PDA

View Full Version : Marshall Valvestate 8280 geeft schokken en knettert



BBeths
25 januari 2011, 18:10
Hallo,

Ik heb een Marshall Valvestate 8280 bi-chorus 200 van ongeveer 15 à 20 jaar oud ( zoals gezegd in het voorstel topic ) en sinds een aantal maanden geeft die schokken af via bijvoorbeeld de fretten van je gitaar als je je gitaar op je arm laat leunen.. :S :S

Maar dat is niet het enige meer, want sinds vandaag knettert de versterker ook als die gewoon aanstaat en dat is niet echt goed geloof ik. :( Daarop heb ik gelijk mijn gitaarbouwer gebeld ( Henk Kuip, misschien gaat er een belletje rinkelen? ) en hij heeft mij toen doorverwezen naar Nico Verduin. Hij had gezegd dat het een kostbare reparatie was en wist niet zeker of die versterker het daarom nog waard is. Dit vind ik heel erg jammer want hij geeft echt goed en mooi geluid.

Mede-forumlid Mr. Dynamite zegt dat het ook gewoon iets kleins kan zijn, wat het vaak is bij de Valvestates en daarom moest ik het even op Gitaarnet zetten, omdat daar veel mensen zijn die er veel vanaf weten.

(Extra) info op een rijtje:

Versterker is 15 à 20 jaar oud
Zit in een geaard stopcontact
Schokken & knetteren



Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:???::???:

Alvast bedankt!

Groeten,


Bonno

tommus42
25 januari 2011, 21:27
Heb je hem al gedemonteerd? Misschien zie je ergens iets wat het zou kunnen zijn.
Het kan zijn dat het verschillende problemen zijn.

guitarnijboer
25 januari 2011, 21:59
Het afgeven van een tinteling / prikkelgevoel in de arm hoeft op zichzelf nog niet veronrustend te zijn en is als de versterker niet geaard is zelf vrij normaal bij sommige versterkers. Als hij echter prikkelt terwijl hij in een geaard stopcontact zit is er wel iets mis met de aarding in je versterker. Of het stopcontact cq verlengsnoer. Verkijk je daar ook niet op. Komt vaker voor dan je denkt.




Maar ja, als Nico er al naar gekeken heeft en zegt dat het een duur geintje wordt dan zal dat wel. Nico zit hier ook op het forum en is zover ik weet zeer betrouwbaar. Ik ben wel benieuwd trouwens naar de diagnose dus:

NICO! ICO CO co o

nico verduin
25 januari 2011, 22:28
Nou Nico heeft er nog helemaal niet naar gekeken maar heeft aangegeven aan de klant dat er zo een paar uurtjes in kunnen zitten en gaat gauw in de papieren lopen. En dan is het maar de vraag of die amp het nog waard is. De onderdelen zullen het wel niet zijn. Wat ik wel vreemd vond is dat toen de klant aangaf dat hij in een geaard stopkontakt zat er geen aardlek is gesprongen.
Hij had het er toen zelf over om hem op marktplaats te zetten voor een liefhebber. Vervolgens kom ik dit verhaal tegen...... Misschien vindt hij er iemand voor om hem voor een habbekrats te laten repareren. Wie weet is het inderdaad niets. Maar ik ga geen klant uitleggen dat je een halve dag (bij wijze van spreken) aan het zoeken bent geweest, er uiteindelijk misschien iets heel kleins stuk was en vervolgens een rekening presenteren die een zeer teleurgestelde klant oplevert.

BBeths
26 januari 2011, 00:21
Ja Nico, ik hoorde al dat je ook op het forum zat. En ik was hem ook van plan om hem op MP te zetten, alleen zei Mr. Dynamite om hem eerst op dit forum te zetten omdat het ook zomaar iets kleins zou kunnen zijn.

Maar inderdaad zit die in een geaard stopcontact en springt de aardlekschakelaar niet. Nou ben ik op gebied van versterkers helemaal niets qua elektronica. Deze schokken zijn niet echt lichte tintelingen meer maar ik had vanmiddag ( voor ik Nico belde ) een tinteling waarvan mijn armspier gespannen bleef staan. Dat is niet juist dacht ik toen. Ook begon de versterker heel erg te knetteren alsof hij kortsluiting maakte.

En inderdaad is dat lullig ja, als je zo lang aan het zoeken bent. Maar ik vond het al een beetje raar dat je gelijk kon zeggen of die het nog waard was of niet, na hem niet eens gezien te hebben. Ik dacht dat het een meer voorkomend probleem was en zei maar oké, dan is het misschien handiger om hem te verkopen?.

Dus ik weet er zelf niets van en dat is het grootste probleem, want ik weet niet goed wat ik ermee aanmoet...

guitarnijboer
26 januari 2011, 00:50
Het is algemeen bekend dat onderzoekskosten en het daarbij horende uurloon in veel gevallen het meeste kost bij reparaties. Maar dat terzijde...

Ik voel een beetje aan mijn water dat dit een topic gaat worden waarin hard meegedacht wordt over mogelijke oorzaken van het defect waarbij aan het eind van het liedje blijkt dat de versterker:



'Oh ja dat was ik nog vergeten: hij is twee weken geleden van 3 hoog naar beneden gekiepert, maar dat kan het niet zijn want aan de buitenkant zie je niets'

of

'Oh ja helemaal niet aan gedacht maar: vorige week heeft mijn moeder bij het ramenwassen perongeluk een emmer water in de versterker gegoten. Ik dacht dat dit niets uitmaakte omdat ie geaard is'

of

'Oh ja, het netsnoer was stuk dus heb ik zelf wat gemaakt van een stukje speakerkabel en een stekker van een oude schemerlamp. Ik dacht dat dit er niets mee te maken had'

of

'Oh ja, de netschakelaar moet ik al jaren bedienen door er een schroevendraaier in te rammen, maar dat kan het niet zijn want dat geet al 3 jaar goed zonder problemen.'



Niet om heel lullig te doen, maar als je er geen biet verstand van hebt en je denkt dat er spanning op de behuizing staat heb je twee opties: goed laten repareren of verkopen aan de doe-het-zelfer. klaar.

nico verduin
26 januari 2011, 07:22
JDeze schokken zijn niet echt lichte tintelingen meer maar ik had vanmiddag ( voor ik Nico belde ) een tinteling waarvan mijn armspier gespannen bleef staan. Dat is niet juist dacht ik toen. Ook begon de
De ingang van die versterker werkt op lage spanningen (+/- 15V oid). Daar gaan je armspieren niet van stijf staan. Dus mijn vermoeden is dat er ergens een lekstroom zit die ofwel van een losse draad is (230V) ofwel een eindtrap die doorslaat (+/- 40V[=80v]ofwel van een doorslaande voedingstrafo. Het eerste kan zo opgelost zijn als er geen verdere schade is aangericht aan de versterker. Het laatste maakt het een dure.
Het nadeel van transistor bakken is dat als de eindtrap het begeeft, vaak de rest van de eindtrap als een set domino stenen omvalt. Dus moeten meestal alle eindtorren vervangen worden. Grote kans dat de diodes het begeven hebben, de Emittor weerstanden (5W Cement iets van 0.47 ohm) en ook nog die opamp of transistoren die de eindtrap aansturen.
Samengevat:
- Los draadje [mogelijk niets aan de hand]
- Voeding kapot : Kassa
- Eindtrap kapot : Kassa
En bij die laatste 2 moet je dat eerst repareren om te constateren of er nog niet meer kapot is.
De print moet eruit anders kan je er vaak niet bij. Dus voor je het weet ben je zo een paar uurtjes verder. De onderdelen zijn het niet(tenzij het een trafo is) maar zoals ik toen al zei, de arbeidsloon gaat je nekken.

BBeths
26 januari 2011, 10:09
Oké, bedankt.

@ guitarnijboer, ik ben er heel zuinig op dus dat soort dingen gebeuren er niet mee :D

En ik zie dat ik dit nog niet heb gemeld; maar de versterker geeft schokken door via mijn gitaren, via de fretten en andere stroomgeleidende delen. Dus als ik bijvoorbeeld even zit en laat mijn gitaarhals op mn arm leunen.. Ik heb niet aan het chassis gevoeld, maar wist ook niet of dat heel slim was.

Ook geeft ie alleen schokken als ik niet speel, als ik wel speel dan, tja sinds gisteren begint hij dan te knetteren, maar eerst deed die gewoon wat hij hoort te doen. Het begon nog voor het schokken geven dat het leek alsof er iets door de versterker heen kroop, als die op bv. distortion stond, als je begrijpt wat ik bedoel.

guitarnijboer
26 januari 2011, 11:01
Intern zit in de versterker de massa van de input aan het chassis vast. Het chassis zit via de stekker aan de randaarde van het stopcontact. De massa van de input zit via de gitaarkabel aan je gitaar vast (brug /snaren etc.) Bij een goede aarding hebben de gitaar, het chassis en de randaarde hetzelfde potentiaal (zit allemaal aan elkaar) en kun je er geen schok van krijgen.

Een lichte tinteling kun je hebben als je bijvoorbeeld de snaren licht aanraakt met je bovenarm. Doorgaans echter alleen als de versterker niet goed geaard is. Ik zou toch echt eens op zoek gaan naar een ander stopcontact, of de randaarde in je woning laten testen, of de netsnoer randaarde zit in de versterker niet meer goed aan het chassis.
Dit alles is simpel te meten, maar goed dan moet je wel een beetje weten wat je doet.

Soms in oudere huizen loopt de aarding via de waterleiding i.p.v. een aardpin. Bij plaatsing van een nieuwe plastic watermeter zonder deze te overbruggen of het vervangen van het waterleidingnetwerk in de straat door plastic, heb je dan geen goede aarding meer.

cluseau
26 januari 2011, 11:13
Kan me helemaal bij de laatste post aansluiten. Spanning uit je versterker is alleen mogelijk als de randaarde niet deugt. De spanning kun je namelijk alleen voelen als je op een geleidende vloer staat al dan niet met hoge overgangsweerstand zoals rubber zolen of op een andere manier met je lichaam verbinding maakt met aarde. De spanning die je via de mantel van je gitaarkabel voelt is alleen mogelijk als het chassis spanning voert tov diezelfde aarde.

Frans.

BBeths
26 januari 2011, 13:13
Oké.. Dat ik zal hem vandaag even naar beneden slepen om te kijken of het daar is.. want mijn stopcontacten op mijn kamer ( allemaal 'geaard' :P ) doen het ook. Maar kan door dat ook het knetteren ontstaan?

cluseau
26 januari 2011, 13:16
Oké.. Dat ik zal hem vandaag even naar beneden slepen om te kijken of het daar is.. want mijn stopcontacten op mijn kamer ( allemaal 'geaard' :P ) doen het ook. Maar kan door dat ook het knetteren ontstaan?

Het knetteren is eigenlijk geen goed teken, lijkt er op dat er iets op punt staat van doorslaan. Ik weet eigenlijk niet hoe het met je veiligheid is gesteld. Pas wel op wat je doet.

guitarnijboer
26 januari 2011, 13:22
Voor knetteren zijn ontzettend veel oorzaken te bedenken. Het kan met elkaar te maken hebben, maar je kunt ook twee los van elkaar staande zaken ten onrechte aan elkaar koppelen omdat ze nu toevallig samen optreden.

Zolang je een goedwerkende aardlekschakelaar hebt blijven de veiligheidsrisico's beperkt.

cluseau
26 januari 2011, 13:29
Zolang je een goedwerkende aardlekschakelaar hebt blijven de veiligheidsrisico's beperkt.


Daar zeg je wat, maar als het om onwetende mensen gaat en ik de situatie niet ken twijfel ik bij voorbaat tot ik overtuigd ben van een veilige situatie. Wij weten waar we mee bezig zijn maar de kennis van Bonno is voor zover bekend ontoerijkend. Zal best wel loslopen maar risico's nemen vind ik niet verantwoord.

BBeths
26 januari 2011, 13:52
De Marshall staat nu ook heel erg zielig te kijken in een hoekje van mijn kamer :( Maar vraag mij iets over Kreidler of andere dingen dan weet ik het, maar de elektronica van de versterkers moet voor mij gewoon werken en als er iets mee is weet ik het niet :D

En ik ga nu ook geen risico's nemen, ik neem hem ik denk vrijdag even mee naar mijn gitaarleraar, Mike waaijer of Michael James Waaijer, misschien gaat er een belletje rinkelen :P, maar hij heeft er geloof ik ook wel verstand van... ik ben benieuwd :(

cluseau
26 januari 2011, 13:56
De Marshall staat nu ook heel erg zielig te kijken



hahaha, je bent in luv he :makeup:

BBeths
28 januari 2011, 20:03
Nou, ik heb hem vandaag naar mijn gitaarleraar gebracht en hij gaat er even naar kijken, doormeten etc..

BBeths
29 januari 2011, 22:00
Toen ik hem daar neerzette vroeg hij wat over een lamp en of die wel eens vervangen was.. zo ver ik weet niet.. wat is dat, waar zit het en waar dient het voor als ik vragen mag ? :$

cluseau
29 januari 2011, 22:28
Toen ik hem daar neerzette vroeg hij wat over een lamp en of die wel eens vervangen was.. zo ver ik weet niet.. wat is dat, waar zit het en waar dient het voor als ik vragen mag ? :$


Buisje in je preamp, kun je proberen te vervangen. Misschien heb je succes

Frans.

etemm
30 januari 2011, 10:05
Ik heb ook een valvestate (VS265) versterker gehad, bij mij werkte op een gegeven moment 1 kant niet meer. Ik heb de print eruit gehaald en was bijzonder slecht gesoldeerd, dwz scheurtjes in de solderingen van de eilandjes. In mijn geval heb ik de verdachte eilandjes opnieuw gesoldeerd, de transistoren van de eindtrap kon je ook gewoon bewegen, hierna was het euvel verholpen.
Dit kan bij jou ook het geval zijn, ik zou de print even goed doorlopen en voelen aan de componentjes/bedrading of deze los zitten op de print, misschien is het iets heel eenvoudigs.
De schema's kan je van internet afhalen, hier bijv. http://www.drtube.com/marshall.htm

Succes.

Dirk_Hendrik
30 januari 2011, 10:53
Toen ik hem daar neerzette vroeg hij wat over een lamp en of die wel eens vervangen was.. zo ver ik weet niet.. wat is dat, waar zit het en waar dient het voor als ik vragen mag ? :$

Ik hoop niet dat hij die vraag stelde ivm met je bescheven probleem.....

BBeths
30 januari 2011, 15:27
Nou dat deed die dus wel, en of die wel elke ( ongeveer ) 5 jaar vervangen was.. maar dat is nog nooit gebeurd voor zover ik weet..

Slight problem, houston? :dontgeti:

cluseau
30 januari 2011, 17:03
Nou dat deed die dus wel, en of die wel elke ( ongeveer ) 5 jaar vervangen was.. maar dat is nog nooit gebeurd voor zover ik weet..

Je hoeft die buis ook niet elke 5 jaar te vervangen hoor, alleen als dat nodig is.

@D_H: Ik snap je commentaar maar het vermoeden bestaat dat Bonno twee storingen heeft. De buis kan wel in verband worden gebracht met knetteren maar het spanningsgevoel natuurlijk niet. Waarschijnlijk is dat gewoon een randaarde probleem of gebrek daaraan.

Frans.

Dirk_Hendrik
31 januari 2011, 08:32
Frans snapt em inderdaad.

Eén van de zaken waar ik, oa hier op werk, verschrikkelijk tegen ageer is het zondfer onderzoek verdenken (en vervangen) van de meest herkenbare component. Da's dus bijvoorbeeld de chip met de meeste pootjes, het duurste onderdeel of zoals in jouw geval, zonder het probleem echt te analyseren eerst maar eens dat buisje gaan verdenken. Zeker in een laag-voltage toepassing als een valvestate heeft je buis minimale slijtage. Zeker je beschrijving van dat geknetter kan honderden oorzaken hebben en vereist dus gewoon netjes inspecteren en meten en analyseren tot je het probleem gevonden hebt. Bij verhalen over ongefundeerde aannames zoals bovengenoemd stel ik altijd heftige vraagtekens bij het écht gaan vinden van de fout.

cluseau
31 januari 2011, 08:47
Eén van de zaken waar ik, oa hier op werk, verschrikkelijk tegen ageer is het zondfer onderzoek verdenken (en vervangen) van de meest herkenbare component.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Het wil niet zeggen dat de huidige onderzoeker geen kennis van zaken heeft maar de diagnose (op basis waarvan?) voorspeld niet veel goeds. Als het dan maar bij een buisje blijft is dat nog niet zo erg maar vaak gaat men van alles uit solderen en maakt het door onnodig en ondeskundig vervangen onderdelen alleen maar erger (lees duurder). Men moet het als eigenaar zelf weten natuurlijk maar tis wel zonde dat zo'n apparaat totallost is waar dat niet nodig was geweest.

Frans.

nico verduin
31 januari 2011, 11:06
Helemaal mee eens.....

BBeths
31 januari 2011, 23:41
Oké, hij ging hem doormeten en bekijken wat er niet goed is. Als die gerepareerd kan worden belt hij mij hoeveel dat gaat kosten en of die dat nog waard is. :)

fredjuh
1 februari 2011, 00:19
Deze jongen checkt dus duidelijk zijn PM niet. Kijken wat de gitaarleraar vaststelt.

BBeths
9 oktober 2011, 19:51
Tijd tijd tijd terug deze discussie gestart maar zal hem nu ook eindigen.

Uiteindelijk geen idee wat eraan scheelde. Waarschijnlijk stof oid. Ingespoten met contactspray en doorgeblazen. Tijdje niet gebruikt, toch wel een beetje bang voor schokken:P En nadat ik hem op MP had gezet toch nog even gekeken of die het deed.. en alles deed het goed... :S

Raar dus, maar ik heb hem maar weer van MP afgehaald :P

Bij deze bedankt voor jullie hulp! ;)

Psychomantis
9 oktober 2011, 20:19
Krijg je ook geen schokken meer?
Vreemd, maar let op: het komt gegarandeerd terug.