PDA

View Full Version : Vox en het verhaal van de bright cap



Mitch
25 januari 2011, 19:34
Het is al erg vaak ter sprake gekomen. Vox zou versterkers maken die heel lastig met overdrives omgaan. Enneh.... ja, op zich is dat wel zo, maar daar zit je niet aan vast! Aan het begin van de elektronische route zit een condensator die in goed Nederlands wel wordt aangeduid als de 'bright cap'. De condensator dus die ervoor zorgt dat je pedalen als snot klinken.
Ik heb al vaak gepost dat dat allemaal relatief eenvoudig op te lossen is, maar besloot naar aanleiding van een nieuwe tutorial op HC er maar eens een topic an te wijden.
Dit is het topic over de nieuwe AC15C1:
http://acapella.harmony-central.com/showthread.php?2649137-New-AC15C1-2010-Mods-Pictures-and-description-Clips&p=40404857

En er was een pagina over allerhande mods aan het vorige model, de AC15CC1. Ik heb dee ook in de mijne zitten en kan ze van harte aanraden. Ik weet niet waar het aan ligt, maar die site, www.guitarpug.com, ligt eruit. In de cache is nog wel de tekst te vinden maar juist de foto's ontbreken. Ik zou zeggen, als iemand anders nog een goed link heeft: post 'm hier.

Mitch
29 januari 2011, 21:57
Ah, er is weer contact met Guitarpug. Hier de nieuwe link:
http://www.guitarpug.com/2008/06/vox-ac15cc-mod-guide/#more-179

Voor de duidelijkheid, in de eerste post dus een tutorial voor de AC15C1 en in deze post een tutorial voor de AC15CC1, het 'oude' model.

stratman1976
30 januari 2011, 14:19
Ah, er is weer contact met Guitarpug. Hier de nieuwe link:
http://www.guitarpug.com/2008/06/vox-ac15cc-mod-guide/#more-179

Voor de duidelijkheid, in de eerste post dus een tutorial voor de AC15C1 en in deze post een tutorial voor de AC15CC1, het 'oude' model.

Thanks, handig.

Nou je zegt viel het mij al op dat vooral bij lager volume er veel meer hoog door komt....
Nou klinkt mijn AC15cc1 al best aardig met pedalen ervoor, mede omdat er een G12M heritage speaker in zit. Die wharfedale dingen klinken zeker met distortion of overdrive gewoon k#t... Nou heb ik niet de makkelijkste pedalen voor een amp: mudhoney, big muff, ultimate octave. Wel lekker smerig allemaal. Ik ga eens kijken wat het uitmaakt

humbucker
30 januari 2011, 14:59
Mitch, kan je me eens (proberen) uitleggen hoe de klank van een AC15 verandert na het verwijderen van die brightcap? Dat de drive uit pedalen beter klinkt begrijp ik, maar hoe klinkt de amp clean na de mod? Hoe reageert de treble pot na de mod? enz.

Ik zit er zelf nl over te denken om dat ding eruit te gooien. Alhoewel ik eigenlijk wel tevreden ben met m'n sound, maar het kan misschien nog een pak beter met een kleine ingreep. Thanks!

Hendriks
30 januari 2011, 16:08
Hey Mitch bedankt .
Even in Jip en Janneke taal : ik knip twee caps eruit en maak een verbinding met de Bass-pot en mijn AC15 gaat beter met pedalen om?

Ik ga eerst opzoek naar een lekker pedaal , klinkt hij niet zo als ik wil ,fan ga ik zeker deze mod doen.

Zitten er ook nadelen aan deze mods?

Mitch
30 januari 2011, 19:06
Die op de AC15CC heb ik op de EQ na allemaal en ik heb er geen enkel nadeel aan kunnen ontdekken. Soepeler en een betere reactie op pedalen (zowel qua klank als qua gain). Als ik nu de AC15CC of de AC30HH over dezelfde cab gooi ligt de klank zéér dicht bij elkaar :mmmm:
Jip en Janneke taal heb je van mij niks aan, ik doe dit soort dingen niet zelf, just spreading the news!

Hendriks
30 januari 2011, 21:24
De ingreep lijkt mij eenvoudig zelf te doen en als het inderdaad een wereld van verschil is ga ik het zeker een keer doen.

Negative K3 fan
30 januari 2011, 22:50
Bright caps zijn altijd wat moeilijker met drive pedalen (fuzz, od, distortion, zelfs boosts).

Naast Vox versterkers is het bijvoorbeeld ook te merken aan het verschil tussen normal (zonder bright cap) en treble (met bright cap) kanalen bij oudere Marshalls.

jaywalker
19 februari 2011, 17:30
Hallo allen,

Ik was in de veronderstelling dat mijn ac30 geen bright cap had toen ik hem kocht. Na veel te hebben gezocht op het interntet, was ik er nog steeds niet zeker van. Ik kon wel een aantal mods voor de ac15 c1 vinden. Echter stond, daar niet duidelijk bij of de bright cap mod óók voor de ac30 c2 toepasbaar is. Aangezien ik last van het feit heb, dat deze versterk sommige pedalen slecht "slikt," wil ik de bright cap mod (mocht deze bestaan) uitvoeren.

Voor de duidelijkheid heb ik even een foto'tje gemaakt van de inhoud

http://thumb1.webshots.net/t/76/176/1/8/88/2688108880049931261FDToWF_th.jpg (http://entertainment.webshots.com/photo/2688108880049931261FDToWF)
(klik om te vergroten)
als het goed is moet ik dus condensator c15 en c82 verwijderen? Links onder is de topboost potmeter.

Mitch
19 februari 2011, 17:37
Maar effe samengevoegd, blijft alle info bij elkaar.
Ik ben niet technisch genoeg om je verder te helpen, maar dat zijn anderen vast wel.

jaywalker
20 februari 2011, 21:21
bump, iemand?

Negative K3 fan
20 februari 2011, 22:17
Moeilijk te zeggen, heb je een schema?

jaywalker
23 februari 2011, 08:46
Nee, wel erg goed gezocht, maar niet gevonden. Wellicht toch nog een iets te nieuwe versterker om dat al op het web te vinden.