HaroldA
27 januari 2011, 17:47
Hoeveel nummers zijn het? Wij hebben een tijdje terug 4 nummers/14 minuten bij Excess in Rotterdam laten masteren voor minder dan €150,-. :ok:

Thiez
27 januari 2011, 17:58
oh, dat is wel erg interessant. Het zijn bij ons ook 4 nummertjes.

HaroldA
27 januari 2011, 17:58
oh, dat is wel erg interessant. Het zijn bij ons ook 4 nummertjes.

Ff offerte aanvragen dan maar!

Han S
27 januari 2011, 18:11
www.myspace.com/challengerhardrock (http://www.myspace.com/challengerhardrock)

Hier staat al een van de mixjes online. Dan krijgen jullie misschien een beetje een beeld van de mix en misschien kunnen jullie wat tips geven waar ik op kan letten of nog kan verbeteren.

Niks mis mee en zoals Bert zegt is masteren geen black magic. Als je een paar goede monitoren hebt en je oren doen het goed, dan kun je met een goede masteringplug een eind komen. Vintage Warmer is een plugin die bestaat uit een toonregeling en een compressor met een brick wall limiter er achter. En daar kan heel veel aan ingeregeld worden. Het mooie van de VW vind ik dat je de compressor bijna niet aan het pompen kunt krijgen, het wordt gewoon harder en als je te ver gaat krijg je vervorming. Hij is zo digitaal als maar kan, maar klinkt als een goede analoge compressor en dan heb ik het over bijvoorbeeld een Urei 1176.

Voor de rest is masteren het schoonmaken van begin en eind van de nummers, het bepalen van de volgorde, de tussenruimte en het eventueel maken van fade in of out of crossfades en dat kan met de meeste opnameprogjes als Cubase en AA ook prima.

Als ik jouw mix hoor kan ik daar heel goed mee uit de voeten, is een eitje voor de masteraar. Ik ben er honderden malen bij geweest en vaak zaten ze gewoon uren te maken terwijl ik dat zelf in een kwartier zou hebben kunnen doen. De premaster kostte meestal een vermogen terwijl dat een gewone CDR is.

Een paar extra oren kan geen kwaad, maar ik heb zo vaak meegemaakt dat het niet beter werd, integendeel, dus ben ik het zelf gaan doen. Het wordt iets anders al je een kutmix hebt en grote volumeverschillen tussen de verschillende nummers, dan wordt het puinruimen.