PDA

View Full Version : Verschil in aanslagtechniek?



SunnMustang
25 januari 2011, 19:39
Hallo netters,

Sinds kort speel ik, omdat ik voel dat dit toch mooi clean kan, stukken sneller op wat volgensmij ''Chromatic Scales'' worden genoemd. Denk dus aan A snaar fret 12-14-16, dan hetzelfde voor D, G, B en E. Naar beneden klinkt dit heel vloeiend en ben ik blij met het resultaat dat de oefening gebracht heeft. Als ik dit echter andersom doe, E snaar 16-14-12 en dan B, G,D,A klinkt het heel anders. Het lijkt dat alsof de ''lick'' heel duidelijk verdeeld is in steeds drie noten. Ook merk ik dat de beweging met de rechterhand veel minder vloeiend gaat.

Nu is dus de vraag, kennen jullie dit probleem, en wat kan ik eraan doen?

barno
25 januari 2011, 20:23
ja, voorspelbaar: oefenen...
logisch dat licks in de ene richting makkelijker zijn dan in de omgekeerde richting. dus dat wat minder vlot gaat, moet je meer inoefenen. Dat een andere aanslag anders klinkt (als je spreekt over het verschil upstroke/downstroke) is op zich niet erg, dat gebruik je juist om dynamiek in je spel te leggen. maar de timing moet wel goed zijn, either way

aaronstonebeat
25 januari 2011, 22:53
Heel herkenbaar. Oefenen inderdaad, veel en vaak; beter vaker en korter dan minder vaak en lang.

Er zijn wel verschillende manieren om het aan te pakken.

- Strikt alternerend alles aanslaan.
- De 'middelste' van elke drie op een snaar spelen met hammer-on of pull-off (je kunt ook nog alleen steeds de eerste toon op elke nieuwe snaar aanslaan).
- 'Economy picking'
Dat laatste is bij mij een beetje tweede natuur geworden. Als ik met zo'n patroon van laag naar hoog ga, doe ik neer-op-neer - neer-op-neer etc; en van hoog naar laag op-neer-op - op-neer-op etc. Het systeem is natuurlijk niet altijd toepasbaar of het meest verkieslijk, dus combineer ik het ook met de eerste twee; eigenlijk zonder nadenken tegenwoordig.

Voor geen enkele route is er volgens mij een afkorting; oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Het kan zinvol zijn te kijken naar de manier waarop je je plectrum vasthoudt; dat het bijvoorbeeld niet meer een weerhaak vormt als je naar boven aanslaat dan wanneer je naar beneden aanslaat. En dat je hand niet meer beweegt dan nodig is, en dat je soepel vanuit de pols speelt etc.

'Chromatisch' is trouwens omhoog of omlaag gaan met stappen van een halve toon. Ik denk dat je het systeem 'drie per snaar' bedoelt.